Films

Moderator: yuti

Films

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 29, 2006 9:05 pm

Ik kan me niet ontdoen van het idee dat ik dit hier reeds gepost heb, maar daar ik het niet vind:
een uitstekende site over 'Egypte-films'.

http://www.wepwawet.nl/films/

Welke is jullie favoriete film?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor erwin » Zo Sep 10, 2006 12:01 pm

Ik wist niet dat er zoveel films gemaakt waren over Egypte.

Maar goed, als ik even mijn verstand uitschakel en me niet stoor aan de incorrectheid... The mummy uit '98??? Eigenlijk kan ik niet goed een keuze maken!
Gebruikers-avatar
erwin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 14, 2006 7:09 pm

Ik vond 'Death on the Nile' wel goed met 'onze' Hercule Poirot. En 'Raiders of the Lost Ark' plezant, de 'Mummy' films voor de trucage, net zoals 'Stargate'.

Hoe heet die James Bond film, met 'Jaws' als slechterik waar te zien is hoe Roger Moore in dezelfde scène de ene tempel in en de andere uitloopt? (op verschillende locaties dus, maar aan elkaar geplakt in schijnbaar één en dezelfde camera-beweging.)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

bond

Berichtdoor pyloon » Zo Sep 17, 2006 10:20 am

Hallo Philippe,

de Bond-film met Egypte als locatie heet "the spy who loved me".
pyloon

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Sep 22, 2006 4:15 pm

Ik was bij een kameraad en die heeft ‘The Spy Who Loved Me.’
Je hebt gelijk Pyloon, die was het. Naar aanleiding van het korte stukje welke ik gisterenavond gezien heb, deze samenvatting:

Roger Moore (vanaf nu B, James Bond) en Barbara Bach (vanaf nu BB, een Russische spionne) gaan ’s avonds in Cairo bij de piramides ‘als verstekeling’ mee in een busje, samen met ‘Jaws’ (een slechterik).

Overdag rijdt het busje de ingang binnen van de 18de dyn. tempel te Medinet Haboe. Iedereen stapt uit en je ziet Jaws van boven gefilmd terwijl hij tussen de zuilen van de Grote Zuilenhal in Karnak loopt. B en BB achtervolgen hem nog even in Medinet Haboe en bevinden zich in het volgende beeld plots ook in Karnak. Daar verliezen ze Jaws uit het oog, hoe kan het ook anders tussen al die zuilen.

(Een onbedoeld grappig moment vind ik, is wanneer B en BB zich tijdens het besluipen van de vijand tegen elkanders rug aanstoten en BB een soort van karatepositie aanneemt.)

In de volgende scènes zie je Jaws op de zuilen van Karnak lopen, waarna een beeld van het Ramesseum en BB voor de gevallen kolos. Een steenblok valt en mist B en BB, waarna Jaws zich met een koord naar beneden laat glijden. Er ontstaat een gevecht waarbij een ‘restauratie-stelling’ vernield wordt en Jaws onder het hout en de stenen bedolven wordt.
B en BB nemen terug het busje in Medinet Habu, na nog wat strijd met Jaws (hij leeft nog en stelt het zelfs opperbest) rijden ze weg en vallen in het midden van een woestijnlandschap in panne.

Ze slagen erin bij de Nijl te komen, waar ze voor de nacht een felluka nemen. Tegen zondsopgang is BB er alleen vandoor, en B vraagt de weg op een plaatselijke markt.

Hierna zie je hem eerst voor de gevel van Abu Simbel stappen, waarna hij de tempel van Ramses III binnenloopt, terug in Medinet Habu. Daar gaat hij een lange trap naar beneden, komt in het Heiligdom van Abu Simbel, waar Moneypenny haar kantoor heeft.
Een zijdeur geeft open op een behoorlijk filmdecor dat een graf uit het Nieuwe Rijk moet voorstellen, gevolgd door een bezoek aan Q in onder andere de Hypostyle hal van Abu Simbel.

Ik vond het bijna even goed als een documentaire van National Geographic. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Apr 15, 2007 7:06 pm

Ook Jacques Kinnaer heeft een film-pagina:

http://www.ancient-egypt.org/

klikken in het midden op
World Wide

klikken op
Ancient Egypt in the Movies.

Zelfs met een X-Rated afdeling waarvan ik nog geen één gezien heb.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Films

Berichtdoor Ranoferhotep » Vr Jun 18, 2010 3:24 pm

The Egyptian (1954)

Deze behandeld het verhaal van Sinoehé dacht ik. De film is volledig te bekijken op Youtube, ook in delen, maar dat kan je instellen dat ze allemaal achter elkaar afgespeeld worden. Engelstalig, zonder ondertitels

Hier de link van deel I: http://www.youtube.com/watch?v=vGoAYTrNWTA&feature=related
Directed by Michael Curtiz
Based on the novel by Mika Waltari (1949)
A remarkable story of war, intrigue,
passion, murder and religious strife
over 3,000 years ago.
Of all the cinema in existence,
this is my all-time favorite movie!!!
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Re: Films

Berichtdoor Ranoferhotep » Vr Jun 18, 2010 3:30 pm

Land of the Pharaohs (1955)

Weet ik niet zoveel over, wel leuke maar niet geheel realistische begrafenisscène.

Link: http://www.youtube.com/watch?v=OihFMMgJSU0&feature

Eigenlijk kan je op Youtube een ganse nacht zoet zijn met films over Egypte op te zoeken
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Terug naar TV, film, muziek, dvd, cdrom, games