Sesostris III maal drie

Moderator: yuti

Sesostris III maal drie

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 03, 2009 5:35 pm

In het British Museum bevinden zich drie standbeelden van Sesostris III, netjes naast elkaar.

http://www.desheret.org/photogallery/Br ... bm024.html

Afbeelding

Uitleg op de site van het British Museum.

Ze schijnen grote oren te hebben, in tegenstelling tot andere werken uit dezelfde periode.
Maar daarom post ik dit bericht niet. :lol:

Het leek me eigenaardig dat deze beelden gevonden zijn in de dodentempel van Mentoehotep II in Deir el Bahari ... zijn voorganger.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Heraclius » Za Jan 03, 2009 11:37 pm

Volgens de uitleg van het British Museum had hij die beelden daar laten zetten uit respect voor de god Montoe en Mentoehotep II. Ze stellen Senwosret blijkbaar in een gebedshouding voor, dus ik kan nog wel met die uitleg leven.

En die grote oren als 'readiness to listen' interpreteren, tja...
Heraclius

Berichtdoor vangilspatrick » Wo Jan 07, 2009 12:03 pm

Ze schijnen grote oren te hebben, in tegenstelling tot andere werken uit dezelfde periode.

In principe hebben de meeste beelden uit deze periode grotere oren. Is een van de stijlkenmerken waaraan koningen uit het Middenrijk herkenbaar zijn.

Afbeelding

Senwosret III in het Luxormuseum. Tamelijk grote oren.

Afbeelding Amenemhat III uit Metropolitan Museum. Ook grote oren.

En die grote oren als 'readiness to listen' interpreteren, tja...

Dit wordt vaak gezien als de achterliggende boodschap ervan. Zou ook een familiekenmerk kunnen zijn, vergelijkbaar met de overbite van een aantal van de Thoetmosiden?!
Helaas zijn geen van deze koningen teruggevonden, dus geen mogelijkheid om te achterhalen of het symbolisch was, of dat er een uiterlijk kenmerk achter zit. Persoonlijk denk ik dat het gaat om iets symbolisch. Het werd duidelijk gemaakt dat de koning alles hoorde. Niets zal hem ontgaan!
Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor Taa Seqenenre » Za Jan 10, 2009 9:00 pm

In principe hebben de meeste beelden uit deze periode grotere oren. Is een van de stijlkenmerken waaraan koningen uit het Middenrijk herkenbaar zijn.

Daar had ik nog nooit op gelet nochtans valt het nog geen klein beetje op.

Persoonlijk denk ik dat het gaat om iets symbolisch. Het werd duidelijk gemaakt dat de koning alles hoorde. Niets zal hem ontgaan!

In times of trouble, father farao comes to you. Ook zoiets?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jan 11, 2009 1:50 pm

Vangilspatrick schreef:
Je hebt gelijk zie ik. :welldone: Op de site van het BM had ik het even anders begrepen: "His large ears may simbolize the ruler's readiness to listen. This new style of representation ... is characteristic of this reign." Maar dat laatste zal in de betekenis van 'Rijk' geweest zijn, zoals in 'Middenrijk'.

Mentoehoteps oren waren er al niet naast:
http://www.touregypt.net/featurestories ... otep23.jpg

Taa Seqenenre schreef:
In times of trouble, father farao comes to you. Ook zoiets?
Misschien wel. Behalve dat het ook een familietrekje kon zijn zoals Vangilspatrick schreef ... de bereidheid van de koning om te luisteren, maar ook diegene die in moeilijke tijden - ook na de eerste tussenperiode - naar de mensen luisterde ... en hen dus misschien ook hielp.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Ma Jan 12, 2009 12:51 am

Philip schreef:

de bereidheid van de koning om te luisteren, maar ook diegene die in moeilijke tijden - ook na de eerste tussenperiode - naar de mensen luisterde ... en hen dus misschien ook hielp.

Niet dat ik de farao's van iets negatiefs verdenk, maar je kunt het ook van een andere kant bakijken, nl. eerder in de zin van 'Big Brother is watching you!' maar dan 'Big Farao is hearing everything about you!' dus hou jullie maar gedeisd want alles komt vroeg of laat de farao ter ore.
Een beetje als de driehoek met het oog 'God ziet u, hier vloekt men niet'

william :)
william

Terug naar Middenrijk