Eric Welvaert - interview over de vaasjes van Sokar-Osiris

Moderator: yuti

Eric Welvaert - interview over de vaasjes van Sokar-Osiris

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Okt 28, 2007 7:58 pm

Vraaggesprek met Eric Welvaert op 28/10/07 naar aanleiding van zijn lezing op de 35ste Egyptologendag van 19/10/07 in het KMKG te Brussel,
viewtopic.php?t=955&mforum=prkmthetegyptef

Welke studies deed u en waar?
Ik heb egyptologie gestudeerd in Leuven onder wijlen professor Quaegebuer, en informatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen.

Hoe kwam u erbij om Egyptologie te studeren of wanneer besefte u dat dit uw roeping was?
Ik heb me altijd al geïnteresseerd voor geschiedenis. In de lokale bibliotheek vond ik het boekje ‘hiërogliefen lezen’ van K. Zauzich. Ik vond het erg leuk om in het museum in Brussel sommige steles tenminste gedeeltelijk te kunnen lezen. Ik heb me dan enkele grammaticas aangeschaft, en ben me gaan interesseren voor de oud-Egyptische godsdienst en manier van denken. Uiteindelijk ben ik dan Egyptologie gaan studeren.

Waarover handelde(n) uw eindwerk(en)? En welke artikels of werken hebt u gepubliceerd?
Mijn eindwerk handelde over de isjed-boom-scene, waarin de naam van de koning op de bladeren van de isjed-boom wordt geschreven. Op vraag van de professoren die mijn eindwerk moesten beoordelen, heb ik hierover een artikel geschreven:
WELVAERT E, On the Origin of the Ished-Scene in Göttinger Miszellen 151 (1996), 101-106