Co-regentschap Amenemhat I

Moderator: yuti

Co-regentschap Amenemhat I

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 04, 2007 7:05 pm

In 'Onder het oog van de zonnegod' van Marleen Reynders lees ik p. 169 over Amenemhat I (Amenemhet I):

"Om een dynastieke machtsstrijd te voorkomen besluit Amenemhat I om zich tijdens zijn leven te laten bijstaan door zijn zoon en opvolger Sesostris I. Dit systeem van coregentie zullen we gedurende de hele Egyptische geschiedenis terugvinden."

Had het allereerste co-regentschap plaats onder Amenemhat I?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Co-regentschap Amenemhat I

Berichtdoor Basboussa » Wo Mei 30, 2012 9:50 pm

Indien het zin heeft om op zo'n oude posts nog te antwoorden:

Murnane beschrijft het co-regentschap tussen Amenemhat I en Senwosret I als een van de ‘first clearly attested instances of joint rule in Egyptian history’ (W.J. Murnane, Ancient Egyptian Coregencies (SAOC 40: Chicago, 1977), p. 1.). Het co-regentschap tussen die twee koningen wordt dus in ieder geval wel gezien als de eerste 'duidelijke' attestatie van zo'n regeling. Maar het moet gezegd dat er wel serieus wat discussie is over dat co-regentschap en er zowel bewijzen pro als contra zijn. De laatste 50 jaar is er heel wat kritiek gekomen op die theorie, en een studie van Obsomer sluit dat specifieke co-regentschap zelfs helemaal uit. In hetzelfde boek vind je trouwens ook een goed overzicht van de verschillende standpunten: C. OBSOMER, Sesostris Ier. Etude chronologique et historique du règne (Connaisance de l’Egypte Ancienne, Etude 5: Bruxelles, 1995).

Hier nog een dramatische quote over dat onderwerp :D :
‘The postulate of a co-regency is one of the most maddening complications which can bedevil studies in chronology and history in Egyptology today. The co-regency beckons like a siren to the historian eager to extricate himself from an embarrassing chronology championed inadvertently; she offers herself freely to those wishing hastily to explain the juxtaposition in iconography of two royal names.’
(Donald B. Redford, JEA 69, 1983 p. 181)
Basboussa

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mei 31, 2012 8:48 pm

Welkom op het forum Basboussa.

Tuurlijk, het is zelfs fijn wanneer op een oud bericht opnieuw het mondopeningsritueel toegepast wordt - excuseer de afwijking :wink: ... ik bedoel: nieuw leven ingeblazen wordt.

Dàt is inderdaad een dramatische omschrijving van Redford. :)
Maar vanuit mijn lekenstandpunt heeft hij toch wat gelijk, want precieze jaren op de faraonische chronologie plakken lijkt me al een huzarenwerkje, zonder dat er mógelijke co-regentschappen aan te pas komen.

Basboussa schreef:
... het moet gezegd dat er wel serieus wat discussie is over dat co-regentschap en er zowel bewijzen pro als contra zijn.

Zelf las ik nog niet zo lang geleden in 'Sésostris Ier et le début de la XIIe dynastie' (Pygmalion 2009) dat de auteur, Nathalie Favry, zich aansluit bij de sceptici ten opzichte van een co-regentschap. Ze verwijst naar "l'étude convaincante de Claude Obsomer" welke jij ook vermeldt (maar welke ik jammer genoeg niet gelezen heb). Het zou volgens Favry zelf onlogisch zijn dat er onrust in het land en opvolgingsproblemen na de dood van Amenemhat I geweest zijn, wanneer er sprake zou zijn van een co-regentschap.

Zelf blijf ik voorlopig nog voorzichtig bij de tekstuele bewijzen, zoals stèle C1 in het Louvre (en andere), want hoe worden deze vermeldingen van de beide farao's anders verklaard?
http://www.geocities.ws/per_medjat/nesumontu.html
(hoop dat ik een adequate vertaling gekozen heb op het internet)
Tot ik het werk van Obsomer gelezen heb natuurlijk. :wink:

Anderzijds las ik in 'Ancient Egyptian Chronology' (2006) in 'The relative chronology of the Middle Kingdom and the Hyksos Period (Dyns.12-17) van Thomas Schneider dat Karl Jansen-Winkeln zich in 'Zu den Koregenzen der 12. Dynastie', SAK 24 (1997) zich weer uitsprak voor een co-regentschap.

Okee, men is het daar dus niet over eens, dat mag duidelijk zijn.
Wat is dan de eerste co-regentschap waar iedereen het over een is?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 11, 2012 9:07 pm

Ook Wolfram Grajetski spreekt zich uit voor een co-regentschap als " an important innovation of Amenemhat I " in zijn 'The Middle KIngdom of Ancient Egypt (2006).

De hier ook vermelde stèle Cairo CG 20516 met jaar 30 van Amenemhat I en jaar 10 van Sesostris I, samen met andere die beide koningen tonen ... ik vraag me af hoe dit weerlegd wordt door de sceptici.
Terugwerkende kracht? Dat het stèles zouden zijn, later gemaakt ter versterking van de troonsopvolging?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Het Huis van Horus » Vr Nov 16, 2012 9:26 am

Volgens mij hebben verschillende mensen, waaronder Karl Janssen Winkeln, dit soort steles proberen te weerleggen door te stellen dat het geen datering is maar een autobiografisch inschrift. Dat de persoon waarvan de stele was 30 jaar onder Amenemhat heeft geleefd en 10 jaar onder Sesostris. Het probleem is dan echter dat je wel erg ad hoc bezig bent.
Verder is het wel opvallend dat er erg veel inscripties zijn met alleen een datering uit de eerste 10 jaar van Sesostris en dat, als je een coregentschap aanhoud, de oudere koning die volgens die theorie nog leeft, niet wordt genoemd.
Dan is er natuurlijk ook nog het verhaal van Sinuhe wat lijkt te suggereren dat er geen co-regentschap heeft plaatsgevonden. Sinuhe denkt immers dat het land helemaal naar de verdoemenis gaat nu Amenemhat gestorven is. Als er echter een co-regentschap was dan had hij helemaal geen reden gehad om in paniek te raken of te vluchten.

Voila,....niet dat ik een voor of tegenstander ben van een eventueel co-regentschap overigens. :)

Groeten,

Janko
Het Huis van Horus

Terug naar Middenrijk