Shatt el Rigal en de 11de dynastie

Moderator: yuti

Shatt el Rigal en de 11de dynastie

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 23, 2013 9:34 pm

Sjatt el Rigal / Shatt el Rigal / Shatt er Rigal

De Wadi el Shatt el Rigal bevindt zich op de westoever ten zuiden van Edfoe, tussen El-Hosh en Gebel el Silsila, en werd in de 11de dynastie mogelijk gebruikt door koning Mentoehotep II, als startpunt vanaf de Nijl voor een route door de woestijn naar Nubië. De meeste inscripties dateren dan ook uit de 11de dynastie. Latere inscripties zijn eerder graffiti van voorbijgangers – misschien met bestemming Gebel el Silsila.

Afbeelding

Op de zuidelijke rotswand aan het begin van de wadi werd deze scène aangebracht, van iets meer dan 2 x 2 meter.

Afbeelding

Nebhepetre Mentoehotep II met de dubbele kroon, de bouwer van de bekende dodentempel te Deir el Bahari. Achter hem staat Iah, de moeder van de koning.

Afbeelding

Voor hem staat Godsvader Antef met zijn naam in een cartouche. Gaat het hier Antef III, de vader van Nebhepetre? Zeer mogelijk wel, maar waarom wordt Nebheptre hier te Shatt el Rigal afgebeeld met zijn overleden vader?
Dan volgt Khety, met de arm in een eerbetuiging. Hij is de eigenaar van een indrukwekkende - maar later geplunderde - tombe TT311 in Thebe (ligging: viewtopic.php?f=8&t=1694 ), mogelijk de eerste privé tombe waar een koning afgebeeld werd: http://perkemet.be/viewtopic.php?f=8&t=1802

Afbeelding

Wat verder aan dezelfde kant van de wadi, een scène van iets meer dan een halve meter breedte, waarop Nebhepetre Mentoehotep in Heb Sed kleed, en nogmaals Khety, even groot afgebeeld als de koning.

Afbeelding

Maar er worden ook verschillende andere namen en titels van edelen weergegeven op de rotswanden. Onderstaande een voorbeeld met deze goeie foto van Marc De Klerck, door hem aangevuld met een duidelijke weergave van de teksten.
Het swt tekentje werd op deze inscripties beschadigd !?
D is een tekst van Meketre, ons vooral bekend voor de funeraire modellen uit TT280
http://perkemet.be/viewtopic.php?f=8&t=1317
E vermeldt een zoon van een zekere Dagi. Gaat het om vizier Dagi van TT 103? http://perkemet.be/viewtopic.php?f=8&t=2042
G vermeldt Meru. Meer over zijn graf in Thebe, TT240: http://perkemet.be/viewtopic.php?f=8&t=2043

Afbeelding

Rotskunst in overvloed… maar uit welke – verschillende - periodes? Is hier ooit grondig onderzoek gedaan, ook naar bewoning in de omgeving?
Is het wachten op een publicatie van Jürgen Osing en/of Ricardo Caminos?
De vele afbeeldingen van (lopende) giraffes vallen direct op.

Afbeelding

Maar ook runderen, een olifant, antilopen, struisvogels, een uil… en de naam van misschien wel de vroegste toerist in Shatt el Rigal: A.C.Harris 1850.
Ik vraag me af of die rotswand(en) op een natuurlijke wijze zo vlak waren, of de natuur hier een handje toegestoken werd? Indien dat laatste, kan de rotskunst moeilijk ouder zijn dan de 11de dynastie. Anderzijds kan ik me hier geen kuddes giraffes inbeelden in het Middenrijk, en lijken die echt wel predynastisch. Die heeft men dan gewoon laten staan bij het aanbrengen van de Mentoehotep groep, zo lijkt.
Het ziet er naar uit de afbeelding van de groep rond Mentoehotep niet over andere afbeeldingen aangebracht werd, maar omgekeerd is dat ook het geval niet.

Afbeelding

………………………………………………………………………………………………………..

Winlock H.E., The Court of King Neb-hepet-re Mentu-hotpe at the Shatt er Rigal (1940)
Porter B & Moss RLB, Topographical Bibliography of Ancient Egyptian Hieroglyphic Texts, Reliefs and Paintings, V, Upper Egypt: Sites, p.206-208
Grajetzki Wolfram, Court Officials of the Egyptian Middle Kingdom (2009)
Dodson Aidan & Hilton Dyan, The Complete Royal Families of Ancient Egypt (2004), p.85,88.
Allen James P., Some Theban Officials of the Early Middle Kingdom

Petrie Flinders, A season in Egypt, 1887 (1988), Plates XIV-XVII, Nos. 357-496, 535-624
http://archive.org/details/cu31924028747628

Petrie Flinders, Ten years' digging in Egypt, 1881-1891
http://archive.org/details/tenyearsdiggingi00petrrich

Naast andere, een effenaf prachtige foto van de voornaamste scène van Shatt el Rigal op de site van Alain Guilleux. (Hij heeft de rotswand met zijdelings zonlicht gefotografeerd, met prachtig resultaat, terwijl toen ik er was de rotswand zich tegen het licht bevond.)
http://alain.guilleux.free.fr/ouadi-el- ... -rigal.php

Op de terugkeer van de wadi, richting het oosten, de weg van noord naar zuid voor ons, de grote afbeelding van Nebhepetre Mentoehotep rechts op de verste, meest inspringende verticale wand.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Shatt el Rigal en de 11de dynastie

Berichtdoor yuti » Zo Mrt 24, 2013 2:54 pm

Maar ook runderen, een olifant, antilopen, struisvogels, een uil… en de naam van misschien wel de vroegste toerist in Shatt el Rigal: A.C.Harris 1850. - Philippe

Ik vraag me af of het hier gaat om dezelfde A.C. Harris naar de beroemde papyrus "Harris". Deze papyrus werd gevonden in een vloer van een graf in de buurt van Deir-el-Medina (1855) en door Harris gekocht in Alexandrië. (Nu in het British Museum (EA 9999) sinds 1872.)
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor yuti » Di Mrt 26, 2013 10:06 am

Roger De Keersmaecker (zie interview viewtopic.php?f=36&t=1476)
verwijst me in een mail (waarvoor dank) naar een graffito “ W. C. HARRIS 1817” (W in plaats van A)??.
Harris bracht dit aan op zijn 27ste jaar in één van de graven van de Vallei der koningen.
Het kan volgens Roger dat Jules Baillet een W noteerde waar er een A stond want soms zijn die graffiti niet zo zuiver te lezen.
De graffito A. C. HARRIS 1850 uit Shatt el Rigal maakte Harris op zijn 60ste jaar.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mrt 27, 2013 9:28 pm

Bedankt voor de aanvulling, Yuti.
We mogen er dus van uitgaan dat 'Shatt el Rigal Harris' en 'Papyrus Harris' dezelfde zijn, als ik het goed begrijp.

Ik las een artikel van Ricardo A.Caminos in het Lexikon der Ägyptologie, Band VI (1986), p.1119-1123 over Wadi Shatt er-Rigale, en daar staat dat er géén aanwijzingen gevonden zijn dat de Wadi gebruikt werd als weg naar het Zuiden, noch dat er enig bewijs is dat koning Mentoehotep daar ooit zelf geweest zou zijn. In tegenstelling dus tot wat Winlock schreef in 'The Court of King Neb-hepet-re Mentu-hotpe at the Shatt er Rigal'. Ik had Winlocks uitleg over een weg van Shatt el Rigal (via de Kurkur oase) aanvaard, ook omdat dit zo vermeld staat op het kaartje op p.41 van de 'Atlas van het Oude Egypte' van Baines en Malek, maar Ricardo Caminos zal wel weten waarover hij het heeft.
Het blijft dus een raadsel wat die mensen daar kwamen doen... misschien steevast (en vruchteloos) op zoek naar een goeie groeve?
Caminos schrijft wel in zijn artikel dat er voor de plaats geen oud-Egyptische naam gekend is, maar dat de vertaling van het Arabische 'Schatt er-Rigale' betekent: "the shore (or embankment) of the men".
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 13, 2013 7:39 pm

In tegenstelling tot wat in mijn vorig berichtje staat (het artikel van Caminos), vind ik (zoals ik eerder zei) toch verwijzingen naar een weg van Shatt el Rigal naar Nubië, via Kurkur Oase...

The Archaeology of Kurkur Oasis, Nuq‘ Maneih, and the Sinn el-Kiddab
By John Coleman Darnell and Deborah Darnell
http://www.yale.edu/egyptology/ae_kurkur.htm
Figure 2

Help ! :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Middenrijk