"klein gezichtsmasker"

Moderator: yuti

"klein gezichtsmasker"

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jul 24, 2009 10:14 am

In een artikel van Christoph Peeters "Excavations in the Western Cemeteries at Deir Al-Bersha: Results and perspectives" lees ik over een oudere tombe in deze begraafplaats, 10O22/1 om precies te zijn, herbruikt in het Nieuwe Rijk ... dat er een zogenoemd 'micro face mask' gevonden werd, geassocieerd met aardewerk uit het Vroege Nieuwe Rijk, zodat de datering wel zeker is.

Het gaat hier wellicht om een bepaald type van funerair masker?

Uit de tekst begrijp ik ook dat een datering van een dergelijk masker in het Nieuwe Rijk toch iets peciaals zou zijn.

Weet iemand wat bedoeld wordt met 'micro face mask'?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Za Jul 25, 2009 1:14 am

LOL Ik moest eerst denken aan make-up: een maskertje

Volgens Nekhen nieuws zijn het vrij kleine maskers die op een coffin voor komen.
Zie: http://www.hierakonpolis.org/resources/nn-18-2006.pdf

Uitleg en fotos staan op pagina 22. Het zijn kleine gezichtjes: soms 4.5 tot 12 cm groot.
Men denkt dat mogelijk het gezichtje van de Ba werd uitgebeeld? Wat veel kleiner zou zijn dan dat van de overledene.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jul 28, 2009 7:40 pm

Kende ik niet ... inderdaad, er wordt volgende uitleg gegeven:

"Common in the SIP and into the early NK, they are called micro-faces because the face is so small, ranging in size from 12cm to just 4.5cm. Cast in a separate mold, the plaster face was incorporated into a helmet-like covering made of thinner plaster that was placed over the rest of the head,
shoulders and upper chest.
The little micro-faces are an amazing piece of artistry, but the overall effect when in place on the mummy does seem a bit strange. It has been suggested that the face is not that of the person within, but their spirit or ba, which took the form of a tiny human-headed bird. "
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Di Jul 28, 2009 10:27 pm

Nu versta ik het!
Vorige week heb ik op een museum-site dergelijke mini-gezichten op een massief groot masker (17e Dynastie) gezien.
Ik verstond het toen niet, maar nu houdt het steek.
En zit me als vanzelfsprekend mijn kop te breken over waar ik het weer gezien heb...
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Terug naar Tweede Tussenperiode