Nikauisesi

Moderator: yuti

Nikauisesi

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jun 04, 2011 6:28 pm

Wanneer er nu eens een website is, waarvan ik hoop dat die het eeuwig leven heeft, is dat Osirisnet.

Weer effenaf prachtig :!: werk geleverd met de tombe van Nikauisesi te Saqqara.

http://www.osirisnet.net/mastabas/nikau ... esi_01.htm

Ik had hier al enkele foto’s geplaatst:
viewtopic.php?f=24&t=2516

Ter plaatse viel het me al op, en ik vraag me af of dergelijke toevoegingen, waarbij de datum van overlijden van de tombe-eigenaar vermeld wordt, dikwijls voorkomen?

Op onderstaande foto zie je duidelijk de toevoeging in zwart waarin de begraving vermeld wordt van Nikauisesi, in het elfde jaar, dag 20 van de eerste maand van het overstromingsseizoen.

Afbeelding

Overzicht scène:
Afbeelding

Op Osirisnet staat in verband met de twee personen op onderstaande foto tussen de benen van de tombe-eigenaar, dat dit hoogstwaarschijnlijk latere toevoegingen zijn, want ze zijn niet zoals de andere figuren goed uitgevoerd in reliëf, de tweede zelf gewoon geschilderd. Verder staat dat wellicht deze twee personen, waarvan de eerste misschien de zoon is, de begrafenis hebben verzorgd en verantwoordelijk zijn voor het aanbrengen van het toegevoegde opschrift.

Afbeelding

De tweede figuur is inderdaad veel slechter uitgevoerd, maar de eerste zie ik niet direct, maar dat kan aan mij liggen.
Wanneer ik die figuur – die dus mogelijk de zoon van Nikauisesi is – vergelijk met de figuur van Meryisesi hieronder, ook een zoon van, dan zie ik toch niet zóveel verschil in uitvoering.
Raar is dat bij deze eerste persoon niet een duidelijke naam staat, of zie ik hem niet ... kan ook geschilderd zoals bij de tweede?

Afbeelding

Op Osirisnet staat ook dat er problemen zijn met de opgegeven begrafenisdatum in het toegevoegde opschrift: het elfde jaar zou niet naar de regeringsjaren van koning Teti kunnen refereren, want ‘de hoogste datum tot dusver bekend voor Teti is een graffiti in Hatnub met vermelding van regeringsjaar zes.’
Maar wordt in Hatnub niet gerefereerd naar ‘de zesde telling van het vee’, en indien dat tweejaarlijks gebeurde, betekent dit het twaalfde regeringsjaar. Wellicht biedt deze veronderstelling geen zekerheid, maar zelfs wanneer het tellen van het vee meestal ieder jaar gebeurd was, waren er toch meer dan zes regeringsjaren.
En geeft de Zuid Sakkara Steen echter niet de doorslag voor 12 regeringsjaren van Teti?
http://xoomer.virgilio.it/francescoraf/ ... annals.htm
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Oude Rijk