Mastaba 17 Meidoem

Moderator: yuti

Mastaba 17 Meidoem

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Sep 19, 2011 8:43 pm

Men schijnt er niet enkel meer van overtuigd te zijn dat de piramide van Meidoem niet het werk van koning Hoeni was, maar ook dat de eerste bouwfase van de piramide – zoals lang volgehouden – niet eens van deze koning was.

Waar werd de vader / voorganger van farao Snefroe / Snofru / Sneferu, koning Hoeni / Huni begraven?

Andrzej Ćwiek heeft het in zijn boeiend artikel over een mogelijk scenario.
‘History of the Third Dynasty, another update on the kings and monuments’, in ‘Chronology and Archaeology in Ancient Egypt (The Third Millenium B.C.), editors Hana Vymazalová, Miroslav Bárta, Prague 2008.

Mogelijk was piramide Lepsius nr.1 in Aboe Rawasj de bedoelde rustplaats van koning Hoeni.
Hier staat een plannetje van Aboe Rawasj met aanduiding van de ligging van Lepsius 1, en verwijzing naar webpagina’s van Francesco Raffaele en Tour Egypt: viewtopic.php?f=6&t=2373

Wanneer bleek dat piramide Lepsius 1 in Aboe Rawasj niet kon voltooid worden, werd Hoeni misschien in mastaba 17 te Meidoem begraven?
Andrzej Ćwiek geeft volgende redenen om dit in overweging te nemen: de grootte van het monument (52 x 105 meter!) en de ligging bij de piramide, de (grote) oostelijke stenen kapel en de granieten sarcofaag in de grafkamer. Hij heeft het ook over gevonden scepters , en dat de mastaba van bij het begin gebouwd werd voor een persoon die reeds overleden was.

Dat laatste is denk ik omdat de ingang naar de grafkamer nooit gebouwd werd?

Grondplan en tekening van Mastaba 17 in ‘The Encyclopedia of Ancient Egyptian Architecture’ van Dieter Arnold (rechtsonder op de pagina) :
http://books.google.be/books?id=XIns9M_ ... &q&f=false

Op het ‘Guardian's Ancient Egypt Discussion Board’ vond ik onderstaande twee reconstructies. Ik heb er de naam van de – voor mij verder onbekende - maker ervan in copyright benadrukt:

Afbeelding

Afbeelding

Foto’s van de niet makkelijke weg om in de grafkamer te komen:
http://guardians.net/egypt/meidum/meidmast.htm

Vanuit de verte is de grote mastaba 17 nog steeds goed zichtbaar:
Afbeelding

Afbeelding

Gezien vanuit het zuidwesten, van op de ‘flank’ van de piramide van Meidoem:
Afbeelding

Het zuidelijk gedeelte van de westkant van de mastaba:
Afbeelding

De zuidelijke wand van de mastaba, met de huidige ingang, gezien van op de overblijfselen van mastaba 18:
Afbeelding

Ingang van de roverstunnel die nu gebruikt wordt als toegang voor mastaba 17:
Afbeelding

Omdat ik zelf niet in de mastaba geweest ben, vraag ik aan mijn medereizigers 2010 die lid zijn van het forum om zo vriendelijk te willen zijn mij op mogelijke fouten te duiden bij volgende commentaar bij hun foto’s.

Zo komt men in het westelijk uiteinde van de voorkamer van mastaba 17, gezien vanuit de voorkamer:
Afbeelding

De smalle voorkamer, kijkend naar de 'moderne ingang.' Let op beide afgeronde hoeken van de muren rechts, de doorgang naar waar de sarcofaag staat:
Afbeelding

De smalle voorkamer, wegkijkend van de 'moderne ingang':
Afbeelding

De niet gebruikte of voltooide oorspronkelijk bedoelde ingang van de grafkamer. (Niet zichtbaar op de foto: hier zijn de hoeken van de muren weer afgerond.)
Afbeelding

De sarcofaag:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Mastaba 17 Meidoem

Berichtdoor Het Huis van Horus » Vr Nov 16, 2012 9:18 am

Ik las laatst een stuk over de familie van Chufu en daar stond dat deze tombe toebehoorde aan een van Chufu's halfbroers en dat het dus een graf was gemaakt voor een kleinzoon van Huni. Weet iemand hier eigenlijk wat de redenen zijn om deze mastaba toe te schrijven? Volgens mij zijn er, afgezien van de plaats, niet veel dateringscriteria in het graf zelf?

Groeten,

Janko
Het Huis van Horus

Berichtdoor dua nefer anpu » Vr Nov 16, 2012 9:47 am

Hoeveel mastaba's zijn er in Egypte :?:
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor yuti » Vr Nov 16, 2012 11:29 am

“hoe veel mastabas zijn er in egypte?”- dua nefer anpu

Een vraag waar ik helemaal geen antwoord op weet. Er worden trouwens nog regelmatig mastaba’s ontdekt.
Ik heb hier een korte samenvatting gegeven om te laten zien dat een mastaba niet zo eenduidig te definiëren is.
Naar grootte, vorm, inhoud, functie en tijdstip kan dat nogal eens schelen.

Toch even ter verduidelijking: Er zijn nog andere locaties met mastaba's dan hieronder aangegeven (o.a. Abousir..).

In de vroege dynastische en pre-dynastische periode was de mastaba het standaardgraf van de farao en de hoge elite.
De Koninklijke begraafplaats was Sakkara bij uitstek (met uitzicht op de vroegere hoofdstad Memphis).
Abydos werd vaak gekozen als locatie voor een cenotaaf (de afgestorvene lag op een andere plaats).
Tijdens de Eerste Dynastie lijkt de mastaba meer op een huis met meerdere ruimten, een centraal gedeelte met sarcofaag
en ruimtes voor de ontvangst van funeraire offers. Het geheel werd gebouwd in een ondiepe kuil met een bakstenen bovenbouw.
In de Tweede en Derde Dynastie lijkt de mastaba van buiten meer op een “trappen-mastaba” met een diepere grafkamer en een
hellende schacht aangesloten op de top en trappen.
De mastaba bleef bestaan, zelfs nadat de farao’s zich lieten begraven in piramides.
Zij bleven dienst doen als graf voor de adel. Zo zijn er in Giza honderden mastaba’s gevonden naast de piramides.
In de Vierde Dynastie zien we de rotsgraven (met kapellen) verschijnen in Opper-Egypte. In de vijfde Dynastie worden de
mastaba’s verder uitgebreid (kapellen, verschillende kamers, een zuilenhal en een serdab).
Tegen het Nieuwe Rijk worden mastaba's eerder zeldzaam.
Zij wordt grotendeels vervangen door een onafhankelijke piramidekapel boven een grafkamer."

naar (http://en.academic.ru)
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor dua nefer anpu » Vr Nov 16, 2012 10:24 pm

en hebben jullie er foto's van ?
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Nov 17, 2012 12:12 am

Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Nov 17, 2012 12:30 am

Janko Duinker van Het Huis van Horus schreef over Mastaba 17 te Meidoem:
Volgens mij zijn er, afgezien van de plaats, niet veel dateringscriteria in het graf zelf?

Er zijn inderdaad geen namen gevonden. Wel een lichaam en artefacten, waaronder de scepters waarvan hierboven sprake op afbeelding XI in
Petrie, W. M. Flinders; Mackay, Ernest ; Wainwright, Gerald.Meydum and Memphis (III), 1910
http://www.etana.org/abzu/coretext.pl?RC=15136
Gerald Wainwright geeft een kort opgravingsverslag p.13-18.
Daar schrijft hij dus dat de doorgang naar de grafkamer afgesloten werd vooraleer de mastaba voltood werd, en dat de grafkamer van buitenaf nooit bereikbaar geweest is voor de begrafenis. Hieruit wordt geconcludeerd dat de eigenaar van de tombe overleden was voor men aan de mastaba begon, of vooraleer de mastaba voltooid werd.
Mastaba 17 werd wel geplunderd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Za Nov 24, 2012 5:52 am

Mooie foto' s en goede uitleg over MASTABA 17. De foto's had ik nog niet eerder gezien.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor ancheperoere » Zo Nov 25, 2012 1:53 pm

De vraag is inhoeverre deze scepters wijzen op de begrafenis van een farao. Volgens mij zie je ook hoogwaardigheidsbekleders (viziers) met scepters afgebeeld. Een scepter zegt volgens mij dus alleen iets over de hoge status van de persoon die hier begraven is.
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Nov 26, 2012 1:44 pm

ancheperoere schreef:De vraag is inhoeverre deze scepters wijzen op de begrafenis van een farao. Volgens mij zie je ook hoogwaardigheidsbekleders (viziers) met scepters afgebeeld. Een scepter zegt volgens mij dus alleen iets over de hoge status van de persoon die hier begraven is.

Persoonlijk heb ik geen weet van voorbeelden van privé-personen - zelfs viziers - die (toen) begraven werden met heqa-scepters.

Die zijn zoals hierboven vermeld op plate XI in
Petrie, W. M. Flinders; Mackay, Ernest ; Wainwright, Gerald.Meydum and Memphis (III), 1910
http://www.etana.org/abzu/coretext.pl?RC=15136
Gerald Wainwright schrijft p.14 (20/104)
" The body was buried with wooden model insignia (see pl. xi, bottom), consisting of a mace and two crooks, of one of which only a portion remained. The sticks were apparently of cedar, and the crooks of sycomore, not bent round, but cut out of a straight board. The crook in one case was painted yellow; the other was too perished to shew any traces of colour. They were 20’8 inches-1 cubit-in length, over all. "

Ik denk ook niet dat je het niet kunt vergelijken met dit:
viewtopic.php?f=20&t=2867

Vizier Kagemni (driehonderd jaar later):
http://www.desheret.org/photogallery/Ma ... mni14.html
met de mdw staf en de sxm - sekhem scepter.
(belet hoe die scepter getoond wordt)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Oude Rijk