Hyksos - dynastieke lijn en herkomst naam

Moderator: yuti

Hyksos - dynastieke lijn en herkomst naam

Berichtdoor Anneke » Do Mrt 30, 2006 2:51 pm

Van wat ik gelezen heb waren de Hyksos een Syrio-Palestijnse groep die na een invasie de macht overnamen in de Delta. Hun hoofdstad was Avaris.

De Hyksos vormen de 14e en de 15e dynasty.
De koningslijst van Turin geeft een hele lijst met namen van deze koningen. Volgens mij is nog steeds niet zo heel veel bekend over deze groep, maar men vind steeds meer informatie over deze mensen.

Ik zal hieronder de lijsten posten.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Do Mrt 30, 2006 3:02 pm

De 14th dynastie:

Nomen (Prenomen) year(s)
Yakbim (Sekhaenre) 1805 – 1780
Ya’ammu (Nubwoserre) 1780 - 1770
Qareh (Khawoserre) 1770 – 1760
‘Ammu (Ahotepre) 1760 – 1745
Seshi (Maaibre) 1745 – 1705
Nehsy (Arehre) 1705
-- (Khakherewre) -
-- (Nebefawre) 1704
-- (Sehebre)
-- (Merdjefare) 1699
-- (Sewadjkare)
-- (Nebdjefare) 1694
-- (Webenre)
-- (--)
-- (…djefare)
-- (…webenre) 1690
-- (Awibre)
-- (Heribre)
-- Nebsenre
[lacuna in the Turin King-list]
-- ([…]re)
-- (Sekheperenre)
-- (Djedkherewre)
-- (Sankhibre)
-- (Nefertum[..]re)
-- (Sekhem[..]re)
-- (Kakemure)
-- (Neferibre)
-- (I[..]re)
-- (Khakare)
-- (Akare)
Hapu[..?] (Semenenre)
‘Anati (Djedkare)
Babnum ([..]kare)
[eight kings lost in Turin king-list]
-- (Senefer[…]re)
-- (Men[..]re)
-- (Djed[..]re)
[three kings lost in Turin king-list]
Ink[…] (--)
‘A[…] (--)
Apophis I (?)
[five kings lost in Turin king-list]

Heel wat koningen en er zijn er nog meer bekend waarvan men niet weet waar ze inpassen.

De koningen van Yakbim tot Nehsy hebben in die volgorde geregeerd, en men weet dat door scarabs.

Het schijnt dat ‘Ammu' ‘de Asiaat’ betekent
Verschillende namen uit die periode lijken naar een Syrische taal te verwijzen:
Ili- Milku (koning's zoon) is een Syrische naam.
Ipqu(m) (koning's zoon) betekent ‘grace’ in west semitisch
Yaqub-Har (koning) and Sakir-Har (koning): harru betekent gebergte.

Het lijkt er naar dat koning Sheshi getrouwd was met een (Nubische) Koningin Tati.
Er was een oudste koning's zoon Ipqu(m), wiens positie later werd overgenomen door de oudste koning's zoon Nehsy (zoon van Tati), die zijn vader uiteindelijk opvolgde.
Sheshi regeerde voor 40 jaar, and Nehsy kan co-regent zijn geweest gedurende de laatste jaren van Sheshi.

Ik vind het wel interessant dat er connecties zijn met de Nubische vorsten.
Gezien de dingen die gebeurden in het eind van de 17e dynasty, ziet het er naar uit dat de Hyksos en de Nubiers misschien langere tijd allianties hadden om de Thebaanse vorsten onder controle te houden?
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Do Mrt 30, 2006 3:09 pm

De 15e dynastie lijkt wel de machtigste te zijn geweest van de Hyksos dynasties.

Deze koningen hadden de titel heka-khasut. Deze titel gaf voor die tijd aan dat iemand een "foreign chieftain" was.
Samuqenu 1649 -
‘Aper-‘Anati -
Sakir-Har - 1621
Khayan (Sewoserenre) 1621 - 1581
Apophis (Awoserre) 1581 - 1541
Khamudi (Hotepibre) 1541 – 1540

Komt de term Hyksos ook niet van Heka-Hesut?

Deze Apophis is de koning bekend van de verhalen van de Thebaanse vorst Seqenenre Tao. Om een conflict uit te lokken schreef Apophis (Apepi) een brief naar Tao om te klagen over de herrie die de nijlpaarden in de poel maakten. De nijlpaarden in Thebe waren zo luidruchtig dat de koning in Avaris er helemaal last van had! :lol:

Dit leide uiteindeljk tot meer confrontaties, oorlog, en uiteindelijk het verdrijven van de Hyksos uit Egypte.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 08, 2006 8:30 pm

Anneke schreef:
Komt de term Hyksos ook niet van Heka-Hesut?

Georges Roux schrijft in zijn meer dan uitstekend boek ‘La Mésopotamie, Essai d’histoire politique, économique et culturelle’ (1985) inderdaad dat de term ‘Hyksos’ de Griekse vorm is van ‘hikau-khoswet’ of ‘chefs van de vreemde landen’.

Dominique Valbelle in ‘Les Neuf Arcs, L’Egyptien et les étrangers de la préhistoire à la conquête d’Alexandre’ (1990) zegt dat de Hyksos zelf geen enkele schriftelijke aanwijzing nagelaten hebben dat hun herkomst precies kan situeren. De term komt van ‘hk3w h3swt’, volgens haar ‘prinsen van de vreemde landen’.

Marleen Reynders in ‘Onder het Oog van de Zonnegod’ (2003) vertaalt de term ‘heqaoe chasoet’ door de ‘heersers van de vreemde landen’.

In ‘The British Museum Book of Ancient Egypt’ (1992) vertaalt men ‘heqa-khasut’ door ‘heersers van de heuvel-landen’.

Alan Gardiner vertaalt
hk3 door chieftain
h3st door hill-country, foreign land
h3styw door desert-dwellers

Het is soms een beetje raar met het proberen te bepalen van herkomst van volkeren aan de hand van hun namen. Net zoals de naam ‘habiru’ in de Amarna-brieven, gelinkt werd naar de Hebreeuwen van de bijbel. En van hieruit werd de conclusie getrokken dat de Hebreeuwen Palestina (of deels Egypte) binnengetrokken waren omstreeks de regering van Echnaton.
Terwijl nu aangenomen wordt dat de term habiru (dus vanuit Egyptisch standpunt) een veel grotere bevolkingsgroep aanduidde dan ènkel de nakomelingen van Abraham.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Sep 11, 2006 4:53 pm

Ik vond dit op het net, misschien kennen jullie het al:

http://users.pandora.be/royalnames/index.htm

Een index van de 'vreemde heersers' in Egypte, samen met hun namen in hiërogliefen.

Gemaakt door een Belgische meneer naar ik zie onderaan de pagina, een zekere Jean Rijlant.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Ma Sep 11, 2006 8:23 pm

:D Ik ken Jean van Egyptian Dreams.
Zijn site is zeer de moeite waard!
Ook de info over de Nubische heersers is zeer de moeite waard.

De info die ik hier boven poste (de lijst van heersers) komt van informatie die ik van meneer Rijlant had ontvangen :D
Gebruikers-avatar
Anneke

Stela of 400 years

Berichtdoor aktisanes » Wo Sep 13, 2006 9:02 pm

Een minder bekende Hyksos wordt genoemd op een stele die Ramses II voorsteld in aanbiddende houding voor Seth in menselijke gedaante.
In de begeleidende tekst spreekt men van jaar 400 , 4e maand van Chetou, dag 4 sinds koning van beide landen (Aa Pehty Seth) zoon van Re (Noubty) dat een zekere Sethy (grootvader van Ramses II) burgemeester, vizier, generaal etc was in thebe.

http://users.telenet.be/royalnames/hyksos/nubty.htm

Afbeelding
aktisanes

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 14, 2006 5:30 pm

Ik vind het een verwarrend gegeven, deze stèle.

Wordt niet soms eens beweerd dat Nubty gewoon wil zeggen 'afkomstig van Nubt'? Maar waarom zou die naam dan in een cartouche staan?

Terzijde: is dit niet voor het eerst dat in een officiele (of ten andere ook niet-officiele) mededeling gerefereerd wordt naar een wel afgemeten grote tijdspanne (400 jaar) i.p.v. de regeringsjaren van de koning?

Wordt deze stèle niet aangehaald om de oorsprong van de Ramessieden te vinden in de Delta? Misschien, maar is het niet een beetje eigenaardig dat hier een farao trots zou zijn op zijn afstamming van de Hyksos?

Niettegenstaande Ramses (misschien) rood haar had (als dat er iets mee te maken heeft) en zich hier laat afbeelden voor Seth en de naam van zijn pa Sethi I een afdoende eerbewijs was voor de god Seth, bouwde Sethi toch maar als allereerste koning een ferme tempel te Abydos, waar Seth (volgens mijn weten) niet eens in vernoemd wordt.
Is het niet zo dat in Abydos, de figuur van Seth in de koningsnaam vervangen wordt door een Isisknoop?

Op het net vond ik dit:
vertaling Montfort
http://nefertiti.iwebland.com/texts/400_year_stela.htm
vertaling Pritchard
http://nefertiti.iwebland.com/rameside_inscription.htm
ook nog:
http://sethy1.free.fr/An400.html
http://www.iut.univ-paris8.fr/~rosmord/ ... yphes.html
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Noubty

Berichtdoor aktisanes » Do Sep 14, 2006 7:05 pm

Noubty kan even zo goed "van goud" of "de gouden" betekenen, zoals in latijns america "el dorado" maar zoals je zegt "van Noubt" is de meest gangbare uitleg.
De uitleg die we van Manetho over de Hyksos kregen als mensenetende barbaarse veroveraars in nu wel achterhaald.
Omdat de god van de hyksos Baal nog het meest overeenstemd met de egyptische god seth, werd deze door de ge-egyptaniseerde semieten overgenomen, niet alleen in hun tempels alsook in hun naam.
Een ander voorbeeld is de godin Anath/Astarte die door de hyksos naar egypte is meegebracht en gebleven.
aktisanes

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 16, 2006 7:00 pm

Aktisanes schreef:
De uitleg die we van Manetho over de Hyksos kregen als mensenetende barbaarse veroveraars in nu wel achterhaald.

Volledig akkoord dat wij dat intussen weten, maar voor de Egyptenaren zelf bleven het toch maar bezetters, alhoewel ... een overheersing van vreemden die correct handelen is misschien voor de gewone mens best te verdragen.
Zie Alexander de Grote. Alhoewel ik niet zo zeker ben of de Grieken in die tijd, en daarna, geen voetje voor hadden, gewoon door hun afkomst. Daarvoor ken ik die periode niet goed genoeg.

De geschiedenis van het Oude Egypte die wij kennen is in eerste plaats die van de farao's, denk ik.
Daarom lijkt het mij raar dat een Egyptische koning zich zou beroepen op een afstamming van de Hyksos.
Of interpreteer ik die stèle nu verkeerd? Help mij even.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Zo Sep 17, 2006 5:00 pm

Ik heb gelezen (weet helaas niet meer waar) dat Nubti een andere naam is voor Seth. Seth werd blijkbaar Nubti genoemd in Kom Ombo.

Er zijn er ook die denken dat de 400 jaar stela niet verwijst zozeer naar een pharaoh, maar naar de god Seth (maar genoemd bij zijn naam Nubti).

In deze interpretatie zou de 400-jaar stela dus een document zijn waarin de macht in Egypte nu door Seth aan de Ramesses familie gegeven werd.

De koningen blijven wel verwijzen naar Horus, maar het is wel apart dat in Abu Simbel bv Ramesses II te zien is tussen Horus en Seth in. En ik geloof dat hij daar door beiden gekroond wordt.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Sep 18, 2006 1:30 am

Anneke schreef:
Ik heb gelezen (weet helaas niet meer waar) dat Nubti een andere naam is voor Seth. Seth werd blijkbaar Nubti genoemd in Kom Ombo.
Er zijn er ook die denken dat de 400 jaar stela niet verwijst zozeer naar een pharaoh, maar naar de god Seth (maar genoemd bij zijn naam Nubti).
In deze interpretatie zou de 400-jaar stela dus een document zijn waarin de macht in Egypte nu door Seth aan de Ramesses familie gegeven werd.

Wel Anneke, die redenering had ik dus ook graag gevolgd. Want 'diegene van Nubt' zou dan inderdaad gewoon Seth kunnen zijn, en de afstamming van de Ramessieden zou dan meer van Seth zijn, dan van een Hyksos-koning.

Vraag blijft waarom die naam van Seth dan in een cartouche geschreven werd. Een vergelijkbaar geval met Aton?

Anneke schreef:

De koningen blijven wel verwijzen naar Horus, maar het is wel apart dat in Abu Simbel bv Ramesses II te zien is tussen Horus en Seth in. En ik geloof dat hij daar door beiden gekroond wordt.

Inderdaad:
http://www.answers.com/topic/sethandhor ... es-jpg-jpg
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Okt 03, 2006 3:04 pm

Misschien zit de reden van deze tekst in het feit dat de 'nieuwe' Ramessieden wilden verwijzen naar Nubt, als legitimatie van hun recht op het koningschap.

'Nubty' zijnde 'van Nubt' of dus 'van Naqada', één van de vroegste basissen van het koningschap, maar 'Nubty' ook een vroege titel van Seth.

Zie hiervoor ook:
viewtopic.php?t=409&mforum=prkmthetegyptef
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 24, 2006 9:22 pm

Anneke schreef:
Ik vind het wel interessant dat er connecties zijn met de Nubische vorsten.

Verschillende scarabeeën met de namen van de eerste twee Hyksos koningen zijn gevonden in Kerma.

Ik las net dat naar deze poging tot een alliantie tussen de Hyksos en Kush verwezen wordt in de 19de regel van een stèle van Kamose.

Ik heb de tekst van deze stèle niet, maar herinner ik me niet correct dat het hier om een onderschepte correspondentie ging tussen de Hyksos en hun mogelijke bondgenoten?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Nov 27, 2006 9:10 pm

Nog iets over de connectie van de Hyksos en de Nubische vorsten.

Bij Buhen is er in 1959 door Walter Emery een skelet van een paard gevonden, welke gedateerd wordt in de Hyksos-periode.

Dit lijkt dus wel een (onderhandelings)geschenk aan de vorsten van Kush.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Volgende

Terug naar Tweede Tussenperiode