Bouwmethode piramides Jean-Pierre Houdin

Moderator: yuti

Bouwmethode piramides Jean-Pierre Houdin

Berichtdoor pyloon » Zo Apr 01, 2007 10:19 am

Franse architect ontrafelt mysterie piramide van Cheops
Zaterdag 31 maart 2007 14 u. geleden

--------------------------------------------------------------------------------

(Belga) De Franse architect Jean-Pierre Houdin is er dankzij driedimensionale technologie ervan overtuigd geraakt dat hij het mysterie van de bouw van de piramide van Cheops heeft opgelost: dankzij een spiraalvormige helling hebben de bouwers het bovenste deel kunnen afwerken.

© BELGA
Houdin heeft zich al acht jaar in het mysterie van de bouw van de piramide vastgebeten en wuift de traditionele theorie van de hand dat het 146 meter hoge bouwsel via hellingen aan de buitenkant tot stand kwam. Volgens de architect werden de hoogste galerijen via een interne helling gebouwd. Die moet er volgens hem nog altijd zijn en hij wil die ter plaatse ook zoeken. Zijn theorie aan de hand van technologie van Dassault Systems is te bekijken via http://www.3ds.com/khufu. (LIM)
pyloon

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 11, 2007 12:17 am

Ik ben op de site gekomen via:

http://khufu.3ds.com/introduction/

Ik vind deze mogelijkheid goed gevonden, maar onwaarschijnlijk.

Hij heeft het over een makkelijke helling van 7°, dit kan wel kloppen, want als ik me niet vergis is, denkt men dat 9° het aanvaardbare maximum was.

Maar ... de constructie zelf van die gangen lijkt me moeilijker aanvaardbaar, gezien de afmetingen die ze zouden moeten hebben: alleen al de breedte om 1 of 2 teams naast elkaar te laten werken, samen met naar beneden komende sledes.
De stevigheid van die gangen: een eventuele instorting (zo dicht bij de buitenwand) zou het werk voor lange tijd ophouden.
Het feit dat nooit dergelijke gangen teruggevonden zijn ... ofwel heeft men ze opgevuld. Dat moet dan wel zéér grondig gebeurd zijn, gezien het feit dat aan de buitenkant er geen sporen (verzakkingen) van te zien zijn.

En - als ik het goed begrepen heb - dit systeem vermeed niet de bouw van een grote helling voor het grootste gedeelte van de piramide. Immers: er diende al een groot deel van de piramide gebouwd vooraleer men die gangen verder kon gebruiken.

Toch leuk om eens te bekijken.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

De Franse theorie op Piramides weerlegd.

Berichtdoor yuti » Vr Mei 11, 2007 12:09 pm

Egyptische, Amerikaanse en Duitse deskundigen verwerpen de theorie over de bouw van pyramides van de Franse archeologist Jean-Pierre Houdin, aldus de Secretaris-generaal van de Opperste Raad van Antiquiteiten (SCA) Zahi Hawwas.
In een verklaring zei Hawwas woensdag 9/5/2007 dat deskundigen beweren dat het bij de theorie van Jean-Pierre Houdin’s ontbreekt aan een wetenschappelijke en praktische basis.
Hawwas zei dat hij hierover een onderhoud had met twee Duitse en een Amerikaanse archeologen.
Hij voegde eraan toe dat de archeologen beklemtoonden, dat de theorie geen wetenschappelijke basis heeft en zich op onnauwkeurige gronden baseert.

Vrij vertaald uit : Egyptian State information service 10 mei 2007
http://www.sis.gov.eg/En/EgyptOnline/Cu ... 000755.htm
Gebruikers-avatar
yuti

Re: piramide van Cheops

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Okt 06, 2012 8:16 pm

Donderdag stootte ik bij het zappen (slechte gewoonte, maar deze keer met goeie resultaten :wink: ) op een documentaire op TF1 over de theorie van Mr. Houdin over de bouw van de piramides, meer speciaal die van Cheops.

Ik zag Bob Brier manhaftig de piramide beklimmen, daar op een soort van platform aankomen (waar de stenen op de hoek verdwenen zijn), en tot zijn verrassing een soort van kamer binnengaan (stenen verwijderd door een heremiet met een faraonische voorliefde? :wink: ) waar hij zo goed mogelijk te werk ging met een kleine zaklamp en een lintmeter.
Toch ook verrassend voor mij. Heeft iemand daar ooit nog meer over gelezen?

Ik vermoed dat het hierom gaat:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Zo Okt 07, 2012 3:19 am

Philip Arrhidaeus schreef:Donderdag stootte ik bij het zappen (slechte gewoonte, maar deze keer met goeie resultaten :wink: ) op een documentaire op TF1 over de theorie van Mr. Houdin over de bouw van de piramides, meer speciaal die van Cheops.

Ik zag Bob Brier manhaftig de piramide beklimmen, daar op een soort van platform aankomen (waar de stenen op de hoek verdwenen zijn), en tot zijn verrassing een soort van kamer binnengaan (stenen verwijderd door een heremiet met een faraonische voorliefde? :wink: ) waar hij zo goed mogelijk te werk ging met een kleine zaklamp en een lintmeter.
Toch ook verrassend voor mij. Heeft iemand daar ooit nog meer over gelezen?

Soort van kamer binnen gegaan, dit is helemaal nieuw voor mij. Is dit toeval ? Of was Bob er van op de hoogte dat hier een kamer te zien was. Ik heb er nooit iets over gelezen/gehoord. Ik ben dan nu ook wel benieuwd wat hij daar nou precies heeft aangetroffen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Okt 07, 2012 2:08 pm

Soort van kamer binnen gegaan, dit is helemaal nieuw voor mij. Is dit toeval ? Of was Bob er van op de hoogte dat hier een kamer te zien was. Ik heb er nooit iets over gelezen/gehoord. Ik ben dan nu ook wel benieuwd wat hij daar nou precies heeft aangetroffen.

Soort van kamer ...
- Je had dus eerst een platform in de rib van de piramide, een platform waarvan ik de indruk kreeg dat het ontstaan is door het verdwijnen/verwijderen van een hoop hoekstenen, en nog meer stenen vanaf de rib tot enkele meters verder aan beide zijdes van de piramide.
- Door een opening kwam Bob Brier en cameraman, niet ver van de buitenoppervlakte van de piramide, in een kleine onregelmatig gevormde ruimte waar Brier dacht dat er nog kleine openingen waren, waardoor - als ik het goed begrepen heb - geen tocht voelbaar was. Hier kreeg ik weer de indruk dat de stenen in deze ruimte verwijderd waren. Graffiti was te zien op de stenen.

Bob Brier ...
Als ik het goed voor heb werd egyptoloog Bob Brier aangezocht om dit onderzoekje te doen, omdat Jean-Pierre Houdin geen toelating kon krijgen om zelf de piramide te beklimmen.

Feit is dat geen van beiden eigenlijk een (vandaar toegankelijke) interne ruimte in de piramide verwachtte. Bob Brier had (naast de cameraman) slechts een compact fototoestelletje bij, een kleine zaklamp en voor zover ik kon zien geen mogelijkheid om de ruimte precies op te meten of op te tekenen.

Maar dit zijn mijn eerste indrukken van de documentaire, want ik heb ze slechts gezien van net voor het beklimmen van de piramide en dan verder ook niet meer zo goed, wegens aan de telefoon geroepen.
Ik zocht net op de internetsite van TF1, maar vond niet direct iets.
Gelukkig is er YouTube, zo zie ik net:
http://www.youtube.com/watch?v=sKZcUmLgjmA
Later dus kijk ik eens goed naar deze documentaire. Alvast veel kijkplezier Jef, ’t zijn mooie beelden.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Ma Okt 08, 2012 2:23 am

Net wat je zegt Philip " prachtige beelden " en inderdaad je moet er even goed voor gaan zitten. Dat laatste ga ik dan ook zeker doen. Alleen voor de beelden, omdat ik geen woord Frans versta maar dat mag de pret niet drukken.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Okt 11, 2012 9:04 pm

De film eindelijk eens beter kunnen bekijken.

En nog meer hierover:
http://www.archaeology.org/0705/etc/pyramid.html
http://www.archaeology.org/0907/etc/khufu_pyramid.html

Niettegenstaande ik een externe spirale aanvoerhelling die zich aan de buitenkant van de piramide zou bevonden hebben, ook geen goed idee vind, heb ik het lastig met een interne spirale ramp, wegens mijn hierboven reeds vermelde bezwaren: veel op - en afgaand volk in die gangen, en lange interne ruimtes zo dicht bij de wanden welke de constructie mogelijk zou verzwakken.

Maar ik denk ook dat het realistisch is dat er vanaf wanneer de hellingsgraad van een grote aanvoerhelling - en dus van zodra het grootste gedeelte van de piramide afgewerkt was - te groot werd, een ander aanvoersysteem moest gevonden worden.

Aantrekkelijk is het idee dat de ruwe blokken die gebruikt werden voor grote aanvoerhelling(en) gebruikt werden om de rest van de piramide op te vullen.

Dat een dergelijke interne aanvoerhelling zoals Jean-Pierre Houdin voorstelt, gebruikt werd in de zonnetempel van Nioeserre te Aboe Goerab (Bob Brier heeft het daar over in de documentaire), heb ik hier in vraag gesteld:
viewtopic.php?f=6&t=2897

Ook heb ik wat problemen met het eerst leggen van de buitenste mantelstenen, om dan de binnenkant 'op te vullen). Ik denk dat dit bijna het onmogelijke vroeg om een volledig rechte rib te kunnen construeren. Wat niet wegneemt dat het ook heel wat praktische vragen zou oplossen wanneer alle stenen zouden afgewerkt zijn vanaf de top van de piramide, want dat moet ook nogal wat gevaarlijke werkzaamheden veroorzaakt hebben, om nog niet van de vallende steentjes te spreken. Maar wat dan met de wel en niet afgewerkte stenen met beschermingsbulten van Menkaure's piramide?

Die 7 graden opgaande 'strepen' aan de buitenkant van de piramide identificeren met de opgaande gangen ... ik zie die alleen aan twee zijdes van Cheops. Een eigenaardig verschijnsel, dat geef ik toe. Maar we moeten er ook rekening mee houden dat de mantelblokken van Cheops afgehaald geweest zijn voor constructies in Caïro. Er is bijvoorbeeld op mijn bovenstaande foto een verticale 'deuk' te zien in het midden van de oostwand, waarvan ik ook niet zou weten wat het is. Oud of modern? Maar ik zou er ook de kern van een grote aanvoerhelling in kunnen zien.

Ik stond te kijken van die resultaten van het vermelde Franse gravimetrisch onderzoek uit 1986. Heb ik het goed begrepen dat 15 % van de massa van de piramide hol zou zijn en dus van die spiraalgewijs opgaande aanvoerhellingen? Straf. Dit vond ik een tegenspraak met de mededeling dat er geen kamers of holle ruimte zouden gevonden zijn tijdens het onderzoek.

Ik kan het ook verkeerd voor hebben, maar die opgaande aanvoerhellingen worden niet evenwijdig met de zijwanden van de piramide getekend ... waarom deze afwijking?

Verder vond ik het systeem om van de grote galerij gebruik te maken om stenen omhoog te krijgen interessant, maar wanneer dit zo praktisch was, zou je hetzelfde verwachten bij Chefren ... misschien nog verborgen in de massa van die piramide? Eender, ik kan me inbeelden dat er misschien van de grote galerij gebruik gemaakt is om stenen naar omhoog te krijgen, maar niet dat de grote galerij speciaal bedacht is als constructiemiddel voor de rest van de piramide. Maar zoals met alles, eerst nog eens goed over nadenken.
Forumlid Guido is van deze mogelijke constructiemethode goed op de hoogte.

Het meest verassende voor mij was ‘de kamer’ in de piramide. Hierover heb ik het hierboven al gehad. Bob Brier zegt dat de inwendige stenen niet door de smalle ingangsopening kunnen, dus dat de ruimte op zich en origineel opgevat geweest is. Waarom dan zo onregelmatig? Zou het kunnen dat de stenen uitgehakt geweest zijn en in kleine stukjes verwijderd? Zo ook ontstond misschien door het weghakken de boog waarover hij het heeft. Zie niet goed een boogvorm als plafond nodig wanneer het inderdaad zou gaan om een ruimte die gebruikt werd voor de aanvoerhelling.

Fascinerend, en ergens hoop ik dat Mr. Houdin minstens voor een gedeelte gelijk heeft, gezien de jaren en moeite dat hij erin gestopt heeft. En het leidt allemaal tot nieuwe inzichten en ontdekkingen, zoals die ruimte – waar dus – gezien de graffiti - in 1845 ook al iemand was … zonder ons te zeggen. :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Oude Rijk