Christiane Desroches Noblecourt

Moderator: yuti

Berichtdoor yuti » Zo Feb 24, 2008 8:10 pm

http://weekly.ahram.org.eg/2008/885/he3.htm
Zahi Hawass verwijt Christiane Desroches Noblecourt dat zij leugens vertelt als ze beweert dat zij indertijd de campagne startte voor de redding van de Nubische tempels in het licht van de constructie van de Hoge dam in Aswan. Volgens hem komt die eer toe aan Tharwat Okasha, voormalig minister van cultuur.
Hij haalt redelijk scherp uit : "Do we now think that Noblecourt created the idea for the Nubian Salvage Campaign because of her age so that people could imagine things that did not happen? I believe that this is the case."
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Christiane Desroches Noblecourt

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Ma Mrt 10, 2008 4:35 pm

Zahi schreef:"Do we now think that Noblecourt created the idea for the Nubian Salvage Campaign because of her age so that people could imagine things that did not happen?"

Man man...
Ik ken zelfs Fransen die zich beter kunnen uitdrukken in 't Engels.
No offense. To the French.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 22, 2008 4:39 pm

Rumble in the jungle.

Dit bovenstaand bericht van Zahi Hawass volgde op een eerder bericht met een tekst van Sarwat Okacha zelf:
http://hebdo.ahram.org.eg/arab/ahram/20 ... /idee0.htm

Misschien ook een geval van lange tenen:
J’ai été récemment surpris par la parution d’un livre en anglais de Marco Zecchi en 2004, intitulé Abou-Simbel, Assouan. L’auteur préface ainsi son livre : "Merci à Christiane Desroches Noblecourt, l’ancienne secrétaire générale du Louvre et à Sarwat Okacha, le ministre égyptien de la Culture qui ont encouragé l’Unesco à participer au projet visant à sauver les monuments de la Nubie".
Il me semble par ces propos, que l’auteur s’est imaginé, par naïveté peut-être ou par mégarde, que le ministre égyptien de la Culture était un fonctionnaire de Mme Desroches Noblecourt au Louvre.
Mais j’ai pu comprendre que cet écrivain a cité en premier Mme Desroches Noblecourt, avant le ministre égyptien de la Culture, pour se conformer aux formules de politesse.

Of vrij vertaald:
Ik werd onlangs verast door het verschijnen van een boek in het Engels van Marco Zecchi in 2004, genoemd Abou-Simbel, Assouan. De auteur schrijft in het voorwoord: „Bedankt aan Christiane Desroches Noblecourt, de vroegere secretaris-generaal van het Louvre en aan Sarwat Okacha, de Egyptische minister van de Cultuur die Unesco hebben aangespoord om aan het project deel te nemen om de monumenten van Nubië te redden.”
Het lijkt me door deze woorden dat de auteur zich de voorstelling gemaakt heeft, misschien door naïviteit of onoplettendheid, dat de Egyptische minister van Cultuur een ambtenaar van mevrouw Desroches Noblecourt aan het Louvre was.
Maar ik begrepen dat deze schrijver mevrouw Desroches Noblecourt voor de Egyptische minister van de Cultuur heeft aangehaald om de beleefdheidsformules na te leven.

Maar zonder de waarheid te weten achter wat er allemaal beweerd wordt – door beide partijen – begrijp ik die mens ergens wel wanneer het waar is dat mevrouw Desroches hem niet de verdienste toekent waar hij recht op geeft.

Het zijn inderdaad harde woorden van Sarwat Okacha:
"Où en est donc la Française Noblecourt de son compatriote Jean-Philippe Lauer ? Quelle différence sépare la poussière et l’or ?"

Het gaat om een interview met Desroches-Noblecourt ‘Portrait de la dernière pharaonne’
"Si on met de côté l’absurdité et la falsification du titre et du contenu, nous n’avons jamais connu dans nos études sur l’ancienne Egypte une pharaonne aux origines françaises."
waarin zij verschillende valse verklaringen zou hebben afgelegd, onder meer over een ontmoeting met president Nasser welke volgens Meneer Okacha nooit zou hebben plaatsgegrepen.

Sarwat Okacha doet haar een oproep:
Ik zou hier een specifieke vraag willen stellen aan mevrouw Noblecourt en ik zou willen dat zij me een oprecht antwoord geeft:
Waarom heeft Unesco haar ten tijde van zijn grote directeuren die elkaar opgevolgd hebben tijden de redding - Vittorino Veronese of René Maheu, vervolgens Mahtar M’bow – geen gouden, zilveren of zelfs nog geen stalen ereteken gegeven als teken van herkenning voor haar inspanningen om het Egyptische erfdeel te redden?
Terwijl ik de enige ben geweest die van René Maheu de zilveren medaille gekregen heb, op de dag van de plechtigheid van de redding van de tempels van Abou-Simbel, op 22 september 1958.
Later in 1970, heeft hijzelf me de medaille in goud toegekend op de conferentie die in het Nile Hilton hotel in Caïro gehouden werd in aanwezigheid van de delegaties van de landen die bijgedragen hebben tot de redding van de tempel van Philae.

Is het zo dat Desroches-Noblecourt haar rol in de redding van de Nubische monumenten volledig naar zich toetrekt? Doet ze dit onterecht?
Geen idee.
Ik had vroeger wel de indruk dat Mme Christiane een belangrijke rol gespeeld heeft. Echter, de reddingsoperatie speelde zich af lang voor ik in deze materie belang zou stellen (ik was toen nog niet eens aan ‘het Zingende Nijlpaard’ toe) en later leken de resultaten me interessanter dan wie achter de realisaties ervan zat.

Feit is dat er wat verhalen de ronde doen, zoals toen Christiane Desroches-Noblecourt een gesprek had met president Charles de Gaulle over de redding van de tempels waarover zij reeds bepaalde toezeggingen gedaan had in naam van Frankrijk.
De Gaulle zou haar iets in deze zin gevraagd hebben: “Hoe durft u mevrouw hiervoor toestemming te geven zonder goedkeuring van mijn regering?”
Waarop zij iets in deze zin zou geantwoord hebben: “Hoe hebt u gedurfd uw radiotoespraak te geven voor het Franse volk zonder toestemming van Pétain?”

Als ’t niet waar is, was ’t althans goed gevonden. 8)

Wat me ook wel treft is dit artikel uit El-Ahram van oktober 2005, dus voor de ‘rumble’:
http://weekly.ahram.org.eg/2005/765/sc5.htm
Egypt's then minister of culture, Sarwat Okacha, describes in his Mémoires the heaviness of the burden he shouldered when he started this venture. His Mémoires relate the meetings held at first with responsible authorities of US museums who recommended that doubles of antiquities hidden in the Egyptian Museum basement be sold and proceeds be used to finance the Abu Simbel salvation, and how his reaction had been, "Should I sell the heritage of my ancestors?"
The famous French Egyptologist Christiane Desroches-Noblecourt had recently helped establish the Egyptian Archaeological Documentation Centre, intended to fulfil the needs of studying and recording ancient Egypt's history, arts and civilisations. Okasha's consultations with her resulted in an invitation sent to UNESCO to propose a solution to the Nubia monuments problem.

Vrij vertaald:
De Egyptische minister van cultuur toen, Sarwat Okacha, beschrijft in zijn memoires de zware last bij het begin van deze onderneming. Zijn memoires vertellen over de vergaderingen met verantwoordelijke autoriteiten van de musea in de V.S. die hem adviseerden om dubbels van antiquiteiten die zich in de kelderverdieping van het Museum van Caïro bevonden van de hand te doen zodat de opbrengst kon worden gebruikt voor de redding van Abu Simbel te financieren, en hoe zijn reactie was: “Moet ik nu de erfenis van mijn voorvaderen verkopen?“.
De beroemde Franse Egyptologe Christiane Desroches-Noblecourt had kort ervoor geholpen om het Egyptian Archaeological Documentation Centre op te richten, met als doel het bestuderen en registreren van de geschiedenis van het oude Egypte, haar kunst en beschavingen. Overleg tussen Okasha en haar resulteerde in een uitnodiging die naar het Unesco werd verzonden om een oplossing te vinden voor het probleem van de Nubische monumenten.

Toen nog hand in hand,… misschien ligt de waarheid ergens in het midden, of een beetje links of rechts ervan.

Bij deze de nadruk gelegd dat iedereen die bijgedragen heeft tot de oplossing van ‘het probleem van de Nubische monumenten’ volgens mij een eremedaille verdient.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor meretseger » Vr Jun 24, 2011 8:57 pm

Décès d'une égyptologue française
La grande égyptologue française Christiane Desroches-Noblecourt est décédée hier à l'âge de 97 ans, selon son éditeur Télémaque.
Ancienne résistante, la grande dame de l'archéologie a été conservateur en chef des antiquités égyptiennes au musée du Louvre.
Elle s'était battue pendant vingt ans, avec l'appui d'André Malraux, ministre de la Culture du général de Gaulle, et avec l'Unesco, pour sauver les temples de Nubie, en Haute-Egypte, menacés par le barrage d'Assouan.
Elle est décédée hier matin à Sézanne, dans la Marne.
http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2011/06/24/97001-20110624FILWWW00603-deces-de-l-egyptologue-desroches-noblecourt.php

Spijtig. Ik heb haar boeken heel graag gelezen:
Eerst was het: La grande Nubiade, en dan:
Le fabuleux héritage de l'Egypte
La femme au temps des pharaons
Ramsès II
Lorsque la nature parlait aux Egyptiens
Le secret des découvertes
Le secret des temples de la Nubie
Symboles de l'Egypte
Amours et fureurs de La Lointaine
meretseger

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jun 26, 2011 7:41 pm

Meretseger schreef:
La grande égyptologue française Christiane Desroches-Noblecourt est décédée hier à l'âge de 97 ans...

Jammer te horen. :(

Jouw leeslijst is wel indrukwekkend, Meretseger.

Het eerste boek dat ik ooit echt gelezen heb over Egypte was haar 'Toetanchamon. Leven en dood van een farao', in een Nederlandse vertaling van 1965 (oorspronkelijk '63 dacht ik) ... en ik was zonder het te weten vertrokken richting fascinatie voor het oude Egypte.

'Ramsès II, La Véritable Histoire' en 'La Femme au temps des Pharaons', heb ik ook met genoegen gelezen.

Zou Mevr. Desroches-Noblecourt een egyptomaan aandenken krijgen na de dood?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor meretseger » Di Jun 28, 2011 11:32 am

Haar boek over Toetankhamon heb ik nog niet gelezen. Die is nu trouwens moeilijk te vinden.

Vrijdag 1 juli is er om 21u35 op France 5 een heruitzending van het programma "Christiane Desroches Noblecourt, une passion égyptienne"
http://www.pharaon-magazine.com/actualites/agenda/hommage-christiane-desroches-noblecourt-france-5-le-1er-juillet

In deze video heeft ze het over haar gesprek met De Gaulle ivm de tempel van Amada:
http://www.youtube.com/watch?v=6dQGVfuhaoo&feature=related
meretseger

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Do Jul 14, 2011 11:02 am

meretseger schreef:Haar boek over Toetankhamon heb ik nog niet gelezen. Die is nu trouwens moeilijk te vinden.

Toeval dat ik er gisteren gepasseerd ben: in de Antwerpse De Slegte (die aan het Rubenshuis) is een exemplaar te vinden.
Ik denk dat ze in Gent ook een copy liggen hebben. Maar daar ben ik geen 100% zeker van.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor meretseger » Do Jul 14, 2011 11:19 am

Bedankt voor de tip, Sa-Tjaoe !
Het is ook online op de site van De Slegte te vinden:
http://www.deslegte.com/zoek/q=desroches-noblecourt=/
Mijn bibliotheekkast barst haast uit zijn voegen maar dit boek moet er nog bij kunnen.
meretseger

Berichtdoor yuti » Zo Sep 04, 2011 11:06 am

Christiane Desroches-Noblecourt overleed op 23 juni 2011 in de leeftijd van 97 jaar. Haar soms autoritaire en onwrikbare overtuigingen en haar scherpe tong maakten haar niet altijd geliefd bij collega egyptologen. Toch leidde haar energieke strijd ertoe om 50 landen te mobiliseren voor de redding van de tempels van Philae en Abu Simbel, en de vele minder bekende gebouwen in het Nassermeer. We herinnert er zich niet de tentoonstelling in Parijs (Toetanchamon en Ramses II). Wiens interesse in Egypte werd als kind niet aangescherpt door haar talloze werken over Toetanchamon, Ramses II, Nubie, noem maar op. Niet voor niets kreeg ze de titel van "Grande dame du Nil".

http://www.lefigaro.fr/culture/2011/06/ ... ecourt.php
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor meretseger » Wo Nov 21, 2012 5:14 pm

Een 52' durend portret van Christiane Desroches Noblecourt, door Olga Prud'homme Farges.
Haar als jonge vrouw de charleston zien dansen is al de moeite waard.

http://vimeo.com/26365844

Met oude beelden van Cairo, van Parijs tijdens de bezetting, en talloze opgravingen, o.a. in El-Tod, en de verplaatsing
van de tempels van Abu Simbel en Amada.
Dank zij haar kunnen we nog altijd deze tempels bewonderen, en vooral Philae.
meretseger

Berichtdoor Jef » Za Nov 24, 2012 6:05 am

meretseger schreef:Een 52' durend portret van Christiane Desroches Noblecourt, door Olga Prud'homme Farges.
Haar als jonge vrouw de charleston zien dansen is al de moeite waard.

Met oude beelden van Cairo, van Parijs tijdens de bezetting, en talloze opgravingen, o.a. in El-Tod, en de verplaatsing
van de tempels van Abu Simbel en Amada.
Dank zij haar kunnen we nog altijd deze tempels bewonderen, en vooral Philae.

Inderdaad prachtige zwart wit beelden.
Mooi om deze te zien en er bij weg te dromen.
Gebruikers-avatar
Jef

Terug naar Egyptologen en archeologen