De soldaten van Mentoehotep II

Moderator: yuti

De soldaten van Mentoehotep II

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 17, 2009 1:36 pm

Ik was op zoek naar de juiste ligging van de tombe van de soldaten van Mentoehotep II.

In de Topographical Bibliography … Porter & Moss I, part II p. 650 vind ik bij ‘Cemeteries connected with the Mentuhotp Temple’ onder 507 dat de ‘Communal tomb of soldiers’ deel uitmaakt van de ‘cemetery 500’ en gelegen is naast TT 311 van Khety, ook uit de regeringsperiode van Mentoehotep II.
Als ik dat op een zéér schematisch plannetje van Deir el Bahari zet:
Afbeelding

Bridget McDermott geeft in ‘Warfare in Ancient Egypt’ (2004) een verslag van de vondst.
“Hij [Herbert Winlock] vond en betrad ( … during the early 1920s … ) enkele catacomben direct onder de tempelmuur [‘temple wall’ ??]; hij ontdekte dat ieder een gang had die verlengd was geweest om extra begravingen te kunnen bevatten. De tombe was lager dan die van de nobelen, en was verborgen geweest door vallende rotsen van de bijna 30 meter hoge klif. In een van die tombes vond Winlock zestig mummies.”

McDermott vertelt verder dat Winlock de vondst beschreef als een ‘griezelige ontdekking’, niet alleen wegens de fysieke toestand van de lichamen, maar ook wegens de stank die de niet gemummificeerde lichamen verspreidden wanneer ze in de hete zon kwamen. Hij sloot de tombe die in 1926 heropend werd. Er werden toen meer dan zestig hiëratische opschriften gevonden op het linnen (nu in het Metropolitan en in Caïro) waaronder de namen Sobekhotep en Senwosret.

Het is mogelijk dat er ooit kisten gebruikt zijn om – sommige van - deze mensen te bergen, want er zijn houtfragmenten gevonden in de nabijheid van de lichamen, maar ze werden op elkaar gestapeld gevonden, met enkel linnen omwindsels.

De tombe zelf was onafgewerkt en minder dan één meter hoog … werktuigen van steenkappers werden teruggevonden in de grafkamer (burial chamber), schrijft McDermott. Kon men dan in de onvoltooide tombe uitmaken wat bedoeld was als grafkamer, of was er eerder sprake van een gang zoals ik aan het begin van haar verhaal begrijp?

Douglas E. Derry onderzocht de lichamen in een tent buiten de tombe. De mensen bleken van Nubische origine te zijn, hadden een gemiddelde lengte van 1m68, en waren tussen dertig en veertig jaar oud bij overlijden. Derry merkte van drie lichamen op dat ze grijs haar hadden en van twee dat ze een baard droegen.

Sommige lichamen droegen overblijfselen van polsbeschermers en er werden fragmenten van polsbeschermers gevonden in de tombe, samen met het uiteinde van een boog met een stukje koord nog bevestigd, en verder een koord op zich.

De lichamen vertoonden niet alleen oude lidtekens, maar ook verschillende wonden, veroorzaakt door pijlpunten … in sommige gevallen waren de pijlpunten nog aanwezig, zoals die welk in het kroezelhaar verstrengeld waren, met of zonder wonden als gevolg.

Omdat de wonden die veroorzaakt waren door pijlpunten zich in het bovenlichaam situeerden - bovenschedel, nek, borstkas, bovenrug, bovenarm - wordt de conclusie getrokken dat de pijlen van een hoger gelegen gedeelte kwamen, zoals een rots of van de muren van een fort.
Ik vraag me af of boogschutters in een veldslag van die tijd niet schuin omhoog schoten naar de vijand, zodat hun pijlen een langere afstand konden beschrijven … op die manier troffen ze ook vooral het bovenlichaam.

Hiernaast vertoonden de gezichten en de schedels erge steekwonden, en verwondingen veroorzaakt door staven of knotsen. Sommige wonden waren post mortem toegebracht.
En aan de lichamen waren duidelijk de sporen te zien van aaseters.

Dus alles wijst erop dat het hier gaat om soldaten, waarvan sommigen of allen boogschutters waren. Ze hadden in een strijd het onderspit moeten delven door eerst met pijlen bestookt te zijn, waarna afgemaakt terwijl ze gewond op de grond lagen.
De lichamen zijn nog een tijd op het slagveld blijven liggen.
Later werden ze geborgen … eerst uitvoerig gewikkeld in zand (zand werd gevonden in het haar, in de mond en in de wonden) en natuurlijk gedroogd zonder gemummificeerd te worden. Daarna werden de lichamen met linnen omwikkeld … met de handen tegen de zijden en gestrekte benen. Sommigen hadden gekruiste enkels, de voorarmen gebogen met de handen gekruist op de schouders of aan de rechterkant van het gezicht geplaatst.

Heeft iemand nog van die laatste houding gehoord?

Ik weet niet of er in de tombe of op het linnen aanwijzingen waren dat dit wel degelijk soldaten van Mentoehotep II waren. De dichtbijgelegen tombes TT310, 311, 312, 313, 314, 315, 240, en 316 (van west naar oost) dateren wel tot de XIde dynastie.

Vraag me ook af in welke strijd die mannen gevallen zijn? Een klein paprusrolletje erbij stoppen met uitleg was weer te veel gevraagd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Zo Jan 18, 2009 1:11 am

Philip schreef :
Ik weet niet of er in de tombe of op het linnen aanwijzingen waren dat dit wel degelijk soldaten van Mentoehotep II waren. De dichtbijgelegen tombes TT310, 311, 312, 313, 314, 315, 240, en 316 (van west naar oost) dateren wel tot de XIde dynastie.

Volgens het artikel van Carola Vogel in "The Journal of Egyptian Archaeology, Vol. 89, (2003), pp. 239-245 , Fallen Heroes? Winlock's 'Slain Soldiers' Reconsidered"is men het niet meer zeker dat dit wel soldaten waren van Mentoehotep II.
Quote :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 19, 2009 9:27 pm

Errrrgggg bedankt Rozette !
:D
Ik had nog nooit een plannetje gezien van 507.

Gaat het artikel nog lang door ... over de pijlpunten en de polsbeschermers? Of over wat anders?

Prachtig :welldone: , straks lees ik het nog eens over ...
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Jan 20, 2009 10:59 pm

Philip schreef :
Gaat het artikel nog lang door ... over de pijlpunten en de polsbeschermers?

In zijn artikel "The Egyptian Expedition 1925-1927: The Museum's Excavations at Thebes
H. E. Winlock " geeft Winlock een beschrijving over de pijlen
die gevonden werden op de lichamen van de soldaten.
Quote :
Reed arrows with ebony tips used by the defenders.......
Of Theban bows and arrows we have a great number.
The bow was always of the long type with a twisted gut cord simply hitched around either tip. The arrow had a shaft of reed with three feathers, and a tip of ebont some eight or nine inches long, almost invariably pointed with a chisel edge of flint set in cement.
Of the ebony arrow-tips used by the defenders, remarkably enough not one had a flint point and yet they had been driven as cleanly into the man's body as one drives a nail into a pine board. Perhaps some day, we may discover whether there was any particular part of Egypt where it was usual to dispence with the flint points, and if so, we will be a long way toward knowing where this battle took place. Apparently it was not near Thebes, at any rate.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jan 21, 2009 8:38 pm

Verbetering van wat ik hierboven uit het boek van Bridget McDermott haalde: Winlock heeft geen houtfragmenten (Mc Dermott, ‘Warfare in Ancient Egypt’ p. 49: ‘small fragments of wood’) gevonden, maar twee lijkkisten (of grote fragmenten?).
Specificaties die Winlock zelf gegeven heeft in zijn ‘The Slain Soldiers of Neb-hepet-Re’-Mentu-Hotpe’, (PMMA 16, 1945), volgens Carola Vogel in het hierboven door Rozette aangehaalde artikel in JEA 89 van 2003 ‘Fallen heroes? – Winlock’s slain soldiers reconsidered’:
“De ontdekking van twee houten kisten, geel geschilderd aan de buitenkant maar anders onversierd, doet vermoeden dat twee soldaten misschien van een hogere rank waren.”
Verder wordt vermeld op Winlocks ‘MMA Theban Expedition Tomb Card 1623’ dat de twee lijkkisten 39 en 42 cm breed waren en gemaakt van hout van de sycamore vijgenboom.

Aanvullingen:
- de namen in hiëratisch op het linnen zijn misschien niet die van de gevallenen
- de tombe was beroofd en de mummies in erge mate beschadigd
- het gegeven aantal van 60 lichamen (er waren 59 schedels), kan hoger geweest zijn wegens de felle beschadiging van de lichamen
- verschillende lichamen werden omwikkeld tijdens de lijkstijfheid die begint tussen één en zes uur na overlijden en eindigt na één tot drie dagen, afhankelijk van de temperatuur.

Aan de hand van de polsbeschermers en de pijlpunten zou misschien geen precieze datering mogelijk zijn, alhoewel de opmerking van Winlock interessant is i.v.m. de herkomst van de pijlpunten?
“Of Theban bows and arrows we have a great number. …
The arrow had a shaft of reed with three feathers, and a tip of ebony some eight or nine inches long, almost invariably pointed with a chisel edge of flint set in cement.
Of the ebony arrow-tips used by the defenders, remarkably enough not one had a flint point …
...
Perhaps some day, we may discover whether there was any particular part of Egypt where it was usual to dispense with the flint points, and if so, we will be a long way toward knowing where this battle took place. Apparently it was not near Thebes, at any rate.”

Voorlopig heb ik nog niets kunnen opsporen over een regionaal onderscheid van pijlpunten. Raar dat Carola Vogel deze redenering niet onderzocht heeft en knap van jou dat je dit gevonden hebt, Rozette.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Middenrijk