Ankhaf

Moderator: yuti

Ankhaf

Berichtdoor Anneke » Zo Mrt 25, 2012 7:15 am

Ik was van de winter in Boston, en had net even tijd om naar het Boston Museum of Fine Arts te gaan

Afbeelding
(foto van wikimedia commons, ik had mijn foto toestel thuis laten liggen)

Ik heb deze buste al jaren willen zien, en het was zeer de moeite waard. Het is apart om een wat oudere man te zien met wallen oner zijn ogen. Er gaat wel iets uit van dit beeld. Het beeld heeft waarschijnlijk ooit een baard gehad. Het is mogelijk dat het beeld groter was en armen heeft gehad.

Dit beeld van Ankhaf komt uit de kapel van mastaba G 7510.
Hij is mogelijk een broer van Khufu. Hij was zeker vizier (onder Khefren?)
Gebruikers-avatar
Anneke

Re: Ankhaf

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mrt 29, 2012 9:49 pm

De mastaba G7510 (rode pijl) van deze meneer valt enorm op door de grootte in de Oostelijke begraafplaats van Cheops. Ankhaf was een zoon van Snefroe, en in zijn tombe staat een hele reeks titels dacht ik, maar hij was inderdaad vizier van Chefren.

Ik heb altijd gedacht dat dit beeld misschien gelijkaardig was aan dat van Idoe uit het veel kleinere G7102 (witte pijl). Zie onderaan een foto, genomen door een medereiziger, eind 2010.
Maar is Idoe's mastaba geen paar honderd jaar jonger? Een vroege vorm van archaïsme? Mag ik vermoeden dat Idoe het beeld van Ankhaf kende? Idoe was een hoofdpriester van de cultus voor Choefoe en Chafre, de tombes liggen niet ver van elkaar, en zoveel van die uit de grond stekende bustes zijn er niet denk ik.
Maar die redeneringen hebben natuurlijk als voorwaarde dat het beeld van Ankhaf ook zo'n dergelijke buste geweest zou zijn.

http://www.airpano.ru/files/Egypt-Cairo ... art_e.html
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Ma Aug 27, 2012 9:03 am

Hallo Philip

er is inderdaad een vermoeden dat het een gelijkaardig beeld is geweest waarbij de onderarmen uitgehouwen waren uit een ander blok met een holte waar de rest van het beeld in paste. Dit kan min of meer afgeleid worden uit de lichte beschadigingen van het beeld aan de onderrand van zowel de romp als de bovenarmen.

groeten

william
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Aug 27, 2012 1:44 pm

william schreef: er is inderdaad een vermoeden dat het een gelijkaardig beeld is geweest waarbij de onderarmen uitgehouwen waren uit een ander blok met een holte waar de rest van het beeld in paste. Dit kan min of meer afgeleid worden uit de lichte beschadigingen van het beeld aan de onderrand van zowel de romp als de bovenarmen.

Ahaaa, en zou die constructiewijze voor beide beelden gelden?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Het Huis van Horus » Ma Sep 10, 2012 10:48 pm

Hoi Allemaal,

Het idee dat Idu een zelfde soort beeld is als Anchhaf is problematisch. Het is verschillende keren opgeworpen maar Idu is een beeld in (heel) hoog relief terwijl Anchhof wel degelijk een vrijstaand beeld is. Het is dus slechts deels vergelijkbaar. Het zou natuurlijk goed mogelijk dat Idu wel op Anchhaf geinspireerd is maar of de laatste ook werkelijk in een schijndeur heeft gestaan is verre van zeker.
Wel zou je kunnen zeggen dat Idu teruggrijpt op een beeldhouwtraditie van de vierde dynastie terwijl zijn tijdgenoten welliswaar in relief minder geperfectioneerde mensen weergaven maar in beeldhouwkunst wel degelijk de ideale proporties aanhielden.

Groeten,

Janko
Het Huis van Horus

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 12, 2012 3:13 pm

Bedankt voor de inzichten, Janko ...
Het zou natuurlijk goed mogelijk dat Idu wel op Anchhaf geinspireerd is maar of de laatste ook werkelijk in een schijndeur heeft gestaan is verre van zeker.

Als ik het goed begrijp is dit beeld inderdaad niet gevonden in een schijndeur, maar had het wel dezelfde functie: het ontvangen van offergaven.

In dit artikel staat een mogelijke reconstructie van het volledige beeld, samen met de precieze vindplaats en omstandigheden ervan:
Andrey Bolshakov, What Did the Bust of Ankh-haf Originally Look Like?
http://www.gizapyramids.org/pdf%20libra ... 04to14.pdf

Ook interessant:
Laurel Flentye, The Mastabas of Ankh-haf (G7510) and Akhethetep and Meretites (G7650) in the Eastern Cemetery at Giza: A Reassessment
http://www.gizapyramids.org/pdf%20libra ... connor.pdf
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Oude Rijk