Onvoltooide dodentempel van Mentuhotep

Moderator: yuti

Onvoltooide dodentempel van Mentuhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Okt 12, 2006 11:49 am

Weet iemand meer over onderzoekingen en/of sites op het net waar ik wat kan vinden over de onvoltooide dodentempel (TT281) uit het Midden Rijk, toegeschreven aan Mentuhotep Sankhara (Montoehotep III), ten zuiden van Deir el-Bahari, en ten westen van het Ramesseum?

Er zijn vier tombes teruggevonden bij de tempel en drie langs de processieweg, waarin er slechts van één (nr.1110) nog iets teruggevonden is dat uit de XIde dyn stamt en waar een stèle van een zekere Siamun teruggevonden werd. (nu in het Metropolitan Museum of Art, New-York)
De tombes zijn wellicht verder allemaal overgenomen, zoals nr.1019 waar mummielinnen gevonden werd van Ahmes-Tumerisi, waarschijnlijk een dochter van Seqenenre Tao (of Amenhotep I??).
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Zo Okt 15, 2006 12:05 pm

Quote Philip : De tombes zijn wellicht verder allemaal overgenomen, zoals nr.1019 waar mummielinnen gevonden werd van Ahmes-Tumerisi, waarschijnlijk een dochter van Seqenenre Tao (of Amenhotep I??).

Ahmes-Tumerisi zou een dochter zijn van Amenhotep I volgens informatie dat ik gevonden heb in de opgravingsrapporten van Winlock.
Bulletin Excavations at Thebes 1921 tot 1925.

Quote Winlock : In one pit we found two arms wrenched from a mummy, with skin still showing the imprints of eight large bracelets of gold and semi-precious stones.
The linnen bandage bore the name of the "King's daughter Ahmose-Tumerisi". Now a princess, apparently of this name is listed amoong members of the royal family of the early XVIII dynasty, in the tomb of the priests of the necropolis at Deir el-Medineh.
The coffin of a child of this princess existed in St.Petersburg and from it we learn that Tumerisi was herself a daughter of Queen Ahhotep, who was the wife of Amenhotep I.

Grave pit 1013, Ahmose Penhat "Attendant and Fanbearer" of Thusmose I. He was the son of Ahotep, as we learn from bits of his mummy cloth written all over wtih magic texts.
Pit 1013 was in the platform of the unfinished mortuary temple of Sankhkare Mentuhotpe III. The temple is located 600 m. southwest of Deir el Bahri( Porter and Moss).
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Okt 15, 2006 10:59 pm

De voorwerpen gevonden in grafput 1013 dateren inderdaad uit de XVIIIde dyn. volgens Porter & Moss, maar vele van de omliggende graven zouden overgenomen zijn van reeds bestaande uit de XIde dyn. Misschien ook deze.

Je schrijft, Rozette, dat deze tombe zich in het platform van de onvoltooide dodentempel bevindt.
Op een luchtfoto heb ik eens gezien dat er zich inderdaad openingen (tot graven) bevinden binnenin de contouren van deze tempel.

Ik vroeg me af waarom de bouw van de dodentempel dan zo vroeg en definitief opgegeven werd dat er in dezelfde dynastie reeds grafputten gemaakt werden IN de constructie van het gebouw, zonder dat de familie Mentuhotep hier bezwaar tegen had.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Okt 17, 2006 1:24 pm

Quote Philip : Ik vroeg me af waarom de bouw van de dodentempel dan zo vroeg en definitief opgegeven werd dat er in dezelfde dynastie reeds grafputten gemaakt werden IN de constructie van het gebouw, zonder dat de familie Mentuhotep hier bezwaar tegen had.

Volgens een artikel dat ik gelezen heb zou het onafgewerkte monument dateren uit de vroege 12de dynastie en mogelijk toebehoren aan Amenemhat I.
Nadat Amenemhat I Thebes verlaten had voor Lisht, werd het verlaten onafgewerkte monument gebruikt door niet koninklijke personen als begraafplaats.

Amenemhat I and the Early Twelfth Dynasty at Thebes, by Dorothea Arnold
Metropolitan Museum Journal 1991
Quote :
It is evident that Winlock's identification of the owner of the unfinished monument as Mentuhotep III Sankhkara does not fit the facts. But who was the owner of this unfinished monument?

There can be no question about the royal status of the person: the similarity of the plan to that of the Nebhepetra precinct at Deir el-Bahri is evidence enough. The same similarity leads to the assumption that the date of the unfinished monument cannot be fare removed from the reign of Nebhepetra, but all objects found seem to point to a date in the early Twelfth Dynasty.
The search must, therefore, focus on a king of the early Twelfth Dynasty who had connections with Thebes but was ultimately not buried there.
The only king to fit this description is Amenemhat I.

The reconstruction of the early Middle Kingdom burials in the area of the unfinshed monument is difficult because most of the tombs shafts existing on and near the platform were reused from the Second Intermediate Period to the early Eighteenth Dynasty, at which time the small second cemetery was in use farther east at the southeastern edge of the bay.
Also at the beginning of the New Kingdom, a number of shafts were cut into the debris covering the platform. These shafts penetrated the rocky surface of the platfrom. One shaft was again reused in the Third Intermediate Period. The best candidates for early middle Kingdom burial places are the four shafts that lie in a row at hte southeastern corner of the platfrom.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 18, 2006 8:24 pm

Uiterst interessant. Bedankt om heel dit stuk te typen, Rozette.

Indien Amenemhet I de eigenaar zou zijn, verklaart dit natuurlijk waarom de koninklijke familie geen bezwaar maakte tegen het onmiddellijk gebruiken van deze site voor privé-graven: de koning was met zijn hofhouding verhuisd en niet langer geïnteresseerd wat er verder gebeurde met de koninklijke dodentempel.

(Terzijde: ook indien het zo is, dan vraag ik me af of dit zo maar kon: tombes graven in heilig gebied, na funderingsrituelen en funderingsdepots. Het lijkt me een beetje ‘heiligschennis’.
Of was het net de bedoeling om reeds grafputten aan te leggen in de 'massa' van het gebouw en zijn deze putten nu zichtbaar omdat ze nooit overbouwd geweest zijn en dus de mogelijkheid boden om later overgenomen te worden?)

Maar het is voor ’t eerst dat ik zie dat Amenemhet I de opdrachtgever voor deze tempel genoemd wordt. Meestal is het Sankhare Mentuhotep III of ook eens Nebtawyre Mentuhotep IV.

Quote Dorothea Arnold:
“… It is evident that Winlock's identification of the owner of the unfinished monument as Mentuhotep III Sankhkara does not fit the facts …“
Waarom is het evident en wat zijn de feiten, Rozette?

Quote Dorothea Arnold:
“… There can be no question about the royal status of the person: the similarity of the plan to that of the Nebhepetra precinct at Deir el-Bahri is evidence enough …“
Juist deze gelijkenis was denk ik een extra argument om het gebouw te dateren in de regering van Mentuhotep III of IV. Zijn er anders graven of tempels van deze heersers bekend?
Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat Amenemhet niet eerst het grondplan van zijn illustere voorganger overgenomen kan hebben.
Het leek er anders wel op dat de koninklijke grafkamer voltooid was en dat er zelfs een dodencultus voor de koning opgericht werd, getuige graffiti welke in de omgeving is gevonden, met vernoeming van priesters van Sankhare Mentuhotep (maar misschien wel uit de tijd van Amenemhet I)
Maar precieze gegevens over de architectuur en de mate van voltooiing van de grafkamer (zou hij ooit hebben gediend als graf?) en over deze graffiti ontbreken mij, daarom ook deze post.

Quote Dorothea Arnold:
“… The same similarity leads to the assumption that the date of the unfinished monument cannot be fare removed from the reign of Nebhepetra, but all objects found seem to point to a date in the early Twelfth Dynasty …“
Over welke voorwerpen gaat het hier? Voorwerpen met directe betrekking tot de dodentempel zelf veronderstel ik, want Arnold schrijft zelf:
Quote Dorothea Arnold:
“… The reconstruction of the early Middle Kingdom burials in the area of the unfinshed monument is difficult …”

Ik weet: ik ben een lastige mens, maar dus:
waarom is het evident dat deze dodentempel nièt van (een) Mentuhotep is?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Do Okt 19, 2006 3:25 pm

Quote Philip : Quote Dorothea Arnold:
“… It is evident that Winlock's identification of the owner of the unfinished monument as Mentuhotep III Sankhkara does not fit the facts …“
Waarom is het evident en wat zijn de feiten, Rozette?

Op het platform werden volgens Arnold geen architecturale overblijfselen gevonden die in de richting van een dodentempel wijzen.

Quote : the building activities only reached the stages of leveling the plarform, starting to remove rock for a causeway, and cutting and casting an underground chamber.
Therefore, if this really was the site of Sankhkara's mortuary monument, the priests of Sankhkara who according to their graffiti officiated during the entire Twelfth Dynasty, never actually had a place in which to perform the ceremonies associated with the funerary cult for the king.

Since no object found on the platform of the unfinished monument suggests with certainty a date before the early twelfth Dynasty, and no evidence points to a royal funerary cult commencing with the death of King Mentuhotep III Sankhkara, grave doubts are raised conserning the validity of the attribution of the unfinished monument to Mentuhotep III.

Further questions arise when one looks more closely at the underground passage and chamber of the unfinished monument.
Could this chamber have been used for a burial?
The casing of te room with limestone slabs was evidently finished, but no sarcophagus was found. All traces of an actual burial might have disappeared completely, thanks to repeated robberies, but a sarcophagus of stone, or a stone shrine like that found in the burial chamber of Mentuhotep III at Deir el-Bahri, could not disappeared without a trace.
This is supported by the fact that the chamber was found blocked by four limestone slabs. (Robert Mond 1903-1904)

Doubts about Sankhkare being the owner of the unfinished royal tomb are reinforced by consideration of the group of unfinished private tombs that pierce the western and southern slopes of the Sheikh Abd el-Qurna Hill and the northern face of the hill south of the unfinished monument.
None of these tombs was completed, and no official of the early Middle Kingdom was buried here.
It is instructive to examine the nature of the few burials that were actually laid down in the valley of the unfinished monumment during the early Middle Kingdom.
They are : the burials in the tomb of Meketra, with its dependent chambers, and an unknown number of burials, mostly of woman, at the edge of the platform.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Okt 19, 2006 9:49 pm

Goed van je om dit allemaal door te geven, Rozette !

Quote Dorothea Arnold:
Further questions arise when one looks more closely at the underground passage and chamber of the unfinished monument.
Could this chamber have been used for a burial?
The casing of te room with limestone slabs was evidently finished, but no sarcophagus was found. All traces of an actual burial might have disappeared completely, thanks to repeated robberies, but a sarcophagus of stone, or a stone shrine like that found in the burial chamber of Mentuhotep III at Deir el-Bahri, could not disappeared without a trace.
This is supported by the fact that the chamber was found blocked by four limestone slabs. (Robert Mond 1903-1904)

O.a. dit zijn nieuwe gegevens voor mij. :D

De vernoeming op graffiti van priesters van Sankhare Mentuhotep doet toch wel vermoeden dat zijn graf hier in de buurt was, niet?

En ik kijk uit naar verdere informatie.

Ik ben er wel nooit geweest. Voor een volgende keer dus, als dat lukt.

Nogmaals bedankt.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Okt 26, 2006 7:10 pm

Verder volgens het artikel van Dorothea Arnold is het scenario voor deze onvoltooide dodentempel als volgt:
terwijl men het monument aan het bouwen was, werden verschillende (vrouwelijke) begravingen rond het platform verricht. Van al deze tombes was het enkel deze van Meketra (TT280) en zijn familie welke voltooid werden en in gebruik genomen.
Iets gaf aanleiding om dit bouwwerk op te geven, waardoor er geen privé-graven meer voltooid of aangelegd werden rond het monument en pas tijdens de Tweede Tussenperiode gebeurden er terug begrafenisactiviteiten, gevolgd door een overname van sommige graven in het Nieuwe Rijk.
De voltooide grafkamer werd, wegens verbonden met de koning door inwijdingsriten, volledig afgesloten, zonder dat er hier een sarcofaag of mummie in geplaatst werd.

Verder denkt Dorothea Arnold dat de werkelijke begraafplaats van Mentuhotep Sankhara (en Nebtawyra) te vinden is in ofwel de dodentempel te Deir el-Bahari van Mentuhotep Nebhepetra, of meer waarschijnlijk in el-Tarif.

En zij argumenteert dat deze dodentempel TT281 het eerste, onvoltooide, en in de steek gelaten grafmonument is van Amenemhat I.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Onvoltooide dodentempel van Mentuhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Apr 08, 2013 6:53 pm

Forumlid Luc stuurde me deze foto door van zijn recente reis (maart 2013): het 'platform' uit het Middenrijk.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Middenrijk