Het labyrint in Hawara

Moderator: yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 09, 2008 5:09 pm

Voor de mensen die er niet genoeg van kunnen krijgen:

Egyptoloog Peter De Smet van Amarant geeft samen met kunstenaar Louis De Cordier een lezing over
'Het Labyrint van Hawara'.

Koninklijk Museum voor Schone Kunsten
Leopold De Waelplaats
Antwerpen
Zondag 25/01/2009 14:00 - 16:30
12,00 euro / 11,00 euro / 5,00 euro

Meer inlichtingen en mogelijkheid tot inschrijven op de site van Amarant
http://www.amarant.be

Op de site van Amarant staat te lezen:

Eind augustus 2008 kondigde de pers triomfantelijk aan dat een wetenschappelijk team het labyrint te Hawara gevonden had. De Vlaamse kunstenaar, Louis De Cordier, de initiatiefnemer achter dit project, slaagde aldus in wat velen onmogelijk achtten...

Pal in het gebied waar de god Sobek heerste, liet Amenemhat III een piramide uit leemtegels bouwen. Tussen het graf en de toegang van het heiligdom ligt een enorme ruïne die reeds in 1843 door Richard Lepsius als het legendarische labyrint werd geïdentificeerd.

Verder onderzoek door onder andere Petrie, bevestigde de hypothese. Verschillende klassieke auteurs spreken over talrijke gangen, binnenhoven en kamers. Zowel Herodotus als Plinius hebben het over ondergrondse crypten gewijd aan Sobek.

Louis de Cordier geeft een verslag van het recent gevoerde onderzoek en het kunstproject, terwijl Peter De Smet Hawara vanuit historisch en archeologisch standpunt toelicht.

Volgens mijn zeer bescheiden mening is de hypothese van een werkelijk 'labyrint' nog steeds niet bevestigd, wat bovenstaande bericht op Amarant wel laat uitschijnen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jan 06, 2009 7:53 pm

De man die beweert dat de wereld vergaat op 21/12/2012 (nog een geluk loopt mijn belegging bij Fortis net vóór die datum ten einde): Patrick Geryl, zou - volgens dit interview met hem in Humo 3566 - aan de basis liggen van het Hawara onderzoek van Louis De Cordier.

In een opwelling scande ik een gedeelte van dit artikel in ... hopelijk haalt Humo Pr Kmt nu niet uit de rekken.

En ik vraag me ook af of we eigenlijk verder moeten aandacht schenken aan dergelijke ideeën? Lees het maar ...

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Za Jan 10, 2009 8:54 pm

Aandacht schenken natuurlijk. :D

Maar er telkens bij zeggen dat het om zever in pakskens gaat natuurlijk. :lol:
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Re: Het labyrint in Hawara

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jul 20, 2013 6:56 pm

In vergelijking met de foto van de plengoffer-steen uit het Allard Pierson welke ik hierboven postte, deze hieronder in het Louvre E 25551... een krokodil met bloemen, kikkers en ik dacht vissen.

Wat ik op die andere foto niet kon zien is of het bassin in het midden met de figuren, in verbinding staat met de 'labyrintvormige' gedeeltes rond het bassin. Hier dus niet, en ik vermoed dat die labyrintvormige gedeeltes kanalen aan de Nijl voorstellen, en met water volgegoten werden. Waarom dan niet verbonden met het bassin? Misschien werd voldoende water gegoten in het centrale bassin om het op die manier te laten overstromen als de NIjl zelf, en dan pas werden 'de kanalen' van water voorzien. Een beetje zoals in 't echt gebeurde, als ik het zo mag uitdrukken.

Eergisteren in het Louvre vielen mij voor het eerst de kleine gaatjes op die bovenin 'de dijken' gemaakt zijn. Dit lijkt me geen moderne toevoeging. Misschien waren de gaatjes bedoeld voor kleine groene takjes die de vegetatie voorstelden, als gevolg van de libatie / overstroming van de NIjl ?

Het voorwerp is volgens het museumbordje afkomstig van Mendes / Tell el Roeba, en uit de 2de of 3de eeuw na Christus.
Wat die twee kattenkoppen daar mee te maken hebben, schiet me niet zo direct te binnen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Sep 15, 2013 7:46 pm

Nog een libatiesteen in deze context, uit het Allard Pierson Museum Inv 7778, kalksteen, B 36 cm.

Drie krokodillen, en aan beide zijdes een leeuwekopje als waterspuwer. De twee trappen een weerskanten van ...? zijn mogelijk met 'nilometers'.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 18, 2013 4:33 pm

Ik schreef hierboven op 20/07/13:
" Eergisteren in het Louvre vielen mij voor het eerst de kleine gaatjes op die bovenin 'de dijken' gemaakt zijn. Dit lijkt me geen moderne toevoeging. Misschien waren de gaatjes bedoeld voor kleine groene takjes die de vegetatie voorstelden, als gevolg van de libatie / overstroming van de NIjl ? "

Blij dat die gedachte niet 'te gek voor woorden' blijkt te zijn, want op de tentoonstelling 'Van de Nijl tot Alexandrië: Water-verhalen' in het Mariemont Museum te Morlanwelz ( viewtopic.php?f=38&t=2901 ) was dit voorwerp met een gelijkaardige idee te zien: Louvre E 14183
http://cartelfr.louvre.fr/cartelfr/visi ... otice=3821

In de tentoonstellingscatalogus 'Du Nil à Alexandrie' heeft Geneviève Pierrat-Bonnefois het over (vrije vertaling) "op de randen en op de bodem laten kleine gaten toe om een decor vast te maken, echte planten of sieraden, vandaag verdwenen".
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Do Jan 11, 2018 7:11 pm

Ik verwijs hier even naar één van de vorige berichten over dit thema:

Met de berichtgeving rond het labyrint in Hawara in gedachten, deze offertafel voor Sobek.
Kalksteen, Ptolemaeïsche of Romeinse Periode.
Momenteel in het RMO, Leiden … maar in bruikleen van het Allard Pierson Museum, Amsterdam.
Herkomst? Philip Arrhidaeus

Het gaat hier zoals aangegeven om een plengtafel voor Sobek met krokodil (cat. nr APM07779)

Herkomst:
De catalogus verwijst naar Mendes, het vroegere Djedet, ook wel Perbanebdjedet (Het domein van de Ram, heer van Djedet) en Anpet.
De huidige naam is Tell el-Ruba.

Afbeelding

motieven : vissen+krokodil en labyrinten
Egyptisch Romeins - 100-300 na Christus
kalksteen/ reliëfsculptuur
h 103 (mm) x b 275 (mm) x d 390 (mm)
1934 aankoop collectie Scheurleer, Den Haag

te vinden op :
http://opc.uva.nl/F/G1RYEB1QGG14D6PPSHD ... format=999
Gebruikers-avatar
yuti

Vorige