Verloren: De stele van Meritites in Gizeh [en Kawab]

Moderator: yuti

Verloren: De stele van Meritites in Gizeh [en Kawab]

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Feb 23, 2007 9:32 pm

Karl Leemans schrijft in 'Koninginnengraven van het Oude Rijk tot en met de Tweede Tussenperiode':
"Een reliëffragment met haar naam [Meritites] werd teruggevonden in de mastaba van Kawab (G 7110-7120), die zich ten oosten van piramide GI-a [Gizeh] bevindt. Stevenson Smith identificeert Meritites als de moeder van Kawab, die aanzien werd als kroonprins. Op grond van een opschrift van een stèle, die door Mariette in de buurt van de Cheops-piramide werd gevonden, nam men aan dat deze vrouw uit de harem van Snefroe in die van Cheops werd overgenomen en onder de regering van Chefren nog steeds in leven was. Dit alles blijft zeer hypothetisch ..."

Zahi Hawass schrijft in 'De Schatten van de Piramiden':
"Een inscriptie in de mastaba van Kawab luidt: 'Haar zoon, haar beminde, Kawab, de dochter van haar god, (zij die de leiding heeft) over de zaken ( van de ##), Meritites (zijn moeder) die (hem) aan Cheops schonk.'
Een door Mariette gevonden stèle, waarvan de herkomst onduidelijk is, maar die waarschijnlijk in het oostelijke veld is gevonden, noemt Meritites 'De grote officiant van Snofroe en Cheops, vereerd door Chefren'."

In 'The Complete Royal Families of Ancient Egypt' van Aidon Dodson en Dyan Hilton lees ik p. 60:
"Meryetyotes I
Great of Sceptre of both Seneferu ans Khufu, according to her now-lost stela from Giza, recorded by the 19th-century French archaeologist, Mariette."

Hoe kun je nu een stèle verliezen, vraag ik me af. :roll:
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Do Mei 17, 2007 12:19 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Do Mrt 22, 2007 9:19 pm

Hoe kun je nu een stèle verliezen, vraag ik me af.

Bevind zich waarschijnlijk in de kamer van mijn zoons? Daar kan je heel wat in kwijt raken...

Maar zonder gein: zou dit ergens in de kelder van een museum kunnen liggen? Als Mariette de stela gevonden heeft dan zou je verwachten dat hij zich nu of in Frankrijk of in Cairo bevindt.

Ze hadden ook warenhuisen in Saqqara waar vondsten bewaard bleven. Een van die warenhuizen is beroofd in de jaren 80 geloof ik. Het is ook mogelijk dat de stela zich in een prive collectie bevind?
Gebruikers-avatar
Anneke

Kawab

Berichtdoor yuti » Zo Okt 11, 2015 10:26 am

Afbeelding

Kawab was de oudste zoon van farao Khufu en Meritites I en een halfbroer van farao Djedefre en Chafra. Hij huwde zijn zus Hetepheres II en had minstens drie zonen en één dochter.
Hij werd begraven in een dubbele mastaba aan de oostzijde van de piramide van Chufu in de Giza Necropolis.
Mastaba G 7110 behoorde toe aan zijn echtgenote. Hijzelf werd begraven in G 7120.
De acht grote mastaba's in de eerste vier rijen werden telkens samengevoegd tot afzonderlijke dubbele graven. Zij hebben een latere datering dan de Grote Piramide (Khufu) en mogelijk stammen ze uit het begin van de regeerperiode van Chafra. Het zijn de tombes van de kinderen en de hovelingen van Khufu.

Afbeelding

Aan de noordkant van de westelijke muur van het graf is dit het enige element in situ: de benen van de eigenaar van het graf achter een kleine jongen en gevolgd door een dame. (mogelijk Kawab met z'n echtgenote)

En wat nu heel merkwaardig aan deze afbeelding is de weergave van de benen van de grafeigenaar. Waarom worden hier dubbele lijnen weergegeven?

Afbeelding

Giza Mastabas Edited by WILLIAM KELLY SIMPSON Volume 3 THE MASTABAS OF KAWAB, KHAFKHUFU I AND II G7 110-20,7 130-40,a nd7 150 and subsidiary mastabas of Street G 7100
Gebruikers-avatar
yuti

Kawab

Berichtdoor yuti » Zo Okt 11, 2015 1:31 pm

G.V.D.B. heeft haar twijfels bij de datering van die dubbele mastaba’s waar ik noteerde dat ze dateerden uit het begin van de regering van Chafra.

In de cursus van Marleen De Meyer (Leuven) sprak zij over twee bouwplannen van Khufu:

- Een eerste bouwplan 12 gewone mastaba’s plus de hele grote voor Ankhhaf.
- Daarna heeft hij dat bouwplan veranderd en 8 dubbele mastaba’s gemaakt waarbij hij de noordelijke twee rijden heeft samengevoegd en bij de zuidelijke rij een stuk heeft laten aanbouwen.

Het plan is te vinden in het boek van Peter Janosi :
Jánosi, Peter. Giza in der 4. Dynastie. Die Baugeschichte und Belegung einer Nekropole des Alten Reiches. Band I: Die Mastabas der Kernfriedhöfe und die Felsgräber. Vienna: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2005.
Te downloaden: http://www.gizapyramids.org/static/html ... list.jsp#J

Een mogelijke hypothese is dat de graven in de westelijke necropool al vrij groot waren en dat daar mensen in begraven werden die niet tot de directe familie van Khufu behoorden. En dus volgens Reisner heeft men de graven in de oostelijke necropool (waar de directe familie van Khufu begraven werd) monumentaler willen laten lijken om zo imposanter te lijken dan de graven in de westelijke necropool.

Het standaardwerk over Kawab W.K. Simpson “THE MASTABAS OF KAWAB, KHAFKHUFU I AND II G7 110-20,7 130-40,a nd7 150 and subsidiary mastabas of Street G 7100” dateert van 1977. Dat is ondertussen al bijna veertig jaar geleden.
Ik neem aan dat er sinds die periode al heel wat nieuwe inzichten ontstonden over de necropolis, de mastaba’s en hun grafeigenaars.
Bedankt G.V.D.B. om dit toch even te verduidelijken.
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Oude Rijk