Ahmose-Sapair

Moderator: yuti

Ahmose-Sapair

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 22, 2013 8:12 pm

Prachtig en interessant beeld van prins Iahmes of Ahmose, later Iahmes Sapair genoemd of Ahmose Sapair.
Nu in het Louvre E 15682: http://cartelfr.louvre.fr/cartelfr/visi ... tice=11573

Iahmes betekent kind van de maan, of de maan is geboren.
Ahmosis is de vergriekste vorm van deze naam, ook geschreven als Ahmose.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Ahmos%C3%A9-Sipair

Op foto 2 is de naam van de prins op zijn gordel te lezen: “De zoon van de koning, Iahmes.”
( Zie voor een vergelijking van de schrijfwijzen van het maan-hiëroglief, de tabel in het bericht van Sa-Tjaoe van 30/03/12, in de berichtenreeks over de Deur van Senakhtenre: viewtopic.php?f=21&t=2771 )

Ahmose-Sapair was de zoon van koning Seqenenre-Taa die regeerde op het einde van de XVIIde dynastie, en van koningin Iahotep / Ahhotep. Ahmose-Sipair was dus de broer van farao Ahmose, de stichter van de XVIIIde dynastie.

Dit funerair standbeeld van prins Ahmose-Sapair werd gemaakt vooraleer zijn vader Seqenenre-Taa op dramatische wijze overleed ( zie: viewtopic.php?f=9&t=126 ). Dat kan afgeleid worden uit het feit dat de laatste op het beeld als levend vernoemd wordt. Prins Ahmose wordt als overleden aangeduid. Seqenenre-Taa kwam dus mogelijk plots zonder troonopvolger te zitten, want het kan goed zijn dat de toekomstige koning Ahmose nog niet geboren was; hij wordt toch niet vernoemd op het beeld.

De herkomst van het beeld is niet gekend. Mogelijk had de prins een tombe in Dra Aboe el Naga, waar een piramidion met zijn naam gevonden werd. Als we de verslagen mogen geloven van de controle van de Koninklijke tombes, die naar aanleiding van het proces van de grafrovers gevoerd werd in de XXste dynastie, was de tombe van Ahmose-Sapair nog intact. (Papyrus Abbott, Breasted, Ancient Records, IV, p. 256: De piramide van Koning [sic] Ahmose-Sapair … geïnspecteerd, intact bevonden.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Abbott_Papyrus
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/texts/pabbott.htm
Maar dit beeld is goed mogelijk afkomstig van een cultusplaats, al of niet in Thebe, misschien zelfs Abydos.

Het kalkstenen beeld is iets meer dan een meter hoog. Op de foto hieronder zijn sporen van het aanbrengen van bladgoud op de halskraag te zien; ook de sandalen zouden mogelijk verguld geweest zijn. De hiërogliefen zijn met blauwe verf afgemaakt. De ogen zijn omlijnd met zwarte verf. Ahmose-Sapair draagt geen jeugdlok, maar ziet er wel jeugdig uit. De grote ogen vallen op. De oren zijn niet doorboord. Er zit een gaatje achterop de pruik, wellicht voor bevestiging van een sierraad. De hiërogliefen, te situeren in de XVIIde of begin XVIIIde dynastie, lijken ietwat onhandig aangebracht.

Het toevoegsel Sapair (ook Sipair geschreven) komt later voor, zeker wanneer de prins vergoddelijkt wordt, mogelijk om onderscheid te maken met personen met een gelijkaardige naam, of/en een aanduiding van de eigenschappen van de prins, of zelfs van zijn beeld, wanneer sa-pa-ir vertaald wordt als ‘de zoon die handelt’, of ‘de bevraagde’.

‘De bevraagde ‘ … dit is namelijk een uitzonderlijk voorbeeld van een ‘brief aan de overledene’ ( zie: viewtopic.php?f=15&t=647 ). Uitzonderlijk want voor het communiceren met de dode wordt hier een standbeeld gebruikt… en dit gebeurt in koninklijke context ! Er wordt ook geen tussenkomst van hem verlangd bij een godheid; het is de overledene zelf die gevraagd wordt te ageren.

Wat meer is: armen en benen schijnen op een niet te bepalen ogenblik met opzet afgebroken geweest te zijn, opdat de dode geest van Ahmose Sapair – die ter hulp geroepen werd – zich niet zou kunnen bewegen in het rijk der levenden. Dit is ook af te leiden uit de eerder aangebrachte, met rode verf gemarkeerde inkepingen welke Ahmose-Sapair op zijn plaats moesten houden.

Op de foto hieronder is een zijkant van de stoel te zien met de volgende tekst:
Linker kolom: Het is zijn zuster die zijn naam doet leven, de dochter van de koning, Iahmes, de jongste, levend.
Rechter kolom: Verwaardig je haar alle mogelijke perfecte assistentie te verlenen in de begraafplaats. De dochter van de koning Iahmes, levend.

Daarnaast is de tekst aan de voorkant van de stoel te zien, naast het rechterbeen van Ahmose-Sapair, gevolgd door de tekst die verder loopt op de sokkel naast de rechtervoet:
Het is de perfecte god, de heer van de Beide Landen, de zoon van Re, Taa, begiftigd met eeuwig leven, die zijn naam doet leven.
Verwaardig je hem gedurende iedere dag perfecte assistentie te verlenen.

Prins Iahmes wordt dus ook gevraagd in te grijpen in het rijk der levenden, en men vreesde voor een te grote macht. Eigenlijk kon men ook de hiërogliefen verwijderd hebben, maar de destructieve ingreep op het beeld lijkt noch tegen de persoon zelf, noch tegen de gevraagde actie, maar tegen zijn bewegen in de levende wereld.

Een tijdje geleden hebben we over dat laatste al even gediscussieerd; in deze berichtenreeks, en meer bepaald over het beeld van Ahmose-Sipair vanaf de post van Sa-Tjaoe van 25/08/11: viewtopic.php?f=15&t=2650

Lectuur :
Vandersleyen Claude, Iâhmès Sapaïr, fils de Sequenenrê Djéhouty-âa (XVIIe dynastie) et la statue du Louvre E 15 682, Bruxelles, 2005.
Barbotin Christophe, Un intercesseur dynastique à l’aube du Nouvel Empire, La Revue du Louvre n°4, 2005, p.19-28.
Barbotin Christophe, Les Statues égyptiennes du Nouvel Empire, Statues royales et divines, Paris, 2007, Texte, p.32-34, Planches, p.8-15.
Barbotin Christophe, Âhmosis et le début de la XVIIIe dynastie, Paris, 2008, p.96-97, 167-168.

Terzijde : is dit de mummie van Ahmose-Sapair? Gaat het om dezelfde persoon? Misschien in een lijkkist uit de 18de dynastie ‘herbegraven’ in de cachette DB320/TT320.
http://members.tripod.com/anubis4_2000/ ... htm#Sipair
- Reeves schrijft in zijn ‘Valley of the KIngs, The decline of a royal necropolis’, p.253 dat de identificatie van de mummie gebeurde door Daressy op basis van een slecht bewaard opschrift op het deksel van de lijkkist.
- Ik schreef in dit berichtje 18/04/06 over Boetehamon ( zie: viewtopic.php?f=12&t=104 ) het volgende:
Op de lijkkist van Boetehamon werd herinnerd aan die grote opdracht die hij gekregen had van Herihor.
Je ziet Boetehamon op zijn kist in Turijn wierrook branden voor:
Amenhotep I,
Koningin Meryetamun (zuster/echtgenote van Amenhotep I),
Koningin Sitamun (zus/echtgenote van Amenhotep I)
Koningin Ahhotep(vrouw van Seqenenre Tao),
Prins Ahmose Sipair (zoon van Seqenenre Tao),
Ahmose-Nefertarti (dochter van Seqenenre Tao, echtgenote van Ahmose I en moeder van
Amenhotep I)
Dit doet vermoeden dat hij ook bij deze ‘reddingen’ betrokken was.
Feit is dat deze mummies allemaal later teruggevonden zijn in DB320.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6379
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Terug naar Tweede Tussenperiode

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron