De 'zwarte' piramide van Amenemhat III in Dasjoer

Moderator: yuti

De 'zwarte' piramide van Amenemhat III in Dasjoer

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Apr 23, 2014 4:59 pm

Net zoals zijn vader Sesostris III voor hem deed, bouwde Amenemhat III zijn piramide in Dasjoer/Dahshur niet meer met binnenin een raamwerk van natuursteenblokken ter versteviging, maar met een opeenstapeling van modderstenen.

De kern van de piramide van Amenemhat I in Lisht werd opgebouwd door middel van kalksteenblokken.
Zijn opvolgers Sesostris I (Lisht), Amenemhat II (Dasjoer), en Sesostris II (El Lahoen) lieten voor de binnenzijde van hun piramides een raamwerk aanleggen van natuurstenen muren die vanuit het centrum van de piramide vertrokken, waarna de ontstane ruimtes opgevuld werden, en daarna werd het geheel bedekt met een bekleding van mooi afgewerkte natuurstenen blokken.
Een paar foto’s van dergelijk raamwerk - in de piramide van Sesostris II in El Lahoen - heb ik hier geplaatst (mijn berichtje onderaan, 23/04/14): viewtopic.php?f=8&t=2494

Sessotris III brak dus met deze bouwmethode en evenals zijn zoon Amenemhet III werd het binnenste van hun piramide trapsgewijs opgebouwd door middel van modderstenen zonder enig natuurstenen raamwerk. De ‘zwarte piramide’ van Amemenhat III in Dasjoer is daar nog steeds een indrukwekkende getuige van. De buitenste laag natuurstenen blokken zijn al lang verdwenen en de modderstenen kern is gedeeltelijk afgesleten en ineengestort.

De piramide van Amenemhat III heeft zijdes van 105 meter en zou door een helling van 57 graden (de grootste hellingsgraad van de koningspiramides in Egypte?) 75 meter hoog opgetrokken zijn. Om een idee te hebben: ongeveer dezelfde zijdes, maar 10 meter groter dan Menkaure/Mycerinus in Gizeh, door die grotere hellingsgraad.

Hoeveel modderstenen dienden hiervoor gemaakt te worden? Dieter Arnold schatte dat 10 arbeiders met elk drie assistenten (40 in totaal dus) dagelijks per groep 500 stenen maakten x 350 werkdagen x 15 jaar = 26.250.000 modderstenen.
Verder rekende hij ongeveer een totale arbeidskracht van 4.770 mensen
- 680 dragers voor modderstenen, zand, klei en stro
- 250 steenhouwers voor de bekleding (122.00 blokken), gangen en kamers (3000), tempel (130.000)
- 2100 mensen die de natuurstenen blokken op hun plaats brachten
- 200 zeilers
- 1500 hulparbeiders (controleurs, beeldhouwers, timmerlieden, schilders, bakkers, waterdragers, …)
(Uit Mark Lehner, The Complete Pyramids)

Een piramidion (Cairo JE 35122) werd iets meer dan honderd jaar geleden teruggevonden in het puin van de piramide, maar de goeie staat ervan en de bekraste naam van de god Amon (door farao Echnaton?) doen vermoeden dat de piramide nooit helemaal voltooid werd.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ahshur.jpg

Onderstaande foto's zijn, startende met de eerste, vanuit het westen in oostelijke richting genomen, en dan in wijzerzin (of rechtsom) draaiend rond de piramide.
De negende foto laat natuurlijk de andere twee meest opvallende piramides van Dasjoer zien, getrokken vanaf de Zwarte Piramide van Amenemhet III: links de Knikpiramide en rechts de Rode Piramide van Snefroe.

Op de zesde foto is een constructie te zien ten zuidwesten van het overgebleven gedeelte van de piramidekern. Weet iemand wat dit is? Gokje: markeert dit de ingang van de piramide?
Detailfoto’s:
http://www.desheret.org/photogallery/Da ... to127.html
http://www.desheret.org/photogallery/Da ... to125.html

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: De 'zwarte' piramide van Amenemhat III in Dasjoer

Berichtdoor Taa Seqenenre » Do Apr 24, 2014 3:27 pm

Zijn dat jouw foto’s, dan moet dat weer lukken dat jij daar geraakt bent Philip. Welke organisatie heeft daarvoor gezorgd? Wij werden de laatste keer al tegengehouden bij de knikpiramide door politie op kamelen en baksish hielp niet, maar ik verstond geen woord van wat die mannen en onze gids tegen elkaar bezig waren. Iets van plunderingen gezien? Is er daar nog iets over van de tempel?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Apr 24, 2014 4:32 pm

Natuurlijk zijn dat mijn foto's, Taa Seqenenre. Alle foto's op het forum die ik zelf post en waar er geen © op staat heb ik zelf genomen.

Wij hebben gewoon geluk gehad dat niemand ons een halt toegeroepen heeft op onze weg naar de Zwarte PIramide. We zijn toen via de 'Valleitempel' van de Knikpiramide geweest.
viewtopic.php?f=6&t=3261
(het is dezelfde groep die je op beide sets foto's ziet, we waren toen met 11)
Lang geleden ben ik er al eens geweest, en toen ook gewoon stomweg geluk gehad, want toen was Dasjoer pas opengesteld voor het publiek, maar werd de wandeling die ik toen maakte: rechtstreeks vanaf de bijpiramde van de Knikpiramide naar de Zwarte Piramide - naar ik achteraf hoorde - meestal verijdeld door de ijverige toeristenpolitie.
Maar nee dus, geen organisatie of gids heeft ons raad gegeven of begeleid, gewoon stom geluk.

Wij waren daar in november 2010. Dat was voor de revolutie, en niets van plunderingen gemerkt of van in aanbouw zijnde zaken, zoals die o.a. vermeld werden in deze berichten:
viewtopic.php?f=35&t=2535&start=150
(daar waar foto's bij staan)
Ik heb reeds een tijdje geleden een samengestelde panoramafoto gemaakt, links de piramide en rechts opnieuw de linkerhelling van het puin van de piramde, m.a.w. geheel het landschap achter (ten oosten) van de piramide. Dit is de kleine forum-versie, maar ik wil je met plezier de grote versie doorsturen zodat je kunt inzoomen.
Afbeelding

Van de tempel heb ik niets gemerkte behalve (een) heuveltje(s) waar hij moet geweest zijn. Misschien hebben ze de overblijfselen met opzet onder het zand bedolven na onderzoek? Geen idee.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Do Apr 24, 2014 4:50 pm

Bedankt voor de informatie. Jammer dat jij de overblijfselen van de dodentempel niet kon onderscheiden. Twee keer daar geweest? :wink: Ik weet van iemand die niet meer op het forum komt dat jij wel eens een beetje overdrijft over de reizen die je hebt gedaan :D :D :D Niets verkeerds mee want het is verstaanbaar dat iedereen altijd entousiast is over zijn trips, maar je bent daar niet geweest Philip zonder hulp, want je komt daar dus niet zonder een speciale gids. Weet ik dus uit eigen ervaring en het is me ook verteld geweest door iemand die het kan weten. Ik versta dat je niet wilt toegeven wie je geholpen heeft maar ik weet dus uit welingelichte bron wie dat geweest is.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Apr 24, 2014 5:20 pm

Ik denk een goeie gok te kunnen wagen wie de persoon is die jou zo graag dergelijke inlichtigen over onze reis geeft, Taa Seqenenre. Behalve niet waar, heb ik daar geen al te grote problemen mee, want alles is perceptie, soms al eens gestuurd.

Maar denk je nu echt dat ik in 2010 een soort van geleidebrief gekregen heb om bij de Zwarte Piramide geraken? Ook in 1996 had ik dat niet (of de hulp van een gids), toen mijn enige medereizger zo vriendelijk was om onderstaande foto van mij en de piramide te maken:
Afbeelding

Let op, ik vind een goeie gids van zeer groot nut om Egypte te verkennen! Alleen, als je er een paar keer geweest bent, kun je sommige plaatsen misschien ook gewoon alleen bezoeken. Maar ieder zijn ding hoor. De een doet het graag zo, de ander anders, is het niet?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Wo Nov 05, 2014 1:45 pm

Mooie foto's Philipe, ik ben er nog nooit zo dichtbij geweest.
Ongelofelijk het aantal modderstenen (te zien op de tweede foto) wat er gebruikt is, dit was ik mij niet bewust.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor gaspard » Wo Nov 05, 2014 10:45 pm

De foto's van de piramide van Amenemhat III in Dasjoer,die Philip in dit forum plaatste, zijn prachtig.
Ik had nog nooit gehoord van deze piramide :(
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 19, 2015 9:39 pm

Normaal is deze ook niet toegankelijk, Gaspard. Wanneer je in die richting stapt vanaf de Knikpiramide of de Rode Piramide, wordt je tegengehouden, idem voor de 'valleitempel' van Snefroe: viewtopic.php?f=6&t=3261
Maar ik heb gewoon een paar keer geluk gehad.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Wo Nov 25, 2015 9:11 pm

Hallo beste forumleden,

ik ben een tijdje afwezig geweest op het forum en heb heel wat bij te benen, maar lees ik daar dat de geloofwaardigheid in het gedrang komt?

Zijn dat jouw foto’s, dan moet dat weer lukken dat jij daar geraakt bent Philip. Welke organisatie heeft daarvoor gezorgd? Wij werden de laatste keer al tegengehouden bij de knikpiramide door politie op kamelen en baksish hielp niet,

ik kan dus het verhaal van Philip bevestigen want ik was één van zijn medereizigers (op foto 9 de tweede van links) dus puur geluk gehad, we zijn met de ganse groep rustig naar daar gewandeld en zonder problemen heel wat foto's kunnen nemen.

william
william

Granieten hoofd van Amenemhat III

Berichtdoor yuti » Di Okt 31, 2017 1:06 pm

Granieten hoofd van Amenemhat III
Inventaris: EA 1063
Bastet tempel, Bubastis, Egypt
12de Dynasty, rond 1800 v.Chr.
Hoogte: 77,5 cm

Afbeelding

De stad Bubastis werd beschreven door de Griekse historicus Herodotus (ongeveer 485-425 v.Chr). Zij was het centrum van de cultus van de katgodin Bastet en de residentie van de koningen van de 22ste-dynastie (ongeveer 945-715 voor Christus), de zogenaamde 'Libische heersers’. De overblijfselen in het Britse Museum suggereren echter dat de geschiedenis van de stad zich nog veel vroeger situeert.

Dit hoofd behoorde tot één van de twee grote zittende beelden van Amenemhat III (1854-1808 v.Chr. - 12de dynastie), dat de ingang van de tempel in Bubastis flankeerde. Fragmenten van het onderste gedeelte van dit standbeeld vind je ook in het British Museum. Het hoofd van het tweede beeld staat in het Cairo-museum.
De oorspronkelijke naam op de standbeelden werd later vervangen door andere heersers, o.a. door Osorkon II (ongeveer 874-850 voor Christus).
T.G.H. James en W.V. Davies, Egyptisch beeldhouwwerk (Londen, The British Museum Press, 1983)
E.R. Russmann, Eeuwig Egypte: Meesterwerken van (Universiteit van Californië Pers, 2001)
E. Naville, Bubastis (London, Egypt Exploration Fund, 1891)
T.G.H. James, Oud Egypte: het land en het (Londen, 1988)
Vrij vertaald
http://www.britishmuseum.org/explore/hi ... emhat.aspx
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Nov 01, 2017 6:41 pm

Yuti schreef: "Granieten hoofd van Amenemhat III, Bastet tempel, Bubastis [...] De stad Bubastis werd beschreven door de Griekse historicus Herodotus (ongeveer 485-425 v.Chr). Zij was het centrum van de cultus van de katgodin Bastet en de residentie van de koningen van de 22ste-dynastie (ongeveer 945-715 voor Christus), de zogenaamde 'Libische heersers’. De overblijfselen in het Britse Museum suggereren echter dat de geschiedenis van de stad zich nog veel vroeger situeert."

Dit hoofd kan ik me niet herinneren in het BM... heb er toch geen foto van genomen. :(
http://www.britishmuseum.org/research/c ... 329&page=1

Ken je deze versie ervan, Yuti? Mooi gedaan, niet?
https://sketchfab.com/models/64d0b7662b ... 93624de97a

Hieronder mooie foto ervan in het werk van Naville welke jij citeerde Yuti, hier af te halen:
http://dlib.nyu.edu/awdl/sites/dl-pa.ho ... 08navi.pdf
Relaas van de vondst van beide beelden op p.26.

Hieronder ook een tekening van een steenblok in het werk van Naville, plaat XXXIIIIa, met als ik me niet vergis de naam van Amenemhat I. Ik heb wel niet alle tekeningen overlopen.

Er is in Bubastis eveneens een Oude Rijks Ka-huis van Pepi I gevonden door Labachi:
http://www.gitta-warnemuende.de/tellbasta/ka_anlage.htm
https://www.degruyter.com/view/j/zaes.2 ... .2.121.xml

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Middenrijk