Grafmodellen

Moderator: yuti

Grafmodellen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 05, 2014 6:28 pm

Grafmodellen uit het Middenrijk.

Om te beginnen met brood.

Een graanschuur, Turin S. 8651, ong. 40 x 40 cm, uit Assioet. Opvallend is de opzichter die vanuit een hogere positie nota neemt.
Afbeelding

Een bakkerij - en mogelijk een brouwerij, Turin S. 8652, ong. 50 x 50 cm, Assioet. Vraag me af wat de man op de voorgrond fijn aan het malen is.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Grafmodellen

Berichtdoor Vonneke » Wo Aug 13, 2014 5:00 pm

Dag

Wat moet het voorwerp op de voorgrond voostellen?

Een kruik met een bepaalde stop?

Wie weet het?

Vonneke
Vonneke

Berichtdoor yuti » Do Aug 14, 2014 1:23 pm

Vonneke,
Ik betwijfel dat betreffend tafereel iets te maken heeft met bier. De catalogus beschrijft de activiteiten van de zeven personen maar spreekt zich niet uit over het voorwerp dat jij identificeert als “een kruik met een bepaalde stop”.
Een essentieel element voor het maken van brood is uiteraard water. Toch opteer ik eerder voor een kruik gevuld met (olijf)olie.
Olie werd vaak samen met nog andere ingrediënten aan het deeg toegevoegd om de smaak van het brood.
Het benadrukken van deze meerwaarde is volgens mij van belang voor de overledene in het hiernamaals.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Aug 21, 2014 4:53 pm

Vonneke schreef:
Wat moet het voorwerp op de voorgrond voostellen? Een kruik met een bepaalde stop?

Point taken. :) Moest ik maar niet vragen wat ze aan het fijn stampen zijn. :wink: [graan]

Yuti schreef:
Een essentieel element voor het maken van brood is uiteraard water. Toch opteer ik eerder voor een kruik gevuld met (olijf)olie.
Olie werd vaak samen met nog andere ingrediënten aan het deeg toegevoegd om de smaak van het brood.

De waterdragers staan rechts afgebeeld. De stok op de schouders, met de kruikjes, is nu wel verdwenen.
Maar dat van die olie wist ik niet. Tof ! Niettegenstaande ik dat voor mijn pizzadeeg gebruik - en een sporadisch klontje boter in mijn brooddeeg, wist ik dat niet dat men in het oude Egypte olie aan het broodddeeg toevoegde. Indien je me daar een verwijzing naar kunt doorsturen Yuti, zou ik dat zeer appreciëren.

Yuti schreef:
Ik betwijfel dat betreffend tafereel iets te maken heeft met bier.

Misschien heeft het een met het ander te maken, want bij het brouwen van bier komt brood te pas. Maar ik ben geen expert in bierbrouwen - enkel een goeie afnemer van het moderne eindproduct. :wink:
Vraag is wat er als gist voor het brood gebruikt werd. Misschien een scheutje bier.

Bakkerij - en misschien brouwerij - in het Jubelparkmuseum van de KMKG te Brussel, E.7521
http://carmentis.kmkg-mrah.be/eMuseumPl ... detailView
Op Global Egyptian Museum zegt men:
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... 1302&lan=D
"Dit houten model beeldt een tafereel van een bakkerij en een brouwerij af. Men onderscheidt meerdere personen: een vrouw die het graan maalt, een ander die kneedt, een man die hout aanbrengt voor het bakken, een andere die bier brouwt, een schrijver die een inventaris opmaakt, en een opzichter voorzien van een stok."
Afbeelding

Misschien is het ook niet altijd duidelijk af te beelden of men nu met een zeef bezig is voor het meel of voor het bier. Alhoewel het eerste meestal zittend afgebeeld werd omdat er dan geen grote container onder de zeef nodig is... als ik dat goed voor heb en me correct herinner.

Bij het vluchtig overlopen van mijn fotomapjes, kom ik tot de vaststelling dat ik eigenlijk weinig van die grafmodellen gefotografeerd heb in musea. Jammer, want interessant.

Graanschuur Jubelparkmuseum, E.7520, aangeduid zijn de openingen waar het meel uitgehaald kan worden:
Afbeelding

Graanschuur, foto genomen in het Allard Pierson, Amsterdam, maar uit de collectie van het RMO Leiden, Inv.B.12.978. Afgebeeld wordt het gieten van het graan in de voorraadkamers:
Afbeelding

Beknopt, maar goed over grafmodellen is: Tooley Angela, Egyptian Models and Scenes, Shire 1995.
Fijne, uitgebreide lectuur over voeding vind ik Peters-Destéract Madeleine, Pain, bière et toutes bonnes choses... L'alimentation dans l'Egypte ancienne, Editions du Rocher 2005.
UItgebreider over de samenstelling van boord en bier is Delwen Samuel, Brewing and baking, in Ancient Egyptian Materials and Technology, ed. Paul Nicholson and Ian Shaw, 2000
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Do Aug 21, 2014 7:12 pm

'.....wist ik dat niet dat men in het oude Egypte olie aan het broodddeeg toevoegde. Indien je me daar een verwijzing naar kunt doorsturen Yuti, zou ik dat zeer appreciëren.- Philippe'

gebruik van olie in brood:

http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/tim ... /bread.htm
....Sesamzaad, honing, fruit, zoals dadels, boter, eieren, olie en kruiden werden vaak toegevoegd aan het deeg om de smaak van het brood. In het eerste millennium vóór Chr. verving gist zuurdesem. Meer dan veertig soorten brood en gebak werden gemaakt in het Nieuwe Rijk.

bakken in olie:

http://www.hk5sa.com/icit/05-5-Egypt-FU-Rasha.pdf
A painted panel of Rameses III at Thebes, dated c. 1200–1175 BC, depicts the court bakery making breads of different types (Pomeranz, Y., and Shellenberger, J.A., 1971),. such as Bread (food made of flour) baked and Cake (baked, sweetened bread) (Stanley, P.C., & Linda, S.Y. 2006). It also shows the manufacture of cakes in different forms, including some baked in moulds or pans and others which were fried in hot oil. In many cases the moulds or pans used to manufacture the breads and cakes took the shape of animals (some sacred to the Egyptians) and which suggests that the products were used in religious ceremonies or ritual feasting. The ceremonial functions of baked products are recorded in many ancient texts.(Stanley, P.C., & Linda, S.Y. 2006)
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Aug 22, 2014 5:35 pm

Bedankt Yuti voor de verwijzingen. Tof!

Yuti schreef:
gebruik van olie in brood:
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/tim ... /bread.htm
....Sesamzaad, honing, fruit, zoals dadels, boter, eieren, olie en kruiden werden vaak toegevoegd aan het deeg om de smaak van het brood. In het eerste millennium vóór Chr. verving gist zuurdesem. Meer dan veertig soorten brood en gebak werden gemaakt in het Nieuwe Rijk.

Bij sesamzaad en olijfolie heb ik twijfels i.v.m. gebruik in het Middenrijk, want dat waren toen (duurdere) geïmporteerde goederen en mogelijk niet geschikt voor alledaagse consumptie.
viewtopic.php?f=19&t=1681
Die eieren in brood is ook interessant... voor gebakjes?
Niettegenstaande ik in die Middenrijks grafmodellenkruiken met stop nog steeds grote bierflessen zie :) , neem ik zeker van je aan Yuti dat ook olie in brood vermengd kon worden. Welke olie precies, weet ik nog niet.

Yuti schreef:
bakken in olie:
http://www.hk5sa.com/icit/05-5-Egypt-FU-Rasha.pdf
A painted panel of Rameses III at Thebes, dated c. 1200–1175 BC, depicts the court bakery making breads of different types (Pomeranz, Y., and Shellenberger, J.A., 1971),. such as Bread (food made of flour) baked and Cake (baked, sweetened bread) (Stanley, P.C., & Linda, S.Y. 2006). It also shows the manufacture of cakes in different forms, including some baked in moulds or pans and others which were fried in hot oil.

Die Ramses III afbeelding waarnaar i.v.m. frituren verwezen wordt in bovenstaande artikel welke jij doorgaf Yuti, en die ook op die pagina op reshafim.org staat, heb ik hieronder ook geplaatst.
Vraag is waarom hier een deksel op de frituurketel geplaatst wordt? Toch niet voor de geur neem ik aan. :) Dus is het te overwegen dat hier eerder een antieke oven afgebeeld wordt.

Afbeelding

Maar dat bakken in olie spreekt tot de verbeelding. Niettegenstaande ik ervaring heb met een gefrituurde sieu mai 8) , heb ik dat niet met beignets. En dat is wat volgens Madeleine Peters-Destéract in haar boek 'Pain, bière et toutes bonnes choses...' mogelijk getoond wordt in een scène in de tombe van Rechmire (Nieuwe Rijk!), kijk maar naar die schone bollekes die linksboven afgebeeld worden. Onderaan rechts roert iemand met eenzelfde lepel? als linksboven in een gelijkaardige recipiënt bovenop een gelijkaardige constructie. Zijn die mensen aan het bakken in olie? Dan zouden die kruiken middenonder misschien wel olie kunnen bevatten.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Okt 26, 2014 6:00 pm

Nog grafmodellen in het Jubelparkmuseum van de KMKG te Brussel...

Zeker niet het schrijvertje E.6811 vergeten:
viewtopic.php?f=18&t=3286

E.786, bier en brood:
Afbeelding

Details van voorgaande... een man wordt voorgeleid door twee anderen - een nieuwe arbeider?
Afbeelding

E.7523, 22,5 cm, het slachten van een rund:
Afbeelding

E.7524, 38,5 cm, ploegen:
Afbeelding

Kneden, uitrollen van deeg, E.785,10 staat genoteerd op het voorwerp zelf, maar ik vind enkel een E.785,09 op Carmentis:
http://carmentis.kmkg-mrah.be/eMuseumPl ... detailView
Afbeelding

Brussels E.5798D, L 54,5 cm, bakken, brouwen EN (!?) slachten:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Okt 26, 2014 6:47 pm

Boten, ook allemaal in het Jubelparkmuseum van de KMKG te Brussel.

E.7516, L 66,5 cm. De vele roeiers zijn hun roeispanen kwijt. Op Global Egyptian Museum zegt men dat dit een boot is voor roeiwedstrijden:
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... 1298&lan=D
Afbeelding

E.5798A, L 81 cm, vooraan staat iemand die de diepte van het water peilt, op het dek liggen schilden en een pijlbundel (of speren).
Afbeelding

E.7321, L 102 cm, funeraire papyrusboot van Mersoe, met een cabine onder een baldakijn:
Afbeelding

E.785/31, L 84,5 cm, afkomstig uit de opgravingen van Albert Gayet in Antinopolis
viewtopic.php?f=38&t=3149
Afbeelding

E.785/18 en E.785.19 zijn ook afkomstig uit Antinopolis, El Sjeik Ibada, onderzoek van Albert Gayet
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Do Okt 30, 2014 7:13 pm

Gewoon even een reactie uit het hart. Ik vind deze modellen fascinerend en geweldig. Je kunt echt een glimp van het leven in het oude Egypte opvangen, van de mens zelf en niet alleen van verheven farao's, goden etc. buitengewoon charmant en leuk!
ancheperoere

Berichtdoor Jef » Wo Nov 05, 2014 1:52 pm

ancheperoere schreef:Gewoon even een reactie uit het hart. Ik vind deze modellen fascinerend en geweldig. Je kunt echt een glimp van het leven in het oude Egypte opvangen, van de mens zelf en niet alleen van verheven farao's, goden etc. buitengewoon charmant en leuk!

Helemaal mee eens, je ziet echt hoe het er aan toe ging.
En de frituurpan had ik nog nooit gezien (of niet opgevallen), echt mooi en interessant.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor gaspard » Wo Nov 05, 2014 10:38 pm

De grafmodellen in het Jubelparkmuseum van de KMKG te Brussel,die Philip presenteerde in dit forum,zijn prachtig :wink:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Nov 11, 2015 2:42 pm

Middle Kingdom Tomb Models
... a repository of information about MK tomb models...
... Listings generated from the database of individual models can be viewed using the links...

http://members.optusnet.com.au/~gwat/Models/
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 16, 2016 7:45 pm

Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 16, 2016 7:57 pm

Gebruikers-avatar