Nioeserre - zonnetempel Aboe Gorab - opgaande gang

Moderator: yuti

Nioeserre - zonnetempel Aboe Gorab - opgaande gang

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Okt 11, 2012 8:01 pm

In deze documentaire over de visie van Jean-Pierre Houdin over de bouw van de (grote) piramide(s) door middel van interne aanvoerhellingen
http://www.youtube.com/watch?v=sKZcUmLgjmA
wordt op 23:22 een reconstructie getoond van de zonnetempel van Nioeserre te Aboe Gorab. Weet iemand van wie die reconstructietekening is?

( verder over de theorie van Jean-Pierre Houdin over de interne aanvoerhellingen in de piramide van Cheops:
viewtopic.php?f=35&t=736 )

Ik had in het geval van de zonnetempel van Nioeserre nog nooit gedacht aan een interne aanvoer of constructiehelling zoals Bob Brier ter sprake brengt, maar aan een opgaande gang, welke startte bij de heiligdommen aan de zuidkant en mogelijk een opening had aan de noordkant, zoals te zien is op deze bekende reconstructie van Borchardt:
http://egyptphoto.ncf.ca/Sun%20temple%2 ... uction.htm

Zou het dan mogelijk zijn dat het praktische gekoppeld werd aan het aangename :wink: , m.a.w. dat men van een opgaande gang gebruik maakte om de stenen boven te krijgen?

Foto kijkend naar het noorden:
Afbeelding

Foto kijkend in de gang richting NW:
Afbeelding

Wegens omstandigheden ben ik toen niet naar de top geweest (daar dus waar de obelisk ooit stond), waar ik heel mijn leven oprecht spijt van zal hebben :cry: , maar sommige medereizigers hebben van bovenaf tal van foto's genomen, wat veel goed maakt.

Foto kijkend in de gang naar het westen ... met de grote plafondsteen waar Bob Brier het over had in de documentaire:
Afbeelding

Foto vanaf boven, kijkend naar het zuiden ... de heiligdommen en de rechts de start van de opgaande gang:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Nioeserre - zonnetempel Aboe Gorab - opgaande gang

Berichtdoor Jef » Za Okt 13, 2012 1:03 pm

Heel fijn dat er (veel) foto 's gepost wordt. Bij deze dank daar voor. In 2000 voor het laatst in deze omgeving geweest, heb toen best veel gemist zo te zien. Maar ja de tweede keer zie je altijd meer, vaak ben je dan ook beter voorbereid. Dus nog maar eens een keer die kant op gaan.
Gebruikers-avatar
Jef

Re: Nioeserre - zonnetempel Aboe Gorab - opgaande gang

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Okt 19, 2012 3:43 pm

Jef schreef:Heel fijn dat er (veel) foto 's gepost wordt. Bij deze dank daar voor. In 2000 voor het laatst in deze omgeving geweest, heb toen best veel gemist zo te zien. Maar ja de tweede keer zie je altijd meer, vaak ben je dan ook beter voorbereid. Dus nog maar eens een keer die kant op gaan.

Bedankt Jef. Een foto kan soms een goeie aanvulling zijn om iets in een bericht duidelijk te maken.
Ik heb me onlangs tegen betaling ingeschreven bij Imageshack, omdat ik de gratis limit van opgeslagen foto's (die met een link op Pr Kmt geplaatst worden) dreigde te overschrijden. Voortaan zouden alle foto's op Pr Kmt dus tot in de eeuwigheid :wink: blijven staan. Ik zie dat er regelmatig van de oudere berichten foto's verdwijnen en die probeer ik dan zo goed mogelijk - en van zodra ik het merk - opnieuw op te laden.

Heb jij ook nog de zonnetempel van Nioeserre bezocht? Unieke site, niet? Ik zou er best ook ooit nog eens naartoe willen.

En ik schreef hierboven:
" In deze documentaire over de visie van Jean-Pierre Houdin over de bouw van de (grote) piramide(s) door middel van interne aanvoerhellingen
http://www.youtube.com/watch?v=sKZcUmLgjmA
wordt op 23:22 een reconstructie getoond van de zonnetempel van Nioeserre te Aboe Gorab. Weet iemand van wie die reconstructietekening is? "

Het gaat dus om deze reconstructietekening - heb ik uit het filmpje gekopieerd ... herkent iemand deze tekening? De tekst onderaan is te wazig voor mij om te kunnen lezen.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Oude Rijk