El Lahoen: mastaba's, bomen en correcte plannen

Moderator: yuti

El Lahoen: mastaba's, bomen en correcte plannen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 05, 2010 7:48 pm

Isisnofret / Luc schreef in een andere berichtenreeks over El Lahoen:
viewtopic.php?f=8&t=2494
Anderzijds heb ik de indruk dat de plannetjes niet al te nauwkeurig zijn. Zo wordt steevast de middelste mastaba als iets groter weergegeven, terwijl in de werkelijkheid er geen verschil is waar te nemen. Het enige wat zou kunnen, is dat Petrie tijdens de opgravingen een leemtegelen voorzetmuurtje ertegenaan heeft gezien, maar dat kan evengoed bij de andere verdwenen zijn. De rotstenen kern van de mastabas lijken mij toch allemaal dezelfde afmetingen te hebben.

Dat is inderdaad ook iets waar ik mee zit.
Flinders Petrie
http://www.etana.org/abzu/coretext.pl?RC=15251
heeft het over de 'cased mastaba' ... p. 9 onderdaan: "the fourth was cased with fine stone and inscribed, but only scraps remained."
Waarmee ik vermoed dat er bij de andere geen ommanteling gevonden is.
Maar waarom dan een volledige ommanteling getekend op het plan? Omdat er rondom sporen van waren?

Er zijn echter ter plaatse grote blokken natuursteen te zien, waarvan ik me afvraag waarvoor ze gediend hebben.

Somige liggen tussen de mastaba's ... kijkend naar het noorden:
Afbeelding

Sommige liggen op de mastaba's ... ook buiten de meest buitenste ommuring ... kijkend naar het noordoosten vanaf de piramide:
Afbeelding

Maar eentje zag er dusdanig 'vergroeid' uit met de meest westelijke mastaba, dat ik misschien dacht dat dit iets te maken kon hebben met bekleding? Kijkend naar het noordwesten vanaf de piramide:
Afbeelding

Detail van voorgaande:
Afbeelding

Maar het is soms moeilijk om iets van het grondplan ter plaatse precies te situeren ... en omgekeerd. De trap bijvoorbeeld bij het noorden van de buitenste ommuring ... tussen de mastaba's en de ommuring ... vond ik niet terug ... wegens geen spade bij :wink: . Daar waar de pijl staat zou de trap zich moeten bevinden:
Afbeelding

En als ik het goed voorheb liggen de zijdes (van de ommuring) niet pal op de windrichtingen?
Vergelijk plannen: viewtopic.php?f=8&t=2494
Afbeelding

Evenwijdig aan de buitense ommuring werden bomen gepland ... 42 gaten werden teruggevonden aan de oostelijke zijde, wellicht ook 42 aan de zuidelijke en misschien 12 aan de westelijke. Ik zeg wellicht en misschien, omdat de opgegeven aantallen in de tekst van Petrie p. 11 niet kloppen met zijn plan VIII.
http://www.etana.org/coretexts/15251.pdf
42 zou kunnen staan voor de nomes.
Maar enkel op oostelijke en zuidelijke zijde? Niet alle gaten teruggevonden?
Doorsnede van die gaten was gemiddeld 226 cm.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: El Lahoen: mastaba's, bomen en correcte plannen

Berichtdoor isisnofret » Za Dec 11, 2010 6:26 pm

Maar eentje zag er dusdanig 'vergroeid' uit met de meest westelijke mastaba, dat ik misschien dacht dat dit iets te maken kon hebben met bekleding? Kijkend naar het noordwesten vanaf de piramide:

Toen ter plaatse heb ik erover met Karl gediscussieerd en wij zijn tot de vaststelling gekomen dat de oranjeachtige steviger steen eigenlijk evenzeer een onder deel vormt van de natuurlijke gelaagdheid als de onderliggende veel fragielere steen. Op de foto's van de piramide zelf waar de natuurlijke ondergrond ook zichtbaar is, zie je da overgang van het bleekbeige gesteente naar het oranje gesteende, net als op deze foto. Door de grotere erosiegevoeligheid van de onderliggende zachte laag, is het grootste gedeelte van de oranje steenlaag verdwenen boven de mastaba's en zijn er stukken naar beneden getuimeld, waardoor zij naast de mastaba's zijn komen te liggen en aldus de indruk geven van een aparte bekleding. Anderzijds valt uiteraard niet uit te sluiten dat men inderdaad diezlfde oranje steen heeft aangewend als bekleding voor de mastaba's en ze daardoor een compleet oranje uitzicht hadden gekregen. toch hebben wij nergens (ik toch niet) nog een stuk steen als bekleding in situ kunnen zien. Maar hoe zit het dan met Petrie's bekleding van de centrale mastaba? Heeft hij misschien dezelfde (al dan niet foutieve) afleiding getrokken?

Luc
isisnofret

Re: El Lahoen: mastaba's, bomen en correcte plannen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 12, 2010 3:31 pm

isisnofret schreef:

Toen ter plaatse heb ik erover met Karl gediscussieerd en wij zijn tot de vaststelling gekomen dat de oranjeachtige steviger steen eigenlijk evenzeer een onder deel vormt van de natuurlijke gelaagdheid als de onderliggende veel fragielere steen. Op de foto's van de piramide zelf waar de natuurlijke ondergrond ook zichtbaar is, zie je da overgang van het bleekbeige gesteente naar het oranje gesteende, net als op deze foto. Door de grotere erosiegevoeligheid van de onderliggende zachte laag, is het grootste gedeelte van de oranje steenlaag verdwenen boven de mastaba's en zijn er stukken naar beneden getuimeld, waardoor zij naast de mastaba's zijn komen te liggen en aldus de indruk geven van een aparte bekleding. Anderzijds valt uiteraard niet uit te sluiten dat men inderdaad diezlfde oranje steen heeft aangewend als bekleding voor de mastaba's en ze daardoor een compleet oranje uitzicht hadden gekregen. toch hebben wij nergens (ik toch niet) nog een stuk steen als bekleding in situ kunnen zien. Maar hoe zit het dan met Petrie's bekleding van de centrale mastaba? Heeft hij misschien dezelfde (al dan niet foutieve) afleiding getrokken?
Luc

Inderdaad ... jij en Karl hebben gelijk !
Weer een mysterie opgelost, waarvoor dank.

I.v.m. de beschrijving van Petrie over de bekleding van die mastaba, kom ik dus niet goed uit. Indien iemand iets meer weet, zeer graag.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Middenrijk