Mentuhotep Sankhibtaui in P&M

Moderator: yuti

Mentuhotep Sankhibtaui in P&M

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jul 26, 2011 8:10 pm

In de 'Topographical Bibliography of Ancient Egyptian Hieroglyphic Text, Reliefs and Paintings' (Porter & Moss), I, part II, staat onderstaand plannetje.

Weet iemand meer over die tempel van Mentuhotep Sankhibtaui / Sankhibtawi ?

Ik dacht aan de Montoehotep voor de Antefs, maar in Michel Dessoudeix (Chronique de l'Egypte Ancienne) vind ik geen Sankhibtawi voor hem.

Het gaat wellicht niet over de bekendste Montoehotep, die in Deir el-Bahari een tempel heeft.

Ook niet over de Mentoehotep die misschien een tempel had ten zuiden van Deir el Bahari?
viewtopic.php?f=8&t=418

Alhoewel ik voor Sankhibtawi bij Dessoudeix enkel de Horusnaam vind van de bekende Mentuhotep in Deir el Bahari.

Maar gaat het hier toch niet 'gewoon' over een Antef / Intef tombe?

Porter & Moss p. 595 heeft het o.a. over Winlock in JNES (Journal of Near Eastern Studies) ii, 1943, p. 260-261 en in AJSL (American Journal of Semetic Languages and Literatures) xxxii, 1915, p.23, en vermeldt veel vondsten met de naam Antef.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Mentuhotep Sankhibtaui in P&M

Berichtdoor Rozette » Wo Jul 27, 2011 10:29 pm

Philippe schreef :
Porter & Moss p. 595 heeft het o.a. over Winlock in JNES (Journal of Near Eastern Studies) ii, 1943, p. 260-261 en in AJSL (American Journal of Semetic Languages and Literatures) xxxii, 1915, p.23, en vermeldt veel vondsten met de naam Antef.

Philippe,

Ik heb je beide artikels doorgestuurd per mail.

Rozette :wink:
Gebruikers-avatar
Rozette

Re: Mentuhotep Sankhibtaui in P&M

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jul 28, 2011 8:35 pm

Ik schreef hierboven verkeerdelijk 'tempel', maar dat was met Mentoehotep Nebhepetre in gedachten. :oops:

Om terug te keren naar de Mentuhotep Sankhibtawy van Porter & Moss hierboven ...

het is een Intef / Antef / Injotef /Inyotef tombe.

Welkeen is nog een ander probleem. :)

De middelste is zeker van Antef II, die Wa-anch of Wahankh als Horusnaam had, en dat is dan Saff el Kisasija of Saff el-Qassasiya.

Volgens dit plan
http://www.mentuhotep.de/bestattungen/baqar.htm
ligt net naast de Saff el-Qassasiya, de Saff el Bakar of Saff el-Baqar.
Dat is dan Intef III, Horusnaam Nachtnebtepnefer.

De Mentuhotep Sankhibtawy in P&M moet dus Intef I zijn,
Horusnaam Sehertawy, Saff el-Dawaba.

En dat klopt met andere plannetjes die ik ondertussen gevonden heb, zoals in ‘The Tomb in Ancient Egypt’ van Dodson & Ikram, p.330.

Waarom zou er dan in P&M een verwijzing staan naar een Montoehotep?
Naar ik vermoed omdat men toen dacht dat het om de eerste Montoehotep ging, de vader van Intef I en II.

Dr. Rasha Soliman schrijft in haar ‘Old and Middle Kingdom Tombes’ (2009) p.35 over Saff el Dawaba:
“ Geen inscripties werden gevonden in het complex. Er zijn drie saff-tombes van koninklijk formaat in el-Tarif. Het aardewerk wat gevonden werd bij Saff el Dawaba is het oudste qua stijl van de drie tombes. Daarom is de tombe toegewezen aan de eerste van de drie Intef koningen.”

Wolfram Grajetzki schrijft iets gelijkaardigs in ‘The Middle Kingdom of Ancient Egypt’ (2006) p. 12. Het komt hier op neer:
De tombe van Wahankh Intef II is zeker omdat er inscripties gevondne zijn. Er zijn drie tombes, dus wordt verondersteld dat de andere twee van Intef I en II zijn. En daarbij werd de tombe met het oudste aardewerk toegewezen aan Intef I.

Nog verder over el-Tarif:
http://antikforever.com/Egypte/Tombes/L ... tm#ElTarif

Een vernieuwde kennismaking met de tombes voor mij … plezant om dit uit te spitten.
Rozette: geweldig bedankt voor de artikels. Reeds te vluchtig overlopen, straks goed lezen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Middenrijk