Intef II en III in het Satet heiligdom op Elephantine

Moderator: yuti

Intef II en III in het Satet heiligdom op Elephantine

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 05, 2013 7:47 pm

In 'The Middle Kingdom of Ancient Egypt' (2006) van Wolfram Grajetzki las ik p.14 dat er uit het Oude Rijk weinig bewijs terug te vinden is van koninklijke bouwactiviteiten in provinciale tempels, althans niet in connectie met de koningscultus of met de koningsideologie.
"With Wahankh Intef II something new seems to have started. Several temples were renovated or small chapels were added. Local temples became the subject of royal interest, on a scale not known or at least not attested before."

Ik dus blij dat ik die structuren kon zien op Elephantine eiland. :)

( Dit berichtje van enkele jaren terug over de Satet tempel: viewtopic.php?f=5&t=537 )

Hieronder op volgorde hetgeen Intef II en Intef III uit de XI de dynastie wijzigden en bijvoegden aan het originele Satet heiligdom op Elephantine.
( Van 1 kapel ben helemaal niet zeker of ze wel bij de respectievelijke Intef vermeld staat, iemand met goeie ogen die ze er uit kan halen. :wink: Sommige van die kapellen waren bij de correcte koning terug te brengen door de vermelding van hun Horusnaam, zoals op onderstaande foto's soms duidelijk te zien is: Wahankh Intef II en Nakhtnebtepnefer Intef III.)

Intef II liet dus eerst de kamer voor de cultus in het originele rotsschrijn herbouwen voor Satet en Chnoem. Daarna vulde hij het rotsschrijn met 1 kapel voor Satet en voegde er een toe voor Chnoem.

Intef III vernieuwde de cultus kapel voor Satet, vernieuwde ook de kapel voor Chnoem, maar voegde nog een kapel toe.

Nu lees ik in 'Elephantine, The Ancient Town, het 'Official Guidebook of the German Institute of Archaeology Cairo' (waaruit onderstaande plannetjes komen) op p.49 dat die derde kapel van Intef III mogelijk bedoeld was om er een beeld van de koning in te plaatsen.
Tot zover de belangeloze koninklijke bouwbijdragen aan de tempels? :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Eerste Tussenperiode