De kunstenaars in de Eerste Tussenperiode

Moderator: yuti

De kunstenaars in de Eerste Tussenperiode

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jul 09, 2006 2:15 pm

De kunst in de eerste tussenperiode, althans van de meeste teruggevonden voorwerpen, toont een, wat men noemt, provinciale 'achteruitgang' in vergelijking met de eerdere voorwerpen en reliëfs uit Memphis.

Dit zou zo zijn omdat de betere kunstenaars die in Memphis woonden niet geneigd waren hun hoofdstad en ateliers te verlaten om te gaan werken voor de plaatselijke gezagsdragers. Deze laatste moesten zich wenden tot kunstenaars die niet het artistieke peil haalden van hun collega's uit de vorige hoofdstad.

Ik vraag me af of de kunst vòòr het einde van het Oude Rijk elders dan in de hoofdstad dan ook die provinciale minder gerafinneerde trekjes vertoonde of men in de provincies tijden het Oude Rijk beroep deed op de kunstenaars uit de hoofdstad.

Met andere woorden: waarom 'denigreerde' de kunst tijdens de eerste tussenperiode terwijl er nog steeds goeie artisten moeten geweest zijn? Ergens lijkt het mij:
- voor de Memphitische kunstenaars toch beter om hun diensten elders aan te bieden dan werkloos te moeten zijn
- mogelijk voor de gouwvorsten om die kunstenaars te 'importeren'
- onlogisch dat enkel de Memphitische kunstenaars in staat waren om mooie kunst af te leveren

Of waren de beste kunstenaars echt gezocht en geselecteerd en was dat dan echt hèt monopolie van de farao's en hofhouding?

Maar zelfs voor de opnieuw kapitaalkrachtige en 'resources-rijke' Mentuhotep werden werken gemaakt die niet konden vergeleken worden met de vroegere Oude Rijk kunst, zelfs de particuliere.

(Niettegenstaande er weer prachtige privé stukjes waren zoals de offerdragers van Meketre
http://www.metmuseum.org/explore/newegy ... _offer.htm)

Beetje verwarrend allemaal.
Misschien kan iemand hier nog iets over zeggen?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Zo Jul 09, 2006 3:53 pm

Ik weet niet zo veel over de 7-10e dynasty en weet nog minder over de kunst uit deze periode, maar tegen de tijd dat de 11e dynasty aan de macht is in Thebe zie je toch wel een terugkeer van kunst en cultuur.

Voor de re-unificatie was er een Thabaanse koning genaamd Intef (II) Wahankh (zie mijn website)

Als je zijn stela ziet dan is dat toch wel van hoge kwaliteit.

Maar zelfs voor de opnieuw kapitaalkrachtige en 'resources-rijke' Mentuhotep werden werken gemaakt die niet konden vergeleken worden met de vroegere Oude Rijk kunst, zelfs de particuliere.

Ik weet niet over welke Mentuhotep je het hier hebt, maar het is voor Mentuhotep II Nebhepetre echt niet waar (vind ik :) )

Ik heb een foto van een beeld van de koning en van de sarcofaag van een van zijn koninginnen Ashayet op mij pagina voor hem: Mentuhotep pagina
Ik vind beide best wel mooi.

En zijn tempel in Deir el-Bahari was een schitterend complex. En kan wel gezien worden als een voorloper van de beroemde Hatshepsut tempel (die er later naast gebouwd zou worden)

Zie ook: http://lexicorient.com/egypt/luxor_t_mentuhotep.htm

Ik kan me ook niet helemaal voorstellen dat dit allemaal door mensen uit Memphis is gemaakt. Het lijkt me dat ze hun eigen beeldhouwers, schilders etc hadden?

En als men kijkt naar de kunst uit de tijd van Amenemhat I, dan is die toch wel heel erg verfijnd. Zoiets komt toch niet zomaar opeens opzetten denk ik? (Zie: Amenemhat I pagina)
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jul 09, 2006 8:55 pm

Italië heeft juist gelijk gemaakt in het wereldkampioenschap voetbal tegen Frankrijk: 1-1.

Heu pardon, verkeerd forum. :joking:

Anneke schreef:
Voor de re-unificatie was er een Thabaanse koning genaamd Intef (II) Wahankh (zie mijn website) Als je zijn stela ziet dan is dat toch wel van hoge kwaliteit.

Het zal natuurlijk in smaken liggen, maar toch vind ik dat ook in het bovenstaande voorbeeld de verhoudingen van de afgebeelde persoon niet helemaal kloppen.

Ter vergelijking, Mereruka
http://egyptphoto.ncf.ca/mastaba%20of%2 ... elief2.htm
of Ptahhotep:
http://www.megalithic.co.uk/modules.php ... &pid=19646

In deze twee voorbeelden is het reliëf van de afbeeldingen in het bas-reliëf misschien niet zo verfijnd als in het Nieuwe Rijk, maar zijn dan weer niet zo vlak als de figuur in de bas-reliëf figuur van Wahankh.

Dat laatste is iets (het vlakke van de figuren) wat nog een tijdje zal aanslepen in het Midden Rijk, want zelfs sommige figuren op het prachtige barkstation van Sesostris I in het Openlucht Museum van Karnak zijn behoorlijk vlak, ondanks de prachtige hierogliefen en andere magnifieke reliëfs.

Afbeelding

Anneke schreef:
Ik weet niet over welke Mentuhotep je het hier hebt, maar het is voor Mentuhotep II Nebhepetre echt niet waar (vind ik) Ik heb een foto van een beeld van de koning en van de sarcofaag van een van zijn koninginnen Ashayet op mij pagina voor hem: Mentuhotep pagina
Ik vind beide best wel mooi.

Wel dat beeld van Mentuhotep vind ik ook een beetje zoeken naar … ergens kloppen de verhoudingen ook niet, persoonlijke mening hé.
Akkoord dat de tempel van Mentuhotep in Deir el Bahari iets heel speciaals was :!: , misschien een voortzetting van de Saff tombes.

Maar misschien moet ik anders tegen de kunst van het begin van het Midden Rijk aankijken: andere kunst, maar daarom niet minder. En inderdaad het Midden Rijk heeft prachtige dingen afgeleverd. Zoals die foto op je website Anneke van de 'sarcophagus of Ashayet'. Wel heel apart.

Maar het ging mij vooral over de Eerste Tussenperiode.
Anneke schreef:
Ik kan me ook niet helemaal voorstellen dat dit allemaal door mensen uit Memphis is gemaakt. Het lijkt me dat ze hun eigen beeldhouwers, schilders etc hadden?

Wel dat was eigenlijk mijn vraag: waarom 'denigreerde' de kunst tijdens de eerste tussenperiode terwijl er nog steeds goeie artiesten moeten geweest zijn?
En vooral dit:
Ik vraag me af of de kunst vòòr het einde van het Oude Rijk elders dan in de hoofdstad dan ook die provinciale minder geraffineerde trekjes vertoonde of men in de provincies tijdens het Oude Rijk beroep deed op de kunstenaars uit de hoofdstad.
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Za Nov 29, 2008 4:21 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Zo Aug 13, 2006 5:35 pm

Ik heb net even gekeken in The Art of Ancient Egypt van Gay Robins.

Zij schrijft dat de kunst aan het eind van het oude rijk al sterk begon terug te lopen. Zij schrijft inderdaad dat wat betreft kunst het centrum in Memphis lag. En dat de beste kunstenaars uit de koninklijke ateliers de stad niet mochten/wilden verlaten.

Als de centrale regering in elkaar stort na de tijd van Pepi II ziet men dat de locale gouverneurs zich in hun eigen gebied laten begraven. De hoge functionarissen hebben gedecoreerde tombes wat erop wijst dat in ieder geval enkele kunstenaars naar andere plaatsen trokken.

In deze tijd ziet men de kunst al veranderen. De stijl van het eind van de 6e dynasty word gekenmerkt door grote ogen en slanke mannen figuren (geen indicatie van musculatuur).

In de eerste tussenperiode verschuift het politieke centrum naar plaatsen zoals Herakleopolis en Thebe.

Robins schrijft ook dat in Thebe een aparte "Upper Egyptian style" ontwikkelt. Deze is gebaseerd op de stijl van de late 6e dynasty als ik het goed begrijp. De ogen zijn relatief groot, de personen zijn niet gespierd, en "the small of the back" is vrij hoog. "High relief" is erg hoog en "sunk relief" word zeer diep aangebracht.

De kwaliteit van het werk varieert heel sterk.

Philip, jij had het over de verhoudingen die "niet kloppen". Ik denk dat wat je daar ziet is een verandering in de verhoudingen van de onderdelen van het menselijk lichaam.
Men had een grid waarop men op bepaalde hoogtes hoofd, schouders, heupen etc afbeeld. Die verhoudingen veranderen soms in verschillende periodes.

In de 1e tussen periode komen bv de heupen iets hoger op de tekening uit. Dit geeft het effect dat het bovenlijf korter is en dat gecombineerd met het feit dat spieren niet meer afgebeeld worden geeft inderdaad een heel andere afbeelding. Maar ik geloof niet dat dit en kwestie was van "niet beter weten" of ongetraind personeel was. Ik denk dat dat gewoon de stijl van die periode is.
En er zijn ook duidelijk amateurs aan het werk in sommige gevallen :lol:
Of het moeten de Picassos van de antieke wereld zijn geweest?

Ik weet niet wat de reden is voor die aanpassing. Ik vind zelf de klassieke afbeelding ook mooier. En als je naar de 12e dynasty kijkt dan komen de klassieke evrhoudingen min of meer weer terug.

Je ziet zoiets ook in de Amarna periode bijvoorbeeld. Alleen dan de andere kant van het spectrum. Daar worden de bovenlijven opeens langer en daardoor de benen korter.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Aug 21, 2006 7:08 pm

Goeie uitleg, Anneke.

In de 1e tussen periode komen bv de heupen iets hoger op de tekening uit. Dit geeft het effect dat het bovenlijf korter is en dat gecombineerd met het feit dat spieren niet meer afgebeeld worden geeft inderdaad een heel andere afbeelding.

En waren (net iets te) volle lippen ook geen typisch kenmerk?

Louvre:
Afbeelding

Dat van de wijziging in verhouding (aanpassing van het roosterpatroon dat de verhoudingen bepaalde) tijdens de Amarna-periode wist ik, maar ik dacht dat dit toen eerder een 'opgelegde' bepaling was van hogerhand, namelijk de ideologie-bepalende kring rond Echnaton of de farao zelf.
Ik wist niet dat er in de Eerste Tussenperiode een algemene of 'afgesproken' verandering in het canon bestond.
Ik dacht eerder (misschien verkeerdelijk) dat wegens het meer creëren van kunst buiten de officiële ambachtcentra, de landelijke kunstenaars zochten achter passende verhoudingen, ieder voor zich.

Het zou misschien wel na te gaan zijn of deze wijziging in verhouding gelijkaardig was in de meeste reliëfs uit de Eerste Tussenperiode, en dus algemeen bepaald. Ik heb er tot nu toe nooit echt op gelet of dit zo is; het is meer een herkennen van een bepaalde stijl, dan het echt correct inschatten van de verhoudingen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 05, 2007 8:37 pm

Nog drie voorbeelden van kunst uit de Eerste Tussenperiode, uit het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Za Nov 29, 2008 4:18 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 06, 2007 9:14 pm

Ik was de uitleg vergeten bij bovenstaande foto’s.

De bovenste kalkstenen stèle (H 38 cm x B 27,5 cm) uit Gebelein (Jebelein, Dzjebelein/Aphroditopolis/Pathyris/Per-Hathor)
http://www.touregypt.net/featurestories/gebelein.htm
behoort toe aan een Nubische boogschutter uit de XIde dynastie.
In de linkerhand houdt hij een boog en in de rechter een pijlkoker, gekleed in een lendenschort met wigvormige voorschoot en een gordel, twee gekruiste banden over de borst en een halskraag.
De ronde lijst is een moderne aanpassing.

De tweede stèle (H 51 cm x B 46 cm) is die van een zekere Itjai uit Nag el Deir (Nag ed-Deir)
ook uit de XIde dynastie, hier afgebeeld met zijn echtgenote Henoetsen.
http://www.wwwalk.org/PHOTO_PAGES/PHOTO ... p0051.html
George Reisner onderzocht hier rotsgraven in het begin van de jaren 1900, misschien laat de foto in het midden van bovenvermelde webpagina deze graven zien.
“Een offer dat de koning geeft aan Anoebis die op zijn berg is en die zich bevindt in de balsemingsplaats, de heer van het heilige land (de necropolis): offergaven van brood en bier voor de graaf en unieke vriend, de opzichter van duizend stuks zwart rundvee Itjai.”

Op de derde stèle (H 48 cm x B 44 cm) zijn Hennoe en Inetites te zien uit de XIde dynastie. De herkomst van dit voorwerp is niet gekend.
Origineel is de manier waarop ze afgebeeld worden: frontaal aan de offertafel. Rechts van hen staat hun dochter Did.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 03, 2009 4:35 pm

Toch mag niet ieder werk dat afwijkt van de verhoudingen of in onze ogen iets minder van kwaliteit is, onmiddellijk naar de Eerste Tussenperiode verwezen worden ... het overkomt mij wel meer dan ik dacht.

Dit bijvoorbeeld in het British Museum, EA 1267, van een zekere Nyibunesu:
http://home-and-garden.webshots.com/pho ... 0007jcGUKt
http://www.egiptomania.com/antiguoegipt ... eve100.jpg

En dit ook van dezelfde persoon.

Afbeelding

Op het eerste zicht - en op het tweede :wink: - zou ik denken dat dit ETP is, maar het bijschrift luidt (zo ongeveer):

"Nyibunesu, Dendera, 4de dynastie, EA 1267
De vakkundigheid van dit reliëf is duidelijk van mindere kwaliteit dan dit op andere monumenten uit dezelfde periode die dichter te vinden waren bij de hoofdstad Memphis."

Dus minstens in sommige gevallen was tijdens het Oude Rijk zelf het vakmanschap buiten de hoofdstad van mindere kwaliteit. Het zullen ook niet allemaal Michelangelo's geweest zijn.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 03, 2009 4:43 pm

In TA-MERY 2008 zegt Harco Willems p.14 in zijn artikel 'Iha en het ontstaan van de Sarcofaagteksten':

"Het lijkt erop dat Mentoehotep [II] een politiek van verzoening voerde. Uit de artistieke productie van zijn tijd spreekt bijvoorbeeld grote waardering voor de kunst uit het juist ingelijfde deel van het land. Die stijl werd in Thebe direct overgenomen, en uit teksten weten we dat dit kwam door grote groepen Herakleopolitaanse kunstenaars naar het zuiden uit te nodigen."

Weet iemand over welke teksten Prof. Willems het hier heeft?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jan 04, 2009 8:48 pm

(Zoals gewoonlijk gaat het om zeer vrije vertalingen.)

Ook Cyril Aldred vermeldt in 'Egyptian Art', p.113
"De overwinningen van Mentoehotep II moeten de landelijke Thebanen in contact gebracht hebben met de tradities van Memphis; en inderdaad, de konings meesterbeeldhouwer van de latere regeringsjaren had duidelijk gediend onder de laatste van de Herakleopolitaanse heersers."

Gay Robins in 'Proportion and Style in Ancient Egyptian Art' p. 249:
"... Mentoehotep [II] nam kunstenaars in zijn dienst die voorheen in de Memphitische traditie gewerkt hadden onder de Herakleopolitaanse koningen. Hij schijnt met opzet de Memphitische kunststijl voor politieke redenen overgenomen te hebben ...
... met als resultaat dat de proporties van de figuren ná de vereniging zeer sterk geleek op de klassieke proporties van het Oude Koninkrijk."

Een teneergang van de kunst in de Eerste Tussenperiode, inderdaad, maar toch niet overal, want het blijkt dat de Memphitische stijl die onder Herakleopolitaanse heerschappij moet aangebleven zijn, door het nieuwe hof van het zuiden - al of niet met politieke doeleinden - gesmaakt - of gebruikt - werd.

Dus we zijn er allemaal over eens dat Mentoehotep II de Memphitische stijl overnam. :)

Toch zoek ik nog steeds een verwijzing naar - of de teksten zelf waar Prof. Willems naar verwees:
... uit teksten weten we dat dit kwam door grote groepen Herakleopolitaanse kunstenaars naar het zuiden uit te nodigen."
Weet iemand meer?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: De kunstenaars in de Eerste Tussenperiode

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jul 06, 2014 12:23 pm

Deze oudere berichtenreeks schoot me te binnen wanneer ik bezig was met de foto's van Kha en Merit in Turijn, en vooral hun afbeeldingen op de drie gelijkaardige kistjes uit hun tombe: viewtopic.php?f=10&t=342
Kha en Merit leefden in het Nieuwe RIjk, dus niets te maken met deze berichtenreeks, ware het niet dat je zou kunnen concluderen dat de kwaliteit van de afbeeldingen vanzelfsprekend afhing van hoe goed de artiest was, en dat geldt natuurlijk voor alle tijdsperiodes. Mogelijk was er aan het einde van het Oude Rijk en gedurende de Eerste Tussenperiode gewoon meer vraag naar stèles en funeraire voorwerpen door een in aantal gegroeide elite - ook in de provincies. Misschien was er dus gaandeweg meer vraag dan er goeie kunstenaars voorhanden waren.

In het Allard Pierson deze twee voorbeelden:
Intef uit de elfde dynastie, inv. 8789
Afbeelding
Ikoe uit de zesde dynastie, inv. 3400
Afbeelding

Die voorstellingen zijn soms geweldig interessant, net omdat ze afwijken van het conventionele. Op zoek in Turijn vond ik er weinig uit de ETP, en wanneer ik de collectie op de website van het Museo Egizio raadpleeg, zie ik dat de meeste zich in het magazijn bevinden... jammer. Toch dit detail van de stèle van Qemnen en zijn echtgenote Henet:
http://collezioni.museoegizio.it/eMuseu ... detailView
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Vonneke » Wo Jul 09, 2014 11:31 am

dag
Ik vind de kunst juist creatief; omdat er geen stijl vanuit het hof werd voorgeschreven werden de mensen creatiever, een meer creatieve vrijheid dan onder het Oude Rijk waar de koning toch bepaalde hoe de kunst eruit moest zien. Juist die creativiteit lvert houten modellen, doodskisten, potten en objecten die werden meegegeven bij de begrafenis; innovaties en regionale verschillen. Misschien wat inferieur van staat maar ik denk meer een begin dan een achteruitgang.
Voor meer literatuur hierover zie onder andere Stefan Seidlmayer The first Intermediate period in Shaw The Oxford History of Ancient Egypt p.108-136 en Grajetzki The Middle Kingdom of Ancient Egypt.
Vonne
Vonneke

Berichtdoor ancheperoere » Vr Jul 11, 2014 10:48 am

Er is misschien nog een andere overweging waarom de kunst uit deze periode er wat 'primitiever' uitziet. In de voorafgaande en navolgende periode kende men grote bouwprojecten. Het is waarschijnlijk dat er een een professionele groep van bouwers, beeldhouwers en andere kunstenaars beschikbaar was die alleen fulltime daarmee bezig was. Daarmee werd niet alleen de stijl gedicteerd - uniformiteit - maar maakte ook dat men - als er fulltime beeldhouwers waren - de tijd had om alle vaardigheid en verfijningen onder de knie kon krijgen, ook het werken met verschillende materialen en steensoorten. in de eerste tussenperiode was het een tijd van zware economische achteruitgang, allerlei demografische gevolgen en mensen waren meer bezig om te overleven dan dat er een overvloed van tijd was om zich bezig te houden met zaken als beeldhouwwerk. Dat was immers geen fundamentele levensbehoefte. er zal hoogstens incidenteel een beeldhouwwerk vervaardigd zijn door personen die naast allerlei andere zaken ook af en toe hamer en beitel hanteerden. Dat geeft zeker weer enige vrijheid in stijl, compositie,thematiek en dient vaak ook als periode van vernieuwing.
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jul 16, 2014 2:42 pm

Bedankt voor jullie commentaar en inzichten, Ancheperoere en Vonneke.

Geen Magische Messen zonder het Middenrijk?
viewtopic.php?f=15&t=532

En de houten maquettes. Kleine uitgave, maar fijn, is Tooley Angela, Egyptian Models and Scènes, Shire Egyptology, 1995.
Terzijde, zie ook: viewtopic.php?f=8&t=1317

Vonneke schreef:
Voor meer literatuur hierover zie onder andere Stefan Seidlmayer The first Intermediate period in Shaw The Oxford History of Ancient Egypt p.108-136 en Grajetzki The Middle Kingdom of Ancient Egypt.

Ik las Grajetzki graag, ook zijn 'Burial Customs' (2003). Een aanvulling op zijn 'The Middle Kingdom' (2006) is 'Court Officials of the Egyptian Middle Kingdom' (2009).
Stefan Seidlmayer schrijft in 'The Oxford History of Ancient Egypt p.114 (zeer vrije vertaling):"Het overgaan van de tradities van de elite naar een wijdere cirkel van gebruikers ging hand in hand met een verlies van artistieke kwaliteit. ... Terwijl de provinciale kunst van de Eerste Tussenperiode dikwijls een verbazingwekkende graad van originaliteit en creativiteit toont... kan niet ontkend worden dat vele stukken eenvoudigweg lelijk zijn en onhandig gemaakt. ... om aan te nemen dat dit simpelweg een periode van culturele achteruitgang was, zou betekenen dat men voorbijgaat aan twee belangrijke processen: ten eerste, de assimilatie doorheen het hele land van culturele modellen die in de hofcultuur van het Oude Rijk ontwikkeld waren, en ten tweede, de opkomst van massaproductie."
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 17, 2018 2:22 pm

De stèle van Djari, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Jubelparkmuseum, Brussel E.4985,
uit de regeringsperiode van Antef II (Horus Wahanch) (viewtopic.php?f=7&t=3248).
Het museumbordje “Thebaanse stèle met een toespeling op een hongersnood” intrigeert. Er zijn twee stèles in de tombe van de opzichter van de opslagplaatsen Djari in Dra Abu el Naga gevonden: Brussel E.4985 en Cairo JE 41437 (Porter & Moss I/II p. 596. Terwijl Djari op de stèle in Cairo vertelt dat hij in opdracht van zijn heerser graan ging halen in het noorden (door onderhandeling, omdat hij “goed kan spreken”), liet hij op de stèle in Brussel noteren: “ik ben een grote verschaffer voor het thuisland in een jaar van nood”. Lees: hongersnood.
Miriam Lichtheim, Ancient Egyptian Autobiographies Chiefly of the Middle Kingdom: A Study and an Anthology, Zurich 1988
http://carmentis.kmkg-mrah.be/eMP/eMuse ... detailView
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... =723&lan=D

Afbeelding

Stèle Brussel E.8244, uit Naga ed Deir, deels in reliëf, deels enkel geschilderd.
http://carmentis.kmkg-mrah.be/eMP/eMuse ... detailView
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... 1443&lan=D

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Eerste Tussenperiode