De trappen van Sahoere

Moderator: yuti

De trappen van Sahoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mrt 28, 2007 7:43 pm

Deze foto staat in het prachtige boek van Dieter Arnold, ‘Building in Egypt, Pharaonic Stone Masonry’, 1991.

Afbeelding

Er staat als uitleg bij: “Staircase block from the mortuary temple of Sahura, showing the original size of the block before the steps were cut.”

Op p. 244 van ‘De Schatten van de Piramiden’ van Zahi Hawass zie je op de foto van de dodentempel van Sahoere rechtsonder – met een vergrootglas – twee (of drie?) van deze structuren.

Deze trappen lijken me te dun om werkelijk gebruikt te kunnen zijn, of niet?

Of waren dit steunen voor horizontale trapstenen? (Maar daarom waren de verticale uitgehakte gedeeltes toch niet nodig?)

Zouden dit symbolische trappen geweest zijn?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Abusir » Ma Mei 14, 2007 4:12 pm

Het zijn wel degelijk trappen in het magazijngedeelte van de pyramidetempel van Sahoere in Aboesir. Het grootste gedeelte van de trappen is echter intussen verdwenen - de tempel en pyramide heeft immers lange tijd dienstgedaan als steengroeve. In het uiterste westen van dit gedeelte van de tempel vind je echter nog een intacte trap. Voor foto's: Miroslav Verner, Abusir. Realm of Osiris, Cairo: American University in Cairo.
Abusir

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 17, 2007 12:17 pm

Bedankt voor de informatie, Abusir.

Betekent dit dat een massief blok steen zoals dit bovenaanzicht uitgehakt werd met treden in het midden?
Afbeelding

Of werden de trappen aan één kant uitgehakt?
Afbeelding

En neem ik correct aan dat de hoogte van het plafond van het gelijkvloers in deze magazijnen, de bovenkant is van het blok?
Ik vroeg me namelijk af
- of er na de acht treden op de foto hierboven de vloer van de volgende verdieping volgde,
- of dat er nog treden volgden (stippellijnen) en dat de verdieping hoger gelegen was.

Maar dit laatste zou betekenen dat (volgens ik op foto’s kan uitmaken) alle blokken waarop treden te zien zijn bovenaan, door moderne ‘steenrovers’, gelijk afgezaagd werden, en dat lijkt me onwaarschijnlijk.

En op het grondplan van het piramidecomplex zie ik dat er zeventien voorraadkamers waren in het zuiden en tien in het noorden.
Had iedere kamer op het gelijkvloers dan
- een trap?
- een bovenverdieping?
Indien een 'doorlopende' bovenverdieping, waarom verschillende trappen naar dezelfde ruimte? Of op de bovenverdieping allemaal afzonderlijk kleine ruimtes?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Za Mei 19, 2007 7:48 pm

Abusir schreef:Het zijn wel degelijk trappen in het magazijngedeelte van de pyramidetempel van Sahoere in Aboesir. Het grootste gedeelte van de trappen is echter intussen verdwenen - de tempel en pyramide heeft immers lange tijd dienstgedaan als steengroeve. In het uiterste westen van dit gedeelte van de tempel vind je echter nog een intacte trap. Voor foto's: Miroslav Verner, Abusir. Realm of Osiris, Cairo: American University in Cairo.

Hallo Abusir, kun je me aan link helpen om de foto's te kunnen bekijken :oops:
Al vast bedankt.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Abusir » Ma Mei 21, 2007 10:30 am

Philip Arrhidaeus schreef:Betekent dit dat een massief blok steen zoals dit bovenaanzicht uitgehakt werd met treden in het midden?

Volgens M. Verner in The Pyramids, p. 289:
"In the southern and northern parts of the inner half of the mortuary temple, there were large storerooms. In the northern part there were about 10 such rooms designated as treasure cambers. This area of almost a hundred square meters probably housed cult objects used in temple rituals. The southern part included sixteen rooms that were used primarily for the temporary storage of sacrificial offerings. The limestone blocks from which the two-storied storerooms were constructed were so large that the stones leading to the second story could be cut directly out of the stone walls."

Ik heb ook nog enkele andere Tsjechische publicaties van de tempel bekeken, maar voorlopig heb ik nog geen referentie gevonden over de hoogte van de eerste verdieping. Aangezien het grootste gedeelte van de tempel later is herbruikt als steengroeve, is het heel waarschijnlijk dat er geen informatie voorhanden is betreffende de juiste hoogte en layout van de bovenverdieping.

De oorspronkelijke opgraver van de pyramide tempel van Sahoere, Ludwig Borchardt, vermeldt wel in 'Das Grabdenkmal des Konigs Sahure. I. Der Bau, Leizig 1910, p. 22-24 dat alle magazijnen uit twee verdiepingen bestonden. In zijn reconstructietekeningen hebben de trappen 8-10 treden. Het is echter niet duidelijk waarop hij zich heeft gebaseerd, want op de foto's van de magazijnen die hij publiceerde is net zoveel te zien als de dag van vandaag. Het is dus allemaal erg speculatief....
Abusir

Berichtdoor Abusir » Ma Mei 21, 2007 10:32 am

Jef schreef:Hallo Abusir, kun je me aan link helpen om de foto's te kunnen bekijken Al vast bedankt.

Beste Jef, voorlopig heb ik geen foto's voorhanden op het internet, maar ik hoop hier weldra verandering in te brengen.
Abusir

Re: De trappen van Sahoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Okt 02, 2012 8:42 pm

Eigen foto van hetzelfde blok als hierboven uit het boek van Dieter Arnold:
Afbeelding

Ander blok met identieke overblijfselen van de trappen:
Afbeelding

Een trappengang die intact gebleven is:
Afbeelding

Te oordelen naar die laatste foto hierboven, maken de trappen deel uit van de stenen wand rechts. Het zou dus kunnen dat de linkerwand er tegenaan geschoven is, om zo een trappengang te vormen.
Net zoals op de foto hieronder te zien is.
Zou dat kunnen betekenen dat bij het gebruiken van de tempel als steengroeve, deze trappen op zich uitgezaagd werden - voor hergebruik elders?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: De trappen van Sahoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Okt 06, 2012 7:39 pm

Ik kreeg net een vriendelijk e-mailtje van forumbezoeker LT dat mijn redenering hierboven niet klopt ...

" Te oordelen naar die laatste foto hierboven, maken de trappen deel uit van de stenen wand rechts. Het zou dus kunnen dat de linkerwand er tegenaan geschoven is, om zo een trappengang te vormen.
Net zoals op de foto hieronder te zien is. "

En hij heeft gelijk. Op de laatste foto hierboven, is inderdaad de zaagsnede (van diegenen die de blokken wilden hergebruiken) op de trappen zelf te zien, en maken de trappen links naadloos deel uit van 'het linkerblok', zoals op onderstaande detailfoto te zien is. En de trappen maken ook deel uit van 'het rechterblok'. Dus hier lijkt het dat de trap uitgehakt werd in het midden van 1 groot blok, zoals de eerste kleine tekening hierboven gepost.

Kan iemand nog volgen? :wink:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Oude Rijk