Margaret Benson - archeologe uit de 19e eeuw

Moderator: yuti

Margaret Benson - archeologe uit de 19e eeuw

Berichtdoor Anneke » Zo Aug 13, 2006 4:14 pm

Er is een artikel over Margaret Benson op de Archaeology website.
Deze vrouw ging in de 19e eeuw naar egypte voor gezondheids redenen en raakte geinteresseerd in Egypte.
Omdat men dacht dat er toch niets te vinden was kreeg zij toestemming om opgravingen te doen in de tempel van Mut in Thebe.

Het is een interessant artikel om te lezen. Er wordt ook melding gemaakt van een boek geschreven door Benson zelf.

Begin van artikel:
That Air of Expectation, Still and Assured August 11, 2006
by Sarah Pickman

Egyptology pioneer Maggie Benson--in her own words

The Temple of Mut is the earthly home of Mut, the powerful mother goddess and defender of Egypt, and a testament to the might of the female pharaoh Hatshepsut, who built the temple to associate herself with the revered goddess and emphasize both her own position of power and her femininity. Thus, it seems fitting that another pioneering female, Margaret Benson, conducted the first large-scale excavations of the Temple of Mut. As the first woman to lead an excavation in Egypt, Benson worked for three seasons at Mut between 1895 and 1897, unearthing valuable evidence of the temple's history and Hatshepsut's influence there. The letters she wrote to friends and family from Egypt, compiled by her brother Arthur into Life and Letters of Maggie Benson (1917), and the book she co-authored on the excavation, The Temple of Mut at Asher (1899), provide a glimpse into the mind of this extraordinary woman. They reveal Benson's devotion to the project and to the temple, her interest in Egyptology, and her keen intellect and wit.

Voor de rest van het artikel:
http://www.archaeology.org/online/featu ... index.html
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Aug 24, 2006 4:53 pm

Een quote uit het artikel:

" ... We set before ourselves three distinct objects: the clearance of the rest of the temple; the discovery of further statuettes; and a search after the elusive foundation deposits, which must surely exist. Our indirect object was likewise threefold: to trace the accurate plan of the temple; to determine the history of the building; and withal not to leave the site disfigured with unseemly rubbish heaps, ... "

Ik vermoed dat die doelstellingen, indien secuur nageleefd, al heel wat waren in die tijd.

Bij het lezen van dergelijke boeken, heb ik een beetje een ambigu gevoel: enerzijds vind ik het heel fijn om te lezen over de sfeer (wanneer ik hoofdschuddend afstand kan nemen van het 'Westers superioriteitsgevoel') en de werkomstandigheden toen, anderzijds vind ik het spijtig dat er niet zorgvuldiger opgegraven werd. Wat jij Z.H. ? :wink:

Het lijkt me toch wel een fascinerende tijd geweest te zijn.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Egyptologen en archeologen