De naam Djoser voor koning Netjerichet

Moderator: yuti

De naam Djoser voor koning Netjerichet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Okt 28, 2013 6:16 pm

Afbeelding

Wat was er nu precies verkeerd met de namen Netjerichet en Djoser van de koning van de derde dynastie op de Ptolemaeïsche Hongersnood Stèle op Sehel eiland?

De Hongersnood Stèle (foto's hieronder) toont koning Netjerichet/Djoser tegenover Chnoem, Satet en Anoeket.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hongersnoodstele
Niettegenstaande dit een Ptolemaeïsche stèle is, werd de tekst opgemaakt als zijnde geschreven in de tijd van farao Netjerichet, en werd ook een andere naam voor hem gebruikt: Djoser.

Zoals bekend is Netjerichet (goddelijk van lichaam) de koningsnaam waarmee de farao van de trappenpiramide in Sakkara in zijn tijd genoemd werd. De benaming Djoser is een later teruggevonden aanduiding voor hem, voor het eerst op een standbeeld uit de tijd van Sesostris II, Berlijn 7702 (een foto hiervan vind ik niet).

Op de Hongersnood Stèle werd echter de Gouden Horus naam Djoser in een cartouche geschreven, terwijl de cartouche pas later zijn intrede deed, en niet voorkomt op monumenten van Netjerichet zelf.

Op de sokkel van zijn het beeld van Djoser staat volgende titulatuur:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... destal.jpg
nesoe biti / nebti / netjerichet / neboe (?) of neboe re(?)

In die originele titulatuur van Netjerichet staat dus een teken voor goud (S12, nbw of neboe), maar met een cirkeltje of zonneschijfje bovenop.
En ook geen valk, zoals onderstaande foto laat zien: een Djoser-cartouche met erboven de Gouden Horus aanduiding.

Nu zeg ik wel dat ‘Djoser’ in die cartouche staat, maar er zijn meer tekens te zien dan D45 en D21 (djsr). Mogelijk zijn dat… eerst bovenaan een beetje in elkaar gevlochten: D45 (arm met voorwerp), D21 (mond), M17 (rietblad). Daaronder in het midden Y1 (opgerolde papyrus). En het grotere teken onderaan: ik zou het niet weten.

En er staan bij de Netjerichet naam nog enkele kleinere tekens – in de serech - die ik niet kan thuisbrengen.

Ik zie meestal verwijzing in dit verband naar Paul Barguet, ‘La stèle de la Famine, à Séhel’, BdE 24, 1953. Maar dat heb ik niet. Dus ieder inzicht hierover is welkom.

Kan Djoser de geboortenaam geweest zijn van Netjerichet of zijn er andere mogelijkheden gekend? Kan Djoser ‘heilig’ een andere benaming geweest zijn voor dezelfde gedachte, Netjerichet ‘heilig lichaam’? Of kan Djoser een benaming geweest zijn, afgeleid van 'de heilige grond’ of van het domein van de trappenpiramide?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Oude Rijk