Tsjechische egyptologen en Aboesir

Moderator: yuti

Berichtdoor Abusir » Ma Mei 14, 2007 3:50 pm

Aangezien ik vermoed dat voor de meesten onder jullie, net zoals voor mij 6–7 jaar geleden, de egyptologie in Tsjechie grotendeels ongekend is (ondanks enkele indrukwekkende resultaten in Aboesir), is het mischien interessant dat ik enkele woorden wijd aan dit thema.

De Karelsuniversiteit (Univerzita Karlova) is de enige unief in Tsjechie waar men egyptologie kan studeren. Het departement ( http://egyptologie.ff.cuni.cz/ ) is bijna even oud als het intussen reeds ter ziele gegane Tsjechoslowakijke (1918–1993) en is in de eerste plaats een onderzoeks– en geen opleidingscentrum. Dit betekent concreet dat er veel meer aandacht kan worden besteeds aan het werk op het terrein, vandaar dat we 6–7 maand per jaar actief zijn te Aboesir, en dat slechts een beperkt gedeelte van de tijd wordt besteed aan de opleiding van nieuwe studenten. Het departement open slechts om de 5–7 jaar de deuren voor nieuwe studenten en aanvaardt maximaal 10 studenten (uit gemiddeld 100–150 kandidaten), die een schriftelijk en mondeling ingangsexamen dienen af te leggen. Momenteel werken er 15 egyptologen voltijds op het departement wat, binnen Europa alsniet wereldwijd, toch een vrij unieke situatie is.

De eerste colleges egyptologie aan de Karelsuniversiteit dateren uit 1919, een jaar na de oprichting van Tsjechoslowakije. Als vader van de egyptologie in Tsjechie beschouwt men Frantisek Lexa. Hij was in 1905 de eerste die een Tsjechische vertaling van oudegyptische teksten publiceerde, en in 1919 de eerste docent egyptologie aan de universiteit. Twee van zijn opvolgers hebben een grote rol gespeeld in de keuze voor de site van Aboesir als de plaats bij uitstek voor de opgravingen van het departement. Jaroslav Cerny is misschien wel gekend, onder andere vanwege zijn demotische grammatika en zijn werk met het IFAO (Frans instituut in Cairo) in Deir el-Medina. Zijn collectie vormt trouwens de basis van de bibliotheek van het Tsjechisch egyptologisch instituut. Zbynek Zaba is een ander belangrijk figuur in de geschiedenis van de Tsjechische egyptologie omwille van zijn rol in het oprichting van het Tsjechisch egyptologisch instituut in Cairo in 1958. Aanvankelijk bevond het zich in Giza, maar sinds vele jaren maakt het deel uit van de Tsjechische ambassade in Dokki (Cairo).

Toen het departement, onder leiding van Zaba, eind jaren vijftig op zoek ging naar een site in Egypte die de mogelijkheid bood tot langdurig archeologisch en epigrafisch onderzoek, viel de keuze uiteindelijk op Aboesir op aanraden van Jaroslav Cerny. Cerny had, onder meer dankzij de samenwerking met het IFAO, veelvuldig doorheen Egypte gereisd en was zich goed bewust van de vele mogelijkheden die Aboesir nog te bieden had voor verder onderzoek. Het feit dat ons egyptologisch departement er na 47 jaar nog steeds actief is, laat er geen twijfel over bestaan dat Cerny de site van Aboeisr goed heeft ingeschat – ook al dacht men toenertijd dat het belangrijkste en interessantste materiaal reeds uit het zand van Aboesir was gekomen met de opgravingen van Ludwig Borchardt en het Deutsche Orientgesellschaft in het begin van de 20e eeuw. Aboesir bevindt zich ongeveer vijfentwintig kilometer ten zuidwesten van Cairo, tussen de beter gekende Memphitische necropolen van Giza ten noorden en Sakkara ten zuiden. De naam van de site ‘Abusir’ komt rechtstreeks uit het oude Egypte – pr-wsir of ‘de plaats van Osiris’ (Grieks: Busiris).

Tussen 1960 en 1975 was de Karelsuniversiteit met vele onderbrekingen actief in en rond de mastaba van de vizier Ptahshepses uit de Vijfde dynastie. Tussendoor, en vooral in het begin van de jaren zestig, werkte het department het grootste gedeelte van de tijd in Nubie en meer bepaald in de regio van Kertassi, Kalabasha, Wadi Qitna en Tafa, met de bedoeling de aanwezige archeologische en epigrafische resten te documenteren vooral ze voorgoed verdwenen onder het stuwmeer dat tot stand zou komen met de constructie van de Aswan dam.

Na de dood van Zaba in 1971 en het overlijden van zijn opvolger Frantisek Vahala in 1974, is de leiding over de werkzaamheden in Aboesir tot op de dag van vandaag in handen van Miroslav Verner. Onder Verner is het onderzoek in Aboesir veel omvangrijker geworden en het onderzoeksterein is enorm uitgebreid en strekt zich nu uit tot in Noord-Sakkara. Zodoende zijn we tegenwoordig actief in drie verschillende zones met drie teams die mekaar afwisselen:

a) de zone ten zuiden van de pyramides van de vijfde dynastie van Sahoere, Nioesere en Neferirkare, met omliggende begraafplaatsen (sinds 1976). Hier werden onder meer de onvoltooide pyramiden van farao Raneferef en koningin Khentkaoes II opgegraven (samen met de papyrusarchieven in de pyramidetempels),
b) de ouderijks mastabas van de derde tot zesde dynastie in Zuid Aboesir, die eigenlijk deel uitmaken van de necropolen van Noord–Sakkara (sinds 1991), en
c) de Late Tijd schachtgraven ten zuidwesten van de pyramidennecropolis (sinds 1980). Het meest gekende van de schachtgraven is ongetwijfeld het graf van Ioefaa. De opening van de sarcofaag was eind jaren 90 geregeld te zien op het National Geographic Channel.
De resultaten van het onderzoek worden tegenwoordig gepubliceerd in de zogenaamde Abusir-reeks.
Abusir

Berichtdoor Anneke » Ma Mei 14, 2007 5:43 pm

Er zijn heel wat uitstekende Tjechische egyptologen.

De naam Cerny ben ik al vaak tegen gekomen. Deze egyptoloog heeft heel wat texten vertaald en word vaak vermeld in de bibliografien van bv. KA Kitchen.

Miroslav Verner is een bekende egyptoloog en zijn boek over de pyramides is uitstekend.

De naam Miroslav Barta kom ik ook regelmatig tegen.

En Jaromir Malek is ook een bekende egyptoloog. Heeft in de afgelopen jaren veel tijd en energie gestoken in de "Topographical Bibliography".

Al met al een indrukwekkende groep academici.

En er zullen er wel meer zijn dan wat er zo in mijn hoofd opkomt :)
Gebruikers-avatar
Anneke

Jaromir Malek

Berichtdoor Abusir » Di Mei 15, 2007 1:15 pm

Anneke schreef: En Jaromir Malek is ook een bekende egyptoloog. Heeft in de afgelopen jaren veel tijd en energie gestoken in de "Topographical Bibliography".

Jaromir Malek is inderdaad ook een 'product' van de Tsjechische egyptologie en misschien nog het best gekend vanwege zijn 'Atlas van het oude Egypte' (samen met Baines). Tent tijde van de Praagse lente eind jaren 60 heeft hij Praag verlaten voor Oxford, waar hij momenteel aan het hoofd staat van het Griffith Instituut en verantwoordelijk is voor de archieven van het instituut (met onder andere heel wat tekeningen van Howard Carter). Heel af en toe brengt hij nog een bezoek aan Praag.
Abusir

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 17, 2007 1:37 pm

'Atlas van het oude Egypte' was mijn tweede boek welke ik kocht over Egypte, net voor ik de eerste keer naar Egypte ging en ik vond het stùkken beter dan alle toen voorhande reisgidsen.
Dit werk verscheen in een reeks historische atlassen die ik me aanschafte over o.a. Griekenland, Romeinse Rijk, Middeleeuwen, Rusland, ...
De Nederlandstalige versie van 'Atlas de la Mésopotamie' van Michael Roaf verscheen echter denk ik nooit in het Nederlands, wat jammer was want een interessante uitgave.

De resultaten van het onderzoek worden tegenwoordig gepubliceerd in de zogenaamde Abusir-reeks.

Is dat deze reeks?
http://egyptologie.ff.cuni.cz/?req=cat:abusir&lang=en&

Ik wacht nog steeds op 'The Old Kingdom Art and Archaeology: Proceedings of the Conference held in Prague, May 31 - June 4, Czech Institute of Egyptology, Prague', edited by Miroslav Bárta,
maar nog niet verschenen bij Oxbow.

Zeer informatief:
http://egyptologie.ff.cuni.cz/?req=doc:abusir&lang=en&

Indrukwekkende lijst publicaties:
http://egyptologie.ff.cuni.cz/?req=doc: ... e&lang=en&
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Abusir » Ma Mei 21, 2007 9:32 am

Philip Arrhidaeus schreef: Ik wacht nog steeds op 'The Old Kingdom Art and Archaeology: Proceedings of the Conference held in Prague, May 31 - June 4, Czech Institute of Egyptology, Prague', edited by Miroslav Bárta,
maar nog niet verschenen bij Oxbow.

Het boek is intussen verschenen, vorige week lagen er enkele exemplaren bij ons op het secretariaat, dus ik vermoed dat het weldra bij Oxbow te verkrijgen zal zijn.
Abusir

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 22, 2007 11:13 pm

Ik schreef:
Quote Abusir: De resultaten van het onderzoek worden tegenwoordig gepubliceerd in de zogenaamde Abusir-reeks.

Is dat deze reeks?
http://egyptologie.ff.cuni.cz/?req=cat:abusir&lang=en&

Nee, natuurlijk niet :oops: : het is deze:
http://www.oxbowbooks.com/results.cfm/q ... StartRow/1

Abusir schreef:
Quote Philip: Ik wacht nog steeds op 'The Old Kingdom Art and Archaeology: Proceedings of the Conference held in Prague, May 31 - June 4, Czech Institute of Egyptology, Prague', edited by Miroslav Bárta, maar nog niet verschenen bij Oxbow.

Het boek is intussen verschenen, vorige week lagen er enkele exemplaren bij ons op het secretariaat, dus ik vermoed dat het weldra bij Oxbow te verkrijgen zal zijn.

Ik zie dat bij Oxbowbooks niet langer staat: 'in print', dus dat zit wel goed. :)

Kun je boeken aanschaffen rechtstreeks bij de Karelsuniversiteit zelf?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Abusir » Wo Mei 23, 2007 9:24 am

Philip Arrhidaeus schreef: Kun je boeken aanschaffen rechtstreeks bij de Karelsuniversiteit zelf?

Tot voor enkele jaren was dit nog mogelijk, maar nu kan het niet meer. De universteit staat ons niet langer toe om onze publicaties rechtstreeks te verkopen en daarom hebben we een regeling getroffen met Oxbow Books voor de internationale verkoop. Een aantal boeken (voornamelijk in het Tsjechisch) is wel te verkrijgen in de boekenwinkel van de unief (Karolinum).
Abusir

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 30, 2007 10:25 pm

Abusir schreef:

Vandaag binnengekregen. Ben verrast door de verzorgde uitgave en kan niet wachten om eraan te beginnen, ... maar het is nogal druk hier de laatste tijd.

Het is voor mij altijd een aangename gebeurtenis: de aankoop of de ontvangst van een boek.
Een nieuw boek: de geur alleen al ... en dan het eerste openmaken: je weegt het boek in de ene hand en voelt de kaft aan ... soms kraakt de rug wat ... het lettertype, de opmaak ...

Ik heb eens een foto gezien van de boekenkasten van Boudewijn Büch (twee verdiepingen als ik het me goed herinner) ... één van de zeldzame keren in mijn leven dat ik ècht jaloers ben geweest. :wink:

Of zoiets wil ik ook wel:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Okt 05, 2007 4:09 pm

Interview met Miroslav Barta:

http://www.praguepost.com/articles/2007 ... hannel.php

"Bárta isn’t the first Czech to be involved in high-profile archaeology work. He follows in the footsteps of nationally known experts such as František Lexa, a researcher of Late Egyptian writing who founded the Czech Institute of Egyptology in 1958. Much of Czechoslovak work was done at Abusir. Bárta was able to do much of his studying with books from the late Jaroslav Černý, who bequeathed his massive library of Egyptian works to the institute."

Ook eens goed om te weten:
"He estimates it took 700 pounds (317.5 kilograms) of copper tools to produce one sarcophagus chest used to bury an ancient king."

"So where did those tools come from?

Bárta invited University of California San Diego anthropology professor Thomas Levy to Prague to lecture on the topic in 2002, after he read Levy’s book about Egypt and the Holy Land. Levy talked about his research on metal factories in the early bronze age of 2700 to 2300 BC in lands that are now in the countries of Israel and Jordan.

As it turns out, researchers involved with Levy’s project found axes and casting molds in Jordan that were identical to objects Bárta found while excavating the tomb of a bureaucrat in Abusir more than 800 kilometers away, Levy says."
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Dec 08, 2007 8:36 pm

Vanuit praktisch standpunt deelde Abusir de site Aboesir in drie delen in.

Hoe werd dit gebied echter gezien door de ogen van de oude Egyptenaren?

(De tombes uit de Late Tijd daargelaten, die misschien, net zoals in Saqqara, uit nostalgisch en patriotisch oogpunt hier gegraven werden.)

Is Zuid Aboesir geografisch ook duidelijk een andere necropool?

Beschouwen wij terecht Aboesir als een afzonderlijke oude rijks necropool?

Was Zuid Aboesir eigenlijk geen deel van van wat we nu Saqqara noemen?

Privé-graven volgden dikwijls de piramides van de heersers ... dus tijdens de regeringsperiodes van de farao's van Gizeh werd geen of weinig tombes graven aangelegd in Aboesir of Saqqara?

Ik zat me af te vragen of kon uitgemaakt worden wat de oude toegangswegen waren naar de necropolen, ik bedoel voor de constructie en om de gedachtenis aan de overledenen gaande te houden zijn waarschijnlijk enkele hoofdwegen bruikbaar geweest?
En welke rol speelde het meer van Aboesir in dit alles?

Tja, één keer ik vragen begin te stellen ... :wink: ... bestaat er kans dat er zich tussen Gizeh en Aboe Gorab nog necropolen bevinden? Hoe goed is dit gebied al onderzocht?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Abusir » Ma Dec 10, 2007 11:30 am

Philip Arrhidaeus schreef: Vanuit praktisch standpunt deelde Abusir de site Aboesir in drie delen in. Hoe werd dit gebied echter gezien door de ogen van de oude Egyptenaren? Is Zuid Aboesir geografisch ook duidelijk een andere necropool? Beschouwen wij terecht Aboesir als een afzonderlijke oude rijks necropool? Was Zuid Aboesir eigenlijk geen deel van van wat we nu Saqqara noemen?

Dat is absoluut correct. De huidige indeling van Aboesir in drie zone’s is voor een gedeelte artificieel en doet grotendeels dienst als een praktische, administratieve opdeling ten behoeve van de werkzaamheden van de Tsjechische ploeg. Het is eveneens een gevolg van de moderne, egyptische opdeling van het gebied. Het oudegyptische pr-wsir (Busiris) omvatte slechts het noordelijk gedeelte van het huidige Aboesir. Aboesir is eerst en vooral de pyramiden necropool uit de vijfde dynastie (Sahoere, Neferirkare, Raneferef, Nioesere, Khentkaus II e.a.) en de mastaba necropool van de vijfde dynastie rond deze pyramiden (en misschien de zonnetempel van Oeserkaf). Enkele honderden meters ten zuiden van de pyramiden necropool bevindt zich de schachtgraven necropool uit het einde van de 26e en het begin van de 27e dynastie (graven van Oedjahorresnet, Iufaa, Menekhibnekau, Padihor e.a.), en ook dit was nog steeds pr-wsir in het oude Egypte. De derde zone van het moderne Aboesir, de mastaba necropool van Zuid-Aboesir, moet echter gezien worden als een uitloper van Noord Saqqara. De mastaba necropolen in deze zone uit de derde en het begin van de vierde dynastie (mastabas 'MM', Ity, Hetepi), en uit de tweede helft van de vijfde en de zesde dynastie (mastabas van Qar en familie, Neferinpoe en familie, Kaaper, Fetekti, Rahotep, Isesiseneb e.v.a), volgen duidelijk de evolutie van de mastaba necropolen van Noord-Saqqara. De enige reden waarom we nu spreken van Zuid-Aboesir en niet van (Noord-)Saqqara voor deze necropool is vanwege het feit dat men in moderne tijden de grens tussen Aboesir en Saqqara een beetje ten noorden van de grote dierennecropolen van Hepnebes heeft getrokken – net ten noorden van het Iseum, en de catacombes van de valken, ibissen en bavianen. Voor de oude egyptenaren bestond er geen ‘Zuid-Aboesir’, maar maakte het gewoon deel uit van de necropool van Saqqara.

Privé-graven volgden dikwijls de piramides van de heersers ... dus tijdens de regeringsperiodes van de farao's van Gizeh werd geen of weinig tombes graven aangelegd in Aboesir of Saqqara?

Algemeen kan je inderdaad stellen dat de eigenaars van de mastaba graven de neiging hadden om hun begraafplaats te laten oprichten in de buurt van de pyramide(n) van hun farao’s. Dit was echter een droom die niet aan iedereen was gegund, en ten tijde van de grote pyramidenbouwers te Gizah, zijn er ook nog heel wat mastaba’s opgericht in andere gedeelten van de Memphitische necropool, zoals Saqqara en Aboesir. Ik denk dat we ons trouwens de vraag moeten stellen in hoeverre de oude egyptenaren het onderscheid maakten tussen Gizah, Saqqara, Aboesir, Dahsjoer en zo meer, en of ze het niet zagen als een groot geheel – een grote Memphitische necropool, waarbij nu een bepaalde zone, dan weer een andere ‘populair’ was.

Enkele voorbeelden uit Aboesir (aangezien ik hiermee het best vertrouwd ben) geven aan dat priesters en edelen niet altijd in de buurt van de pyramiden van hun heersers werden begraven (konden/wensten). De mastaba van Neferinpoe (‘Anubis is mooi/perfect’) en familie dateert uit de vijfde dynastie. De schijndeur van de kapel vermeldt de heersers Neferirkare en Nioesere, begraven in Aboesir, maar de mastaba bevindt zich enkele km ten zuiden in Zuid-Aboesir/Noord-Saqqara. En na de dood van Nioesere verhuist de koninklijke pyramiden necropool van Aboesir naar Saqqara. De pyramide van Djedkare-Isesi bevindt zich in Saqqara, maar een groot gedeelte van zijn familie is echter begraven ten oosten van de pyramide van Nioesere in Aboesir.

Het is duidelijk dat edelen, priesters en familieleden natuurlijk verkozen om in de buurt van hun heersers begraven te worden, maar het is eveneens zeker dat dit niet altijd het geval was. De grootste concentratie van aktiviteiten zal zich steeds in de nabijheid van het graf van de farao hebben afgespeeld, maar ook op de andere necropolen werd er nog duchtig begraven.

Ik zat me af te vragen of kon uitgemaakt worden wat de oude toegangswegen waren naar de necropolen, ik bedoel voor de constructie en om de gedachtenis aan de overledenen gaande te houden zijn waarschijnlijk enkele hoofdwegen bruikbaar geweest? En welke rol speelde het meer van Aboesir in dit alles?

Het ‘meer van Aboesir’ zou een heel belangrijke toegangsweg zijn geweest tot de necropolen van Aboesir en Noord-Saqqara, althans volgens enkelen van mijn collega’s die veel beter op de hoogte zijn van deze ouderijks begraafplaatsen dan een ‘ptolemaisant’ zoals ik. Het bestaan van het ‘meer van Aboesir’ wordt echter door een aantal collega’s in twijfel getrokken. De afgelopen jaren is de Tsjechische ploeg bezig met onderzoek in de buurt van het meer (proefsleuven, geofysisch onderzoek, paleozoologisch en paleobotanisch onderzoek) om een beter zicht te krijgen op de lokatie en omvang van het meer en, vanzelfsprekend, om genoeg bewijsmateriaal te verzamelen omtrent het (al dan niet) bestaan van het meer. Het is echter de mening dat het meer van Aboesir een van de hoofdwegen tot de necropool van Saqqara zou hebben gevormd. Een licht stijgende wadi zou van hieruit hebben geleid naar de necropolen van Zuid-Aboesir, vervolgens langs de dierennecropolen van Hepnebes (Iseum en catacombes), in de richting van het Serapeum en Noord-Saqqara. De monumentale sarcofagen van de Apis stieren zouden langs deze weg tot aan het Serapeum zijn gebracht. Tussen het Serapeum en het Anubieion en Bubastieion, aan de rand van het plateau van Saqqara (omgeving pyramide van Teti) en uitkijkend over de Nijlvallei, zouden er zich ook routes hebben bevonden in de Late Tijd en de Ptolemaisch en Romeinse perioden.
Abusir

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 11, 2007 9:31 pm

Nog verder over het meer van Aboesir:
er is daar momenteel toch nergens in de nabijheid (een overblijfsel van) een meer, is het niet?

Toch wordt dit meer als bestaand aangegeven wordt op verschillende kaarten op het net
http://www.ancient-egypt.org/index.html
( From A to Z - Abusir)
http://egyptphoto.ncf.ca/Abusir.htm
en zelfs in 'The Complete Pyramids' van Mark Lehner p.142.

Terwijl ik begrijp dat er nergens water in de omgeving te zien is? Ook niet op een satelietfoto
http://www.wikimapia.org/#lat=29.897787 ... =0&m=a&v=2
of op de kaart van de 'Atlas van het Oude Egypte' van Baines en Málek p.135.

De plaats van het meer wordt op de bovenstaande kaarten waarschijnlijk ingegeven door de valleitempels van Sahoere en Nioeserre?

Maar dit konden ook kanalen geweest zijn?

Op de kaart van Lepsius staat weliswaar een meer, maar nièt aansluitend op de valleitempels ... en dit meer van Lepsius is er ook niet meer?

En terwijl ik aan het zoeken was naar kaarten vond ik ook in 'Abusir, Realm of Osiris' van Miroslav Verner op p.43 een kaartje met aanduiding van het 'Lake of Abusir', maar dan eerder de plaats waar Lepsius het getekend had.
Zelfs op p.45 een mooie foto met het bijschrift: 'The remnants of Sahure's valley temple flooded with water' Mooi maar misleidend. Of net niet? :wink:

. . . . . . . . . . .

Terwijl ik nu toch naar meren op zoek was ... in de 'Atlas van het Oude Egypte' staat op de kaart p.135 wel meertjes ten ZO van het Djoser complex en van de piramide van Amenemhet III ( op de kaart staat verkeerdelijk Amenhotep III (en II) ).
Ook deze meertjes vind ik niet op satelietfoto's.

. . . . . . . . . . .

De aanduiding 'Hepnebes' ken ik niet .... wat betekent dit?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Abusir » Wo Dec 12, 2007 11:00 am

Philip Arrhidaeus schreef:Nog verder over het meer van Aboesir:
er is daar momenteel toch nergens in de nabijheid (een overblijfsel van) een meer, is het niet?

Inderdaad, momenteel is er op het eerste zicht in Aboesir zeker geen meer (meer) te zien. De foto van de daltempel van Sahoere onder water in het boek van Verner toont slechts de situatie wanneer de grondwatertafel stijgt (onder meer wanneer er veel geirigeerd wordt), maar dat is zeker geen overblijfsel van het meer. Mijn collega's zijn ook van mening dat een kanaal de daltempels van Sahoere en Nioesere met het eigenlijke meeer zou hebben verbonden.

Het meer zelf zou zich niet aan de daltempels hebben bevonden, maar verder ten zuiden - zoals ook Lepsius al aangaf. De laatste jaren is de Tsjechische ploeg bezig die zone van Lepsius, verder ten zuiden, uitgebreid aan het onderzoeken (surveys, geofysich, paleobotanisch en paleozoologisch onderzoek), en op het terein zelf zijn inderdaad nog resten te zien die aanduiden dat er op deze plaats zich wel degelijk een meer kan hebben bevonden. Eens al het onderzoek achter de rug is, zullen de resultaten ook worden gepubliceerd.
Abusir

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 12, 2007 8:56 pm

Bedankt voor de uitleg Abusir.

Als ik nog eens mag vragen:
"De aanduiding 'Hepnebes' ken ik niet .... wat betekent dit?"

Is dit een plaatsaanduiding of een naam van een specifieke site?

Of weet iemand anders dat?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Wo Dec 12, 2007 9:52 pm

Quote Philip: Is dit een plaatsaanduiding of een naam van een specifieke site?

Kaartje waarop 'Hepnebes' staat op aangeduid.

http://books.google.com/books?id=OiiUcY ... izSoeuC8qI
Gebruikers-avatar
Rozette

Volgende

Terug naar Egyptologen en archeologen