Howard Carter

Moderator: yuti

Re: Howard Carter

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jul 22, 2010 8:16 pm

Jef schreef:Carter huis bezoeken.

Iemand enig idee wat de openings tijden zijn en waar je een toegangsticket kunt verkrijgen :?:

En hoe kom je er, ik bedoel waar ligt het (ik heb wel een idee) is het bijvoorbeeld te doen om met de fiets er naar toe te gaan.

Ik meen me te herinneren dat jij 'Dal der Koningen, Gids over graven en tempels uit het oude Egypte' van Alberto Siliotti hebt, Jef? Daar staat een plan in met vermelding van Carters' House op p.10-11.
Indien je dat niet hebt stuur ik je dat door.

Het is niet ver van de dodentempel van Seti I ... 600 meter of zoiets.
Dus wanneer je ooit met de fiets naar de de tempel van Seti I geweest bent, is Carter's House perfect mogelijk.

Vroeger kon je nog missen met andere gelijkaardig opgetrokken woningen in de omgeving (zie hierboven), maar ik vermoed dat heden ten dage geen vergissingen meer mogelijk zijn, wegens toeristisch uitgebaat.

Indien interesse in foto's van hoe het er nu uitziet: contacteer misschien eens forumlid Patricia F ... die komt er net van (ik heb deze recente foto's niet van haar, wegens niet mee geweest).
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Jul 22, 2010 11:13 pm

Oké Philip, ik zal mijn boek er eens bij pakken zo meteen.
Het was toch zo dat jullie er in Oktober vorig jaar geweest waren, of zit er naast.
Ongeveer 600 mtr van de Seti I, dat is zeker te doen met de fiets.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jun 12, 2011 5:54 pm

Op de tentoonstellingen Toetanchamon in het Jubelparkmuseum
viewtopic.php?f=38&t=2591
en Tutankhamun Brussels
viewtopic.php?f=38&t=2534
zijn er tekeningen te zien van Howard Carter.

Op de kleine maar zeer fijne tentoonstelling in het Jubelparkmuseum (allen daarheen !) zijn voorbeelden te zien van hoe hij te werk ging.

Interessant hierbij is de tekening hieronder van Percy Newberry die in 1891 volgende scène overnam van Chnoemhotep II in Beni Hassan. Daaronder een detail van de moerasscène vanuit deze tekening.
Gevolgd door nog een detail, maar dan door Howard Carter, van de kat die ongeveer op middenhoogte links op het detail van Newberry staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de onderstaande zeer gedetailleerde tekening uit Deir el Bahari ging Howard Carter volgens de uitleg van het Jubelparkmuseum als volgt te werk:
"Eerst kopieerde hij de scènes direct van op de muur. Daarna verkleinde hij deze levensgrote kopieën naar een kleinere schaal op tekenpapier op basis van een rastersysteem. In deze fase voegde hij door middel van schaduwing de beschadigde of verdwenen zones in het reliëf toe. Vroegere epigrafisten zouden deze zones gewoon blanco hebben gelaten. Uiteindelijk werden deze kopieën een laatste maal gecontroleerd."

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In KMT, A Modern Journal of Ancient Egypt, 22,1, Spring 2011, stond in een artikel van Dennis Forbes, ‘Howard Carter at Deir el Bahari, His Artistic Legacy, nog een mooie vergelijking in verband met Carters meer realistische techniek … boven de tekening van Bouriant uit 1884, onder Carter in 1891, allebei dezelfde scène uit de tombe van Echnaton in Achetaton:

Afbeelding

Maar zie ik dat verkeerd of is op de tekening van Howard Carter van bovenstaande Muur B in Kamer Gamma, een deel van het gezicht te zien van de prinses? Zie hieronder.
Nog nooit op andere tekeningen of foto’s gezien.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Di Mei 15, 2012 12:06 pm

http://www.smithsonianmag.com/history-a ... inter.html

Zoals hier al eerder weergegeven had Carter een groot tekentalent. Zijn carrière begon op 17 jarige leeftijd bij het Egyptian Exploration Fund.
Hiërogliefen werden door hem omgezet naar zeer getrouwe beelden uit de natuur.
Een persoonlijk album van hem vind je in het Griffith Institute van de Universiteit van Oxford.
138 jaar na zijn geboorte zijn ze hem nog niet vergeten.
Gebruikers-avatar
yuti

Vorige

Terug naar Egyptologen en archeologen