Mooi relief van17e dynastie

Moderator: yuti

Mooi relief van17e dynastie

Berichtdoor ancheperoere » Do Dec 23, 2010 9:11 pm

In het Open Air Museum in Karnak zijn kennelijk bijzondere dingen te vinden zoals dit relief:

http://www.flickr.com/photos/sparkythen ... 227991109/

van farao Sebekemsaf I ca. 1613 - 1597 v.Chr. van de 17e dynastie. Niet mijn foto ... maar interessant genoeg om deze even te laten zien!!!
ancheperoere

Re: Mooi relief van17e dynastie

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 29, 2010 1:26 am

Inderdaad zeer mooi reliëf.

Vlak uitgewerkt, maar prachtig.

Enig idee waar dit zich precies bevindt in het Openlucht Museum?
Ik dacht dat het om een poort ging?

Ik zat te wachten tot iemand anders de vraag stelde ... maar ik moet weer eens de 'ambetanterik' zijn ...

Sechemre Wadjchaoe zoals op het reliëf staat ...
gaat het om Sebekemsaf Een of Twee ?

Terwijl hier Een vermeld wordt:
http://nar-mer.tripod.com/indexen.htm

Wordt hij hier als Twee vermeld:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Do Dec 30, 2010 6:05 pm

goeie vraag waar het relief precies staat, ik heb het zelf nog nooit gezien en of het I of II is ... geen idee. excuus
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 15, 2011 7:34 pm

ancheperoere schreef:goeie vraag waar het relief precies staat, ik heb het zelf nog nooit gezien en of het I of II is ... geen idee. excuus

Geen excuses nodig Ancheperoere ... allez.
Ik sorry voor de late reactie. Het kan al eens gebeuren dat een mens nog met andere zaken bezig moet zijn, jammer genoeg. :roll: :lol:

Ik weet ook niet precies hoe het zit met die Sobekemsafs, hoor.

In 'Chronique de l’Egypte Ancienne' heeft Michel Dessoudeix het over
- Sobekemsaf I als Sekhemre Shedtawy (met als zonen Antef VI en VII), met als gekende inscripties een blok in Abydos, een graffitit in de Wadu Hammamat, een ‘pyramide’ (piramidion dus, zie verder) uit Dra Aboe el Naga en een fragment van een stèle e een linteel in Thebe-West.
- Sobekemsaf II als Sekhemre Wadjkhau, met als gekende inscripties: Karnak (cour de la cachette), Medamoed, een obelisk, graffiti in de Wadi Hammamat, een beeld Abydos, in Karnak en Elephantine, een blok uit Deir el-Bahari en el-Tod alsook een sokkel in de laatste.

In Porter & Moss wordt echter duidelijk
Sekhemre Wadjkhau voor Sobekemsaf I genomen
en voor Sekhemre Shedtawy Sobekemsaf II.
Bijvoorbeeld P& M II Theban Temples heeft het onder meer over die obelisk en het beeld uit Karnak van Sekhemra Wadjkhau, nu het Caïro Museum, respectievelijk CG 17011 en CG 42029, maar evenals op
http://www.ifao.egnet.net/bases/cachette/?id=604
http://www.ifao.egnet.net/bases/cachette/?id=314
worden deze toegeschreven aan Sobekemsaf I.

Zelfs op de website van het Flinders Petrie Museum wordt dit mooi beeldje UC14209 uit Abydos van Sekhemre Wadjkhau toegeschreven aan Sobekemsaf I.
http://petriecat.museums.ucl.ac.uk/deta ... Findex.php
Terwijl op de website van het University College ! het dan weer omgekeerd staat:
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/chron ... yholt.html
Raar maar waar.

Aidan Dodson en Dyan Hilton echter hebben het dan weer in ‘The Complete Royal Families’ over de foto die je postte waarop Sobekemsaf Wadjkhau staat, en beschrijven het als te vinden “Sobekemsaf II, depicted within a gateway now in the Open Air Museum at Karnak”.
Zij bevestigen het feit dat Sobekemsaf Shedtwawy de vader was van Inyotef V en VI (Antef).

In ‘Old an Middle Kingdom Tombs’ van Rasha Soliman (2009) wordt ook voor Sobekemsaf I koning Sekhemre Shedtawi gekozen.
Er wordt inderdaad een Sekhemre Shedtawi Sobekemsaf vernoemd in de bekentenissen van de grafroven (‘Affaires et Scandales sous les Ramses’, Pascal Vernus, p.33
Sekhemre Wadjkhau Sobekemsaf wordt ook vernoemd, maar zonder nummer, wel vermelding van een canopenkist in Leiden.
Maar in Leiden en op Golbal Egyptian Museum wordt deze Sekhemre Wadjkhau dan weer gelijkgesteld met Sobekemsaf I
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... x?id=13984

Afbeelding

Help! Wie kan nog volgen?

Misschien brengt Detlef Franke in ‘When the Sun Goes Down … Early solar hyms on a pyramidion stela from teh reign of Sekhemra-Shedtawy Sobekemsaf’ duidelijkheid (verschenen in OLA 192 bij Peeters Leuven, ‘The Second Intermediate Period’, edited by Marcel Marée.

Hier wordt immers wat uitleg gegeven over deze periode p.296 en verder, en er wordt niet voor een definitieve volgorde van opeenvolging gekozen. Vermeld worden:
Sekhemra-shedwaset op de Koningslijst in Turijn.
Sekhemra-shedtway Sobeksemaf (die van de grafrovers)
Sekhemra-wadjkhau Sobeksemaf (die van de foto in Karnak)

Ik denk dus dat we veilig mogen stellen dat Sekhemra Wadjkhau op de foto uit Karnak een farao was uit de Zeventiende Dynastie. :wink:
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 21, 2011 2:43 pm

Sobekemsaf in Leiden:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Ma Aug 15, 2011 9:32 pm

Dateert deze kanopenkist echt uit de 17e dynastie, of is het een vervanging uit de 21ste dynastie of zo??? Heeft iemand enig idee?
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Aug 18, 2011 11:46 pm

ancheperoere schreef:Dateert deze kanopenkist echt uit de 17e dynastie, of is het een vervanging uit de 21ste dynastie of zo??? Heeft iemand enig idee?

Ik dacht origineel: http://www.rmo.nl/collectie/zoeken?object=AH+216
Wordt ook door Ikram & Dodson in 'The Mummy in Ancient Egypt' (1998) p. 281-282 als origineel beschreven.
"Hun kleur en tekst daargelaten, hadden alle canopenkisten van de 13de/17de dynastie hetzelfde decoratieve schema ... "

Indien je het boek niet hebt, kan ik het volledige desbetreffende tekstgedeelte geven.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Zo Jun 09, 2013 12:48 pm

Die canopenkist is echt wel origineel en werd "gelekt" uit de begraafplaats bij Dra Abu el-Naga, voor daar de semi-officiële opgravingen begonnen. Het RMO heeft uit een gelijkaardige "lek" ook hun zilveren diadeem (waarschijnlijk van een Intef) verkregen, en het British Museum een hartscarabee van een koning Sebekemsaf. De vroege 17e Dynastie is notoir lastig om chronologisch te ordenen: vandaar de verwarringen tussen Sobekemsaf I en II. Feit is dat het blijft bij opinies en suggesties, welke Sobekemsaf nu precies voor de andere kwam. Veiliger is het dan ook eigenlijk om zo vaak mogelijk de nomen + prenomen te gebruiken. Als je eens een overzicht wil van hoe chaotisch de meningen zijn over de koningsorde in die vroege 17e Dynastie: "A Genealogical Chronology of the Seventeenth Dynasty" van Chris Bennett is een goed overzichtswerkje daarover, waar de verschillende meningen op een rijtje gezet worden (en aangevuld met de eigen visie van Bennett).
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 10, 2013 4:21 pm

Sa-Tjaoe schreef:
Als je eens een overzicht wil van hoe chaotisch de meningen zijn over de koningsorde in die vroege 17e Dynastie: "A Genealogical Chronology of the Seventeenth Dynasty" van Chris Bennett is een goed overzichtswerkje daarover, waar de verschillende meningen op een rijtje gezet worden (en aangevuld met de eigen visie van Bennett).

Okee, merci. Dat heb ik nog niet gelezen dacht ik, en dat zal ik dus doen.

Die canopenkist is echt wel origineel en werd "gelekt" uit de begraafplaats bij Dra Abu el-Naga, voor daar de semi-officiële opgravingen begonnen. Het RMO heeft uit een gelijkaardige "lek" ook hun zilveren diadeem (waarschijnlijk van een Intef) verkregen, en het British Museum een hartscarabee van een koning Sebekemsaf.

Die diadeem in het RMO (hieronder, samen met de halsketting), kwam even ter sprake in deze fijne berichtenreeks, wegens een gelijkaardige, die aan Koningin Mentuhotep zou toebehoord hebben:
viewtopic.php?f=9&t=510

(ik heb wel een beetje geprutst aan mijn foto en alle voorwerpen weggehaald behalve de desbetreffende sieraden, maar zo valt bijveeld de uraeus meer op aan de voorkant - achteraan op de foto)

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Tweede Tussenperiode