Ith-Tawy

Moderator: yuti

Ith-Tawy

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jul 09, 2006 12:17 am

De redenen om tijdens de 12de dynastie de hoofdstad te verleggen naar 'Amenemhet-ith-tawy' (Amenemhet I neemt de twee landen) wordt meestal uitgelegd als het gewoon kiezen voor een centrale ligging in het rijk.
Wegens de piramides in el-Lisht zou Ith-Tawy (Itji-Tawi, Iti-Tawi) hier niet ver af kunnen liggen, of maakte Ith-Tawy gewoon deel uit van Memphis?

Amenemhet I begon blijkbaar een tombe in Thebe, maar koos uiteindelijk toch voor Lisht en hergebruikte blokken van Choefoe, Chafre, Oeserkaf en Pepy II voor zijn piramidecomplex.

Was er een andere reden om een nieuwe hoofdstad te kiezen voor Egypte? Wegens herkomst of godsdienstig of politiek?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Zo Jul 09, 2006 3:34 pm

Van wat ik gelezen heb weet men niet helemaal zeker waar Itj-tawy lag. Men denkt nabij Lisht.

Itj-tawy werd begonnen door Amenemhat I na de vereniging van Egypte. Amenemhat zelf kwam oorspronkelijk uit Thebe.

Het zou kunnen dat hij ook een noordelijke administratie nodig had? Ik weet niet wie er tot die tijd precies heersde over Beneden Egypte, want je hoort het meest over Heracleopolis.

Dit is speculatie van mijn kant, maar is het mogenlijk dat Memphis in verval raakte in deze periode? Misschien was er wel een nieuwe stad nodig om de administratie te behuisen.

Jouw idee dat Itj-tawy bij Memphis hoorde is wel een interessant idee.

Het kan ook een plaats heel dichtbij zijn geweest. Het verbaast me toch wel eens dat verschillende steden zo dicht bij elkaar lagen: Memphis, Heliopolis, Avaris, en later Pi-Ramesse.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jul 11, 2006 10:40 pm

Anneke schreef:
Dit is speculatie van mijn kant, maar is het mogenlijk dat Memphis in verval raakte in deze periode? Misschien was er wel een nieuwe stad nodig om de administratie te behuisen.

Zou wel eens goed kunnen.

Het is een beetje frustrerend dat er nog geen enkel spoor van Ith-Tawy gevonden is. Aan de andere kant van de Nijl liggen El-Saff (Es-Saff, As-Saff) een stad van ongeveer 40.000 inwoners en het kleinere el-Widy.

Mijn opmerking dat Ith-Tawy deel zou uitmaken van Memphis is gewoon maar eens raden. Maar geen goeie gissing denk ik, niettegenstaande ik dit idee vroeger eens in een boek gelezen heb. Ik denk niet dat in de dodenstad van Memphis, Saqqara, veel belangrijke privé tombes uit het Midden Rijk gevonden zijn, noch in Noord, Centrum of Zuid Saqqara. (Verbeter mij aub indien ik dit verkeerd voor heb.)

Uit de VIIIste dynastie is er nog Kakare-Ibi's piramide en uit de IXde of Xde die van Merikare (Merykare), uit de XIIde enkele privé-graven (misschien van mensen verbonden met een heropleving van de cultus rond Teti uit de VIde dynastie, want Amenemhet I voelde zich - waarschijnlijk wegens zijn niet-koninklijke afkomst - verbonden met het Oude Rijk).

Hoeveel kleinere privé-graven in Saqqara gevonden zijn uit de XIIde dynastie weet ik echter niet.

Het lijkt er dus op dat Memphis inderdaad in verval was geraakt. Iets dat in het Nieuwe Rijk geen beletsel meer was.

Anderzijds is het zo dat na Sesostris I ook bouwde in Lisht,
Amenemhet II voor de bouw van zijn piramide opschoof naar Dashur,
Sesostris II een heel stuk naar het zuiden (Illahun, El-Lahun),
daarna terug naar Dashur met Sesostris III en Amenemhet III a,
en weer naar het zuiden met Amenemhet III b in Hawara.
Dan weer naar het noorden met Amenemhet IV en
Ouserkare Khendjer uit de XIIIde dynastie bouwde in Saqqara Zuid.

Wanneer we ervan uit gaan dat Snofroe in Memphis zetelde en eens kijken hoe ver Meidoum ligt, dan is de afstand dan weer geen reden om Ith-Tawy dicht bij de piramide van Amenemhet I te Lisht te situeren.

Wat eigenlijk ontbreekt is een overzicht van de situering van alle (ook kleinere) teruggevonden privé-graven en hun politieke belangrijkheid vanaf het einde van het Oude Rijk tot het Midden Rijk. Dàt zou nog eens een werkje zijn. :roll:
Maar wanneer je in beschouwing neemt dat tijdens de regering van Amenemhet I de plaatselijke gezagsdragers nog steeds een grote rol speelden en over een bepaalde autonomie beschikten, was de verspreiding van de graven wellicht groter.

Wat zijn eigenlijk de redenen om Ith-Tawy dicht bij el-Lisht te plaatsen, behalve de ligging van piramide van Amenenhet I? Teksten? Ergens heb ik ooit eens gelezen dat honderden jaren later nog een referentie naar deze stad bestond!?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 02, 2009 8:59 pm

Het viel me plots te binnen: ik heb nog nooit gehoord van een god die geassocieerd werd met Itj-tawy ... zoals Amon met Thebe, Re met Heliopolis, Ptah met Memphis.

Is dat niet een beetje eigenaardig,
of heb ik dat verkeerd voor?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Heraclius » Ma Mrt 02, 2009 10:42 pm

Betreffende de hierboven gestelde vraag ivm de reden van verplaatsing van de hoofdstad, vind ik net een interessante anekdote op wikipedia:

"The site of Itjtawy may have been chosen due to its proximity to the source of Asiatic incursions into Egypt to help prevent further attacks."

(Shaw, Ian, ed. (2000), The Oxford History of Ancient Egypt, Oxford: Oxford University Press, pp. 159)
Heraclius

Berichtdoor Taa Seqenenre » Do Mrt 05, 2009 8:21 pm

[quote="Heraclius"]Betreffende de hierboven gestelde vraag ivm de reden van verplaatsing van de hoofdstad, vind ik net een interessante anekdote op wikipedia:

"The site of Itjtawy may have been chosen due to its proximity to the source of Asiatic incursions into Egypt to help prevent further attacks."
[quote]

Zou de dreiging van de hyksos toen al voelbaar geweest zijn?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mrt 06, 2009 8:07 pm

Taa Seqenenre schreef:
Zou de dreiging van de hyksos toen al voelbaar geweest zijn?

Geen idee ... er ligt toch iets meer dan 300 jaar tussen de stichting van Itjtawy en de 15de dynastie van de Hyksos.

Anderzijds ontstonden in de omgeving van Tell el Daba belangrijke Asiatische nederzettingen in de dertiende dynastie, en dat is al maar 200 jaar verschil meer ... ik heb eens ergens gelezen dat het mogelijk is dat deze streek zich toen reeds afsplitste van het verenigde Egypte.

De volledige naam van de stad was Itj-tawy-Amenemhet, vertaald als 'Amenemhat grijpt de twee landen' ... wat misschien duidt op onregelmatigheden of misschien versteviging van de politieke greep over het ganse land.

Maar daarmee is de vraag niet echt beantwoord (waarom naar het noorden) indien het gaat om een militaire noodzaak, want in die periode roerden zich zowel de Libiërs als Nubië.

Misschien werden de invallen vanuit het noorden - de mogelijke reden waarom de hoofdstad verplaatst werd - later stopgezet wegens onsuccesvol en gevolgd door een meer vreedzame infiltratie ... de voorlopers van de Hyksos van de 15de dynastie.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Middenrijk