El Moalla - Anchtifi (en Sobekhotep)

Moderator: yuti

El Moalla - Anchtifi (en Sobekhotep)

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jan 12, 2010 8:30 pm

De tombe van Anchtifi of Ankhtifi of Ankhtifinakht was me eigenlijk enkel bekend van sites op het net die verwezen naar de autobiografie in zijn tombe:
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/texts/ankhtifi.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Ankhtifi
Hierin zegt hij straffe dingen, zoals waar hij het heeft over kannibalisme.

Het was Michel Malfliet die me de tombe later weer onder de aandacht bracht met prachtige foto's van zijn reis verleden jaar:
http://users.skynet.be/egypt/screen/screensavers.htm

Ook nog foto's met mooie uitleg bij Alain Guilleux
http://alain.guilleux.free.fr/moalla-an ... khotep.php

Djedi duidde er onlangs op dat de Ankhtifi's graf eigenlijk deel uitmaakte van een groter funerair complex en dat de grafeigenaar hier door de berg misschien wel een piramidecomplex nabootste, samen met een verbindingsweg en al:
http://egyptsites.wordpress.com/2009/02/02/el-moalla/
British archaeologists Mark Collier and Bill Manley have recently returned from an exploratory trip to el-Moalla, to study inscriptions in Ankhtifi’s tomb. The humble rock-cut tomb they went to record was found not to be cut into the cliff at all, but has turned out to be a pyramid burial (normally reserved for royalty). The tomb chapel is set within a ceremonial courtyard and has a causeway, which could be seen from the mountain above, with a massive necropolis stretching for some 5km. The burial now appears to be a free-standing pyramid-shaped mountain, which is surrounded by hundreds of other tombs, raising hopes that Ankhtifi’s lost city of Hefat might be located near by. The French archaeologists in the early 20th century had only excavated the entrance to the tomb-chapel itself, whereas Collier and Manley state that the monument appears to have all of the features of a proper pyramid, although a natural one.

Hieronder een foto van de tombes, gevolgd door eentje vanuit de tombe van Ankhtifi.
Daarna foto's van binnenin de tombe van Ankhtifi, waarbij ik me ingehouden heb qua hoeveelheid. :) Indien iemand nog foto's wil, roep maar.
Dan een foto van Meritamoun en ik die naar de ingang van Sobekhoteps tombe gaan en twee foto's van in die tombe.

De laatste foto is van een slangetje bij de tombe van Sobekhotep. Het kon zich zeer goed stilhouden tot de tombebewakers door een steentje te gooien naast het dier, aantoonden dat het zich bliksemsnel kon voortbewegen.

De zuilen in de tombe van Akhtifi zijn zeer onregelmatig, wellicht door de slechtere kwaliteit van het gesteente ... de muren werden geplaasterd en veel daarvan is verdwenen. Ik vermoed dat de beroemde autobiografie op de zuilen staat.
In de tombe van Sebekhotep is het gevaarlijk binnengaan wegens de drie enorme schachtgaten in de vloer bijna onmiddellijk na de ingang, iets wat je, net zoals de muurschilderijen, moeilijk ziet doordat je vanuit fel licht naar een donkere kamer gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: El Moalla - Anchtifi (en Sobekhotep)

Berichtdoor Taa Seqenenre » Vr Mrt 25, 2011 9:14 pm

Daarna volgen foto's van binnenin de tombe van Ankhtifi, waarbij ik me ingehouden heb qua hoeveelheid. Indien iemand nog foto's wil, roep maar.

Ik roep. Kun je me dit doorsturen langs het forum of hoe gaat dat?

Is dat een gebied dat onder gevaar ligt sinds de revolutie?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 26, 2011 9:47 pm

Taa Seqenenre schreef:
Daarna volgen foto's van binnenin de tombe van Ankhtifi, waarbij ik me ingehouden heb qua hoeveelheid. Indien iemand nog foto's wil, roep maar.

Ik roep. Kun je me dit doorsturen langs het forum of hoe gaat dat?

Is dat een gebied dat onder gevaar ligt sinds de revolutie?

Ik contacteer je straks voor de foto's. Ik kan je mijn eigen foto's opsturen, maar niet die van Marc De Klerck, Stefaan Lambrecht of Patricia Felix, dat begrijp je.
Maar ik stuur je als je dat goed vindt mijn eigen foto's, zonder copyright en vrij van kosten gewoon per e-mail door, en dat zijn er toch nog 32 van Ankhtifi alleen.
(Als administrator van het forum kan ik jouw e-mail adres zien, maar dat gebruik ik niet zonder jouw toestemming, dus zal er eerst een PM volgen langs het forum om.)

Slecht 32 van mezelf, want ik had een beetje een probleem dat zeker Marc, Stefaan en Patricia toen in 2009 met veel beter fotomateriaal dan ik fotografeerden (naast hun betere kennis van fotografie) en ik hen maar - met veel plezier - liet doen, omdat we overeengekomen waren ons fotomateriaal te delen.
En meestal had ik weinig tijd om foto's te nemen, want ik kon - jeugdig enthousiasme :wink: - mijn mond niet houden in de tombes en wou ik wat toelichtingen geven. Wat me door één van de medereizigers niet echt in dank afgenomen werd omdat hij meer wist dan ik, en vandaar mijn bijnaam 'Zaag van Opper-Egypte'. Dat van die bijnaam is een grapje ... hoop ik. :wink:

Nee, ik heb geen enkel idee hoe het zit met Mo'alla na de revolutie in verband met mogelijke plunderingen. Ik hoop dat het zal meevalleen omdat ik geen weet heb van magazijnen daar ter plaatse, en dat men tot nu toe nog niet op muurschilderingen belust was, enkel op waardevolle voorwerpen (waarbij wel wat vernield wordt).
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 12, 2014 8:50 am

Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jun 24, 2017 3:08 pm

22/06/17
Al-Maala necropolis site in Upper Egypt is scientifically documented

http://english.ahram.org.eg/News/271375.aspx
The Antiquities Documentation Centre has completed its project to document Al-Maala necropolis, which is located in the town of Esna in Luxor governorate [...]
Hisham El-Leithy, the director general of the centre, explained that the documentation work was carried out by an Egyptian mission from the centre.
Al-Maala is the second site in the town of Ensa to be subject to the process; Esna temple was the first.
The documentation project, he explained, aims to record information about every inch of every monument in Egypt according to the most up-to-date scientific and archaeological techniques.
“The actual documentation methods will consist of computer-data sets, plans and sections, as well as photographs, drawings and illustrations, recording forms, logbooks, site notebooks, diaries and dive logs,” El-Leithy said.
He added that GIS systems, 3D reconstructions, applications that support on-site recording processes, modern measuring techniques and data-processing software used in geophysical research would also be used.
El-Leithy said that the project to document all the archaeological sites in Egypt was also stopped in the aftermath of the 25 January Revolution due to budgetary problems.
The ministry however resumed the documentation project earlier this year and started with the Esna Temple and the Tanis site. At Al-Maala, the mission documented the architecture of the seven tombs that compose the necropolis as well as their engravings and paintings. All the pillars found there were also documented and given a special number.
The Al-Maala necropolis consists of seven tombs divided into two groups: the southern and northern groups.
The southern group, El-Leithy said, is composed of three tombs, with the main one belonging to Ankh-Tify, the ruler of the Nekhen area found between Edfu and Isna towns during the reign of King Nefer-Ka-Re of the Third Intermediate Period.
The tomb is decorated with his biography and different titles, and contains information about the period.
The other two other tombs have not been identified yet, but one of them is decorated with scenes showing the process of grain storage as well as the tomb’s owner in different positions with his family members. The second tomb has no decorations.
The southern group at the necropolis, El-Leithy said, consists of four tombs, the main one belonging to Prince Sobek Hetep, believed to be the son of ruler Ankh-Tify.
The tomb is decorated with scenes of daily life. It is surrounded by three other undecorated tombs that have not yet been identified.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Vr Jul 07, 2017 8:47 am

Ik heb toen niet gereageerd op jouw aanbod om mij jouw foto's door te sturen Philip omdat ik van plan was om Mo'alla zelf te bezoeken. Dat is ondertussen gebeurd maar ik mocht geen foto's nemen, zelfs niet van de omgeving.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jul 07, 2017 5:31 pm

Taa Seqenenre schreef:Ik heb toen niet gereageerd op jouw aanbod om mij jouw foto's door te sturen Philip omdat ik van plan was om Mo'alla zelf te bezoeken. Dat is ondertussen gebeurd maar ik mocht geen foto's nemen, zelfs niet van de omgeving.

Geen probleem, ik kan ze je nog steeds doorsturen Taa Seqenenre. Mijn foto's weliswaar, niet die van mijn medereizigers toen.
Spijtig dat het jou niet gelukt is, maar ondertussen ben ik er ook terug geweest, eind 2014, en toen mocht ik ook geen foto's nemen, wel van de buitenkant en omgeving. Zal afhangen van wie je daar treft en vermoedelijk liep bovenvermeld project toen jij (en ik in 2014) er was. Van de buitenkant en van de omgeving mocht ik wel foto's nemen.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Zo Jul 09, 2017 7:39 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Zal afhangen van wie je daar treft

Onze reisleider zei ons ter plaatse dat de tombe normaal niet toegankelijk was, maar dat we geluk hadden dat hij de bewaker goed kende en die wou voor hem en voor ons een uitzondering maken. We hebben hem ter plaatse betaald en toen konden we de tombe gelukkig toch binnengaan. Zonder ticket vanzelfsprekend want die zijn er dus niet. Veel geluk gehad, maar we mochten spijtig genoeg geen foto's nemen ook niet van de omgeving en niet van de bewakers, wat begrijpelijk is als ze ons onderhands toegang verlenen.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 10, 2017 8:50 pm

Taa Seqenenre schreef:Onze reisleider zei ons ter plaatse dat de tombe normaal niet toegankelijk was, maar dat we geluk hadden dat hij de bewaker goed kende en die wou voor hem en voor ons een uitzondering maken. We hebben hem ter plaatse betaald en toen konden we de tombe gelukkig toch binnengaan. Zonder ticket vanzelfsprekend want die zijn er dus niet. Veel geluk gehad, maar we mochten spijtig genoeg geen foto's nemen ook niet van de omgeving en niet van de bewakers, wat begrijpelijk is als ze ons onderhands toegang verlenen.

Goed dat jullie gids dit zo kon regelen.

De toegangstickets zijn (wanneer de tombe toegankelijk is dus) te koop bij de tempel van Luxor: viewtopic.php?f=24&t=1887
Onderstaande uit 2009 en 2014.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Eerste Tussenperiode