De buste van Nefertiti: echt of vals? Arte 19/03/07

Moderator: yuti

De buste van Nefertiti: echt of vals? Arte 19/03/07

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 18, 2007 5:24 pm

Maandag 19 maart 2007 zendt Arte
'Nefertiti, à lépreuve de la science' uit,
om 22:30 uur.

"Duitse documentaire (2007) over de buste van Nefertiti die bewaard wordt in het Egyptisch museum in Berlijn en waarvan nu vermoed wordt dat het om een vervalsing zou gaan."

Ik kan deze post niet ontvangen.
:(
Iemand hier wel?

Wil hij/zij zo vriendelijk zijn hier een korte inhoud van terug te geven, hoofdzakelijk met betrekking tot de in de documentaire vermelde (eventueel nieuwe) bewijsvoering voor valsheid van de buste van Nefertiti.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Zo Mrt 18, 2007 8:42 pm

Philip,

Nog nooit eerder gehoord dat de buste in Berlijn een vervalsing zou zijn.

Moet toch perfect mogelijk zijn om dit te testen aan de hand van de samenstelling van de verf die men gebruikte in het oude Egypte.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 19, 2007 7:39 pm

Wel ... ik had vroeger nog toespelingen en vage verdachtmakingen gelezen, maar nooit iets concreets.

Dit artikel:
http://www.arte.tv/fr/connaissance-deco ... 03936.html

Vraag me af tot welke, hopelijk sluitende, bevindingen men in de uitzending zal komen.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Di Mrt 20, 2007 1:49 pm

Niet geloven wat ze vertellen.

Ze is het echt.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Djedi » Di Mrt 20, 2007 1:51 pm

In het kort:

De "vervalsingen":
1) Adolf Hitler zou een "exacte" kopie laten maken hebben, in 1945 zijn beide bustes, de echte en de kopie in handen van de Amerikanen gevallen. Sommigen beweren dat de amerikanen de kopie zouden teruggegeven hebben in 1956 i.p.v. de echte.
2) De buste zou een vervalsing zijn van de ontdekker (Ludwig Borchardt) zelf, een echte zou dus nooit bestaan hebben.

Op het einde van de uitzending werd gesproken over de samenstelling van "Amarna" plaaster, dit soort plaaster werd enkel in de Amarna periode (en iets vroeger) gebruikt en werd op de buste aangetroffen. Aangezien de speciale samenstelling van de plaaster 40 jaar geleden ontdekt werd (lang na de ontdekking en WO II) lijkt het vrij onwaarschijnlijk dat de buste een vervalsing - kopie zou zijn.
Djedi

Berichtdoor Rozette » Di Mrt 20, 2007 6:35 pm

Bedankt voor de samenvatting van de documentaire :D .

Werd er verder niets gezegd over de kleurstof die men indertijd gebruikt heeft om deze buste te schilderen?
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Jef » Di Mrt 20, 2007 8:37 pm

Gelezen in een duits blad genaamd de STERN van 10-07-2003

In dit blad is een artikel te lezen over Nefertiti.

Er staat ook klein stukje in over de vondst van de Buste, met een foto van de vinder(s)

De Buste werd gevonden in 1912 door Ludwig Borchardt (U allen welbekend). Er werden nog meer kostbaarheden gevonden. De gevonden artefacten werden gedeelt door de Duitse en Egyptische archeologen. Duitsland bekwam de buste. Het duurde echter nog 12 jaar voordat Brochardt de Buste wilde tentoonstellen. "De Buste was nog maar net tentoongesteld of Egypte wilde de Buste terug. Het destijds verdelen van de gevonden artefacten zou volgens hun niet eerlijk gegaan zijn. Nog later wilde Egypte de Buste ruilen tegen ander kunststukken. Adolf Hitler zei midden dertiger jaren Nefertiti blijft in Duitsland. Later zijn er door Egypte nog meerdere pogingen ondernomen om ze terug te krijgen.

Tot op dit moment staat ze nog steeds te stralen "im Agyptischen Museum Berlin

Buiten de Buste van Nefertiti staan er ook nog enkele andere mooie kalkstenen stukken die destijds in Armana gevonden zijn, zoals een Buste van Achnaton (wel flink beschadigd)

Zouden deze dan ook nep zijn :?:

Ik geloof het niet :notdone:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mrt 21, 2007 1:16 pm

Djedi schreef:
Op het einde van de uitzending werd gesproken over de samenstelling van "Amarna" plaaster, dit soort plaaster werd enkel in de Amarna periode (en iets vroeger) gebruikt en werd op de buste aangetroffen. Aangezien de speciale samenstelling van de plaaster 40 jaar geleden ontdekt werd (lang na de ontdekking en WO II) lijkt het vrij onwaarschijnlijk dat de buste een vervalsing - kopie zou zijn.

Bedankt voor je samenvatting, Djedi.
En blij dit te horen.
Want ik acht Hitler of Göring wel in staat om een duplicaat te laten maken. Waar men het echter haalt om Borchardt te beschuldigen?

Ook bedankt Jef om het artikeltje op te sporen.

Een kameraad heeft de uitzending voor me opgenomen. In Limburg kan men blijkbaar Arte ontvangen zonder digitale uitbreiding van Telenet.
Ik heb nu zo'n digibox besteld en volgende maandag komen ze die 'installeren', wat niet eenvoudig zal zijn met al de bedrading hier. (stereo, dvd, xbox) Op Arte geven ze af en toe eens een goeie geschiedenis-documentaire.

Als iemand ook die documentaire over de buste van Nedertiti wil zien, laat me iets weten.
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Do Mrt 22, 2007 7:11 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Djedi » Do Mrt 22, 2007 12:51 am

Rozette schreef:
Werd er verder niets gezegd over de kleurstof die men indertijd gebruikt heeft om deze buste te schilderen?

De kleurstoffen werden inderdaad besproken maar aangezien die in grote aantallen werden gevonden in de Amarna ateliers (en elders) ging men ervan uit dat een gewiekst vervalser die kon gebruikt hebben.
Djedi

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mrt 28, 2007 5:37 pm

Ik schreef hierboven: "... heb nu zo'n digibox besteld en volgende maandag komen ze die 'installeren' ..."

Dat is ondertussen reeds gebeurd.

De slimmeriken van Telenet geven je bij levering enkele weken toegang tot het hele digitale aanbod, zodat de eerste keer dat ik afstemde op het kanaal Discovery Civilisation, ik Bob Brier zag staan, voorovergebogen bij de foetussen van Toetanchamon.

Ik had die mummietjes nog nooit zó duidelijk gezien, heel aandoenlijk eigenlijk.

Ik heb de uitzending jammer genoeg niet helemaal kunnen uitkijken, maar indien dit hier nog ging over de theorie van de moord op Toetanchamon, dan is deze documentaire al wat ouder, wegens achterhaald.

Heeft iemand hier ook Discovery Civilisation?
Ik zie dat per dag veel dezelfde programma's herhaald worden (wat niet slecht is, want ik heb geen Digicorder, dus kan niet opnemen), maar zijn er ook veel herhalingen op lange termijn?
Ik kan dat niet uitmaken op de site, omdat er slechts een programma op vermeld wordt voor de eerstkomende twaalf dagen:
http://www.discoverychannel.nl/_listing ... _listings/
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Wo Mrt 28, 2007 6:01 pm

Quote Philip : Heeft iemand hier ook Discovery Civilisation?

Philip,

Ik heb maandag de aflevering over Hatshepsut gezien. Per dag is dezelfde aflevering 3 maal te zien.
Om 9 u in de voormiddag, om 3 u in de namiddag en de laatste keer om 21 u s'avonds.

We hebben sedert een week Belgacom digital :D . Ik heb ook vorige vrijdag naar de herhaling gekeken op Arte over de buste van Nefertiti.
Gebruikers-avatar
Rozette

Jaloers is de oorzaak ?

Berichtdoor Jef » Zo Feb 01, 2009 10:06 pm

Het ene oog van het beeld van Neferteti is bewust weggelaten omdat Thoetmoses, de beeldhouwer jaloers was. Neferteti ging niet in op zijn avances en dat zinde hem niet.

Zou bovenstaande echt de oorzaak zijn van het maar ene afgemaakte oog ? Kwam deze tekst ergens tegen, en ik dacht zo bij mij zelf dat kan inderdaad wel eens de reden geweest zijn, wat denken jullie :?:
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 03, 2009 8:51 pm

Jef schreef:
Het ene oog van het beeld van Neferteti is bewust weggelaten omdat Thoetmoses, de beeldhouwer jaloers was. Neferteti ging niet in op zijn avances en dat zinde hem niet.

Ik zou voorzichtig sceptisch staan hiertegenover, maar je kan natuurlijk nooit weten, nietwaar?

Het lijkt me zo onwezenlijk: Nefertiti die model gaat staan voor een beeldhouwer.
En waar babbel je dan over: mooi weer? rare echtgenoot? nog geen zonen? gaan we nog eens verhuizen? nog Amon-priesters gezien de laatste tijd?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Di Feb 03, 2009 10:22 pm

Philip Arrhidaeus schreef:En waar babbel je dan over: mooi weer? rare echtgenoot? nog geen zonen? gaan we nog eens verhuizen? nog Amon-priesters gezien de laatste tijd?

:) LOL Als Tuthmose dat vroeg leefde hij waarschijnlijk niet lang genoeg om dat oog af te maken ...

"Goh, in het echt heb je helemaal niet zo'n raar langwerpig koppie",
"Je bent veel slanker in het echt",
"Heeft die andere koningin - hoe heet ze ook al weer? Kiya? - nu alweer een zoon?"
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Taa Seqenenre » Do Feb 05, 2009 3:43 pm

Anneke
"Je bent veel slanker in het echt",

:lol: :lol: :lol:

Of "niet echt modieus dat hoedje, wie wil er dat nu dragen"
"beetje zand in je oog?"
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Terug naar TV, film, muziek, dvd, cdrom, games