Wijde omgeving Gizeh

Moderator: yuti

Wijde omgeving Gizeh

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 09, 2006 6:29 pm

Ik herinner me nog behoorlijk goed nieuwsberichten van 1994 waarin vermeld werd dat er een grote muur gevonden was ten oosten van de valleitempel van Choefoe.
Mark Lehner maakt hiervan melding in 'The Complete Pyramids' p.232, evenals van eerdere vondsten eind jaren tachtig waarbij Zahi Hawass betrokken was.
Intussen waren er af en toe nog vondsten in de wijde omgeving van het Gizeh-plateau.

Het is interessant te zien dat er naast het piramide-complex met dodentempels, valleitempels, onmiddellijke omheiningsmuren en mastaba's ook steengroeven, werkplaatsen, andere omheiningsmuren, kanalen, waterbassins, piramidesteden, ... waren.

Geven al die opgravingen samen intussen een beter beeld dan het kaartje op p.230 van hetzelfde boek?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 20, 2006 6:58 pm

Op de site van AERA (Ancient Egypt Research Associates)
http://www.aeraweb.org/index.asp
kon je het werk volgen van ‘the Giza Plateau Mapping Project’ en Mark Lehner.

Indien je links onderaan‘site map’ aanklikt
en daarna ‘Lost City Map’,
krijg je op een mooie manier meer gegevens over de stad van de bouwers van de piramide, in het gedeelte ten zuiden van de piramides, achter de ‘Muur van de Kraai’, die waarschijnlijk als afsluiting bedoeld was voor de necropolis van Gizeh.

Ik vrees dat velen hier dit al kennen, maar ikzelf tot nu toe nog niet. Dus post ik het toch maar. :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Dec 21, 2006 1:47 pm

Bedankt Philip, ik kende deze site nog niet.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor william » Wo Apr 09, 2008 3:38 pm

Steigend grondwater bedreigt monumenten in Gizeh!

http://weekly.ahram.org.eg/2008/891/he3.htm
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 09, 2008 5:39 pm

Interessant artikel, bedankt William.

... three reasons for the rise of the water table:
- the increase in the cultivated area around the Giza Plateau;
- the lack of proper drainage in the shanty housing area near it; and
- the heightened level of the Nile in July and August.

Ter plaatse viel mij vroeger in verband met punt twee enorm op hoe dicht de huizen bij de monumenten staan.

Het leek me ook verleidelijk om vanuit de bewoning eens te gaan 'snuisteren' in en rond de mastaba's, misschien een bijna gelijkaardige situatie met Sheikh Abd el Qurna, of het nu waar is of niet dat er veel verdwenen is.

Indeed, some archeologists point directly to the Aswan Dam. Although Hawass does not deny the role of the High Dam in damaging, or threatening to damage, historic monuments, he defends the policy which led to its being built. ... But even if the dam is the reason, we had to have it. While antiquities are important, we would have had the worst famine Egypt ever witnessed if we had not built the High Dam."

Wil niet zeggen dat punten een en twee misschien niet aangepakt kunnen worden. Ik weet niet of een soortgelijke verhuis als wat gebeurd is met Sheikh Abd el Qurna dan zo nodig plaats moet vinden (het lijkt me ook gezien de omvang bijna niet mogelijk), maar er wordt nu al lang bericht over deze problemen ... tijd voor een grote reddingsoperatie met internationale steun?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Wijde omgeving Gizeh

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mei 27, 2012 2:51 pm

Vervolg van Williams bericht hierboven:

26/05/12
The Ministry of State for Antiquities started a project to reduce the water table accumulated under the Sphinx at Giza plateau
http://english.ahram.org.eg/News/42950.aspx

...
Mohamed Ibrahim Minister of State for Antiquities said that the machines will pump out 1100 cubic metres of water every hour, based on studies carried out previously by reputed Egyptian and American experts in subterranean water and ground mechanic and equilibrium factors.

He explains that the reasons behind the increase subterranean water-rates is because of the new drainage system installed in the neighbouring area of Nazlet Al-Seman.
...
Pumping work will start in the area of King Khafre’s Valley Temple and the area surrounding the southern hill.

El-Sheikha explains that according to ecological and geophysical studies, the Sphinx and its bedrock are safe.
...
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Oude Rijk