Hyksos - overzicht periode

Moderator: yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 21, 2008 6:13 pm

Djedi schreef:
Candia Museum (oude benaming) is inderdaad hetzelfde als het 'Archaeological Museum of Heraklion'.
Volgens Topographical Bibliography ... ' VII p. 405 hebben ze ook nog een zegel uit steatiet van koningin Teje in het museum (niet gevonden te Knossos maar in een kamergraf in Hagia Triada). Twee ivoren standbeeldjes toegeschreven aan het Middenrijk worden ook in het museum bewaard (uit Palaikastro).
Volgens wikipedia staan 'Egyptian trade objets' ten toon in zaal 5 van het museum: http://en.wikipedia.org/wiki/Heraklion_ ... cal_Museum

Bedankt om duidelijkheid te brengen, Djedi.

Zoals op Wikipedia staat: "The Museum is currently CLOSED to the public as the building is being completely renovated but an exhibition of highlights from the collection is now open in a building behind the Museum."
Werken ... net zoals aan het Akropolismuseum in Athene, zodat het nieuwe aan de metro en het oude op de Akropolis zelf ... dicht zijn.

In Heraklion is er dus gelukkig een tijdelijke tentoonstelling wat verderop toegankelijk (4 euro). Niettegenstaande onze zeer beperkte tijd voor een bezoek (precies 15 minuten, dat heb je met geleide rondreizen) prachtige voorwerpen gezien.
Men heeft zelfs een boekje uitgegeven 'Archaeological Museum of Keraklion, Temporary Exhibition.

Maar er worden in deze tijdelijke tentoonstelling geen Egyptische voorwerpen geëxposeerd (ofwel heb ik erover gekeken wegens de korte bezoektijd, dat zou kunnen) ... nu begrijp ik de mail van de museummedewerkster beter.

Djedi schreef:
Volgens wikipedia staan 'Egyptian trade objets' ten toon in zaal 5 van het museum.
Misschien gaat het hier om voorwerpen welke aan Egypte gegeven werden?
Deze vitrine was er wel, samen met een foto van een Egyptisch reliëf dacht ik. Weet iemand waar het origineel zich bevindt of uit welke tombe het komt?

Afbeelding

Afbeelding

Ancheperoere schreef:
... is het niet zo dat er schilderingen in egypte zijn gevonden uit de hyksostijd die heel erg kretenzisch aandoen???
Zegt me vaag iets, maar weet niet direct hoe of wat. Zoek ik of weet iemand dit?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Heraclius » Ma Jul 21, 2008 11:16 pm

Philip Arrhidaeus schreef:
Ancheperoere schreef:
... is het niet zo dat er schilderingen in egypte zijn gevonden uit de hyksostijd die heel erg kretenzisch aandoen???
Zegt me vaag iets, maar weet niet direct hoe of wat. Zoek ik of weet iemand dit?

Er zijn minoïsche fresco's aangetroffen in Tell el-Daaba.
Heraclius

Berichtdoor william » Ma Jul 21, 2008 11:22 pm

Heraclius screef:
Er zijn minoïsche fresco's aangetroffen in Tell el-Daaba

Inderdaad zoals bleek uit de lezing van prof. Bietak, fragmenten van een muurschildering met waarschijnlijk een scène met het springen over een stier

william :)
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jul 22, 2008 7:42 pm

Bedankt Heraclius en William!

Dat van het springen over een stier in de lezing van Manfred Bietak wist ik potverkoffie niet meer.

Afbeelding

Allebei afkomstig uit Knossos. Links moet véél blauwer, het fresco was slecht belicht of ik heb slecht gefotografeerd, wordt gedateerd 1450-1400. Het rechtse is een ivoren figuur gedateerd 1600-1500 v.Chr.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Di Jul 22, 2008 10:07 pm

A Palatial District of the New Kingdom at cEzbet Helmi/Tell el-Dabca
(excavation areas H/I, H/IV and H/V)

by Peter Janosi

.../....

Along the north-eastern side a ramp was erected, running parallel to the foundation platform and linked to it by connecting walls. This addition measures 6.4 m in thickness, it was later enlarged and had a total width of 14 cubits.
It is this level in which part of the walls of the huge building were decorated with the Minoan frescoes. One major group of paintings was found in dumps (fig. 6) deposited north‑east of the ramp of the structure F (fig. 4). The paintings most probably fell from the wall in the course of the early phase, as the earliest dumps were deposited before the domestic compound of the second phase had been added to the north‑east of the platform. Similar evidence of deposition sequence was obtained in other areas too.
.../...

hierboven een uittreksel van de website http://www.auaris.at/html/index_en.html
waar alle resultaten te lezen zijn van de opgravingen in Tell el-Daba

william :)
william

Vorige

Terug naar Tweede Tussenperiode