De lijkkist van Heqata in het Nubisch Museum

Moderator: yuti

De lijkkist van Heqata in het Nubisch Museum

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Feb 08, 2013 8:41 pm

Een magistraal werk (en wereldbekend) is en blijft ' The Coffin of Heqata (Cairo JdE 36418) ' van Harco Willems, uitgegeven door Peeters Leuven in 1996. Als ondertitel kreeg dit boek ' A Case Study of Egyptian Funerary Culture of the Early Middle Kingdom '.
Zonder enige twijfel is dit een van de topwerken in mijn boekenkast. (met dank aan JCG)
http://www.peeters-leuven.be/boekoverz.asp?nr=6155

Net door die ' JdE 36418 ' (het 'Journal d'Entrée' van het Museum in Cairo) kon ik mijn ogen niet geloven toen ik lijkkist en deksel in het Nubische Museum in Aswan zag staan. Ik wist van niets, en dit was een aangename verrassing. De verplaatsing naar Aswan is logisch misschien, want Heqata werd begraven in tombe 20 van de Gubbet el Hawa, op de westoever van Aswan.

Gewoon ter info van diegenen die een trip plannen naar Aswan en even onwetend zijn als ik. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: De lijkkist van Heqata in het Nubisch Museum

Berichtdoor yuti » Za Feb 09, 2013 12:06 pm

Afbeelding

De details van de lijkkist spreken voor zich. Zonder twijfel een terechte plaats voor zo'n topstuk.

viewtopic.php?f=22&t=2509

Het Nubisch museum blijft bekoren zelfs na een tweede of derde bezoek. Zeker niet te missen!!!
Gebruikers-avatar
yuti

Re: De lijkkist van Heqata in het Nubisch Museum

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Feb 14, 2013 6:54 pm

Yuti schreef:
De details van de lijkkist spreken voor zich. Zonder twijfel een terechte plaats voor zo'n topstuk.

Ik was gewoon niet voorbereid deze kist daar aan te treffen, want ik dacht echt dat ze nog steeds in Cairo stond.

En eerst dacht ik een replica te zien, vooral omdat ik net deze soldaten van Mesehti uit Assioet in het Nubisch Museum gezien had, en hier gaat het wel om een replica.

Ik ben eerst drie keer aan beide zijdes van de vitrine met de lijkkist van Heqata gaan kijken vooraleer ik aanvaardde wat mijn ogen mij vertelden. :)

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Middenrijk