Bouwmethode piramides Chris Massey

Moderator: yuti

Bouwmethode piramides Chris Massey

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Sep 04, 2012 4:19 pm

Nieuwe ? methode om de stenen voor de piramides naar boven te krijgen, voorgesteld door Chris Massey:
(mij doorgestuurd door MDD)

http://www.youtube.com/watch?v=TJcp13hAO3U

http://www.youtube.com/watch?v=rxFXsoqbfrk

Mooi filmpje.

Maar niettegenstaande het zeer verleidelijk is om in overweging te nemen dat water gebruikt werd om de stenen naar boven te krijgen, mag de vraag gesteld worden hoe ze eerst - en telkens opnieuw bij het verhogen van de werkvloer - het water omhoog kregen. Of mis ik iets?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Bouwmethode piramides Chris Massey

Berichtdoor william » Di Sep 04, 2012 4:53 pm

en niet alleen hoe kregen ze het water naar boven maar als je de hoogte kent van een piramide hoe vingen ze de enorme druk op onderaan de schacht vol water waarin de blokken naar boven gingen. In elk geval niet met de constructie die te zien is in het filmpje. Het water moet er langs alle kanten met hoge druk uitgespoten hebben en binnen de kortste keren gans de constructie in duigen.

william
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 05, 2012 8:00 pm

Inderdaad William, daar heb je een punt!
Om nog maar van de verdamping te zwijgen. Ergens meen ik me te herinneren dat dit tot 1 cm per dag kan zijn. Over dergelijke oppervlaktes zijn dat massa's water om naar boven te dragen.
En ik zou graag eens een praktische test zien om steenblokken van bijvoorbeeld 1 ton drijvende te houden.
Ik zie ten andere dergelijke hoeveelheden drijvende blokken van de haven nog niet zo makkelijk naar boven te begeleiden, zelfs met een systeem van sluizen.

Het viel me wel op hoe goed het filmpje oogt. Een investering, zal de uitgever ongetwijfeld gedacht hebben.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Sep 06, 2012 2:54 am

Het filmpje is inderdaad prachtig . De techniek " het transport van de stenen " d.m.v. het water daar geloof ik niet in. Dus weten we nog steeds niet hoe de piramides nu dan wel gebouwd zijn, toch ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 06, 2012 8:08 pm

Jef schreef:
Dus weten we nog steeds niet hoe de piramides nu dan wel gebouwd zijn, toch ?

Er is IMvHO geen sluitend bewijs voor een methode, neen.
Maar ik denk dat de steenblokken die niet ter plaatse gehouwen werden zo dicht mogelijk bij de bouwsite gebracht werden over water, en dat men dan met hellingen werkte om alles omhoog te krijgen ... de meer traditionele mening over de bouw der piramides dus.
Zo'n enorme helling zal ook een heel bouwwerk geweest zijn, maar hoe hoger de piramide reikte, hoe minder stenen er aangevoerd dienden te worden, en hoe smaller de bovenkant van de aanvoerhelling kon zijn.
Hoe men de lagen naar de top van de piramide toe - met beperkte bewegingsruimte bij een smalle en steeds steilere aanvoerhelling - in elkaar knutselde, dat zal iets speciaals geweest zijn.
Voorname redenen dat ik - tot het tegendeel bewezen is - blijf bij het idee van een aanvoerhelling (of meerdere), zijn de ultrazware blokken die bijvoorbeeld dienden bij de ingang en de grafkamer in de piramide van Choefoe (voor deze zie ik echt geen andere mogelijkheid dan een aanvoerhelling), en het feit dat alle andere blokken naar de top toe alsmaar kleiner werden.
Ik kan ook moeilijk geloven in iedere theorie die zegt dat de buitenste rij stenen volledig afgewerkt werd vòòr plaatsing, of zelfs bij individuele plaatsing van de blokken. Het gevaar van schade bij transport en verplaatsings, en de mogelijke afwijking van de helling of zeker om de vier hoeken in een rechte lijn af te kunnen werken, lijken me te duiden op een afwerking achteraf.
Dit is het korte verhaal. :wink:
Maar alle meningen zijn welkom, want het zet aan het denken.

Nog steeds goed:
Dieter Arnold: Building in Egypt: Pharaonic Stone Masonry - ondertussen een stuk goedkoper dan toen ik dit aanschafte, merkte ik net toen ik controleerde of het boek nog te krijgen is.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Vr Sep 07, 2012 2:44 am

Philip Arrhidaeus schreef:Jef schreef:
Dus weten we nog steeds niet hoe de piramides nu dan wel gebouwd zijn, toch ?

Er is IMvHO geen sluitend bewijs voor een methode, neen.
Maar ik denk dat de steenblokken die niet ter plaatse gehouwen werden zo dicht mogelijk bij de bouwsite gebracht werden over water, en dat men dan met hellingen werkte om alles omhoog te krijgen ... de meer traditionele mening over de bouw der piramides dus.

Deze theorie lijkt mij wel uitvoerbaar. Ik dacht eens gelezen te hebben dat er op Giza-plateau resten van sleephellingen gevonden waren. En transport over water van steen blokken vanaf delfplaats naar bouwplaats dat geloof ik wel. Zie het transport van de Obelisken van Hatsjepsoet, afgebeeld in haar tempel.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Sep 07, 2012 2:52 pm

Jef schreef:
Ik dacht eens gelezen te hebben dat er op Giza-plateau resten van sleephellingen gevonden waren.

Inderdaad, foto bijvoorbeeld in het boek van Dieter Arnold, 'Building in Egypt, Pharaonic Stone Masonry', p. 84, fig.3.33.

In onderstaande berichtenreeks heb ik een (zwartwit) foto gepost, uit hetzelfde boek, van de piramide van Meidoem, waar hoogstwaarschijnlijk een afdruk te zien is van een bouwhelling. Logisch dat sporen van de helling zich bevinden IN de piramide, want de buitenste laag werd afgewerkt.
viewtopic.php?f=16&t=819

In dezelfde berichtenreeks staat er ook wat over interne hellingen (zie helemaal op ’t einde, in mijn post van 25/11/07).viewtopic.php?f=16&t=819

Een interne constructie-opening kun je duidelijk zien bij de piramide van Sahoere in Aboesir:
Afbeelding

Eigenlijk krijg je de volgende mogelijkheden van aanvoer en constructiehellingen, of een combinatie ervan … mooi op Wikipedia, maar ook te zien in dat boek van Dieter Arnold, of nog iets vollediger in ‘Piramides’ van Mark Lehner p.216:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Strai ... amps1a.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Other_ramps1b.jpg

Goeie webpagina:
http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_p ... techniques

Ook in dezelfde forumberichtenreeks een voorbeeld van hoe mogelijk de top van de piramide met een lifttechniek opgebouwd werd, zwartwit foto van moderne reconstructie Nubische piramide:
viewtopic.php?f=16&t=819

En een duidelijke aanwijzing voor het achteraf afwerken van de ribben van een piramide kun je zien in Meidoem:
viewtopic.php?f=16&t=1055
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor guido » Vr Sep 07, 2012 7:39 pm

met ver(be)wondering naar het filmpje gekeken.
volgens deze theorie is een externe waterlift nodig? in de praktijk is dat bijna niet te doen zoals terecht opgemerkt.

koppel mijn theorie aan deze waterlift theorie ,en het zou mogelijk zijn(onder voorbehoud).
gebruik de binnenconstructie(vul deze met water)en gebruik dan de drijvende stenen om die naar een hoger deel te transporteren.
wat dan ook de zware granieten blokken een zin heeft,om alles op zijn plaatst te houden,de luchtschachten zijn dan vulgaten voor het water.in een later fase.
hoe het water naar boven brengen, de toen gekende watermolens,per platform,of gewoon manueel.
wie kan mijn idee vertalen en op de site plaatsen.

iets geheel anders.
is de binnenkant van de rode piramide geen copie van de grote piramide???

onderzoek of er ooit water in de gangenstelsel aanwezig was, moet aantoonbaar zijn via biologies onderzoek,water zit vol leven en laat altijd sporen na.
ik ben benieuwd naar de evolutie van het verder onderzoek?
Guid
guido

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 08, 2012 3:43 pm

Dag Guido,
In de Grote Gallerij van Cheops is inderdaad van alles te zien wat wijst op het mogelijk aanbrengen van balken, stellingen, en andere. De meningen lopen uiteen voor wat precies. Men heeft het over de plugblokken, een opslagplaats voor steenblokken of een systeem om blokken naar boven te halen (Lauer, dacht ik).

Wat is de de breedte van de gallerij? Onderaan over de 'balustrades' heen dacht ik ongeveer 2 meter, tussen de balustrade 1 meter. (maar dit is wat ik me herinner en ik heb het niet gecontroleerd) Dus tussen de balustrades ideaal om kleinere blokken naar omhoog te halen, zou je kunnen zeggen.
Maar wat met schade aan de Grote Gallerij door het dan ettelijke steenblokken naar boven slepen?
En wellicht niet eens geschikt om de zwaarste blokken naar boven te krijgen, zoals die in de 'verlichtingskamers' boven de Koningskamer.
Misschien duidt de Grote Gallerij op een interne constructie- of aanvoerhelling, maar wel een die er was vòòr de aanleg en afwerking van de Gallerij zelf.
Terwijl wij dikwijls denken aan 1 bouwwijze, is het zeer goed mogelijk en zou het logisch zijn dat er verschillende bouwmethodes gebruikt werden, naargelang de problemen zich stelden en naargelang de ervaring die men opdeed van vorige projecten.

Guido schreef:
iets geheel anders.
is de binnenkant van de rode piramide geen copie van de grote piramide???

Cheops zou dan een kopie zijn van Snefroe, omdat dat de oudere is.
Ik denk geen kopie nee, maar een verderzetting van. Bij de Snefroes en bij Cheops zien we het naar boven halen van de grafkamer ... alhoewel er bij Cheops ook een onderste kamer is. De kamers bij Snefroe hebben qua constructie een vergelijkbaar plafond met de Grote Gallerij met Cheops, maar de Koningskamer bij Cheops heeft dan weer dat 'verlichtingsysteem'.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Oude Rijk