De cenotaaf van Sesostris III te Abydos - bochtige muren

Moderator: yuti

De cenotaaf van Sesostris III te Abydos - bochtige muren

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 26, 2007 10:56 pm

Sesostris III (Senwosret III) heeft een cenotaaf (of zijn echt graf?) voor zich laten bouwen te Abydos.

Een groot rotsgraf met sarcofaag en canopenkist, bestaande uit vier elkaar opvolgende gedeeltes, met een omheiningsmuur van modderstenen.

Heeft iemand zich 'The Mortuary Temple of Senwosret III at Abydos' van Josef Wegner aangeschaft?

In KMT 18/2 staat in een artikel van Asan Dodson '125 & still counting' over de werkzaamheden van de Egypt Exploration Society, een foto met onderschrift: "... a distinctive late-Middle Kingdom sinusodial wall in the funerary complex of Senwosret III ..."
Het lijkt me inderdaad een rare vorm: ik dacht natuurstenen op de foto te onderscheiden die zig-zaggend een heel eind de woestijn in lopen.
Weet iemand iets van deze eigenaardige structuur?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Zo Mei 27, 2007 7:54 pm

Recent artikel van Jozef Wegner met een plattelgrond van het graf + foto's.

Beneath the Mountain of Anubis
Ancient Egypt's Firsst Hidden Royal Tomb

Quote Jozef Wegner:
Pharaoh Senwosret III of the 12th Dynasty was responsible for building two mortuary complexes: a pyramid at Dahshur, and a subterranean tomb at Abydos. The Abydos tomb is remarkable achievement of ancient Egyptian mortuary architecture. Built 100 feet below the surface in the bedrock, this tomb extends over a length of 800 feet; its interior substantially lined with masonry and once sealed with a complex blocking system. Although its interior is not decorated, the form of its architecture provides insight into concepts of the royal afterlife at this time in Egyptian history. The tomb's design shows many of the features of later New Kingdom tombs in the Valley of the Kings, giving new insight into the emergence of the hidden royal tomb. Although it was first discovered in 1902, the Senwosret III tomb was not excavated at that time and has remained inaccessible until the present day. In 2006, the tomb's interior was reopened as part of a project to completely excavate, and ultimately to restore this major monument.
New evidence indicating that Senwosret III was buried at Abydos. New discoveries include an ancient necropolis seal that names the location of this tomb: Mountain-of-Anubis, as well as remains of ceremonial activities that may have included the burial rites of Senwosret III.

http://130.91.80.97:591/PDFs/48-2/Tomb.pdf
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Zo Mei 27, 2007 10:51 pm

Quote Philip : In KMT 18/2 staat in een artikel van Asan Dodson '125 & still counting' over de werkzaamheden van de Egypt Exploration Society, een foto met onderschrift: "... a distinctive late-Middle Kingdom sinusodial wall in the funerary complex of Senwosret III ..."
Het lijkt me inderdaad een rare vorm: ik dacht natuurstenen op de foto te onderscheiden die zig-zaggend een heel eind de woestijn in lopen.
Weet iemand iets van deze eigenaardige structuur?

Soortgelijke zig-zaggende muur op pagina 2 van bijgevoegd artikel, zie link.

Quote : In front of the tomb enclosure to the northeast we uncovered
a whitewashed, sinusoidal (wavy) mud-brick wall that may have
formed an outer courtyard. These unusual walls, which also
appear in Senwsoret III’s tomb enclosure, may have been temporary structures to keep sand away from construction areas, or
they may have provided economical means (in both time and
expense) of separating zones around the tomb enclosure. In at
least one late Middle Kingdom funerary complex in the
Memphite region such walls surrounded the entire complex.

Royal Tombs S9 and S10 at South Abydos
by Dawn Mccormack

http://130.91.80.97:591/PDFs/48-2/McCormack.pdf
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jun 01, 2007 8:40 am

Nogmaals Rozette, hoe vind je het allemaal? :shock:
Wanneer men me nog eens vraagt 'wat is je favoriete zoekmachine, dan antwoord ik niet langer 'Google', maar 'Rozette'. Met alle respect. :)

Mooie artikels!

(Ook die afbeelding van het katachtig dier op de buitenste schrijn van Toetanchamon, in een andere post: ik heb naar een dergelijke afbeelding echt een hele tijd - zonder resultaat - gezocht op het net. :welldone: )

Een fantastisch gegegeven de tombe van Sesostris III te Abydos, niet?
Mooie en duidelijke overgang van piramide naar de koningsgraven uit het Nieuwe Rijk. 'The missing link' als het ware.

Het ziet er naar uit dat Abydos inderdaad de werkelijke begraafplaats van de koning zou kunnen zijn, daarom was ik al voorzichtig in mijn eerste bericht.
Mark Lehner was ook al voorzichtig (en ambigu) in zijn bespreking op p. 178 van 'The Complete Pyramids', waar je echter op het bijgaande plannetje (ik had dit nog niet opgemerkt, tot nu) de golvende muren binnen, en links en rechts van, de omheining van het complex van Sesostris aangeduid ziet.

Toch een eigenaardige structuur, die golvende muren. Ze bestaan dus volgens het artikel van Dawn McCormack uit modderstenen, in tegenstelling tot wat ik hierboven schreef. De foto uit KMT geeft geen mogelijkheid tot vergelijking qua afmetingen, behalve de voetstappen in het zand rond de muur.

Ondanks de uitleg van McCormack over de bedoeling van de muren ('om het zand weg te houden' of 'verschillende zones af te bakenen') snap ik nog niet waarom ze die golvende vorm dienden te hebben.
Misschien gewoon stabiliteit?

Ook interessant uit hetzelfde artikel: "In tenminste één funerair complex uit het late Middenrijk in de omgeving van Memphis omgaven dergelijke muren het gehele complex."
Welk complex zou hier bedoeld worden?

Abydos is een verschrikkelijk interessante plaats om te bezoeken en ik vind het jammer dat ik vroeger enkel de tempel van Seti I bezocht heb.
Josef Wegner geeft in bovenvermeld artikel hoop: "... transforming it in future years into a monument for all to visit." 8)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Zo Jul 08, 2007 8:05 pm

Iemand van het egyptian dreams forum heeft een heel verslag geschreven van een lezing van Joseph Wegner.
Met John's toestemming staat dat nu op mijn website:

http://euler.slu.edu/Dept/Faculty/bart/ ... t_III.html

Ik vond het heel interessant om te lezen dat deze ondergrondse passages een voorloper ljken te zijn van de 18e dynasty graven in het dal der koningen.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Vitoth » Ma Jul 09, 2007 10:00 am

Ik heb nog niet alle informatie in deze thread gelezen, dus vergeef me als ik iets geks zeg, maar zou deze golvende muur geen voorloper kunnen zijn van de golvende omheiningsmuren rondom tempels uit het Nieuwe Rijk t/m de Late Tijd? Grote verschil is dat die omheiningsmuren op en neer golven i.p.v. heen en weer, zoals bij deze muur van Senwosret III.
Vooral bij de Hathor-tempel van Dendera is een dergelijke golvende muur nog goed te zien.
De uitleg die ik ken voor voor deze golvende beweging is dat men hiermee mogelijk het oerwater wilde uitbeelden, ten teken dat orde (Maät) binnen de muren was en chaos (Noen) buiten de muren.

Ik kan zo gauw geen goede foto van een dergelijke omheiningsmuur vinden, maar op deze foto is de op-en-neer-bewegende golf enigszins te zien:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Vitoth

Berichtdoor Anneke » Ma Jul 09, 2007 6:35 pm

Bedoel je deze:

Afbeelding

Inderdaad wel een hele aparte constructie.

Ik vroeg me al af of de slang achtige form iets te maken had met de cobra godinnen die vaak ter bescherming opgeroepen werden?

Deze foto komt uit:
Borrowed Legacy: Royal Tombs S9 and S10 at South Abydos
by Dawn Mccormack

Te vinden op internet:
http://www.museum.upenn.edu/new/Zine/index.shtml

Dr. McCormack's artikel kan men vinden in Volume 48, Number 2
http://www.museum.upenn.edu/new/Zine/48.2.shtml

(Hier verwees Rozette al naar in bovengemelde post)
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 09, 2007 8:16 pm

- Anneke schreef:
Bedoel je deze:

Een gelijkaardige, ja.

- Vitoth schreef:
Ik heb nog niet alle informatie in deze thread gelezen, dus vergeef me als ik iets geks zeg, maar zou deze golvende muur geen voorloper kunnen zijn van de golvende omheiningsmuren rondom tempels uit het Nieuwe Rijk t/m de Late Tijd? Grote verschil is dat die omheiningsmuren op en neer golven i.p.v. heen en weer, zoals bij deze muur van Senwosret III.
Vooral bij de Hathor-tempel van Dendera is een dergelijke golvende muur nog goed te zien.
De uitleg die ik ken voor voor deze golvende beweging is dat men hiermee mogelijk het oerwater wilde uitbeelden, ten teken dat orde (Maät) binnen de muren was en chaos (Noen) buiten de muren.

Een werk waar het voor de hand lag om op te zoeken, maar waar ik naast gekeken had is 'The Encyclopedia of Ancient Egyptian Architecture' van Dieter Arnold.

Bochtige muren:
... vanaf de tijd van Sekhemkhet en veelvuldig vanaf de 11-13de dyn ...
... in een slangevorm ... en een halve steen breed ...
... gewoonlijk gebruikt in korte-term omheiningen die een constructie-site ommuurden, niet voltooide kult gebouwen of tombes en gelijkaardige structuren ...
... omdat ze een grotere weerstand hadden dan rechte muren, werden ze vooral gebruikt als 'zandbrekers' ...

Dus toch zoals ik hierboven al overwoog: "Misschien gewoon stabiliteit?"

Golvende muren:
... vanaf de 13de dyn hadden de huizen, en vanaf de regering van Nectanebo I de omheiningsmuren van tempels, golvende muren ...
Arnold geeft twee redenen voor deze constructiewijze:
- stevigheid: de zijdelingse druk die veroorzaakt werd door deze golvende opbouw zorgde voor een meer solide samenhang tussen de stenen
- een voorstelling van het oerwater, zoals jij zegt Vitoth

Wat interessant is in verband met deze laatste uitleg, is dat Arnold vermeldt dat in constructies uit de Romeinse tijd (Denderah, Philae, Kalabsha) deze golvende muren soms werden geïmiteerd met natuurstenen.
In Taposiris Magna (aan de kust, ten W van Alexandria) zijn zelfs 'golven' geschilderd zijn op horizontale lagen steen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: De cenotaaf van Sesostris III te Abydos

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 08, 2011 7:21 pm

Nog een foto van een ‘serpentine wall’ … in Deir el Bahari.

In ‘Five years excavations at Thebes’ van Howard Carter
http://www.archive.org/details/fiveyear ... 00carnuoft

P.159 /288

En beschrijving in tekst p. 50 / 288.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 06, 2014 7:22 pm

Hieronder drie foto's van forumlid Luc van de ingang van de cenotaaf van Sesostris/Senwosret III in Abydos.
Bij de ingangsdeur van de overkoepeling zijn de namen van de koning zichtbaar, evenals Anubis op een berg, het teken van de necropool van Abydos. Mooi is ook op de derde foto te zien dat de tombe dan ondergronds verderloopt in de bergheuvel links.

Deze overkoepeling van de ingang is ook te zien hier op de website van het Penn Museum, maar toen nog niet bepleisterd:
http://www.penn.museum/sites/artifactla ... the-field/

Over de cenotaaf of tombe:
Josef Wegner: The Tomb of Senwosret III at Abydos: Considerations on the Origins and Development of the Royal Amduat-Tomb, 2009

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

...........................................................................

Verder was Luc nog zo vriendelijk foto's ter beschikking te stellen van een van de 'golvende muren' waarvan hierboven sprake. Mogelijk (beetje wilde gok van mij) tonen deze foto's ook mastaba S7, dicht tegen het lager gelegen omheiningsgedeelte van het tombecomplex van Sesostris III.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Apr 07, 2017 7:51 pm

Ik had het hierboven over "bochtige muren"...
... vanaf de tijd van Sekhemkhet en veelvuldig vanaf de 11-13de dyn ...
... in een slangevorm ... en een halve steen breed ...
... gewoonlijk gebruikt in korte-term omheiningen die een constructie-site ommuurden, niet voltooide kult gebouwen of tombes en gelijkaardige structuren ...
... omdat ze een grotere weerstand hadden dan rechte muren, werden ze vooral gebruikt als 'zandbrekers' ...

Nog twee bochtige muren gevonden:
- Mazghuna Zuid
Miroslav Verner, The Pyramids, 1997, p.432: "A distinguishing feature is the undulating mudbrick perimeter wall that surrounds the pyramid on all four sides."
Dieter Arnold, The Encyclopedia of AE Architecture, 1994, p.141: "... it was enclosed within a curved wall... "
https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Mazghuna_pyramid
- Chendjer Sakkara Zuid (Khendjer Saqqara)
Miroslav Verner, The Pyramids, 1997, p.440: "Around the pyramid ran an undulating perimeter wall built of mudbricks'"
Dieter Arnold, The Encyclopedia of AE Architecture, 1994, p.123: " The construction site is still surrounded by a curved wall."
https://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_of_Khendjer
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Za Apr 08, 2017 6:36 pm

Ik zie die foto van "Luc Pierson", is dat dan enkel één rij op elkaar geplaatste stenen die dat zand tegenhoudt?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Apr 09, 2017 7:56 pm

Taa Seqenenre schreef:Ik zie die foto van "Luc Pierson", is dat dan enkel één rij op elkaar geplaatste stenen die dat zand tegenhoudt?

Dat vermoed ik wel. Knap hé.

Dit is de foto waarom het voor mij begon, stond in KMT, A Modern Journal of Ancient Egypt, 18/2, 2007, p. 40 in een artikel van Aidan Dodson, '125 & still counting, The work of the Egypt Exploration Fund & Society, 1882-2007':

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Middenrijk