Het verschijningsvenster vanaf het Nieuwe Rijk

Moderator: yuti

Berichtdoor yuti » Zo Mei 27, 2018 2:12 pm

Afbeelding
Amarna Graf EA4 MERYRE I

EA4 behoort tot de Noordelijke graven van Amarna gelegen aan de noord-oostzijde van de woestijnvlakte, waar de klif een hoogte bereikt van 85 m.

Dit tafereel toont de inhuldiging van Meryre als “Grote profeet van Aton in het domein van Aton te Achetaton”. Hij wordt vergezeld door Echnaton, Nefertiti en prinses Meritaton.
De architraaf is bekleed met verschillende uraei met schijf.De koning buigt zich over de balustrade en reikt iets aan terwijl een tekst weergeeft dat hij de eer van het ambt toekent aan zijn dienaar.
Meryre knielt met leden van zijn huishouding onder het raam.

Centraal in het register staat de zonneschijf met uraeus en de cartouches van Aton, Echnaton en Nefertiti met bijgaande lofprijzing:
"Leven en groot, Aton de Heer van het Sed-festival, meester van alles wat hij omringt, Heer van de zonneschijf (Aton),
Heer van de hemel, Heer van de Aarde in de tempel van Aton in Achetaton ".

Algemeen

Bij allerlei gelegenheden verschijnt de vorst voor zijn onderdanen in een venster dat zich bevond in de gevel van het paleis.
Graven uit Thebe, Amarna en Medinet Haboe geven verschijningsvensters weer met bepaalde kenmerken:

- boven op de ballustrade ligt een kussen;
- De vensterposten vertrekken meestal vanop de grond of vanop de balustrade;
- De kroonlijst sluit het venster af;
- De vensteropening is afgesloten met luiken (verticale lijn in het midden) op het moment dat de koning niet aanwezig is;

-De balustrade:

Wordt meestal versierd met een sema-tawi (papyrus/lotus) en gebonden gevangenen.
Soms zien we een valk op het Noet-teken of kievit op een Neb-teken. Soms zien we ook geometrische figuren.

-Het kussen:

Dit maakt het onderscheid tussen een gewoon venster en een Koninklijk verschijningsvenster. Soms wordt het kussen versierd. Davies vermoedde dat het kussen uit leder bestond.

-De vensterposten:

De versiering hangt van de periode af. Normaal vinden we er Thebaanse symbolen op, behalve gedurende de Atonperiode (cartouches zien we soms afwisselend met anch/was-scepters/uraei.)
Op de Amarna-vensterposten wordt de omraming meestal dubbel getekend (vooruitspringende erkerconstructie).
Tijdens de Ramessieden-periode worden de vensterposten iets poverder weergegeven. Men beperkt zich tot het kerngedeelte, namelijk de balustrade en de omraming van de vensteropening.
In sommige gevallen loopt de kroonlijst door, wordt Aton vervangen door Horus en zie je de farao in tegenstelling tot de vorige dynastie rechtopstaand (dus niet meer vooroverbuigend)in de vensteropening.
Tijdens de overgang van de Amarna- naar de Ramessiedentijd zien we dat de kroonlijst opgevangen wordt door twee zuilen met een tussengeschoven balustrade.

-Het verschijningsvenster:

De plaats van het verschijningsvenster in de gevel bevindt zich volgens Badawi op de eerste verdieping. De gevel wordt in twee delen verdeeld met onderaan twee toegangsdeuren. Greener interpreteert echter de twee deurtjes als zij-ingangen met het verschijningsvenster aan de voorzijde. Hij geeft daarom het verschijningsvenster gelijkvloers weer, maar wel iets hoger.
Davies beweert dat het verschijningsvenster zich gelijkvloers bevond in de gevel tussen de twee deurtjes, wat door archeologische opgravingen ondersteund wordt. (In Amarna en zelfs in Medinet Haboe bevond het venster zich boven het niveau van de tempelhof en niet op een bovenverdieping.
We moeten wel rekening houden met het feit dat er in Amarna ruimte genoeg voor handen was. Dit was niet zo in Memphis en in Thebe.
We weten ook dat de verschijningsventers in de Thebaanse paleizen in relatie stonden met de dodentempels. Zij bevatten immers de koninklijke loge tijdens de festiviteiten. Stadelmann suggereert hetzelfde voor Amarna met zijn Aton-tempel.

Medinet Haboe is uniek, juist omdat het verschijningsvenster nog volledig bewaard is gebleven.
Oorspronkelijk bevond het zich op manshoogte in de as van het paleis, tussen de twee middelste zuilen van de portiek en tegenover de koningstroon in het paleis. De vensteropening is 1,04m breed en 2,20 m hoog.

In de Ptolomeische periode wordt de traditie van het verschijningsvenster verdergezet. Meer zelfs, maar minder bekend is de cultus van de levende valk (Horus-Re) in de Grieks-Romeinse tijd in Edfoe en Philae. Het dier ontving er de Koninklijke regalia in het verschijningsvenster voor het volk. Een gelijkaardige voorstelling overigens met de Apisstier in Memphis.

De betekenis van het verschijningsvenster :

- Het ontvangen van civiele personen voor beloning of benoeming
- De farao als aanvoerder om zij troepen te schouwen en oorlogsbuit in ontvangst te nemen
- Religieuze context (verwijzend naar de (doden-)tempels)

Rita De Wolf - Het Koninklijk verschijningsvenster in het oude Egypte –KUL dep. Archeologie en Kunstwetenschap)
(Badawi , Stadelmann, N.Davies The rock Tombs of El Amarna – part I t/m Vi)
The rock tombs of el Amarna, Part I, EEF, London, 1906. - N. De G. Davies
ONDER DE ZON VAN AMARNA - Echnaton en Nefertiti -1975
ANCIENT HISTORY: RESOURCES FOR TEACHERS Vol. 38 No. 1 - 2008 MACQUARIE ANCIENT HISTORY ASSOCIATIONTHE NORTH TOMBS Guide book : North tombs – Amarna Project
OSIRISNET.NET - Thierry BenderitterPORTER Bertha, MOSS Rosalind, IV Rock tombs
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Het verschijningsvenster vanaf het Nieuwe Rijk

Berichtdoor yuti » Zo Jun 03, 2018 10:12 am

Zoals hierboven reeds aangegeven werd de traditie van het verschijningsvenster in de Ptolomeische periode verdergezet.
René Preys verduidelijkt dit mooi in zijn “De valk in de tempel van Edfoe: medium tussen mens en God".

Hij geeft aan dat er over het kweken van levende valken in Egypte informatie te vinden is bij de klassieke auteurs. Uit Egyptische bronnen weten we ook dat een zekere Dd-Hr in Athribis verantwoordelijk was voor het opvoeden, het zorg dragen en de begrafenis van deze dieren. Denken we hierbij ook even aan de begraafplaatsen in Tuna el Gebel.
In het ritueel van Edfoe ligt dat anders. Daar werd de valk gekozen uit een lokale volière. En nadat de god zijn valk had uitgekozen verschijnen zij samen aan het verschijningsvenster. Op die manier wordt aangegeven dat de god Horus zijn valk heeft uitgekozen. De god en de valk vertonen zich samen naar buiten en richten zich naar de koning. Het verschijningsvenster in Edfoe bevond zich tussen de twee massieven van de pyloon boven de centrale poort van de pyloon. Op de zijwand van de pyloon van de massieven ziet men de Horus en zijn valk. Het verschijningsvenster is een interessant aspect van het feest omdat dit doet denken aan de koningsideologie.
Echter niet alleen in Edfoe, maar ook in de tempel van Philea vinden we iets gelijkaardigs. Strabo vertelt ons dat er ook in Philae een valk vereerd werd. Trouwens, de eerste bisschop van Philae was getuige van het tonen van de heilige valk in een kooi. Twee afbeeldingen op de zijwanden van de pyloon boven de ingangspoort tonen de valk met Horus. De bijgaande teksten spreken van een feest met de valk in zijn verschijningsvenster.
Op het einde van de Romeinse periode zien we nog enkel de god Horus en de levende valk. Er wordt geopperd dat de farao verdwijnt vanuit de Christelijke invloed. Bewijzen zijn we daar jammer genoeg niet voor. In zijn Christelijke ijver zou Macedonius, nadat hij de valk had zien verschijnen, de tempel binnengedrongen zijn, de valk uit zijn kooi genomen hebben en hem de kop hebben afgesneden. Symbolisch kan dat dus tellen. Hiermee komt een einde aan de faraonische periode. Philae is hiermee het eindpunt geworden van de Egyptische cultuur. De koptische invloed laat zich dan stilaan gelden.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 04, 2018 8:16 pm

Yuti schreef:
In het ritueel van Edfoe ligt dat anders. Daar werd de valk gekozen uit een lokale volière. En nadat de god zijn valk had uitgekozen verschijnen zij samen aan het verschijningsvenster. […]
Het verschijningsvenster in Edfoe bevond zich tussen de twee massieven van de pyloon boven de centrale poort van de pyloon. Op de zijwand van de pyloon van de massieven ziet men de Horus en zijn valk.

In mijn bericht van 16/03/13 in deze berichtenreeks:
viewtopic.php?f=15&t=1809
schreef ik over “een levende valk als beeld van Horus in Edfoe”:
“Het cultusbeeld van Horus werd uit de naos gehaald. Gedragen door priesters die de rol speelden van de zielen van Pe en Nechen, vormde zich een processie die de tempel verliet, en naar het verblijf van de Levende Valk ging, ten zuidoosten op het domein van de Horustempel, nu onder de moderne bewoning.”

Dat gebouw in Edfoe heette het pr-bik en daar zou een verschijningsvenster geweest zijn:
Maurice Alliot, Le culte d’Horus à Edfou au temps des Ptolémées II, 1954, p. 575 en 603
https://archive.org/details/BdE-20.2

Zou het niet kunnen Yuti, dat je het hebt over de pyloon van Philae?
Zie mijn vijfde foto in mijn bericht van 16/03/13 in deze berichtenreeks:
en in hetzelfde bericht noteerde ik een link naar de tekst van Strabo die jij vermeldt.

Yuti schreef:
Medinet Haboe is uniek, juist omdat het verschijningsvenster nog volledig bewaard is gebleven.

Interessant in dit verband is een artikel van Olga Bialostocka, ‘Palace or Slaughterhouse? The Function of the Room with a Window in the Hatshepsut Temple at Deir el-Bahari’, 2014
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/b ... ocka_2.pdf

Yuti schreef:
Het kussen: Dit maakt het onderscheid tussen een gewoon venster en een Koninklijk verschijningsvenster. Soms wordt het kussen versierd. Davies vermoedde dat het kussen uit leder bestond.

Goed dat je het zegt. Daar zal ik beter op letten in het vervolg.
Zie ook de onregelmatige vorm denk ik in TT55 van Ramose op mijn onderstaande foto:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Di Jun 12, 2018 8:06 pm

Is dit niet het venster uit Medinet Habu?

https://www.flickr.com/photos/romanitec ... ateposted/
ancheperoere

Berichtdoor yuti » Wo Jun 13, 2018 8:57 am

Geen idee wat mij betreft.
Wel heb ik mijn twijfels omdat de gaten die vertoond worden wat lijken op de vensters die men bijvoorbeeld vindt in de zuilenzaal van Karnak (in groter formaat uiteraard). Ik denk niet dat er gelijkaardige openingen te vinden waren op een gelijkvloerse hoogte.
De symbolen zoals de Djed (Osiris) en de koning als leeuw lijken me ook niet direct elementen uit een verschijningsvenster. Maar ik kan me natuurlijk vergissen uiteraard.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 13, 2018 7:21 pm

ancheperoere schreef:Is dit niet het venster uit Medinet Habu?

https://www.flickr.com/photos/romanitec ... ateposted/

Denk ook niet dat dit een verschijningsvenster is, eerder "een venster".
viewtopic.php?f=16&t=1740

In welk museum heb jij die foto genomen, als ik vragen mag?
In het Metropolitan hebben ze uit het paleis 14.6.232: https://www.metmuseum.org/art/collectio ... tion=Egypt

Reconstructies van het verschijningsvenster en het verschijningsbalkon zijn te zien op platen 3 en 4 in
The Excavation of Medinet Habu, Volume 3. The Mortuary Temple of Ramses III, Part 1, Uvo Hölscher, 1941
https://oi.uchicago.edu/sites/oi.uchica ... /oip54.pdf
Zie ook fig.15.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor ancheperoere » Vr Jun 15, 2018 6:18 pm

Ik moet het antwoord schuldig blijven uit werk museum dit 'venster' afkomstig is. Ik tref op internet soms foto's aan die ik bewaar maar daar staat helaas vaak niet bij waar het voorwerp te vinden is ...

ik zal kijken of ik het nog kan achterhalen.
ancheperoere

Berichtdoor ancheperoere » Ma Jun 25, 2018 5:11 pm

ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jun 29, 2018 1:31 pm

Ancheperoere schreef:

Goed gezien. Mooie foto's.
Het gaat hier om Louvre Paris C 213:
http://cartelen.louvre.fr/cartelen/visi ... &langue=fr

Ancheperoere schreef ( in verband met venster https://www.flickr.com/photos/romanitec ... ateposted/ ):
Ik moet het antwoord schuldig blijven uit werk museum dit 'venster' afkomstig is.

Ondertussen is dat opgelost: viewtopic.php?f=30&t=3825

Ik schreef:
Zou het niet kunnen Yuti, dat je het hebt over de pyloon van Philae?
Zie mijn vijfde foto in mijn bericht van 16/03/13 in deze berichtenreeks:

Ik had dit verkeerd voor! Philae klopt, maar er is wel degelijk een afbeelding op de pyloon van Edfoe.
Godelieve Van den Broeck was zo vriendelijk me hierop te duiden. Waarvoor dank.
Zie: Ulrike Fauerbach, Der Grosse Pylon des Horus Tempels von Edfu, 2009, Tafel 35 (p.361/503).
Hier af te halen: https://opus4.kobv.de/opus4-bamberg/fro ... /docId/198
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Architectuur