Filip Coppens - interview

Moderator: yuti

Filip Coppens - interview

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 02, 2007 6:02 pm

Vraaggesprek met Egyptoloog Filip Coppens 02/05/07

Afbeelding

Welke beroepsbezigheid oefent u momenteel uit?
Sinds 2001 ben ik wetenschappelijk medewerker (‘egyptoloog’) op onderzoeksprojecten van het egyptologisch departement van de Karelsuniversiteit in Praag, Tsjechie. Mijn werk omvat onder meer deelname aan opgravingen in Aboesir, wetenschappelijk onderzoek en het geven van colleges en lezingen (voornamelijk over verschillende aspecten van Egypte in de Ptolemaisch en Romeinse periode), en administratieve taken. Van 1995 tot 2000 werkte ik als wetenschappelijk medewerker op het Shanhur-project van de KULeuven.

Welke studies deed u en waar?
– Licentiaat in de archeologie, KULeuven 1989–1993
– Licentiaat in de egyptologie, KULeuven, 1993–1996

Waarover handelde(n) uw eindwerk(en)? Is deze (of zijn deze) beschikbaar voor het grote publiek en zoniet, vindt u dit jammer?
– Archeologie: De koningsgraven van het Nieuwe Rijk. Een architecturale studie. Promotor: J. Quaegebeur (KUL).
– Egyptologie: Egyptische tempelbouw in de Thebais in de Romeinse tijd. Promotoren: W. Clarysse (KUL) en C. Traunecker (Strasbourg).
Momenteel leg ik de laatste hand aan mijn doctoraat: The Complex of Wabet and Court. The ‘Seat of the First Feast’ in Temples of the Thirtieth Dynasty and the Ptolemaic and Roman Era.

De licentiaats–eindwerken zijn niet beschikbaar voor het grote publiek, het doctoraat wordt in het najaar van 2008 gepubliceerd en zal dan via Oxbow verkrijgbaar zijn.

Op zich vind ik het niet slecht dat licentiaatswerken beschikbaar zijn (verschillende online projecten bestaan), maar het grote verschil in kwaliteit en de beperkte ‘houdbaarheidsdatum’ van vele werken maakt dat het brede publiek deze werken best met de nodige voorzichtigheid benadert. Mijn licentie archeologie zou ik nu zeker niet meer online ter beschikking willen stellen aangezien ze na vijftien jaar volledig verjaard is - maar dat geldt natuurlijk ook voor een hoop gepubliceerde werken.

Welke artikels of werken hebt u gepubliceerd?
Voor een overzicht van 1998 tot 2005:
http://svi.ff.cuni.cz/c/coppens.htm

De volgende recente artikels ontbreken nog op de website:
– met M. Bárta and J. Krejčí (eds.), Abusir and Saqqara in the Year 2005. Proceedings of the Symposium, Prague 2006.
– “Koptos. Zapomenutá křižovatka ptolemáiovského a římského Egypta”, in J. Mynářová (ed.), Pražské Egyptologické Studie V (2006). [Koptos. The Forgotten Crossroads of Ptolemaic and Roman Egypt].
– “The Open Court in the Temple of Philae. A Complex of Wabet and Court in the Making”, in H. Györy (ed.), Aegyptus et Pannonia III. Acta Symposii anno 2004, Budapest 2006, p. 27–39.
– “Creative Writing in Ptolemy II’s Time. Texts from the Temple of Isis at Philae”, in R.J. Dann (ed.), Current Research in Egyptology 2004: Proceedings of the Fifth Annual Symposium, London 2006, p. 34–42.
– “Funerary Practices in Ptolemaic and Roman Temples. A Case–Study of the Complex of Wabet and Court”, in H. Györy (ed.), Aegyptus et Pannonia IV. Acta Symposii anno 2006, Budapest 2008, in print.
– met J. Mynarova, “Prostration before God and Pharaoh”, in Sborník k 50. vyroci zalozeni Ceskeho (Ceskoslovenského) egyptologického ustavu, Prague 2008, in print.

Hoe kwam u erbij om Egyptologie te studeren of wanneer besefte u dat dit uw roeping was?
Volgens mijn ouders was ik reeds op zeer jonge leeftijd geintereseerd in geschiedenis en was ik 7–8 jaar toen ik voor het eerst te verstaan gaf dat ik archeoloog wou worden. Misschien kan je in dit geval dan wel spreken van een roeping aangezien ik nooit een andere studie of job heb overwogen. Ik blijf me er vandaag nog steeds over verbazen dat ik wel degelijk van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken. De keuze voor egyptologie is voor een heel groot deel bepaald door wijlen prof. Jan Quaegebeur. Tijdens en na afloop van mijn studies archeologie heb ik verscheidene gesprekken met hem gehad omtrent Egypte en de egyptologie. Hij heeft een passie voor Egypte in me doen ontwaken, me onder zijn vleugels genomen en me tenslotte mijn eerste job als ‘egyptoloog’ aangeboden.

Welke periode(s) of onderwerp(en) genieten uw voorkeur of bent u het meest mee bezig?
Ptolemaisch en Romeins Egypte, en meer bepaald de traditionele tempels en religie in deze periode en het Ptolemaisch hierogliefenschrift.

Wat de doorsnee Egyptofiel bijna onmogelijk lijkt: zijn er ook mindere punten aan het beroep of de studie van Egyptoloog?
Voor vele egyptologen is Egypte en de egyptologie hun alfa en omega. De alfa staat in dit geval echter voornamelijk voor administratief werk. Egyptologie omvat enerzijds een hoop puur wetenschappelijk werk, in de bibliotheek of op de opgravingssite, en de daaruitvolgende resultaten: publikaties, lezingen voor een wetenschappelijk of algemeen publiek, colleges, .... Om dit echter mogelijk te maken spendeert een egyptoloog ook een groot gedeelte van zijn werkuren aan administratie: voorbereidingen van opgravingscampagnes, aanvragen van beurzen, raporteren, de dagelijkse werking van het departement, vergaderingen, .... De administratieve rompslomp staat geregeld in de weg van het echte onderzoek en dat kan zeer frustrerend werken – zeker als je op een belangrijk punt ben aangekomen in je onderzoek en je het een week moet laten liggen vanwege papierwerk.

Anderzijds heb je als egyptoloog, tot je een vaste benoeming weet te bemachtigen (en die zijn zeer schaars gezaaid), nooit werkzekerheid. Ik werk intussen 12 jaar als egyptoloog, steeds met contracten van bepaalde, zeg maar beperkte duur (maximaal 2 jaar, gewoonlijk 1 jaar, maar soms ook slechts 3 maanden). Die onzekerheid omtrent je toekomst is niet voor iedereen even gemakkelijk te aanvaarden.

Wat is het laatste Egyptologisch boek dat u gelezen hebt dat uw goedkeuring of bewondering wegdroeg?
Het laatste boek dat ik gelezen heb is van de hand van Françoise Dunand en Christiane Zivie–Coche, Dieux et Hommes en Egypte. Anthropologie religieuse 3000 av. J.–C. – 395 apr. J.–C. Het dateert al wel van 1991 en lag bij wijze van spreken al een eeuwighied ‘op mijn nachtkastje’. Ik heb het met veel plezier gelezen (met natuurlijk de meeste aandacht voor de Ptolemaisch en Romeinse periode ;-)

Welk museum of welke collectie ligt u het nauwst aan het hart?
Ik heb geen enkele voorkeur voor een welbepaald museum. Het is vanzelfsprekend altijd een plezier om het Louvre, het British Museum, of het Oudegyptisch museum op het Tahrir plein in Cairo te bezoeken, maar ook een kleine collectie in een provinciaal museum kan onverwacht mooie en interessante objecten bevatten.

Hebt u ooit aan opgravingen in Egypte deelgenomen? Waar was dit?
Tussen 1996 en 2000 heb ik deelgenomen aan een zestal campagnes in de Romeinse tempel van Shanhur (tussen Dendara en Loeksor). Tijdens de eerste campagne hield ik me bezig met het tekenen van aardewerk, en nadien met het kopieren van de hierogliefische teksten op de tempelmuren. In 1997 was ik heel even in de Fajoem voor een archeologische survey. Sinds 2005 neem ik ook deel aan de opgravingen in Zuid–Aboesir onder leiding van Mirek Barta en Bretislav Vachala (Karelsuniversiteit Praag). Ik hou me er voornamelijk bezig met het opteken van de architecturale resten van de ouderijks mastaba graven (een hele sprong voor iemand die al jaren met Ptolemaisch en Romeins Egypte bezig is).

Wat waren voor u de fijnste momenten en ongenoegens of ongemakken tijdens de opgravingen? (Ook in voorbereiding of achteraf in studie van de opgravingen.)
Het absolute dieptepunt was ongetwijfeld een campagne met medische problemen, gevolgd door een foute diagnose in Loeksor en een uiteindelijke repatriatie naar Belgie om het verlies van mijn rechteroog te voorkomen.
Een van de hoogtepunten was daarentegen ongetwijfeld de opgraving van de ondergrondse structuur van het mastaba graf ‘MM’ (eigenaar ongekend) uit de Derde Dynastie in Zuid Aboesir in september 2005. Het graf was grotendeels leeggeroofd, met uitzondering van fragmenten van stenen vaatwerk, maar de opgraving van het complex, een tiental meter onder de grond, samen met collega’s Mirek Barta en Vlada Bruna, was desondanks een onvergetelijke ervaring vanwege de ‘team–spirit’.

Waar zou u graag (nog) eens opgravingen willen leiden of verrichten in Egypte en waarom?
De site van Koptos heeft me altijd al geintrigeerd sinds mijn eerste bezoek aan de stad in 1996. De stad was een belangrijke draaischijf in Ptolemaisch en Romeins Egypte: het knooppunt van een aantal routes uit de oostelijke woestijn – van de havens aan de Rode Zee en de ontginningscentra in de woestijn (Mons Claudianus, Mons Porphyrites, Wadi Hammamat) – met een haven aan de Nijl. In de Ptolemaische periode is hier een reusachtig tempelcomplex opgebouwd dat tot op heden slechts heel gedeeltelijk is opgegraven (voornamelijk Petrie aan het eind van de 19e eeuw, en Reinach and Weill in het begin van de 20e eeuw). Een groot gedeelte van de tempels is intussen ongetwijfeld voorgoed verdwenen, maar een heel deel van de sacrale zone is nog nooit onderzocht geweest. Toekomstmuziek?

In welke stad of gebied in Egypte voelt u zich het best?
Door geregeld deel te nemen aan de campagnes in Shanhur heb ik eerst en vooral de omgeving van Loeksor en het oude Thebe zelf leren kennen en kom ik er nog altijd even graag. Sinds een tweetal jaar heb ik de kans om Cairo beter te leren kennen, aangezien de Tsjechische opgravingsploeg logeert op de Tsjechische ambassade in Cairo, en ook hier voel ik me goed thuis. Het is eveneens de ideal uitvalsbasis om een aantal sites in de Delta te bezoeken – een regio van Egypte waar ik nog maar amper ben geweest.

Dank voor dit gesprek en veel succes!
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Egyptologen en archeologen