Karl Leemans - interview over desheret.org

Moderator: yuti

Karl Leemans - interview over desheret.org

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 17, 2011 11:09 pm

Dag Mr. Karl Leemans. Blij u te mogen interviewen voor Pr Kmt.

Mag ik vragen welke hogere studies u waar en wanneer gedaan hebt, en wat uw eindwerk was?
Karl Leemans:
Ik heb Archeologie gestudeerd te Leuven, afgestudeerd in 2000. De titel van mijn eindwerk was “Koninginnegraven van het Oude Rijk tot het einde van de Tweede Tussenperiode”.

Groeide de belangstelling voor het Oude Rijk tijdens uw studie, misschien als voorbereiding van uw eindwerk? Of had u die voorkeur eerder al?
Karl Leemans:
Het klopt dat het Oude Rijk mijn favoriete periode is. Dit is geleidelijk aan gekomen, eerder een gevolg van mijn eindwerk. Mijn interesse gaat uit naar het piramidetijdperk (vooral Oude Rijk) maar ook de periode die er vlak aan vooraf gaat, de Vroeg Dynastische Tijd.

Is het Oude Rijk nog steeds uw voorliefde? In alle aspecten? Wat vindt u de belangrijkste literatuur over deze periode om mee te starten? Zijn er ook websites die uw voorkeur genieten?
Karl Leemans:
Inderdaad, mijn voorkeur gaat vooral uit naar (funeraire) architectuur, genealogieën van de koninklijke families en religie.
Helaas zijn er bij mijn weten (nog) geen goede inleidende monografieën die enkel het Oude rijk behandelen.
Voor de Vroeg Dynastische Tijd en het Middenrijk hebben we respectievelijk Toby Wilkinson’s “Early Dynastic Egypt” en Wolfram Grajetzki’s “The Middle Kingdom of Ancient Egypt”.
Voor het Oude Rijk blijft het dus voorlopig behelpen met publicaties die ook andere periodes behandelen of gericht zijn op een specifiek aspect van de Egyptische beschaving (bijv. boeken over piramides).
Qua website gaat mijn voorkeur uit naar Late Predynastic and Early Dynastic Egypt van Francesco Rafaele http://xoomer.virgilio.it/francescoraf/ . Helaas ken ik geen websites die de andere periodes zo gedetailleerd behandelen.