de kroon van Ptah-Sokar-Osiris

Moderator: yuti

Re:Tjeni kroon

Berichtdoor gaspard » Ma Dec 06, 2010 2:00 pm

Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar Maria Nielsen.
Haar antwoord is:
Anedjti crown (although I have seen authors naming it henu crown as well)
Ik denk dat we het moeten houden bij Henu-crown.
Er kan ook gezegd worden "the two feather-crown"
De egyptologen,die ik gemaild heb,hebben allemaal een verschillende mening over deze kroon :cry:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Ma Dec 06, 2010 3:40 pm

Ik stuurde onderstaande email naar Maria Nielsen:
"In attachment you find a picture of the French egyptologist Alain Guilleux.
The URL of that picture is : http://alain.guilleux.free.fr/ouadi_es_ ... 010144.jpg
The crown that you see in attachment is the same that wears the god Ptah-Sokar-Osiris in tomb QV 44.
Can i say on my website that this is the "henu-crown"(henou-crown) or "the two feather-crown"?"

Haar antwoord was:
" the crown traditionally (and correctly according to Egyptologists) referred to as the Anedtji crown. The term Henu-crown is used occasionally on web pages, but the correct one, to which scholars refer based on for example Abubakr's study (1937), you should label it as Anedtji and not the two feather crown. The two feather crown is a completely different crown, usually worn by either Amon, Horus or Montu"

De mening van deze egyptologe is dus dat de "henu-crown"en "the two feather-crown"VERKEERD is en dat de correcte naam van de kroon,die getoond wordt door Alain Guilleux in bovenstaande URL,de Anedtji-kroon is.
Ik ga ervan uit dat Maria Nielsen als een autoriteit mag gezien worden op het gebied van de kronen gezien ze een doctoraatsthesis verdedigde in de universiteit van Göteborg in november 2010.

Oprechte dank aan William dat hij op dit forum een link gaf naar de thesis van Nielsen :)
Mijn vraag is of iedereen in dit forum akkoord kan gaan met de mening van Nielsen. :roll:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Ma Dec 06, 2010 4:41 pm

De mening van deze egyptologe is dus dat de "henu-crown"en "the two feather-crown"VERKEERD is en dat de correcte naam van de kroon,die getoond wordt door Alain Guilleux in bovenstaande URL,de Anedtji-kroon is.
Ik ga ervan uit dat Maria Nielsen als een autoriteit mag gezien worden op het gebied van de kronen gezien ze een doctoraatsthesis verdedigde in de universiteit van Göteborg in november 2010.

Oprechte dank aan William dat hij op dit forum een link gaf naar de thesis van Nielsen :)
Mijn vraag is of iedereen in dit forum akkoord kan gaan met de mening van Nielsen. :roll:

En dan krijg ik van Nielsen een afsluitende mail:
" you would for sure not be wrong to refer to it as a henu crown, but the reference as I have personally come across refer to it as an Anedtji"
We komen dus terug op het punt dat Philip stelde:"persoonlijk zou ik definitief kiezen voor de term"Henu-crown" :roll:
Gebruikers-avatar
gaspard

Re: goden,geloof en priesters

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 07, 2010 8:04 pm

Gaspard schreef:
We komen dus terug op het punt dat Philip stelde:"persoonlijk zou ik definitief kiezen voor de term"Henu-crown" :roll:

Ik zei dat - niet helemaal onterecht - om een knoop door te hakken, Gaspard.

En dan krijg ik van Nielsen een afsluitende mail:
" you would for sure not be wrong to refer to it as a henu crown, but the reference as I have personally come across refer to it as an Anedtji"

Ga er voor !
Na dergelijke (recente) studie zal Dr. Maria Nilsson wel weten waarover ze het heeft, neem ik zonder meer aan.
http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/23417
'The crown of Arsinoë II. The creation and development of an imagery of authority.'

Het ziet er naar uit dat de zoektocht een goed einde kent, Gaspard. Proficiat voor de volharding !
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Di Dec 07, 2010 9:37 pm

Beste Philip,
Ik stuurde Maria Nielsen volgende mail:
"In my opinion the basic crown is the Anedtji-crown.
In the evolution of Egyptian hystory the added cow-horns,a central sun-disk and uraei.
This modified anedtji-crown is the henu-crown.
What's your opinion about this?"

De antwoord-mail van Maria Nielsen was:
"the Anedtji crown covers both types, with or without a sun disc.
Uraei are a common additional feature in all crowns but do not interfer with the name of the crown.
The crown appear with or without additional items already when it was created.
If you prefer to call the crown a henu crown, then there is nothing to stop you.
As they say in my home country of Sweden, a beloved thing has many names =).
Abubakr gives various names to the composition, starting with the Anedtji, but also calling it the double feather crown of Lower Egypt, the feather crown of Horus, etc.
The latter two have, however, been disregarded by more modern researchers, primarily due to its similarity in name with the real feather plume of Amon-Ra, and those worn by Horus and Montu.
As I said in my very first email the option is yours and if you feel more comfertable in calling the crown a henu crown, then there is nothing wrong with it as some others do so as well."

Uit diverse mails heen en weer met egyptologen van diverse continenten kom ik tot de conclusie dat deze egyptologen het alles behalve eens zijn over de diverse namen,die aan één en dezelfde kroon wordt gegeven.

Wanneer men de term "henou" en "tjeni"intikt in de franse Wikipedia-zoekrobot dan is er wel degelijk een verschil tussen de henou en de tjeni.
De tjeni is een kroon,die rust op een hoofddeksel(zoals een nemes of een ibes)terwijl de henou NIET rust op een hoofddeksel maar direct op de pruik van de god staat.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Di Dec 07, 2010 10:40 pm

Eerder werd in dit forum reeds gezocht naar de werkelijke naam van de kroon,die de god Ptah-Tatenen in QV 55 draagt.
Er werd toon de volgende link gegeven naar een website van Alain Guilleux:
http://alain.guilleux.free.fr/ouadi_es_ ... 010144.jpg
Deze afbeelding komt eigenlijk uit de website van Alain Guilleux met URL:
http://alain.guilleux.free.fr/ouadi_es_ ... seboua.php
Wanneer men naar onder scrolt op deze website komt men op de afbeelding.
Hierbij zegt Alain Guilleux :"Offrande d'encens.Jolie couronne Tjeni (ou Henou)"
Wanneer men echter de afbeelding met URL http://alain.guilleux.free.fr/ouadi_es_ ... 010144.jpg bekijkt dan ziet men duidelijk dat de kroon gemonteerd is op een ibes en in dit geval mag men de kroon wel degelijk tjeni noemen en NIET henou
De kroon op het hoofd van Ptah-Tatenen in QV 55 staat direct op de driedelige blauwe pruik(tripartite wig)van de god en in dit geval noemt men de kroon henu-kroon.
Dezelfde kroon van Ptah-Tatenen in QV 55 staat op het hoofd van Ptah-Sokar-Osiris in QV 44 en men moet ze dus henu-kroon noemen omdat ze direct op de pruik van Ptah-Sokar-Osiris staat.
De driedelige blauwe pruik van Ptah-Sokar-Osiris in QV 44 is DEZELFDE pruik als de pruik van Ptah-Tatenen in QV 55,die iedereen de henu-kroon noemt.
Maria Nielsen wou me attenderen op het feit dat de kroon van de god Anedtji diverse vormen heeft.
Ik kom echter tot de conclusie dat de kroon van de god Anedtji bestaat uit 2 pluimen tout court.
Deze god dateert van de 4e dynastie en het gebeurt wel vaker dat in het verloop van de egyptische dynastieën een god een variant van een kroon van een god uit een vroegere dynastie heeft en dat deze kroon door de egyptologen een andere naam krijgt.
Dat zegt Maria Nielsen ten andere ook!
Deze pas gedoctoreerde archeologe zegt ten andere dat èènzelde auteur dikwijls aan DEZELDE kroon een andere naam geeft!
Ik kom tot de conclusie dat de kroon van Ptah-Tatenen in QV 55 DEZELFDE kroon is als de kroon van de god Ptah-Sokar-Osiris in QV 44 en dat men deze kroon HENU-kroon noemt en NIET Tjeni
Is er iemand van het forum die hier enig bezwaar tegen heeft? :mrgreen:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Di Dec 07, 2010 11:49 pm

Allez ik kom tot deze conclusie na weken googelen en mailen met egyptologen:
De kroon,die Ptah-Tatenen in QV 55 draagt is dezelfde als de kroon,die Ptah-Sokar-Osiris draagt in QV 44 en draagt bij beiden de naam van:HENU-kroon of ANDJETI-kroon(Andjeti kan op 4 manieren gespeld worden!)
Ik hoop dat ik iets nuttig heb bijgebracht aan dit forum.
Het nadeel is dat ik bijna in de ps...... zat :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Ma Okt 24, 2011 11:45 pm

Weer moet ik mijn mening herzien over de naam van de kroon,die de god Ptah-Sokar-Osiris draagt in het graf van Khaemwaset(QV44)
Professor Katja Goebs van de Universiteit van Toronto wordt aanzien als een expert in de kronen van de 20e dynastie.
Haar mening:
The crowns you have sent me are simply known as Shuty / Double Feather Crowns. There are a variety of forms, some with falcon, some with ostrich feathers (the ones you have sent are almost certainly ostrich). A few (usually earlier) varieties simply represent two feathers stuck in a headband or circlet, but these are rare, and the usual form is a combination of feathers, horns, and a solar disc, often augmented by (increasing numbers of) uraei. I personally do not advise to use Abubakr’s (very outdated!) discussion – the name Anedjty crown is misleading, since he believed the feather crown to be first attested for this god, which is not correct.
Kunnen de experten van dit forum daarmee akkoord gaan?
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Okt 25, 2011 5:27 pm

Gaspard schreef:
Weer moet ik mijn mening herzien over de naam van de kroon,die de god Ptah-Sokar-Osiris draagt in het graf van Khaemwaset(QV44)
Professor Katja Goebs van de Universiteit van Toronto wordt aanzien als een expert in de kronen van de 20e dynastie.
Haar mening:

The crowns you have sent me are simply known as Shuty / Double Feather Crowns. There are a variety of forms, some with falcon, some with ostrich feathers (the ones you have sent are almost certainly ostrich). A few (usually earlier) varieties simply represent two feathers stuck in a headband or circlet, but these are rare, and the usual form is a combination of feathers, horns, and a solar disc, often augmented by (increasing numbers of) uraei. I personally do not advise to use Abubakr’s (very outdated!) discussion – the name Anedjty crown is misleading, since he believed the feather crown to be first attested for this god, which is not correct.

Kunnen de experten van dit forum daarmee akkoord gaan?

Wanneer ik voor mezelf mag spreken, Gaspard: ik ben helemaal geen expert, maar 't is vriendelijk dat je het vraagt.

Waarom zou ik met de mening van Dr. Katja Goebs niet akkoord gaan?
Ik schreef: ...
... iets meer dan twee jaar terug (18/08/09), helemaal aan het begin van deze berichtenreeks:
Ik zou zeggen een vorm van een ‘shuty’ kroon.

Dus van mij heb je een volmondig " ja ".

En daarmee komt jouw zoektocht eindelijk tot een goed eind.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re:

Berichtdoor gaspard » Wo Apr 15, 2015 6:45 pm

In academia.edu publiceerde Prof.Katja Goebs van de Universteit van Toronto een overzicht van de kronen in het oude Egypte.
URL : https://www.academia.edu/11958136/Crown_Egypt_for_IDD_
Zeker de moeite waard om te lezen.
2 jaar geleden mailde ik Prof.Goebs op advies van dr.Maria Nilsson voor de correcte naam van de kroon van de god Ptah-Sokar-Osiris in QV 44.
Prof.Goebs legde me uit dat de naam Andjeti-kroon niet correct was;ze argumenteerde dat de correcte naam The Two Feathers Crown was(sjuti).
Prof.Goebs verzocht me sommige details niet te publiceren vermits ze zelf de zaken nog moest publiceren.
Vermits dit nu is gebeurd mag ik dat vermelden.
En nu komt de verrassing:2 jaar geleden-bij een discussie over die kroon-wist onze forum-administrator Philip te zeggen wat Prof.Goebs momenteel pubiceert :lol:
Gebruikers-avatar
gaspard

Re: Re:

Berichtdoor gaspard » Wo Apr 15, 2015 6:47 pm

Sorry,
Het is GEEN 2 jaar geleden maar WEL 4 jaar geleden :roll:
Gebruikers-avatar
gaspard

Vorige

Terug naar Goden, geloof en priesters