Kanalen gegraven gedurende de 12e dynasty

Moderator: yuti

Kanalen gegraven gedurende de 12e dynasty

Berichtdoor Anneke » Ma Mrt 27, 2006 4:46 pm

Het schijnt dat in de 12e dynasty er een kanaal werd gegraven van de Nijl naar de Rode Zee. Dit was blijkbaar om de reizen naar o.a. Punt te vergemakkelijken.

Ik heb verschillende berichten gelezen, en sommigen dateren het kanaal tot de tijd van Senwosret I, anderen menen dat het dateert uit de tijd van Sesostris III.
Misschien een lange termein project?

Ik heb ook hier en daar berichten gelezen dat een voorganger van het Suez kanaal in die tijd werd aangelegd. Ik zag ook pas op een documantaire dat de Fransman die later het Suez kanaal heeft aangelgd (de Lessep?) dit oude traject volgde.

Dus 2 grote kanaal projecten? Zijn er nog meer bekend uit die tijd?

Enig idee hoe lang die kanalen functioneerden? Ik weet dat in de tijd van Hatshepsoet, het kanaal van de Nijl tot de rode zee al weer dicht geslibt was. Er wordt namelijk melding gemaakt van het opbreken van schepen en vervoeren van spullen via een karavaan route over land.

Necho heeft later een van deze kanalen weer geopend, maar ik weet niet zeker welke.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mrt 30, 2006 4:05 pm

A) Er zijn volgens Dieter Arnold drie kanalen waarvan archeologisch bewijs is teruggevonden als voorlopers van het Suez-kanaal:

1) Vanaf het oostelijke arm van de Nijl door de Wadi Toemilat naar de Bittermeren

2) Een kanaal dat de oostelijke arm van de Nijl verbond met de Middelandse Zee via El-Hebua (niet teruggevonden in de Atlas van het Oude Egypte van Baines en Málek, maar wellicht Tell Aboe Sefa of Sile), waar vanaf de Hyksos periode tot het einde van het Nieuwe Rijk een versterkte vestiging van 400x800m was ten einde de ‘Wegen van Horus’ te behouden.
Dit kanaal zou ook dienst gedaan hebben als grens; Seti I schijnt hier een soort van overweg voorzien te hebben. Bruggen over waterwegen zijn immers niet teruggevonden in Egypte.
Vanaf de Late Tijd zou dit kanaal vervangen zijn door een ander dat meer oostwaarts liep. Dit is vastgesteld door foto’s vanuit de lucht.

3) Een kanaal dat dienst deed voor de scheepvaart tussen de Bittermeren en de Rode Zee, begonnen door Nekho II. En ook – volgens Herodotus - door hem stopgezet wegens het verlies van 120.000 arbeidskrachten. (één van de redenen waarom ik geen ‘arbeider’ gezet heb als ‘rank’, maar ‘landbouwer’ :wink: )
Dit werk zou verder gezet zijn door Darius I die het kanaal uiteindelijk voltooide bij Suez (er zijn drie gedenkstèles teruggevonden ten noorden van Suez).
Opnieuw volgens Herodotus was dit kanaal ongeveer 384 km lang.
Het werd door Ptolemaeus II opnieuw uitgegraven tot een breedte van 45 m en een diepte van 5 meter.
Romeinse Keizers lieten hier ook werken uitvoeren, o.a. Hadrianus.

Ik heb hier verschillende bronnen, maar dat zijn publicaties in tijdschriften. Het enige boek waar Dieter Arnold naar verwijst is ‘Untersuchungen antiker Anlagen zur Wasserspeicherung im Fayum/Ägypten’, Günther Garbrecht & Horst Jaritz, Brunswick-Cairo 1990

- - - - Dit bovenstaande gaat dus over kanalen, en niet over een natuurlijke waterloop tussen de Nijl en de Bittermeren zoals vroeger de Wadi Toemilat misschien gedurende bepaalde periodes van hoogwaterstand zou kunnen beschouwd worden. Het is mij helemaal niet duidelijk van welke routes precies gebruikt werd gemaakt in de periode van Hatshepsut, maar het zal dus eventueel van punt 1) hierboven geweest zijn.

B) Natuurlijk waren er ook de bevaarbare kanalen die vanaf de Nijl naar de Vallei Tempels leidden in de piramidentijd.

C) Bij Assouan werd in de zesde dynastie een kanaal gegraven van 75 m lang om de eerste cataract te overwinnen. In de twaalfde dynastie vernieuwde Sesostris II dit en liet een herinneringsinscriptie plaatsen op het eiland Sehel. (Of Sesostris III groef zich een volledig nieuw kanaal, volgens sommigen) Thoetmosis III liet dit kanaal later nog eens herstellen en liet hierover ook een herdenkingsinscripte plaatsen.
(Die farao’s groeven natuurlijk niet zèlf, ik betwijfel zelfs of ze hun herdenkingsinscripties signeerden :roll: )

D) De Fayum, een natuurlijk lager gelegen grondgebied, kreeg het water door de Bahr Yussef een aftakking van de Nijl ter hoogte van Assioet. (eigenlijk behoorlijk ver naar het zuiden, wanneer je de kaart bekijkt)
In de 12de dynastie begon men aan een systeem wat de toevloed van water van de Nijl (er was geen natuurlijke afvloeiing voor het water van de Fayum) moest regelen. Amenemhet III groef de Bahr Yussef (‘de rivier van Jozef’, terwijl die mens in die tijd nog in de bloemkolen zat :wink:), uit, verstevigde de oevers, groef kanalen, plaatste dijken en sluizen om de toevloed van water vanaf de Nijl te regelen. Zo werd ook een zeer vruchtbaar gebied in Egypte onder controle gehouden en kon men het water van de Nijl beter regelen in tijden van grote overstromingen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Za Apr 01, 2006 5:15 pm

Ik wist niet dat er zelfs 3 voorlopers waren van het Suez kanaal.

Ik heb ook wel gehoord dat Necho ook dit kanaal van de Nijl naar de Rode Zee weer heeft uit laten graven.

Je leest ook wel eens over dammen die ze gebouwd hebben om de loop van het water te kunnen beinvloeden.

LOL Misschien toch voorlopers van de Nederlanders. (Zal maar niet beginnen te zeveren over nederlandse "time travelers" :lol: )
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 01, 2006 6:03 pm

Anneke schreef:
Je leest ook wel eens over dammen die ze gebouwd hebben om de loop van het water te kunnen beinvloeden.

Blij dat het hier dermate druk wordt dat je mijn postje niet gezien hebt :wink: :
viewtopic.php?t=46&mforum=prkmthetegyptef

Anneke schreef:
LOL Misschien toch voorlopers van de Nederlanders. (Zal maar niet beginnen te zeveren over nederlandse "time travelers")

Waarom niet, geloof je daar niet in misschien?
Hoe kun je anders het woord 'Neder-Land' verklaren?
'Neder-Egypte' natuurlijk. 8)

Ik ben een Vlaming hé, maar ik hou wel van mijn bovenburen. Vooral wanneer ze in Amerika wonen.
Sorry hoor, ... grapje. Kon het niet laten. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Kanalen gegraven gedurende de 12e dynasty

Berichtdoor yuti » Zo Aug 28, 2016 1:03 pm

Wat Sesostris III betreft moet je volgens mij een onderscheid maken tussen het bewuste "Kanaal van de farao‘s" en het vrijmaken van een kanaal aan het 1ste cataract. Bij mijn weten heeft Sesostris III de werken voor een kanaal dat de Nijl verbond met de Rode zee nooit uitgevoerd, mogelijk uit vrees dat het zoute water Egypte zou overstromen.
Wat het vrijmaken van een kanaal aan het eerste cataract betreft, daarvan werd een inscriptie gevonden in de Malteg togog (Sehel) ter voorbereiding van zijn operaties in Nubië. In het 8ste jaar moesten er echter opnieuw reparaties uitgevoerd worden voor de doorgang van de expeditie van dat jaar. Het kanaal was nog in gebruik tijdens het Nieuwe Rijk en werd opnieuw vrijgemaakt onder Toetmosis I en III.

Binnen een gesloten omlijsting zien we links Anoekis voor de koning met de dubbele kroon.
Eén lijn en drie kolommen tekst begeleiden de scène. Onder het kader verschijnen twee regels tekst.

AfbeeldingAfbeelding
De (linkse) bewuste inscriptie kennen we als SEH 146 (de Morgan-39 en Weigall-112). De vrije vertaling luidt als volgt:

“De koning van Boven- en Beneden Egypte Khakaoere
geliefd door
Anoekis uitverkorene van zijn moeder
woorden om te zeggen “ik geef je leven-stabiliteit-kracht zoals Re voor eeuwig”.
Hij heeft als een persoonlijke nagedachtenis aan Anoekis, meesters van Ta-seti
de actie ondernomen tot het graven van een kanaal met de naam
“Perfect -zijn-de wegen van Khakaoere” dat hij eeuwig leve.

Ancient Records of Egypt, Volume I - Breasted, James Henry - blz 315 en volgende
De Morgan . Catalogue des monuments et inscriptions de l'Egypte antique.De la frontière de Nubie - Kom Ombos. Vienne
Les inscription de Séhel Annie Gasse & Vincent Rondot.
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Kanalen gegraven gedurende de 12e dynasty

Berichtdoor yuti » Zo Aug 28, 2016 2:23 pm

"In de twaalfde dynastie vernieuwde Sesostris II dit en liet een herinneringsinscriptie plaatsen op het eiland Sehel"-Philippe"

Ik zie niet direct de naam Khakhepere of Sesostris II op één van de inscripties in de Sehel. Er zijn ook meer dan 300 registraties aanwezig, dus daar kan ik wel even over kijken. Hoe dan ook, de incriptie waar ik het over heb vermeldt duidelijk Khakaoere of Sesostris III.
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Middenrijk