23/02/16 Leuven - 25/02 Gent - Céline Ben Amar - Geld

Moderator: yuti

23/02/16 Leuven - 25/02 Gent - Céline Ben Amar - Geld

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Feb 06, 2016 5:34 pm

Egyptologica Vlaanderen organiseert:

Céline Ben Amar:
Geld in Grieks-Romeins Egypte. De iconografie van de Alexandrijnse muntslag in de collecties van het penningkabinet van de Koninklijke Bibliotheek van België.

dinsdag 23/02/2016 Leuven

donderdag 25/02/2016 Gent

telkens om 20:00 uur

Regelmatige muntslag werd in Egypte pas met de komst van de Ptolemeëen geïntroduceerd. Vooral onder Romeins bewind ontwikkelt zich een erg gevarieerde iconografie. Vaak greep men daarbij terug naar Oudegyptische motieven, maar ook Romeinse symbolen bleken in trek te zijn. Het penningkabinet van de Koninklijke Bibliotheek van België bezit een uitmuntende collectie Egyptische munten, die ons een goed overzicht geeft van de iconografische rijkdom van de Alexandrijnse muntslag.

http://www.egyptologica-vlaanderen.be/

Leuven: Monseigneur Sencie Instituut (Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven).

Gent: Auditoria economie, auditorium Denduyver, aan het Sint-Pietersplein.
Het auditorium is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan het eerste straatje rechts, de Hoveniersberg. Dit helemaal volgen tot op het einde, daarna trappen af naar rechts. Het auditorium is het eerste zaaltje recht voor je in het gebouw.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: 23/02/16 Leuven - 25/02 Gent - Céline Ben Amar - Geld

Berichtdoor yuti » Vr Feb 26, 2016 11:06 am

Eerlijk, de titel ‘Geld in Grieks-Romeins Egypte’ maakte me niet direct laaiend enthousiast. Ik kan me zelfs geen voordracht, geen boek en geen museumbezoek voor de geest halen (met uitzondering van één prachtige Alexandrijn in het museum van Mariemont) waar ik dit thema in behandeld zag. Ligt de interesse en de kennis van archeologen en egyptologen misschien iets minder in de numismatiek?
En toch, België heeft een uitmuntende verzameling Egyptische munten. De collectie van het penningkabinet van de Koninklijke Bibliotheek mag er zijn. De iconografische rijkdom van de Alexandrijnse muntslag werd door egyptologe Céline Ben Amar met verve naar voor gebracht.
M’n vooroordeel om twee uren te luisteren naar een saaie bedoening veranderde snel. De voordracht verliep mooi gestructureerd. Door haar humoristische ondertoon en degelijke uitleg kregen we bovendien een mooi overzicht van de muntslag in het Oude Egypte. Haar uitleg over de gevarieerde iconografie, de symboliek en de dateringswijze gaf de leek een meerwaarde. Een meerwaarde die toelaat om munten te bekijken met meer kennis van zaken en op een totaal andere manier dan voorheen. Misschien moeten we toch eens de gelegenheid nemen om in Brussel de collecties van het penningkabinet te gaan bekijken.
Gebruikers-avatar
yuti

Re: 23/02/16 Leuven - 25/02 Gent - Céline Ben Amar - Geld

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Feb 27, 2016 5:44 pm

Ik treed je volledig bij Yuti. Boeiende lezing !

Céline Ben Amar bespreekt enkele munten in het tentoonstellingsboek 'Du Nil à Alexandrie. Histoires d'eaux", Mariemont 2013: http://www.academia.edu/3371350/Les_mon ... 9m%C3%A9es
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Lezingen en cursussen - voorbij