Karl Leemans - interview over desheret.org

Moderator: yuti

Karl Leemans - interview over desheret.org

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 17, 2011 11:09 pm

Dag Mr. Karl Leemans. Blij u te mogen interviewen voor Pr Kmt.

Mag ik vragen welke hogere studies u waar en wanneer gedaan hebt, en wat uw eindwerk was?
Karl Leemans:
Ik heb Archeologie gestudeerd te Leuven, afgestudeerd in 2000. De titel van mijn eindwerk was “Koninginnegraven van het Oude Rijk tot het einde van de Tweede Tussenperiode”.

Groeide de belangstelling voor het Oude Rijk tijdens uw studie, misschien als voorbereiding van uw eindwerk? Of had u die voorkeur eerder al?
Karl Leemans:
Het klopt dat het Oude Rijk mijn favoriete periode is. Dit is geleidelijk aan gekomen, eerder een gevolg van mijn eindwerk. Mijn interesse gaat uit naar het piramidetijdperk (vooral Oude Rijk) maar ook de periode die er vlak aan vooraf gaat, de Vroeg Dynastische Tijd.

Is het Oude Rijk nog steeds uw voorliefde? In alle aspecten? Wat vindt u de belangrijkste literatuur over deze periode om mee te starten? Zijn er ook websites die uw voorkeur genieten?
Karl Leemans:
Inderdaad, mijn voorkeur gaat vooral uit naar (funeraire) architectuur, genealogieën van de koninklijke families en religie.
Helaas zijn er bij mijn weten (nog) geen goede inleidende monografieën die enkel het Oude rijk behandelen.
Voor de Vroeg Dynastische Tijd en het Middenrijk hebben we respectievelijk Toby Wilkinson’s “Early Dynastic Egypt” en Wolfram Grajetzki’s “The Middle Kingdom of Ancient Egypt”.
Voor het Oude Rijk blijft het dus voorlopig behelpen met publicaties die ook andere periodes behandelen of gericht zijn op een specifiek aspect van de Egyptische beschaving (bijv. boeken over piramides).
Qua website gaat mijn voorkeur uit naar Late Predynastic and Early Dynastic Egypt van Francesco Rafaele http://xoomer.virgilio.it/francescoraf/ . Helaas ken ik geen websites die de andere periodes zo gedetailleerd behandelen.

U werkt niet als archeoloog of egyptoloog, maar u staat wel achter de realisatie van een zeer informatieve website, waarvan ik zijn gelijke niet ken: http://www.desheret.org
Hoe is dit ontstaan en wat is de bedoeling?

Karl Leemans:
Samen met twee vrienden, ook oud-studenten archeologie, wilden we iets doen te nagedachtenis van wijlen Prof. Dr. Jan Quaegebeur. Dit gebeurde vooral onder impuls van Sven Moons. We beslisten om een website te starten; eerste inhoud van de website werd de volledige bibliografie van Prof. Dr. Jan Quaegebeur. In tweede instantie dachten we Desheret.org uit te bouwen tot een database voor artikels i.v.m. het Oude Egypte. Toen dat niet echt bleek te werken besloten we het over een andere boeg te gooien. Ik had reeds verscheidene websites opgemerkt die lijsten bevatten van musea met Egyptische collecties, maar geen enkele bleek volledig te zijn. Zo ontstond het idee om een volledige lijst aan te leggen (met bijbehorende fotogalerijen voor zover mogelijk). Later werden hierbij de sites in Egypte bijgevoegd en alle Egyptische monumenten die zich buiten Egypte (in open lucht) bevinden. Het is feitelijk ook de bedoeling van de foto’s te voorzien van uitleg en bibliografie, maar daarvoor heb ik voorlopig helaas geen tijd.

Afbeelding

Ik kan u moeilijk vragen om ‘beroepsgeheimen’ te verklappen, maar hoe bent u er in geslaagd om al die musea die een grote of kleine Egyptische collectie hebben, over heel de wereld op te sporen?
http://www.desheret.org/museum.html

Karl Leemans:
Dat is niet echt een groot geheim hoor.
Na het opsporen van allerhande websites die (onvolledige) lijsten van musea met oud Egyptische collecties bevatten en die informatie samen te voegen, begon het echte werk. Na lang en veel zoeken met Google werd de lijst reeds heel wat uitgebreid. We kregen ook spontaan hulp van enkele mensen die onze website hadden ontdekt en collecties kenden die toen nog niet in onze lijst stonden. Een e-mail offensief naar tal van universiteiten met een Egyptologie afdeling leverde ook heel wat nieuwe informatie op. Het gebeurt nog maar zelden dat we nieuwe collecties voor de lijst vinden, als dit toch gebeurd is dat vooral dankzij het EEF news.

De collectie foto’s in de verschillende musea is werkelijk indrukwekkend. U neemt de meeste foto’s zelf dacht ik, en reist daarvoor heel wat af. Onlangs nog wat bezocht wat nog niet op de website staat? Ik vermoed dat er nog heel wat reeds gemaakte fotoreeksen te publiceren zijn op desheret.org.
Karl Leemans:
De meeste foto’s zijn inderdaad van mezelf maar ook van Desheret collega Luk Steels en heb ook al massa’s foto’s gekregen van enkele PerKemet leden, jezelf incluis, waarvoor dank!
Ik heb inderdaad nog heel wat fotomateriaal in voorraad; van de collecties die ik in 2010 bezocht staat voorlopig nog niets online. Hieronder bevinden zich heel wat grote en kleine collecties uit Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten.
De grootste fotogalerij zal ongetwijfeld die van het Metropolitan Museum in New York worden.

Is het Metropolitan in New York echt zo indrukwekkend?
Karl Leemans:
Jazeker! Deze collectie kan zonder probleem de concurrentie aan met de topcollecties van Europa.

Afbeelding

U komt wellicht ook wat moeilijkheden tegen bij het fotograferen, zoals weerkaatsend licht op de vitrines of echt wel zeer slecht verlichte voorwerpen. Tips voor de enthousiaste museumfotograaf? Beste bezoektijden bijvoorbeeld? Ook qua te gebruiken toestel?
Karl Leemans:
Weerkaatsend licht en slecht verlichte vitrines vormen inderdaad een probleem, vooral als er topstukken in staan. In sommige gevallen volstaat het om de juiste positie te zoeken om weerkaatsing te vermijden, helaas lukt dit niet altijd. Bij slechte verlichting moet je vooral een vaste hand hebben en een apparaat dat goede resultaten geeft bij weinig licht. Er bestaan nu ook compacte camera’s die goed presteren bij weinig licht. Mijn voorkeur gaat uit naar Panasonic, ik spreek enkel voor compact toestellen want ik gebruik zelf geen professionele apparatuur.
Beste bezoektijden zijn meestal woensdagnamiddag of tijdens de nocturne, dan zijn er geen schoolgroepen en weinig andere groepen of families met kinderen.

Er zijn nog steeds musea die fotograferen niet toestaan. Wat denkt u hierover?
Karl Leemans:
Dit hangt een beetje af van de reden waarom men fotograferen verbiedt. Tal van kleinere universitaire collecties verbieden fotografie omdat ze nog ongepubliceerde stukken in hun collectie hebben. Begrijpelijk.
Voor andere musea is fotografie een bron van inkomsten en ze hebben een fotografische dienst waar foto’s kunnen gekocht worden, uiteraard verbieden deze musea fotografie voor de doorsnee bezoeker. Musea die fotografie verbieden zouden een goede catalogus moeten aanbieden of op zijn minst gratis te bezoeken zijn, wat ook bij sommigen het geval is.
Helaas zijn er nog steeds musea die niet gratis zijn, geen catalogus aanbieden en fotografie verbieden, iets wat mijns inziens totaal onaanvaardbaar is.
Ideaal zijn uiteraard musea die fotografie toestaan en een catalogus aanbieden, zoals het Louvre en het British Museum, dit laatste is op de koop toe gratis.

Ik kreeg de indruk dat wel heel veel mensen flitsen in het Louvre en in het British Museum. Moeten de zaalwachters niet ingrijpen, of is dat niet te doen? Ook het aanraken van voorwerpen zie ik zelden berispt worden.
Karl Leemans:
Flitsen in musea is een groot probleem, niet alleen omdat het schadelijk is voor bepaalde kunstwerken (meningen lopen hierover uiteen) maar vooral omdat het andere bezoekers stoort.
Veel erger is het aanraken van de kunstwerken. Dit stoort me vooral als ik het Egyptisch Museum in Cairo bezoek, hier heeft men fotografie verboden maar het aanraken van de kunstvoorwerpen gaat onverminderd verder zonder dat de bewakers ingrijpen.
Een ander probleem hiermee verbonden is dikwijls het gebrek aan (gemotiveerde) zaalwachters. Die zijn nochtans onontbeerlijk voor een goede werking van een museum en de bescherming van de kunstwerken, zeker als het om drukbezochte musea gaat. Helaas wordt hier zelden genoeg in geïnvesteerd.

Welke musea zijn volgens u schoolvoorbeelden qua bezoekgemak en tentoonstelling van de voorwerpen? In de meeste musea mis ik zitbanken bijvoorbeeld.
Karl Leemans:
Engelse musea scoren over het algemeen goed, vele zijn immers gratis dus aanschuiven aan kassa is onbestaande. Meestal is ook de vestiaire niet verplicht, je staat dus in een minimum van tijd tussen de kunstvoorwerpen. Ik denk in de eerste plaats aan het British Museum.
Ik moet toegeven dat ik weinig aandacht schenk aan banken, ben meestal te druk bezig met fotograferen. Enkel wanneer ik een memory card of een batterij dien te vervangen merk ik wel eens “hé hier zijn geen banken”.

Afbeelding

Ook in Egypte hebt u een aardige verzameling foto’s gemaakt. http://www.desheret.org/egypt_map.htm
Ik denk dat iedereen zo zijn favoriete archeologische sites heeft. Welke zijn dat voor u?

Karl Leemans:
Het Giza plateau, Saqqara, Abusir en Dashur vormen mijn top vier, helaas zijn grote delen van de drie laatste sites niet officieel toegankelijk voor bezoekers.

Hoe staat u tegenover het verbod in Egypte om op sommige plaatsen foto’s te mogen nemen? Goed voor de tombes (of voor de voorwerpen in de musea) want fotograferen toestaan betekent ook dat er geflitst zal worden? Of dat er te lang in de tombes gebleven wordt?
Karl Leemans:
Flitsen in tombes is net zoals in musea een groot probleem; in de massa toeristen bevinden zich heel wat mensen die botweg een flitsverbod negeren of zelfs niet in staat zijn de flits op hun fotoapparaat uit te schakelen. Een gebrek aan (gemotiveerde) bewakers leidt ertoe dat fotografie dan maar totaal verboden wordt, terwijl er toch een aantal alternatieve oplossingen zijn; zoals o.a. betalend fotograferen. Een goed uitgewerkt rotatiesysteem en een limiet op het aantal bezoekers zetten zou kunnen voorkomen dat er te lang in de tombes gebleven wordt.

Wellicht ten gevolge van de recente gebeurtenissen in Egypte wordt hier voorlopig nog weinig aandacht aan geschonken, maar wat vindt u van het plan om replica’s van belangrijke tombes te maken voor de toeristen?
Karl Leemans:
Ik denk dat dit geen succes zal worden, ik zou persoonlijk liever een documentaire over het echte graf op TV zien (er is natuurlijk ook http://www.osirisnet.net ) dan een replica te bezoeken.

Bedankt. Veel succes gewenst en we horen graag regelmatig eens over de updates op uw website.
Karl Leemans:
Graag gedaan!
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Egyptologen en archeologen