Mechoe I en Sabni I , Koebbet el Hawa, Aswan

Moderator: yuti

Mechoe I en Sabni I , Koebbet el Hawa, Aswan

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 17, 2015 3:41 pm

Mechoe I (Mekhu - Mekhou) en Sabni I, Koebbet el Hawa (Qubbet el Hawa), Aswan (Assouan)

Vanop de Nijl bij Aswan zijn tombes 25 en 26 op de westoever makkelijk aan te duiden wegens hun markante toegangshellingen (foto’s 1 en 2). Ze behoren toe aan vader Mechoe en zijn zoon Sabni, uit de regering van Pepi II in het Oude Rijk.

Bovenaan de zuidelijke helling (foto 3) staat aan beide zijden een stèle voor beide personen, op foto de noordelijke van Sabni. (foto 4).
Op de stèle van Mechoe staat o.a. te lezen: “… zegeldrager van de koning, bijzondere metgezel, voorleespriester, opzichter van de Egyptische Nubiërs, favoriet van zijn heer… Intef, wiens mooie naam Mechoe is. “ (mooie naam, ren nefer, in dit geval: rn.f nfr, staat voor de naam waarmee de persoon in de gemeenschap gekend was)
Zijn zoon Sabni draagt gelijkaardige titels.

De tombes hebben dus twee toegangshellingen, een gemeenschappelijke voorhof, een gemeenschappelijke façade en twee ingangen (foto’s 5 en 6) met tekstloze stèles in de vorm van een obelisk.

Enkel de ongeveer vier meter hoge zuidelijke ingang van Mechoe is toegankelijk (foto 5). De noordelijke ingang van Sabni (foto 6) werd op een gelijkaardige manier uitgehakt, maar wellicht door structurele problemen in de rots zorgde men voor een smallere doorgang en daarboven een verbinding tussen beide wanden met een venster bovenaan. Later werd de doorgang met stenen gevuld, maar het venster bovenaan werd opengelaten voor een lichtinval in de tombekapel.

De façade bij de zuidelijke ingang is niet versierd. Links en rechts van de noordelijke ingang van Sabni staan wel figuren afgebeeld en autobiografische teksten. Rechts van de ingang wordt Sabni zittend afgebeeld (foto 7). Een autobiografische tekst verhaalt hoe hij het lichaam van zijn overleden vader Mechoe uit Nubië terughaalde.

Enkele uittreksels van die negentien regels hiërogliefen in een zeer vrij vertaling:
“… lieten me weten dat mijn vader, de Bijzondere Metgezel en Voorleespriester Mechoe overleden was in Wawat. Ik vertrok met een troep mensen van mijn funerair domein en honderd ezels met merhet olie, linnen, faience vaatwerk, tjehenoe olie en alle benodigdheden om geschenken aan te bieden in vreemde landen. Want deze vreemde Nubische landen hadden deze voorwerpen verzocht van mijn informanten…”
“Ik stelde deze vreemde landen tevreden met deze giften en vond de Bijzondere Metgezel in het vreemde land…”
“Ik vond hem op een ezel. Ik zag erop toe dat hij door de troepen van mijn funerair domein getransporteerd werd. Ik maakte een houten kist voor hem. Ik bracht het mee met het deksel, speciaal om hem weg te halen uit de vreemde landen.”

Interessant is dat Sabni op pad ging zonder voorafgaandelijk toestemming te vragen van het Koninklijk Hof en dat enkele schriftelijke mededelingen over zijn vertrek voldoende waren.
De zin “ik vond hem op een ezel” (vertaling Strudwick) zal duiden op het feit dat men reeds met het lichaam van zijn vader onderweg was. Misschien samen met de goederen welke die laatste verzameld had.
Mechoe wordt postuum speciale titels verleent en Sabni krijgt bij de ter aarde stelling van zijn vader van het Koninklijk Hof assistentie in de vorm van personeel en begrafenismateriaal.
Belangrijk in dit alles is dat Sabni na de begrafenis van zijn vader naar naar Memphis gaat om de eerder door zijn vader verzamelde Nubische goederen aan de koning te geven. Hiervoor wordt Sabni beloond en hij krijgt de opdracht om het lichaam van de overleden burgemeester van Elkab uit het zuiden terug te halen. Sabni zorgt ervoor dat de man ten ruste kan gelegd worden in zijn tombe ten noorden van Elkab en wordt weerom beloond door de Koning.

Nu, voor wat betreft die autobiografische tekst worden verschillende vertalingen en commentaren gegeven. (o.a. Breasted, Strudwick) (Heb ik niet kunnen inkijken: Edel E., Seyfried K.-J., Vieler G., eds., Die Felsgräbernekropole der Qubbet el-Hawa bei Assuan, I, 2008) Meningen over hetgeen ik hierboven schreef zijn dus welgekomen.

Op diezelfde façade van de tombe van Sabni in Koebbet el Hawa zegt de zoon van Sabni, Mechoe II dat hij de begrafenis van zijn vader verzorgde. Mechoe II was Zegeldrager van de Koning, Bijzondere Metgezel en Voorleespriester. Zijn verhaal is gelijkaardig aan datgene wat zijn vader deed voor zijn overgrootvader: in Elephantine verneemt Mechoe II dat zijn vader overleden is nadat hij de goederen had opgehaald in het zuiden. Hij brengt deze naar Memphis en wordt door de Koning beloond, ook door eervol assistentie te krijgen bij de begrafenis van zijn vader Sabni.
De rustplaats van Mechoe II is niet gekend. Misschien werd hij begraven in een van vele schachten van de kapellen van Sabni en Mechoe I, zijn vader en zijn grootvader.

Apart is dat de grafeigenaars in de doorgangen van beide tombes op de zuidelijke binnenkant afgebeeld worden terwijl ze naar binnen gaan en op de noordelijke binnenkant terwijl ze naar buiten gaan.

De kapellen van tombes 25 en 26 van Mechoe en Sabni bestaan uit één ruimte met een doorlopende westelijke muur van meer dan 30 meter. Toch is er duidelijk onderscheid tussen beiden: het zuidelijk gedeelte van Mechoe bevat 18 ronde zuilen (3 rijen van zes), terwijl er in het smallere gedeelte van Sabni 14 vierkante pilaren staan (2 rijen van zeven) (foto 8 ).

Het licht van de ingang van Mechoe valt op zijn schijndeur loodrecht op de westelijke wand van de kapel. Toegang en zichtbaarheid op de schijndeur werden echter beperkt door een offertafel (nog steeds in situ) en muren voor de schijndeur (foto 9).

Onmiddellijk rechts van de ingang van de kapel van Mechoe, tegen de oostelijke binnenmuur, worden een reeks scènes afgebeeld, waarbij afgewisseld wordt van twee naar drie registers. (foto 10). Achter Mechoe die op een staf leunt, worden helemaal buiten het tableau nog vijf personen afgebeeld ( foto 11, de scènes worden niet in onderlinge proportie getoond).

De kapel van Mechoe heeft twee bijkomende kleine grafkapellen – een in het zuiden en een in het noorden) met een afzonderlijke schijndeur, schacht en grafkamer. De kapel van Sabni heeft dit niet.
Die in het noorden behoort toe aan Choeti die afgebeeld voor een een ka-priester (foto 12) en die in het zuiden aan Metjenoe die afgebeeld wordt met zijn familie, tegenover een ka-priester (foto 13).

Verschillende schachtgraven en kleine schijndeuren getuigen van bijkomende begravingen in beide kapellen. Enkele zuilen en pilaren in zowel het gedeelte van Mechoe als in dat van Sabni dragen ook nog kleinere scènes.

De schijndeur van Sabni staat evenals die van zijn vader Mechoe in een diepe nis en is van gelijkaardige grootte, ong. 2,5 meter (foto 14). Maar ze bevindt zich niet recht tegenover de bedoelde ingang van Sabni in zijn kapel. Ook hier werden (nu verdwenen) muren opgetrokken - in moddersteen.

Zonder enige twijfel is de jachtscène van Sabni en zijn familie de blikvanger in zijn kapel, mooi verlicht wegens recht tegenover de Ingang/venster (foto’s 15 en 16).

Breasted J-H, Ancient Records of Egypt I, p. 164-169
Porter & Moss, V Upper Egypt: Sites , p.231-232
Strudwick Nigel C., Texts from the Pyramid Age, 2005, p. 335-339
Vischak Deborah, Community and Identity in Ancient Egypt, The Old Kingdom Cemetery at Qubbet el-Hawa, 2015, p. 58-67, p. 239-249
http://www.ujaen.es/investiga/qubbetelhawa/index.php

Afbeelding

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding

14
Afbeelding

15
Afbeelding

16
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Mechoe I en Sabni I , Koebbet el Hawa, Aswan

Berichtdoor yuti » Za Sep 24, 2016 8:55 am

Grenfell kwam in Egypte aan als legerofficier toen de Britten Egypte bezetten in 1882.
In 1886 werd hij sirdar (commander-in-chief) van het Egyptische leger en diende in die hoedanigheid voor drie jaar.
Tussen 1916 en 1919 was hij president van het “Egypt Exploration Fund”.

In 1886 deed Sir F. Grenfell onderzoekingen in het zuidelijk deel van de heuvel van Sheikh Aly el Hawa en had de 24 voorgaande grafnummers voorbehouden voor mogelijk nieuwe ontdekkingen, die er uiteindelijk nooit zijn gekomen.

De graven van de heuvel bezetten twee verdiepingen. De bovenste omvat een aantal graven die zich uitstrekken tot het noordpunt van de heuvel. Hier bevindt zich de grootste tombe, die van Mechoe I (# 26) en Sabni I(# 25). Daar vond Grenfell talrijke fragmenten van doodskisten, de resten van enkele verbrandde in stukken gevallen mummies en grof aardewerken potten met enkele begrafenistabletten.

Budge W., Excavations made at Aswan by Major-General Sir F. Grenfell during the years 1885 and 1886, in 'Proceedings of the Society of Biblical Archaeology', Vol. X, 1888, p. 4-40.
https://archive.org/download/proceeding ... 10soci.pdf
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Oude Rijk