Khety in Beni Hassan

Moderator: yuti

Khety in Beni Hassan

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Apr 02, 2012 9:01 pm

De tombe van Khety te Beni Hassan draagt het nummer 17. Hij was waarschijnlijk de zoon van Baqet III (tombe 15) en droeg als titels onder meer 'Heer van de gehele Oryx-nome' en 'Opzichter van het leger in alle moeilijke plaatsen'. Vooral dat laatste spreekt tot de verbeelding. :)

Onlangs was ik wellicht even te snel om te zeggen dat onderstaande scènes mensen uitbeelden die onder invloed waren. Waar had ik dat gehaald? Na een weekje zoeken gevonden: in 'Pain, bière et toutes bonnes choses ... L'alimentation dans l'Egypte ancienne' (2005) van Madeleine Peters-Destéract ... foto's 39 a en b "Ivresse dans la tombe de Khety à Beni Hasan".
Wordt dat zo vermeld omdat op dezelfde zuidelijke muur ook scènes staan van wijncultuur?

Maar bij nader inzien zou het mogelijk gaan om spelletjes ... heeft iemand meer over deze scènes?

Tweemaal wordt iemand gedragen, en één iemand staat op zijn hoofd, of wordt omgekeerd afgebeeld. De omringende personen lijken inderdaad spelletjes te spelen, niemand draagt een jeugdlok.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Khety in Beni Hassan

Berichtdoor Anneke » Di Apr 03, 2012 12:13 am

Ik denk dat op de eerste foto een stel wedstrijden in worstelen worden afgebeeld.

Beni Hasan ... (Google eBook) http://books.google.com/books?id=58kLAAAAIAAJ
Op pagina 60, 61 etc staan de beschrijvingen.
Ze vertellen niet veel meer dan dat onder de man gedragen door 2 anderen spelletjes worden afgebeeld.

De persoon die op zijn kop staat doet me een beetje aan yoga denken :D
Maar kan ook een acrobaat zijn?
Gebruikers-avatar
Anneke

Re: Khety in Beni Hassan

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 10, 2012 8:39 pm

Anneke schreef:
Ik denk dat op de eerste foto een stel wedstrijden in worstelen worden afgebeeld.
Dat klopt zeer zeker. Ik heb nu goeie foto's van reisleider Mohamed Holail hiervan en deze berichtenreeks over gevechtskunsten dien ik later nog eens daarmee aan te vullen: viewtopic.php?f=19&t=652

Beni Hasan ... (Google eBook) http://books.google.com/books?id=58kLAAAAIAAJ
Op pagina 60, 61 etc staan de beschrijvingen.
Ze vertellen niet veel meer dan dat onder de man gedragen door 2 anderen spelletjes worden afgebeeld.

De persoon die op zijn kop staat doet me een beetje aan yoga denken
Maar kan ook een acrobaat zijn?

Ik heb nog een referentie gevonden in 'Sport in Ancient Egypt' (1969) van A.D.Touny en Steffen Wenig, p.57:
" Enkele spellen en oefeningen zijn moeilijk te klasseren ... in de tombe van Kheti te Beni Hasan. Er is bijvoorbeeld een scène van twee mannen die een derde over hun schouder dragen waar, ondanks de nabijheid van een afbeelding van wijnpersen, het de vraag blijft of de gedragen man dronken is.
Een andere scène, waarin drie mannen een vierde op hun hoofden dragen heeft ook een onduidelijke betekenis; het wordt vermoed een evenwichtsoefening voor te stellen, maar de "flying fish" interpretatie is ook geopperd. "

En p. 53: " ... in de tombe van Kheti. Twee jongens zitten rug aan rug op de grond, met hun armen in elkaar gehaakt en hun benen uitgestrekt. De bedoeling van dit spel moet geweest zijn om ofwel elkaar van zijn plaats te krijgen ofwel op te staan vanuit deze zittende positie. " (afgebeeld foto hierboven, onderaan, midden)

En over de man op zijn hoofd, p.49:
" de man ondersteunt zichzelf op geen enkele manier ... kan te wijten zijn aan de eigenheid van de Egyptische tekenstijl. "
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Middenrijk