Howard Carter

Moderator: yuti

Howard Carter

Berichtdoor Anneke » Do Mrt 30, 2006 3:16 pm

Het is natuurlijk wel bekend dat Howard Carter in 1922 het graf van Tutankhamen ontdekte.

Er is een boek "Howard Carter Before Tutankhamen" wat heel erg goed is. Het boek is geschreven door Nicholas Reeves en John H. Taylor.

Carter had een vrij onorthodoxe training en begon eigenlijk als een schilder van scenes in Egypte. Er staan verschillende waterverf schilderijen in het boek van zijn hand en ze zijn echt fantastisch.

Het schijnt dat CArter ook een van zijn broers in zijn werk heeft proberen te betrekken (ook als schilder), maar die vond het een ietsepietsie te warm :)

Al met al een heel interessant boek over de carriere van deze aparte man.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mrt 30, 2006 5:46 pm

Anneke schreef
Er is een boek "Howard Carter Before Tutankhamen" wat heel erg goed is. Het boek is geschreven door Nicholas Reeves en John H. Taylor.

Inderdaad, prachtig boek. Ik heb zelfs de tentoonstelling in het British Museum in London bezocht. Excuseer mijn verschijning, ik had toen waarschijnlijk net 'Highlander' gezien. :lol:

Afbeelding

Er wordt soms eerder nogal geringschattend gedaan over de methodes van Carter bij het leegmaken van het graf van Toetankhamon en het inventariseren van de voorwerpen. Eigenlijk weet ik niet welke archeoloog dit in die tijd beter had gedaan. En voor iemand die alles geleerd had vanuit de praktijk... Stel je even voor dat iemand van Theodore Davies het graf gevonden had. :roll:

Ook het meer dan laten uitschijnen dat Carter zich enkele voorwerpen uit het graf toegeëigend heeft, bijvoorbeeld in documentaires waar Zahi Hawass een wrekende/berispende vinger kan opsteken, raakt kant noch wal. Rekening houdende met de tijdsgeest waar het 'net' afgelopen was met grote hoeveelheden beelden en schatten uit het land te slepen, is het een wonder dat Carter zich zo kunnen inhouden heeft. Zeker wanneer je bekijkt welke geringe appreciatie hij voor zijn werk van de Egyptische overheden gekregen heeft.

Zijn verblijfje toen in Luxor mocht wel gezien zijn.
Het huis waar Howard Carter leefde tijdens zijn opgravingen met Lord Carnarvon staat nog steeds in Thebe-West, in Dra Abu el Naga. (wat in het Nederlands niet echt appetijtelijk zou betekenen ‘Heuvel der vliegen’)
Langs de weg die van Deir el Bahari, links naar de Vallei der Koningen gaat, ongeveer waar het de weg kruist die rechts van de tempel van Seti I komt werd aan de bouw van ‘Castle Carter’ begonnen in de winter van 1910.

Voor de fundamenten van het huis, dat Carter zelf ontwierp, werden stenen gemaakt in een fabriek van Lord Carnarvon en sommige kregen een stempel ‘Made at Bretby, England, for Howard Carter, Thebes 1910’. Dit waarschijnlijk in navolging van de oude bakstenen in Egypte die soms een herkenningsteken kregen van de heersende koning.

Noot 29/09/09: dit is NIET het huis van Carter. Dankzij Rozette en het EEF weet ik nu dat dit het Stoppelaere Huis is.
viewtopic.php?t=1902&mforum=prkmthetegyptef

Afbeelding

Toen ik er was in ’97, ben ik niet binnen gegaan omdat een norse bewaker me veel te veel geld hiervoor vroeg. Is iemand hier wel binnengeweest en foto’s genomen? Ik vraag me af of het interieur onderhouden wordt. Ooit eens een foto gezien van ‘het bureau van Carter’ met de nodige accessoires er op, maar ik heb geen idee hoe oud die foto was.

De ontdekking van het graf van Toetanchamon heeft Howard Carter 'gemaakt', maar het heeft hem ook gebroken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Di Sep 29, 2009 8:18 pm, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 05, 2006 3:06 pm

Je kunt de stem van Howard Carter horen op:
http://www.earthstation1.com/Howard_Carter.html
Ik had dit al lang op mijn pc staan, heb even moeten zoeken waar ik het vandaan gehaald heb.

Een verhaaltje over Howard Carter:
Tijdens de eerste wereldoorlog waren de controles op het verhandelen van antiquiteiten in Egypte veel verminderd, ook op de westelijke oever van Luxor.
In 1916 deed het de ronde dat plaatselijke inwoners van de streek een nieuw graf gevonden hadden en er werd er zelfs gevochten om het recht deze tombe te kunnen plunderen.
Om verdere problemen te vermijden gingen enkele inwoners Howard Carter verwittigen en begeleiden hem naar de plaats van de tombe, in de Wadi Sikket Taqa el-Zeide. (of Taqet Zaid, naargelang de aanvaarde schrijfwijze)
Het was reeds donker toen Howard Carter ter plaatse arriveerde. Hij had daarvoor hoog boven op de heuvels moeten klimmen en constateerde dat een koord van de rovers langs de kliffen (meer dan 40 meter!) naar beneden hing tot aan de ingang van een tombe, op 70 meter hoogte van de valleibodem.
Hij kon de rovers bezig horen en klom helemaal alleen bij maanlicht het koord naar beneden.
Hierover zei hij achteraf zelf:
“Shinning down a rope at midnight, into a nestful of industrious tomb-robbers, is a pastime which at least does not lack excitement. There were eight at work, and when I reached the bottom there was an awkward moment or two.” 8)
Hij verzocht dus de acht rovers weg te gaan, wat ze ook deden. Hij bleef de rest van de nacht ter plaatse en wanneer het licht begon te worden, onderzocht hij de tombe.
Achteraf kostte het hem 20 dagen van hard labeur om de tombe op te ruimen. Door de aanwezige sarcofaag bleek het de onvoltooide tombe te zijn die Hatshepsut voor zich had laten maken, vooraleer ze farao geworden was.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Apr 06, 2006 9:02 pm

Gisterenavond heb ik even tijd vrijgemaakt om een uurtje te kijken naar een ouwe tape van 'Op zoek naar Toetanchamon', een uitzending die op BBC geweest is en ook op Teleac in '93.

De reeks was gemaakt door reporter Christopher Frayling die een gelijknamig boek geschreven heeft.

In aflevering 1 was te zien hoe Frayling archeoloog Donald Ryan volgde naar de tombe in de Wadi Sikket el-Zeide, waarvan hierboven sprake. Het was leuk om zien hoe Donald Ryan, effectief in het spoor van Howard Carter, zich aan een koord liet zakken langs de bergwand om de tombe te bezoeken. Nog leuker om zien was hoe Christopher Frayling, al uitgeput van de tocht naar de tombe, angstig bedankte om mee af te dalen.

Een gedeelte van de tombe bleek onder water te staan. Stel je voor: een tombe halverwege een rotswand, krijgt in het zonnige zuiden van Egypte, soms zoveel regenwater te verduren dat een gedeelte ontoegankelijk wordt.

Ook was te zien hoe beiden, Frayling èn Ryan, afhaakten toen ze het interieur van KV20 probeerden te bezichtigen, wegens de stank van de vleermuizen.

Nogmaals mijn hoed af, Howard Carter (en team).
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Apr 06, 2006 10:21 pm

Volgens mij kan Marcel je wel e.e.a. vertellen over het huis van Howard Carter hij is er binnen geweest.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 12, 2006 8:03 pm

- Weet iemand of er een verzameling van Howard Carters tekeningen en schilderijen te zien is op het net?

- De grafsteen op bovenstaande foto van het graf van Carter is een vervanging van een oudere heb ik net gezien in een documentaire.

- Jef schreef:
Volgens mij kan Marcel je wel e.e.a. vertellen over het huis van Howard Carter hij is er binnen geweest.

Daar wacht ik dus nog even op. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Wo Apr 12, 2006 10:52 pm

Het enigste wat ik echt op internet kon vinden is dit artikel van de gizapyramids site. Het gaat over enkele briecen die Howard Carter uitwisselde met ene Mrs. Kingsmill Marss

http://www.gizapyramids.org/pdf%20libra ... _james.pdf

Er staan verschillende copien in van de brieven en enkele tekeningen van Carter.

Een tekening van het graf van Ramose.
Een priester van het graf van Seti I
Een dochter van Menna
Nefertari
en nog meer.

Dit artikel is zeker wel de moeite waard om te zien en te lezen
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 12, 2006 11:25 pm

Anneke schreef:
Het enigste wat ik echt op internet kon vinden is dit artikel van de gizapyramids site. Het gaat over enkele brieven die Howard Carter uitwisselde met ene Mrs. Kingsmill Marss
http://www.gizapyramids.org/pdf%20libra ... _james.pdf

Hei mooi! Bedankt Anneke. Heb je die tekening uit het graf van Ramose gezien? Zeer mooi, verdorie jammer dat ik ze niet kan downloaden. Zou een prachtig bureaublad zijn.
Die tekening van Medinet Habu: fenomenaal.

Zou wel graag eens een verzameld werk van Carters tekeningen en schilderijen willen zien. Zelfs 'Howard Carter before Tutankhamun' schoot hierin tekort.

Niettegenstaande nagetekend: grote kunst! Duidelijk met heel veel kunstgevoel, geduld en liefde voor het onderwerp.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Apr 13, 2006 9:39 pm

Ik ben het helemaal met je eens Philip prachtig om te zien.

Die van het graf van Ramose heb ik in het echt gezien.
Heel fijntjes gemaakt dat reliëf.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jun 29, 2006 2:57 pm

Een schilderij uit 1897 van Howard Carter heeft 13.000 £ opgebracht op een veiling.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/wale ... 762859.stm

Alleszins beter dan hetgeen ik voor mijn schilderijen krijg: een meewarige blik. :lol:

Toch wel goed als je zoiets op zolder liggen hebt: ik heb net vol verwachting een zestig jaar oude fles wijn verkocht: Chateau la Pointe '45.
Ik heb er 40 euro voor gekregen. :(
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Nov 11, 2006 8:57 pm

Ik vond net deze site over het domein van Lord Carnarvon, de sponser van Howard Carter:

http://www.highclerecastle.co.uk/
http://www.highclerecastle.co.uk/Front/Home.htm
en vooral:
http://www.highclerecastle.co.uk/Front/Egypt.htm
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor nefertari » Do Feb 14, 2008 8:21 pm

Ik heb onlangs nog een boeiend boek over het leven van Carter gelezen .
Het begint als carter 17 jaar is en zijn eerste opgravingen doet in Amarna onder leiding van Petrie , ook een gedetailleerd verslag van de ontdekking van het graf . Dit is de titel :
Toetanchamon : de vergeten farao die het gezicht van Egypte werdt
van phillipp vandenberg .
nefertari

Berichtdoor Andre » Za Feb 16, 2008 2:08 pm

Bij onze laatste trip van 2005 zijn we binnen in het huis van Howard Carter geweest.

Het interieur was nog steeds het zelfde hij zou zo binnen kunnen wandelen.

Wat opviel was de koelte en de belichting van binnen, een unieke sfeer.
Alles zat onder de stof, ook de meubelen waren er nog aanwezig, wij waren daar op de fiets en er viel goed te praten over de prijs, ongeveer 15 euro voor twee personen.
Er hing iets aan de muur (tekst) zal de foto op het forum plaatsen, zal wel leuk zijn als je weet wat daar op staat.
Gebruikers-avatar
Andre

Berichtdoor Andre » Zo Feb 17, 2008 2:48 pm

De beloofde foto's:

Noot van Philip 29/09/09: dit is NIET het huis van Carter. Dankzij Rozette en het EEF weet ik nu dat dit het Stoppelaere Huis is.
viewtopic.php?t=1902&mforum=prkmthetegyptef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Andre

Berichtdoor Rozette » Zo Feb 17, 2008 4:31 pm

Schitterende foto's Andre, nooit eerder gezien !!!!!!!!!!!!!!

Ik kan me levendig voorstellen dat het een unieke ervaring was, bedankt om deze prachtige foto's te posten :D .

Rozette :)
Gebruikers-avatar
Rozette

Volgende

Terug naar Egyptologen en archeologen