Zeven kleine landelijke trappenpiramides

Moderator: yuti

Re: Zeven kleine landelijke trappenpiramides

Berichtdoor Taa Seqenenre » Zo Feb 25, 2018 8:02 pm

Drie van de zeven bezocht Philip, maar dat zijn dan ook de makkelijkste. :lol: Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen van allemaal van dichtbij gezien heb.
Die constructiehellingen zijn interessant. Zijn er nog van die hellingen te vinden bij piramiden?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Feb 26, 2018 4:47 pm

Taa Seqenenre schreef:Die constructiehellingen zijn interessant. Zijn er nog van die hellingen te vinden bij piramiden?

De overweging mag ook gemaakt worden dat sporen van een aanvoerhelling of constructiehelling kan duiden op een afbraakhelling of afvoerhelling, want bij het hergebruik van steenblokken in latere constructies zal men de stenen niet zomaar naar beneden hebben laten donderen.

Dit gezegd zijnde, de oude Egyptenaren gebruikten ongetwijfeld hellingen voor transport en constructie. Bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=16&t=2978

Aan de binnenkant van de grote ommuring van Elkab is een enorme helling te zien:
Afbeelding

Of in de bekende voorstelling in het graf van Rechmire / Rekhmire, TT100 in Qurna, Thebe West. Hier zie je van links naar rechts de werkzaamheden zoals het maken en transporteren van modderstenen en steenblokken en dan rechts een helling met platform bestaande uit stroken modderstenen en natuurstenen:
Afbeelding
Afbeelding

Maar specifiek bewijs voor de grote piramides?
Bij de piramide van Sechemchet in Sakkara vond Zakaria Ghoneim een enorme helling die vanaf steengroeven in het westen naar het binnenste van de piramide voerde. Voor zover ik weet is dit nooit verder onderzocht geweest. (Beschrijving en foto in ‘The Buried Pyramid’, 1956)
In deze berichtenreeks postte ik een foto van de piramide van Meidoem waar sporen te zien zijn van een constructiehelling: viewtopic.php?f=16&t=819
Interessant is Dieter Arnold, ‘Building in Egypt, Pharaonic Stone Masonry’, 1991, p.79-107 of minder uitgebreid: Dieter Arnold, ‘The Encyclopedia of Ancient Egyptian Architecture’, onder ‘‘Building ramp” “Pyramid construction” en “Ramp”
‘La construction Pharaonique’ van Jean-Claude Goyon, Jean-Claude Golvin, Claire Simon-Boidot en Gilles Martinet, p.204-211.
En ik vond net deze samenvatting op het internet, met korte bibliografie: Jennifer Rigby, Building The Great Pyramid At Giza: Investigating Ramp Models: https://www.brown.edu/academics/archaeo ... by2016.pdf

Sinki piramide en kleine omgeving:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Zo Mrt 04, 2018 2:33 pm

Merci voor de uitleg.
Goeie foto van die helling in Elkab, die bevindt zich aan de binnenkant van de ommuring zoals je zegt, kan het dus geen helling zijn om op de muur te komen bijvoorbeeld indien de muur een verdedigingsmuur moest zijn?

Heb jij die foto's gemaakt in de tombe van Rechmire? Die eerste is speciaal. Op Osirisnet is dit en heel de tombe te zien: https://osirisnet.net/tombes/nobles/rek ... 100_07.htm

Veel volk staat er daar niet bij de Sinki piramide, was jij daar alleen? Ik las op het forum een paar keer in jouw commentaar 'samen met mijn echtgenote'. Jij ging toch altijd met een groep naar Egypte? Sorry voor mijn nieuwsgierigheid maar je weet waar dat vandaan komt nietwaar. :wink:
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 04, 2018 9:29 pm

Taa Seqenenre schreef: "... die helling in Elkab, die bevindt zich aan de binnenkant van de ommuring zoals je zegt, kan het dus geen helling zijn om op de muur te komen bijvoorbeeld indien de muur een verdedigingsmuur moest zijn?"

Ja, inderdaad, je hebt gelijk. Wie zal het zeggen? Misschien een combinatie van de twee: een constructiehelling die later een toegangshelling werd?

Taa Seqenenre schreef: "Heb jij die foto's gemaakt in de tombe van Rechmire?"

Mits uitzonderingen waarbij ik het vergeten heb, zijn alle foto's zonder een vermelding van herkomst of copyright die ik op pr kmt post van mij.
Maar die eerste is een samengestelde foto. Zo ver van de muur om dat op die manier te fotograferen kon ik niet gaan staan.
Moet er wel eerlijk bij zeggen dat de kwaliteit van een dergelijk klein formaat zoals hier gepost erg meevalt. In groter formaat valt die samenstelling eerder tegen: mijn foto's zijn eigenlijk meestal niet zo goed :oops: , maar op het forum valt dat niet op. :)

Taa Seqenenre schreef: "Veel volk staat er daar niet bij de Sinki piramide, was jij daar alleen? Ik las op het forum een paar keer in jouw commentaar 'samen met mijn echtgenote'. Jij ging toch altijd met een groep naar Egypte?"

Altijd is veel gezegd, ook dikwijls zonder vrienden. Zoals nu in januari 2018. Ik was blij dat mijn echtgenote zich na jaren terug wat beter voelde om mee te kunnen gaan. Net zoals zij ben ik echter een ultra trage bezoeker van de sites en ik kan het voor mij ideale, maar vervelend trage ritme onmogelijk aan medereizigers opleggen. En door mijn fysieke ongemakken kan ik niemand meer beloven dat een vooropgesteld reisprogramma compleet afgewerkt zal worden.

Maar minstens even goeie vrienden met voormalige medereizigers hoor, als je dat bedoelt. Zoals je wellicht eveneens gelezen hebt op het forum in zijn berichten is Yuti (samen met een groepje waaronder een ander forumlid) ongeveer gelijktijdig naar Luxor geweest en ze hebben daar een werkelijk fantastisch programma afgewerkt. Hoed af ! Dat is ook zeer fijn voor mij, want we hebben elkaar aangevuld qua reiservaringen.

............................................................................................................

Maar om terug te keren naar Sinki piramide, deze foto:
(is weer een samengestelde, hier in klein formaat en meevallend van kwaliteit, maar als je de grote versie wilt, stuur me een berichtje, dat geldt trouwen voor iedereen die dit leest, altijd, over al mijn foto's)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Oude Rijk