Mensenoffers Hyksos - Kerma

Moderator: yuti

Mensenoffers Hyksos - Kerma

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jun 10, 2008 7:39 pm

Ik hoorde op de lezing van Manfred Bietak in Leuven op 02/06/08 dat er in of bij Tell el-Dab'a mensoffers gevonden zijn ... als ik het goed herinner waren dit altijd dames, waarschijnlijk dienaressen van de overledene die op hetzelfde ogenblik begraven werden.

Ik had vroeger al eens een berichtje geplaatst over mensenoffers.

Daar is ie weer over dat lugubere onderwerp, hoor ik al zeggen, maar nu zat ik me af te vragen hoe 'gelijktijdig' deze mensenoffers door de Hyksos verliepen met die in Kerma?
Werden de Nubiërs beïnvloed door de Hyksos of omgekeerd of heeft dit niets met elkaar te maken?

Zijn er sporen van dit gebruik in het Midden-Oosten - de herkomst van de Hyksos - in dezelfde periode?

Weet iemand meer af van dit funeraire 'Hyksos-gebruik'?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 11, 2008 12:37 pm

Hatneferet schreef:
viewtopic.php?t=1301&mforum=prkmthetegyptef

Een ander voorbeeld van een apart begrafenis gebruik is de medebegrafenis van bedienden. De bedienden werden buiten de tombe begraven met hun gezicht richting het graf alsof ze wachten op een bevel van hun heer. Het offeren van de bedienden was in het oude Egypte ook een gebruik geweest maar was tijdens de voor dynastieke periode al gestopt . Als de Hyksos langer hadden geregeerd hadden ze misschien het Egyptische gebruik overgenomen van de houten beeldjes, ushabti’s, Deze beeldjes werden dan aangesproken als de overledene in het hiernamaals zou moeten werken en dan zouden de beeldjes dat werk voor de overledene moeten doen. Een andere plek waar voorbeelden van het medebegravend van bedienden is gevonden is in Kerma/ Nubie. Dit gebeurde tijdens de zelfde periode als dat de Hyksos over Egypte regeerden. In het geval van Kerma is het duidelijk dat de bedienden werden geofferd. Zo stikten de bedienden uiteindelijk nadat ze levend naast het graf waren begraven.

Intussen heb ik ook iets gevonden in een boekje dat me aanbevolen werd door Malfliet:

Charlotte Booth schrijft in ‘The Hyksos Period in Egypt’ (2005, Shire) op p. 33 hetzelfde, en vult het volgende aan: ‘Daar de medebegrafenis van bedienden niet gekend zijn in Syrië-Palestina, maar wel in de Levant, Kanaän en Irak (2600-2500 v. Chr.), kan dit gezien worden als een aanduiding van de oorsprong van de herkomst van de Hyksos.'

Ik moet zeggen dat het me niet altijd duidelijk is wat men met een streekaanduiding bedoelt: dacht dat ‘de Levant’ eigenlijk ook Syrië, Kanaän en Palestina omvatte, en dat Kanaän een onderdeel van Palestina is. ???

Soit, volgens Booth stamt het gebruik van de Hyksos uit (ergens in) de Levant of/en Irak.

We hadden het al eerder over de banden van de Hyksos en Kerma bij het onderwerp over de oorsprong van de paarden in Egypte, bij Buhen is er in 1959 door Walter Emery een skelet van een paard gevonden, welke gedateerd wordt in de Hyksos-periode. Jij vermeldt dat ook, Hatneferet.
En het staat wel vast denk ik dat de Hyksos allianties zochten tegen de Thebanen. Verder over dit laatste onder meer in mijn berichtje van 11/06/08 in
viewtopic.php?t=1301&mforum=prkmthetegyptef

Charlotte Booth zegt ook dat het gebruik van medebegrafenis van bedienden ‘suddenly appears in Nubia during this period.’
Het zou er dus wel op kunnen lijken dat de Hyksos dit gebruik overgebracht hebben naar Kerma … of werd er toevallig ongeveer op hetzelfde ogenblik vanuit een aangrenzend gebied in Afrika door de heersers van Kerma een gelijkaardig gebruik overgenomen?

De dienaren in Kerma werden als ik het goed begrijp levend begraven en ik meende me te herinneren dat Manfred Bietak tijdens zijn lezing in Leuven het had over onthoofde dienaren bij de Hyksos?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Tweede Tussenperiode