Promotie voor beperkte toegang tombe Nefertari QV66

Moderator: yuti

Promotie voor beperkte toegang tombe Nefertari QV66

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 03, 2015 6:15 pm

Dit verslag werd op 01/03/15 gepost op het EEF
http://www.egyptologyforum.org/

Last Sunday, February 22nd, the Minister of Antiquities, Mamdouh el Damaty visited Kom el Hetan at Luxor. What hasn't yet been reported is that he then went to the Tomb of Nefertari in Queens Valley, together with the world's press and VIPs. The purpose of the visit was to promote the forthcoming restricted opening to the public.

I was just leaving the valley when the group arrived and, to my astonishment, I was beckoned forward to join them. We all milled around the Minister as he spoke, but it was quite chaotic. The group was then ushered down the steps to the tomb entrance, all the while being filmed by a TV crew. As I descended the steps, totally bemused by the position in which I found myself, I managed to take a photo of the sign above the tomb entrance, just to prove that I had been there.

I need not have bothered, because as we followed Mr Damaty into the tomb he announced that the group could take as many photos and videos as we wished!

I was completely overwhelmed by what I saw, there are no words to describe how I felt, being in a tomb that I could only ever dream about visiting. The reliefs are truly exquisite and it was like being in the pages of a book.

I took as many photos as I could for my blog, including one of a General who was one of the government group. I will be
posting the remained online within the coming week, once I have sorted through the photos. The blog can be viewed at:
http://www.indianarowz15.blogspot.com
on Day 13.

As the only 'non VIP' present on this day, I can only say how fortunate and privileged I was to be in the right place at
the right time!

Rose Halsall
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Promotie voor beperkte toegang tombe Nefertari QV66

Berichtdoor gaspard » Di Mrt 03, 2015 6:34 pm

Philip,
Ik krijg ook alle berichten van het EEF en heb die blog gelezen.
Maar het is toch al jaren dat men-beperkt in tijd en tegen dikke betaling-het graf van Nefertari kan bezoeken :?:
Als ik de foto's op het EEF bekijk lijkt het graf eerder een uitgebreide bouwwerf, die maar niet lijkt op te schieten.
Ik beschouw het dan ook als een publiciteitsstunt om het noodlijdende toerisme wat leven in te blazen.
Ik zou op dit ogenblik QV 66 zeker niet gaan bezoeken.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Di Mrt 03, 2015 7:30 pm

Denk a.u.b. NIET dat ik negatieve commentaar wil geven.
Het is mi toch een GEKEND feit dat men-bij de reconstructie van het graf van Nefertari-met alle mogelijke tegenslagen te maken heeft.
Mijn bewondering voor het team, dat de reconstructie tot een goed eind zou willen brengen.
Reeds in de 18e dynastie kwam men tot de bevinding dat een graf construeren in de vallei der Koninginnen een quasi onmogelijke taak was.
Door de onvoldoende adhesiekwaliteit van de muren in de graven komt men tot de vaststelling dat de muurschilderingen mettertijd van de rotswanden loslaten.
Ik kan toch wel spreken van ervaring want tussen 2003 en 2013 heb ik de toestand in de vallei der Koninginnen op de voet gevolgd en heb gezien wat er in de graven gebeurde met de muurschilderingen door de slechte muurkwaliteit van de graven in die vallei.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 03, 2015 9:21 pm

Gaspard schreef:
Maar het is toch al jaren dat men-beperkt in tijd en tegen dikke betaling-het graf van Nefertari kan bezoeken.
...
Ik beschouw het dan ook als een publiciteitsstunt om het noodlijdende toerisme wat leven in te blazen.

Daar heb ik geen kijk op: soms lijkt de tombe helemaal gesloten, maar tegelijkertijd hoorde ik dat het voor 1.000 euro toch zou kunnen - wat dan wel eens wat meer kan blijken. Maar dat is allemaal van horen zeggen.
(Ik ben er zelf (1 keer) geweest tegen 100 EP in de dagen dat men (in theorie) slechts voor enkele minuten in de tombe mocht blijven.)
Hoe de toestand op dit ogenblik precies is, zou ik niet weten... noch wat de bedoeling was van die "perscommunicatie". Ik heb er voorlopig nergens een relaas over gezien op een officieel kanaal, dus wanneer het enkel bedoeld was als promotie voor het toerisme, heeft dat nog niet veel nieuws gehaald, of die berichtgeving moet nog komen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Wo Mrt 04, 2015 2:50 am

Philip,
Wanneer je ons forum naleest dan zal je mijn berichten vinden over de prijs voor het graf van Nefertari te bezoeken.
Tussen 2003 en 2013 heb ik ontelbare uren gepraat met de bewakers van de graven in de vallei der Koninginnen.
QV 66 is sinds 2003 gesloten voor het publiek.
Men kon echter met een groep van 10 personen en onder begeleiding van iemand van de archeologische dienst QV66 gedurende 10 min bezoeken(met mondmasker op).
In 2004 was de prijs voor een groep van 10 personen 20.000 Egyptische ponden.
Men werd dan beschouwd als een sponsor van de archeologische dienst.
Geleidelijk aan is die prijs gedaald en in maart 2013 bedroeg datzelfde bezoek 15.000 Egyptische ponden voor de ganse groep van 10 personen.
Omgerekend naar BEF koste dat "blitzbezoek "aan QV 66 7.500 BEF per persoon.
In die prijs was het nemen van enkele foto's toegelaten.
Gezien ik meerdere keren met bezoekers van QV 66 heb gesproken en ze unaniem overtuigd waren dat ze het de moeite niet waard vonden om zoveel geld te betalen voor zo weinig te zien heb ik nooit een bezoek gebracht aan QV 66.
Wie daar alles over kan weten is de Nederlandse Egyptoloog Huub Pragt.
Regelmatig begeleidt hij Egyptereizen en wanneer hij Luxor bezoekt brengt hij steevast een bezoek met de groep aan QV66
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Vr Mrt 06, 2015 1:12 pm

In een bericht van het EEF dd.6/3/2015 staat het volgende te lezen:
" There are printed tickets for QV66, Nefertari, priced at LE 200.
I have one from when I visited in a group last week.
I think that this is a fair price; only those very interested (or rich) will want to stump up this much on top of the general QV entry fee.
The air-co was not affecting the lower levels of the tomb and it was very warm and humid there, even with only 10 of us (plus the usual hangers-on) in the tomb.
Of course cameras were left outside."
Brian Yare
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Ma Mei 11, 2015 10:01 pm

Hey Gaspard heb jij het graf van Nefertari noch niet met een bezoek vereerd ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor gaspard » Ma Mei 11, 2015 10:28 pm

Ik heb het graf van Nefertari nooit bezocht.
Wel heb ik ooit een uitgebreide fotoreportage gezien van QV 66.
Deze foto's vond ik niet bijzonder.
Ze toonden een graf in volle restauratie.
Gebruikers-avatar
gaspard

Terug naar Algemeen nieuws, nieuwe technieken, ...